Kan het? Hoe, wat, waar? Vergunningen, adressen...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#16529 door PaulaA
10 jan 2005, 23:28
Hallo, ik weet niet of ik het bericht nu op de juiste plek op de site krijg, maar ik doe toch maar een poging.

Ik hoop wat hulp van 'de cuba-kenners' onder jullie te kunnen krijgen. Ik ben namelijk van plan om binnenkort (na een buitenlandse periode van een jaar in de Dominicaanse Republiek) voor een jaar naar Cuba te vertrekken om daar te gaan werken en wonen. Ik weet dat het niet makkelijk zal worden, maar hoop daar werk te vinden. Dit hoeft geen wereldbaan te zijn, zolang het me maar de gelegenheid biedt om het Cubaanse leven (tijdens of na het werk) ten volste te beleven.
Via de ambassade van Cuba ben ik niet veel verder gekomen, dus ik hoop dat er onder jullie mensen zijn die me enigszins op weg kunnen helpen.
Het enige wat ik op dit moment weet is dat ik het beste eerst nog eens naar Cuba op vakantie kan gaan om alvast werk te zoeken. Dan zou het bedrijf waar ik hopelijk voor aan de slag zou kunnen gaan, me moeten helpen met het verkrijgen van een werkvergunning. Grootste kans gezien de situatie in Cuba dat dit natuurlijk het beste gaat in de toeristische branche bij een buitenlands bedrijf.

Wie heeft er ervaring hiermee of kan me wat verder op weg helpen? Alle info is op dit moment nog welkom!

Muchisimas gracias!

#16530 door gero
11 jan 2005, 00:35
Welkom PaulaA.

Je bericht zou in "Voor het eerst naar Cuba" kunnen staan,
misschien wil forumbeheerder Joop het daar naar toe verplaatsen.

Er is nog niet veel info op het forum over het werken op Cuba,
maar kijk even hier http://november.messageboard.nl/6564/viewtopic.php?t=1836

Je zou ook kunnen kijken of studeren op Cuba een optie voor je is.

We zijn benieuwd naar jouw toekomstige ervaringen op Cuba.

Salu2,
Gero
:lol:

#16531 door gero
11 jan 2005, 00:53
Wel een link gevonden over vrijwilligerswerk:
http://www.cuba-brigadejosemarti.nl/index1.htm

Werken voor een bedrijf (bijv. in een hotel) op Cuba zou eventueel
een mogelijkheid zijn, maar dat moet dan op uitnodiging van dat bedrijf.

Salu2,
Gero
:lol:

#16532 door Harjan Bos*
11 jan 2005, 01:01
Werken als buitenlander voor een Cubaans bedrijf is slechts bij zeer hoge uitzondering mogelijk. De hotels bv. werken zo goed als niet met buitenlandse werknemers of stagiaires, vrijwel alleen met Cubanen. Dit om teleurstellingen te voorkomen.

Je zou - naast de hierboven door gero genoemde link - ook nog eens op de site van joho kunnen kijken of je daar wat kunt vinden over vrijwilligerswerk op Cuba:
http://www.joho.nl/index.html

#16709 door PaulaA
13 jan 2005, 21:44
Heren, bedanktT Dat ga ik zeker bekijken. Weliswaar zie ik mezelf niet meer als student (ben ik iets te oud voor denk ik) en had ik eigenlijk een baan in gedachten waarmee ik toch in ieder geval in mijn levensonderhoud zou kunnen voorzien, ik ga zeker ook de vrijwilligerssites bekijken.
Kan 1 van jullie me ook vertellen hoe lang ik zonder een werkvergunning in Cuba mag blijven? Is dat inderdaad 2 maanden op een toeristenvisum, zoals ik al bij een ander onderwerp ben tegengekomen?
En als ik nu wel een baan vind op Cuba (positief blijven denken), hoe kom ik dan via mijn werkgever aan een werkvergunning? En hoe lang mag ik dan in Cuba blijven? Een hoop vragen die waarschijnlijk wel ergens op de site al eerder beantwoord zijn, maar wat voor mij toch iets makkelijker is om rechtstreeks aan jullie te vragen.
Anyway, ik ken een aantal voorbeelden van personen die als buitenlander wel in Cuba werken of gewerkt hebben, dus niets is onmogelijk! Ik laat me dus (nog) niet afschrikken.
Zou toch geweldig zijn wanneer ik straks voor de 3e keer voet aan bodem kan zetten in Cuba om daar te blijven? 3x is scheepsrecht!

