Kan het? Hoe, wat, waar? Vergunningen, adressen...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#110141 door PAULA W.
26 mei 2015, 14:00
Vraagje aan de Cuba-experts en -ervaringsdeskundigen...
Ik heb twee kinderen met een Cubaan. Hij woont op Cuba en ik in Nederland. De kinderen zijn Nederlands en niet Cubaans. Ik zou graag een etage kopen in Havana voor hun toekomst, waar ze eventueel baat hebben bij een huisje in Havana waar ze kunnen wonen, vakantie houden, verhuren. De vader en ik zijn niet samen. Mijn vraag is: kunnen onze\ kinderen de etage erven van de vader, straks in de toekomst? Of gaat het alleen naar zijn Cubaanse kinderen?
Tja het is natuurlijk een vraag die deels niet te beantwoorden is omdat het over de toekomst gaat. Maar hoe is het nu?
Weet iemand dat?
#110142 door Pieterklu
26 mei 2015, 14:55
Het is vermoedelijk een heel gecompliceerd verhaal. Erfrecht is in nederland is al lastig. laat staan in cuba en de situatie is ook bijzonder. Stel je eens voor de situatie dat de vader eigenaar is en bij overlijden een echtgenote en (andere cubaanse) kinderen achterlaat? Het zou maar kunnen dat deze de voorrang krijgen bij een boedelverdeling. Huwelijkse voorwaarden lossen hier niets op en het huwelijks vermogenrecht is evenmin van toepassing. Optie is wellicht, tenminste als je dat wil een dubbele nationaliteit voor jullie kinderen (Nederlands en Cubaans), zodat ze mogelijk (ik schrijf het uiterst voorzichtig) een huis op naam kunnen krijgen.

Als ik jou was, zou ik geen enkel risico nemen en een deskundige (advocaat en of notariaat Cuba) inschakelen. succes.
#110144 door Robert
26 mei 2015, 15:26
Ik zou nooit een apartement kopen op Cuba, teveel onzekerheden met mede eigenaren van het gebouw. Maar ieder zijn ding.
Lijkt mij dat het met Nederlandse kinderen in de praktijk bijna een onmogelijk verhaal is, en een dubbele nationaliteit kan lastig worden na hun 18e.
Zoals Pieterklu al schrijft hierboven, een goede advocaat op Cuba is aan te raden
#110146 door Chapino
26 mei 2015, 18:39
Inderdaad een goed idee, maar in jouw geval nogal moeilijk gezien de nationaliteit van je kinderen. Om problemen in de toekomst te voorkomen is het verstandig om het appartement op hun naam te zetten.
Echter zonder de Cubaanse nationaliteit is het niet mogelijk onroerend goed op hun naam te kopen, je bent en blijft afhankelijk van de goede bedoelingen van een Cubaan(se)
Probeer eerst, in samenwerking met de vader, de Cubaanse nationaliteit rond te krijgen.
#110167 door PAULA W.
28 mei 2015, 10:49
Dank voor de reacties! Het is fijn om een klankbord te hebben in zulke ingewikkelde beslissingen. Ik ben er nog niet uit, maar wel weer op nieuwe sporen gezet. Groet!!