Kan het? Hoe, wat, waar? Vergunningen, adressen...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#105950 door dennis75
16 dec 2013, 16:31
Beste forumleden,

Ik zit er sterk aan te denken Nederland voor een tijdje te verlaten en mij voor minimaal een jaar in Cuba te gaan vestigen.

Leuk plan natuurlijk maar de vraag is of dit haalbaar is. Het is de bedoeling dat ik bij mijn vriendin ga wonen dus qua kosten denk ik dat € 400 euro per maand voldoende moet zijn om van te kunnen leven. Dus zou ik voor € 4800 1 jaar in Cuba moeten kunnen verblijven.

Ik ga dan natuurlijk niet de toerist uit hangen maar gewoon low budget leven (zoals een Cubaan :wink: ). Is dit haalbaar en realistisch financieel gezien???

De 2e vraag is mag / kan dit?? Je kunt tegenwoordig als Nederlander volgens mij maximaal 3 maanden verblijven in Cuba of kun je ook een speciaal (familie) visum aanvragen voor een langere tijd?? Het is niet de bedoeling om een werkvisum aan te vragen want dat heeft weinig zin aangezien er weinig aanbod is.

Kortom echt een vraag voor de Cuba die hards, wellicht dat Hijo mij hierover wat meer kan vertellen omdat hij een van de weinige Nederlanders is die daar woont en werkt.

Alvast bedankt voor de respons,

Groet,

Dennis

#105951 door sandersh
16 dec 2013, 18:35
In Havana wonen buitenlanders langere tijd met een STUDENTEN-VISUM.
Je schrijft je in op een jaar cursus Spaans aan de universiteit. Die cursus moet je wel echt gaan doen. Er wordt een presentielijst bijgehouden. Op die manier vang je twee vliegen in één klap. Je leert Spaans en je kunt een jaar in Cuba wonen.
Zo wie zo een goed idee om iets concreets te doen te hebben. Uitsluitend amor lijkt me snel vervelen, zeker als je slechts 400 CUC per maand te besteden hebt.

#105952 door HijodelMundo
16 dec 2013, 19:28
Sandersh geeft je een goede tip.

Ikzelf leef hier met werkvisum (die je enkel kan krijgen als je ook daadwerkelijk werk hebt)

Als toerist is het 60 of 90 dagen (is niet altijd even duidelij). Maar dan zal je even naar het buitenland moeten hoppen (Mexico, jamaica, panama oid)

Succes,

Hijo

P.S. 400 kan je van leven maar zeker als je veel vrije tijd hebt gaat dat krap worden...

#105954 door salsalieve
16 dec 2013, 23:50
Hij heeft het over 400 euro met de huidige koers is dat 540 cuc scheelt toch aanzienlijk. Maar ja als je daar ook nog lesgeld van moet betalen...... Heb jij enig idee wat dat kost Harriet? Ik heb wel eens gehoord dat je kunt kiezen in het aantal uren les per week klopt dat? En Hijo zag op internet dat de koers op 1,37 staat is dat juist? Maar is ook maar weer tijdelijk dus die 540 wordt dan weer snel minder. En als je hier gewend bent van veel meer te leven zul je daar echt goed op moeten letten.

#105955 door HijodelMundo
17 dec 2013, 00:09
Je kan van de internet koers altijd +/- 8% aftrekken.

en 500+ Cuc lijkt heel veel, maar met teveel vrije tijd en zin om naar het strand te gaan, eenbucanero te drinken, niet in de rij te staan voor de bus en dus maar en taxi pakken, etc... Dan smelt die zo weg.

Nog iets anders is het feit dat als jij daar een jaar zit jan en alleman langskomt met duizend probleem want ze denken dat daar nu een goudmijn is die even alles kan oplossen. En ook al probeer je zo gierig mogelijk zijn er zit een gren s aan hoe vaak je nee tegen je vriendin zegt als ze het weer heeft over een lekkage bij haar lievelings broer en dat de ijskast van haar moeder het niet meer doet en dus al haar eten aan het rotten is. Etc. Etc. Etc.

