Kan het? Hoe, wat, waar? Vergunningen, adressen...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#762 door Louiske
21 mei 2004, 15:49
Beste mensen,

bij het thema Yo soy hebben Miguel en ik ons al voorgesteld en onze plannen voorgelegd om een café te beginnen in Cuba.
Het liefst via een Joint Venture met Heineken of een andere grote brouwerij, zodat het hopelijk mogelijk is om in een communistisch land een café op te starten door Europeanen. We willen ook tapbier in Havana introduceren, nog volledig nieuw daar. :idea: :toost:

Binnenkort gaan we ook naar Den Haag om met de voorzitter van de Cubaanse Kamer van Koophandel te praten en contacten met Heineken zullen ook spoedig volgen, we houden jullie op de hoogte! :mrgreen:

Alle tips en suggesties zijn welkom!
#766 door Louiske
21 mei 2004, 17:17
Nog even een aanvulling op het verhaal van hierboven:

Veel mensen hebben al gereageerd en vragen zich af: Waarom in godsnaam Cuba????
Ten eerste omdat ons eerste doel niet is geld verdienen, maar juist een leuke baan in een leuk land te hebben, doen wat je leuk vindt.
De cultuur en de instelling van de mensen schijnt echt de moeite waard zijn om van te genieten.
In de tweede plaats omdat Miguel enkele vrienden heeft op Cuba en in Havana, die ons zeker af en toe kunnen helpen.
Ten derde omdat we denken dat we iets nieuws proberen, wat zeker een goede kans van slagen heeft: de toeristenbranche trekt ook aan.
En last but not least, op het moment dat we goede contacten hebben met een brouwerij en met de overheid daar, is het misschien ook werkelijk mogelijk, eventueel via een joint venture: maar aan dit punt wordt nog gewerkt. Het scheelt ook dat we al wel wat kennis en ervaring in huis hebben over Cuba en over de Horeca.
Alle tips blijven welkom, we hebben er veel van opgestoken. Ik ben benieuwd of Joop Siroop nog wat weet.
Het feit dat er ook veel haken en ogen aan zitten, maakt de uitdaging des te leuker :lol:
Maar er is nog niks zeker, we zitten nog in de verkennende fase. Als we meer weten, zijn jullie de eerste die het horen.

#989 door cubavision
28 mei 2004, 23:27
Tapbier is in Havana en Holguin en santiago al langer verkrijgbaar hoor.
Afgelopen februari hoorde ik dat Cristal daar ook mee wil beginnen praat dan wel over de toeristen gebieden alhoewel in Havana het ook mogelijk is

Ik vraag me alleen af waar je aan begint .
ik woon in de omgeving van nijmegen wil wel eens een pilsje komen drinken in je cafe in Nijmegen laat maar horen

#1000 door michiel
29 mei 2004, 07:46
We dachten aan meerdere taps, waarvan Heineken er 1tje is, en eventueel aangevuld met een nationaal merk. De beheerder van café De Opera zit ook in het complot. Vragen naar Kick, maar ondergetekende mag er ook graag rondhangen, vooral tussen de middag bij terrasjesweer...

#1461 door Elisabeth
08 jun 2004, 07:56
"Het scheelt ook dat we al wel wat kennis en ervaring in huis hebben over Cuba en over de Horeca. "

Dan weet je dus ook, dat er bij een joint-venture altijd een Cubaanse directeur in huis moet, die ook het zeggen heeft?

Je moet bovendien personeel van de Cubaanse staat leasen. Die mensen mag je niet zelf uitzoeken, ze worden door de staat aan jou toegewezen. In het algemeen moet je voor je personeel zo omstreeks de 400 USD per maand betalen, waarvan zijzelf zo ongeveer 15 USD krijgen. Aangezien dit salaris natuurlijk niet erg motiverend werkt zul je inofficieel nog wat na moeten schuiven opdat jij en je klanten tenminste een redelijk normale dienstverlening voor je geld krijgt (dus dat ze niet 3/4 van de dag staan te kletsen).