#16745 door Cuba-Junky*
14 jan 2005, 06:32
Paula
Een truc die sommigen gebruiken is een studenten visum aanvragen nadat je je hebt ingeschreven voor een study in Cuba. Je mag dan 6 maanden blijven.
Wanneer je een buitenlandse werkgever vindt waarvoor je kunt werken dan zorgen zij voor een vergunning.

#16898 door rickenbilly
16 jan 2005, 23:01
...
Laatst bijgewerkt door rickenbilly op 22 maart 2007, 13:52, in totaal 1 keer bewerkt.

#16908 door Cuba-Junky*
17 jan 2005, 06:20
Waarom kies jij niet gewoon een ander land rickenbilly?

#16909 door Gast
17 jan 2005, 06:58
Hoi iemand,

Hoezo?

Rickenbilly

#16910 door Gast
17 jan 2005, 07:02
iemand,

EN ik bepaal de regels niet, JIj ook niet.
Niet hier en niet daar.
Maar om er gewoon te leven is Cuba, met de ogen toe en met een 1e wereld inkomen, een heerlijke verblijfplek.

Rickenbilly is donderdag weer terug, in Cuba

#16915 door Gast
17 jan 2005, 12:57
Hallo Rickenbilly,

Bedankt voor de info. Stel dat ik inderdaad wel vrijwilligerswerk kan vinden. Hoe zit het dan met een verblijfsvergunning? Kan ik dan wel zonder problemen langer op Cuba blijven?
Hoe is jou het vrijwilligerswerk bevallen? Heb je meerdere projecten gedaan (worden toch vaak projecten van 3 maanden aangeboden) of 1 langer project? Wat is de ISDI by the way? Werd er wel huisvesting o.i.d. voor je geregeld, of moest je echt alles zelf bekostigen (tegen buitenlandse tarieven)?

Alvast bedankt,

Paula

#16933 door Cuba-Junky*
17 jan 2005, 16:58
Anonymous schreef:Hoi iemand,

Hoezo?

Rickenbilly

Omdat je alles al nauwkeurig hebt uitgekamt en geen succes boekt in wat je wilt: een permanente verblijfs vergunning, maar nog steeds op zoek bent naar een manier hoe ... Vervolgens zeg je dat het niet kan, maar vraagt wel om advies ... en zo blijft de cirkel rond ..

I'm lost :shock:

Vandaar ...

.. en wie heeft het nou over regels? ik niet, en maak ze inderdaad niet, of wek ik die indruk?

#16949 door rickenbilly
18 jan 2005, 00:12
...
Laatst bijgewerkt door rickenbilly op 22 maart 2007, 13:53, in totaal 1 keer bewerkt.

#19104 door Marcel
14 feb 2005, 19:54
De officiele reactie-datum is reeds verstreken, maar waarom toch niet eens een poging wagen ?

Dit is de html-versie van het bestand http://www.passievoorvrede.nl/upload/la ... _tekst.doc.
G o o g l e maakt automatisch een html-versie van documenten bij het indexeren van het web.

CUBA

Pax Christi Nederland steunt meerdere projecten op Cuba. Zo ondersteunt Pax de dissidente beweging Movimiento Christiano Liberación (Plan Varela), die een vreedzame democratische transitie in Cuba probeert te bewerkstelligen, en de beweging rondom het maatschappelijk/religieuze tijdschrift Vitral. Begin 2004 is Pax gestart met de ‘Boeken voor Cuba’ campagne, vanwege het enorme gebrek aan informatie (verbod op boeken, een gebrekkige of geen toegang tot internet, geen vrije pers etc.) Voor meer informatie over deze projecten, kijk op http://www.paxchristi.nl en http://www.networkforcuba.org.
Werkzaamheden

Vanwege de politieke situatie op Cuba is het tot op heden niet mogelijk een jongerennetwerk op te zetten. Wel wordt vanaf 2005 gestart met het sturen van vrijwilligers. Deze jongeren zullen in tweetallen naar Cuba vertrekken. Hun werkzaamheden zullen vooral bestaan uit het bezoeken van de partners van Pax Christi en het uitvoeren van journalistieke werkzaamheden.
Profielschets kandidaten Cuba 2005

De kandidaten moeten aan een aantal van de algemene criteria voldoen:

*
* leeftijd tussen de 20 en 35 jaar
* gedegen actieve kennis van de Spaans taal
* actieve deelname aan het voortraject in Nederland. Kandidaten moeten bereid zijn voor vertrek van de delegatie 6 dagen op het kantoor van Pax Christi werkzaamheden uit te voeren ten behoeve van hun activiteiten op Cuba.
* actieve deelname aan het natraject in Nederland
* werkervaring in Latijns Amerika is een pré
* aantoonbare interesse in mensenrechtenproblematiek
* sterke communicatieve en sociale vaardigheden
zelfstandig en een sterke verantwoordelijkheidszin

*
Voor de werkzaamheden op Cuba zijn we op zoek naar:

Een (aankomend) journalist/ historicus/ antropoloog/
mensenrechtendeskundige

*
* ervaring met het doen van zelfstandig onderzoek
* ervaring met het afnemen van interviews
* aantoonbare ervaring met het schrijven van internationale rapporten
redactionele vaardigheden

Data en selectieprocedure

1.
Dinsdag 26 oktober van 19.00 uur tot 21.00 uur is er een algemene informatie avond voor jongeren die geïnteresseerd zijn in deelname aan de delegatie. Zij kunnen deze avond kennismaken met het werk van Pax Christi in Colombia en Cuba en de geplande delegatie. Geïnteresseerden dienen zich van te voren voor deze voorlichtingsbijeenkomst op te geven bij colstage2@paxchristi.nl

2.
De kandidaten worden uitgenodigd een brief te schrijven aan Pax Christi Nederland. De brief dient tenminste de volgende elementen te bevatten:

*
motivatie;

*
informatie over de ‘achterban’ van de kandidaat (activiteiten binnen relevante

netwerken en organisaties )

*
een korte cv

De selectieprocedure en de periode van het verblijf op Cuba wordt vastgesteld in overleg met Pax Christi.
Kosten

Reis- en verblijfkosten (inclusief verzekering) van de deelnemers worden vergoed door Pax Christi Nederland. Van de deelnemers wordt, naast een goede inzet tijdens het bezoek, ook een actieve inzet tijdens het voor- en natraject verwacht.

Meer informatie over het netwerk of vrijwilligerswerk in Cauca of Cuba?
Neem dan contact op met:

Pax Christi Nederland

Simone Remijnse

Postbus 19318

3501 DH UTRECHT

Telefoon: 030 – 233 33 46

Fax: 030 – 236 81 99

E-mail: remijnse@paxchristi.nl

Website: http://www.paxchristi.nl

#19111 door Robert
14 feb 2005, 21:27
Als je voor pax cristi in Cuba wilt werken moet je het niet vreemt vinden als je het land niet binnenkomt of wordt uitgezet.
#20150 door PaulaA
07 maart 2005, 17:22
Hartelijk dank voor de hulp m.b.t. Pax Christi. Ga zeker contact met ze zoeken. Misschien ben ik veel te laat, maar nooit geschoten is altijd mis....

Paula
#22224 door PaulaA
28 maart 2005, 12:33
Hallo cuba-lovers,

Over 2 weken ga ik voor 3 weken naar Cuba: op vakantie maar met als doel om werk te gaan zoeken om daarna terug te komen voor ongeveer een jaar. Heb al wat voorbereidingen gedaan in Nl, die tot dusver op niets zijn uitgelopen. Hoop dus daar ter plekke een (buitenlands?) bedrijf zover te krijgen mij aan te nemen en een werkvergunning voor me te regelen. Via de ambassade van Cuba in Nl werd ik helaas ook niet veel wijzer. Kan iemand me vertellen wat een bedrijf moet doen om in Cuba een werkvergunning voor een buitenlander aan te vragen? Welke consequenties heeft dit voor het bedrijf (financieel bv).
En stel dat ik geen werk kan vinden en toch besluit daarna op de bonnefooi naar Cuba af te reizen op een toeristenvisum, hoe lang mag ik dan in Cuba blijven (ofterwijl: hoe vaak kan ik verlenging van mijn visum aanvragen)?
Tot slot: hoe lang zou ik Cuba moeten verlaten na het aflopen van mijn toeristenvisum, voordat ik het land weer opnieuw in mag?

Ik hoop dat iemand van jullie hier ervaring mee heeft en me verder op weg kan helpen. Alvast bedankt!!!

Verder zou ik het leuk vinden om met iemand van jullie die al een tijdje in Havana woont t.z.t. af te spreken om ervaringen uit te wisselen als daar van jullie kant natuurlijk behoefte aan is...