Of jij niet primair iets wilt verdienen is secondair, alhoewel je in Havanna tamelijk veel geld nodig hebt om te leven. Voor buitenlanders zijn huurprijzen van 1000-1500 USD voor een klein flatje geen uitzondering. De Cubaanse staat wil in ieder geval verdienen. En Heineken staat ook niet bekend als humanitaire inrichting.

Of dat allemaal zo "leuk" gaat worden staat nog te bezien. Interessant denk ik wel. Hopelijk heb je zelf wat kapitaal om het een jaartje uit te houden. Dan wordt het in ieder geval een interessante ervaring.

#1462 door michiel
08 jun 2004, 08:23
We hebben een paar weken geleden een gesprek met de directrice van de Havaanse kamer van koophandel gehad, en daar ook de informatie van gekregen die jij ons nu geeft; edoch, hartelijk dank daarvoor. Wij begrepen overigens dat we $ 280 + 25% (een soort sociale lasten) = $ 350. Die $ 280 is het dollarequivalent voor de 280 cubaanse pesos die een Cubaan nu verdient, zo heb ik begrepen. Dat we om werknemers te "prikkelen" iets extra's moeten doen ligt voor de hand. Over woonruimte en dat soort zaken zijn we nog lang niet toe. We hebben allereerst nog een rits vragen voor de Cubaanse overheid, en daarna gaat er een businessplan naar 1 of meerdere brouwerijen. We houden hier iedereen wel op de hoogte wat de vorderingen betreft.

#1467 door Cuba-Junky*
08 jun 2004, 09:53
Michiel:
Ik heb hier het nieuwe business blad van de Martinair "Coporate Plaza" er staat een flink artikel in over zaken doen in Cuba met betrekking tot horeca. Als je me even je adres stuurt per mail dan stuur ik je een kopietje. Ik weet nl niet of dit blad te koop is in de winkel.

#1470 door michiel
08 jun 2004, 11:13
Anja is een schat!

#1604 door Louiske
10 jun 2004, 03:54
Anja, superbedankt. Portokosten kun je terugverdienen met een biertje te krijgen van ons in Nijmegen!!! Wat is het adres van je site, ben benieuwd?
Hulp als deze kunnen we goed gebruiken, het is moeilijk info over ons idee te verzamelen. Ik moet wel melden dat we echt op de goede weg zijn, we hebben al veel gekletst met ons drietjes en we weten nu ongeveer wat er uitgezocht moet worden. Mijn motivatie heeft een nieuw hoogtepunt bereikt, als je zelfs van één van de hoogste Cubaanse functionarissen hoort dat je plan niet onmogelijk is, dan ga je ervoor! Nu maar hopen dat ze mijn uitspraken over Castro niet leest!

#1609 door Elisabeth
10 jun 2004, 08:30
Louiske, een aanbeveling, niet Castro zeggen maar Fidel.
In Cuba wordt je meteen als "gusano" gebrandmerkt als je Castro zegt.

#1610 door Cuba-Junky*
10 jun 2004, 08:37
Louiske:

http://www.iemand.com
http://www.casa-cuba.com

Ik moet je enthousiasme wel een klein beetje remmen ... blijf met 2 voeten op de grond en vooral nuchter, want je gaat nog heel wat tegenslagen verwerken in de toekomst. Wie er ook positief doet over jullie ideeen, wil nog niet zeggen dat het allemaal zo maar 123 gaat lukken.

Vooral in jezelf blijven geloven

#1615 door cubavision
10 jun 2004, 12:26
Weet waar aan je begint vooral de huidige situatie in Cuba.
Ik zou er niet aan beginnen ik heb nog nooit een cafe of bar gezien ergens in Cuba dat door buitenlanders gerunt werdt met uitzondering van hotels dan. Ik vraag me af of jullie wel inzien wat je aangaat.