Saludos,

#22240 door Elisabeth
28 maart 2005, 15:03
Hoop dus daar ter plekke een (buitenlands?) bedrijf zover te krijgen mij aan te nemen en een werkvergunning voor me te regelen

Dat gaat gewoon niet. Buitenlandse bedrijven zijn er niet in Cuba. De Cubaanse staat heeft altijd minstens 51% van de aandelen. Ze hebben bovendien het alleenrecht om personeel te selecteren en aan te stellen. Bij het aangaan van een joint-venture kan er een buitenlandse mede-directeur of technici worden bedongen. Verder niet. De Cubaanse autoriteiten stellen in principe alleen Cubanen aan tegen een nationaal salaris, behalve als jij misschien iets heel speciaals kunt waar ze in Cuba niemand voor kunnen vinden.

Met een toeristenvisum mag je maximaal 2 maanden in het land blijven (1 x na een maand verlengen). Je kunt desnoods dezelfde dag weer met een nieuw touristenvisum binnenkomen. Buitenlanders die langer in Cuba willen blijven reizen vaak of naar Mexico, of naar de Bahamas of naar de DR.

Ik zou zeggen: geniet nou maar van je vakantie en vergeet de rest!

#22268 door Robert
28 maart 2005, 17:20
3 maanden mag je het land binnenblijven op een toeristenvisa, je kunt het dus 2x1maand verlengen.
of naar de kaaimaneilanden vanaf havana.

#22271 door Harjan Bos*
28 maart 2005, 17:29
Dat is dan nieuw. Volgens mij is het zoals Elisabeth zei: maximaal 2 maanden (na 1 maand verlengen). Waar heb je deze info vandaan robert?

#22278 door Robert
28 maart 2005, 18:40
ervaring.
nee niet voor mijzelf maar voor mijn kinderen.
nu hebben zij echter geen visum meer nodig.

#22316 door Elisabeth
28 maart 2005, 22:03
Robert, voor familieleden gelden niet dezelfde regels als voor een toerist.

Hebben jouw kinderen een Cubaans paspoort gekregen?

#22329 door Robert
29 maart 2005, 00:36
nu ik erover nadenk, inderdaat de toeristenvisum was ook de laatste keer omgezet in een a-2 visum

niet gekregen, niets is gratis, maar ja incl. pre.

#22366 door tati
29 maart 2005, 17:50
In Cuba zijn er wel degelijk buitenlandse bedrijven, zij hebben echter wel de plicht om zaken te doen met de grote Cubaanse bedrijven als Cubalse, Copextel ed. De vrijheid die ze hebben is dus inderdaad beperkt. Ze hebben inderdaad niet het recht om buitenlandse werknemers aan te nemen. Willen ze een Cubaanse werknemer aannemen dan moeten ze daarvoor een contract aanvragen. De werknemer ontvangt dan zowel zijn pesos cubanos als het tussen bedrijf en werknemer afgesproken bedrag in dollars/CUC, gemiddeld zo tussen de 200 en 300 dollar.

Als buitenlander werken in Cuba is iets dat al vaker aan bod is geweest op dit forum en ik zou zo langzamerhand eigenlijk wel willen zeggen: Als je nog nooit in Cuba bent geweest ga er dan eerst eens heen zonder al te grote plannen te maken. Kijk eerst een om je heen en trek je conclusies.
#22403 door PaulaA
29 maart 2005, 21:47
Dames, heren,

Hartelijk dank voor jullie reacties. Toch weer wat nieuwe info uit kunnen halen. Ondanks het feit dat iedereen het vooralsnog als onmogelijk houdt om daar te gaan werken (vrijwillig of tegen betaling) blijf ik positief.
En ja, ik ken de situatie in Cuba ook wel redelijk, ben niet echt een groentje meer. Ben meerdere malen naar Cuba op vakantie geweest en heb me daarnaast wel aardig ingelezen dacht ik zelf. Weet dus ook dat er WEL mogelijkheden zijn, maar dat het zoeken naar een speld in een hooiberg is. Zo werkt een Canadese vriendin van een vriendin op dit moment als reisbegeleidster in Varadero voor ruim een half jaar: hoezo onmogelijk? Dus als jullie het niet erg vinden hou ik nog even moed, totdat ik echt ALLES geprobeerd heb. Mijn alternatief (op een toeristenvisum blijven tot ik het land uit moet en dan even island hoppen om daarna weer voor 2 maanden terug te gaan), zal ik daar zeker bij in gedachten houden. Maar goed, wie niet waagt.....

Nogmaals dank!