#1616 door Cuba-Junky*
10 jun 2004, 12:42
Cubavision:
Ik wel!

Ik heb gesprken met een Spanjaard die een Paladar heeft in Havana: Dona Carmela. Een van de betere paladars in Havana

#1617 door michiel
10 jun 2004, 13:14
Volgens onze informatie is La Taverna de Muralla (plaza vieja) iig óók buitenlands (joint venture)

#2141 door tati
21 jun 2004, 09:59
Hallo Michiel en Louiske,

Ik reageer nu pas op jullie idee om een cafe te beginnen in Habana Vieja omdat ik eerst goede informatie wilde hebben, met veronderstellingen en meningen zijn jullie niet geholpen. Ik heb contact opgenomen met twee mensen die ik zijdelings ken, beiden wonen in Havana en doen er zaken. De ene is Italiaan en de ander Canadees. De eerste verkoopt computers in een joint venture met Copextel en de tweede doet hetzelfde met ballpennen maar dan in joint venture met Coreos de Cuba. Uit vorige berichten heb ik geconstateerd dat jullie aardig op de hoogte zijn van jullie plichten mbt cubaans personeel en dergelijke. Over het opstarten wil ik het dan ook niet hebben....daar weten jullie reeds voldoende over.
Ik heb met name informatie gevraagd over de tijd na de opstartfase. En daar beginnen over het algemeen ook de problemen. De Cubaanse partij van de joint venture blijkt in de praktijk alles te bepalen en de zeggenschap van de buitenlandse partij word heel snel tot een minimum gereduceerd. Een van de grootste problemen is het geld. Dit gaat in zijn geheel naar het Cubaanse gedeelte (lees: regering) en van hun krijg jij naderhand een cheque voor jouw gedeelte......dat wil zeggen, en nu begint het probleem, als ze geld genoeg hebben om jou te betalen....en dat is in heel veel gevallen niet zo. Beide mannen waar ik mee gesproken heb hebben nog bedragen van tonnen dollars tegoed van de Cubaanse partner. Ze verwachtten echter wel van jou dat je blijft investeren en je matrialen en handel blijft inkopen. Met andere woorden......je moet dus over een heel grote reserve pot beschikken wil je het overleven. Beiden zeggen ook dat het een noodzaak is om zelf in Cuba te wonen om dagelijks een vinger aan de pols te kunnen houden anders "kun je je geld beter meteen in de zee gooien", zoals een van hen het formuleerde. En ook al zeggen jullie dat het jullie niet om het geld te doen is....het lijkt me toch niet de bedoeling het op deze manier te verliezen.
Mijn conclussie na deze gesprekken: Opstarten is leuk, je ontvangt veel medewerking van Cubaanse zijde en ze beloven je gouden bergen maar de problemen beginnen in de tweede fase.
Begrijp me goed, ik wil niet negatief klinken alleen een objectieve bijdrage leveren aan dit item. Ik hoop dan ook dat jullie hier iets aan hebben en verder wens ik jullie alle geluk dat jullie nodig hebben toe.

Groetjes,

Chris.

#2143 door michiel
21 jun 2004, 11:30
Heel erg bedankt Chris voor deze méér dan waardevolle bijdrsge en informatie. We hopen dat het ons lukt om dergelijke zaken duidelijk zwart op wit te hebben om dit soort gezeik te voorkomen. Als het allemaal lukt dan komt op de eerste plaats toch in het café het geld binnen...maar we hebben nog -tig vragen over die ook nog beantwoord moeten worden. Kom er eentje drinken op kosten van de zaak als het zover is!

#2144 door tati
21 jun 2004, 12:24
Geen dank, als jullie denken dat ik jullie verder nog kan helpen door informatie op te vragen bij contacten in Havana laat het dan gerust weten.

#2145 door michiel
21 jun 2004, 13:43
Doen we

Wat een tof forum is dit toch...

#2181 door Louiske
21 jun 2004, 22:00
Beste Chris,

bedankt voor de waardevolle info, juist informatie van mensen die zelf zakendoen in Cuba kan ons een eind op weg helpen.
Laatst hebben we eens de koppen bij elkaar gesteekt en geinventariseerd wat de dingen zijn die we nu uit kunnen zoeken en waar we verder mee kunnen.
Enkele vragen om je een indruk te geven, en misschien kan je ons er mee helpen:
- hoe zit het als je een café hebt met betrekking tot de belastingen? Moet je ook in Nederland belasting afstaan over je inkomsten daar vanwege dat het inkomsten voor Nederlanders zijn of dat je een Nederlands bedrijf hebt?
- Kan je een joint venture aangaan als particulieren of kan je beter een groot Nederlands bedrijf in de armen nemen die de joint venture in Cuba aangaan?
Dat waren even twee voorbeelden. In ieder geval bedankt voor je bijdragen, tati.

#2183 door tati
21 jun 2004, 22:28
Ik ga ermee aan de slag

#2187 door bandido
21 jun 2004, 23:05
Louiske schreef:hoe zit het als je een café hebt met betrekking tot de belastingen? Moet je ook in Nederland belasting afstaan over je inkomsten daar vanwege dat het inkomsten voor Nederlanders zijn of dat je een Nederlands bedrijf hebt?

Cafehouders die zich bekommeren over de belastingen zullen het nooit halen. Zeker niet in Cuba. Word nou toch een wakker.

#2204 door michiel
22 jun 2004, 08:55
gaap

#2210 door tati
22 jun 2004, 12:58
Met betrekking tot de belasting het volgende. Als je in Nederland woont, moet je altijd je gehele wereldinkomen aangeven in je aangifte inkomstenbelasting. Dit betekent dat je - naast het inkomen dat je in Nederland geniet - ook je buitenlandse inkomen moet aangeven.

Als je buitenlands inkomen geniet, dan hoef je daarover niet altijd in Nederland inkomstenbelasting te betalen. Als het recht om belasting te heffen op grond van (inter)nationale regelingen is toegewezen aan een ander land dan Nederland, hoef je over die inkomsten in Nederland geen inkomstenbelasting te betalen. Je hebt dan recht op een aftrek ter voorkoming van dubbele belasting. Afspraken daarover zijn vastgelegd in belastingverdragen die Nederland heeft gesloten met andere landen, echter Cuba maakt geen deel uit van dit verdrag. Daardoor zul je dus zowel in Cuba als in Nederland belasting moeten afdragen.

#15116 door Jerdesalsero
14 dec 2004, 23:47
Code: Selecteer alles[quote]- hoe zit het als je een café hebt met betrekking tot de belastingen? Moet je ook in Nederland belasting afstaan over je inkomsten daar vanwege dat het inkomsten voor Nederlanders zijn of dat je een Nederlands bedrijf hebt?
 - Kan je een joint venture aangaan als particulieren of kan je beter een groot Nederlands bedrijf in de armen nemen [/quote]

Jullie deden het niet om het geld , dus rijk te worden en met dit geregistreerde geld weer opnieuw iets te doen. Nee, jullie wilden meer "leven". O.k. zorg dan dat je z.g. meer uitgeeft dan verdient. Dan heb je nog aftrekposten om in nederland te gebruiken. Past ook in de sfeer van Cuba, Mooi toch, omdat Nederland geen belastingverdrag heeft met Cuba. En het is slimmer om niet alles af te staan in Cuba. Zorg ook dat je dingen "ambachtelijk bereidt" dat scheelt je 100% belasting op inkoop.
Laatst bijgewerkt door Jerdesalsero op 18 dec 2004, 00:52, in totaal 1 keer bewerkt.

#15283 door myriame
17 dec 2004, 15:43
indien het jullie interesseert : Interbrew (inbev - met als voornaamste bier Stella Artois) zit in Cuba in Holguin