Niets is onmogelijk maar succes!

Hijo

#105958 door dennis75
17 dec 2013, 11:18
Bedankt voor jullie tips en respons daar kan ik wel wat mee!!!

De laatste keer dat ik in Holguin was heb ik voor de honkbalploeg van Cienfuegos (we zaten in hetzelfde hotel) diverse spullen voor hun verkocht aan een groep Nederlandse toeristen. Dat leverde die avond toch aardig wat geld op dus het geld ligt op straat als je een beetje slim bent.

De volgende keer ga ik commissie vragen hiervoor :wink: Ze waren erg blij met mij en ze vroegen direct of ik niet met hun verder mee kom reizen naar het volgende hotel. Helaas was dat mijn laatste dag in Cuba.

Uitsluitend amor lijkt me snel vervelen
mmm ligt aan je amor denk ik :wink:

Ik denk dat je makkelijk met die 400 CUC per maand kan leven (mijn novia werkt ook en verdient voor Cubaanse begrippen goed). Mits je geen hoge eisen stelt.

Groet,

Dennis

#105960 door dennis75
17 dec 2013, 13:33
Helemaal top Harriet :D Hartstikke bedankt!!

Ik zag dat je die Spaanse cursus ook in Camaguey kunt doen. Dat zou helemaal perfect zijn want daar woont mijn novia.

Ik ga ze even een mailtje sturen en kijken wat het kost en of het inclusief verblijf is.

Groet,

Dennis

#105961 door sandersh
17 dec 2013, 13:55
Mailadres universiteit Camaguey:

uc@reduniv.edu.cu

Het blijft een gok om hen te mailen. Geen idee of je antwoord krijgt.
#106940 door sandersh
28 maart 2014, 21:42
Dennis75, hoe is het verder gelopen? Zit je inmiddels in Cuba? Studeer je nu Spaans in Camaguey aan de universiteit? Leef je van de liefde? Vertel het ons, we (vooral ikzelf) zijn benieuwd naar het vervolg!
#106942 door Tijn
29 maart 2014, 09:55
Denk dat Dennis in de eerste maand door zijn novia door zijn jaarbudget is geholpen en weer in NL zit... :-)
#106953 door dennis75
31 maart 2014, 12:18
Beste forumleden,

Ik ben terug in Holanda na 2 maanden in Cuba te hebben verbleven (was ook gepland) :D . Ik heb een geweldige tijd gehad en behoorlijk veel gereisd (familiebezoek enz). Ook heb ik naar mogelijkheden gekeken voor een langer verblijf daar maar die zijn zeer beperkt. Alleen met een goed salaris kun je daar leuk leven, dat is mij wel duidelijk geworden.

Tevens hoeveel ik ook van Cuba hou, was ik a 2 maanden wel even klaar met colas, no hay en de slechte hygiene. Je begint Nederland weer meer te waarderen na zo'n lange tijd. Dus ligt mijn toekomst de komende jaren nog in Nederland samen met mijn Cubaanse vriendin. Ik hoop dat ze in juli voor 3 maanden op een toeristenvisum hierheen kan komen.

Zijn woont nog thuis en heeft (officeel) geen werk. Worden die toeristen visa tegenwoordig makkelijk toegewezen of is dat een lastig en moeizaam traject?? Is de procedure nog zoals beschreven op het Cuba forum? Graag hoor ik wat recente ervaringen van forumleden.

Groetjes,

Dennis
#106960 door sandersh
31 maart 2014, 20:26
Heb ik het verkeerd begrepen, Dennis? Ik dacht dat je eerder schreef dat je vriendin een goede baan had en voldoende geld voor jullie samen verdiende. Is ze die baan intussen kwijtgeraakt?
#106962 door havanalover
31 maart 2014, 21:33
@ Dennis
Inderdaad, met een goed salaris is er in Cuba een goed leven! (bijna) Alles is te verkrijgen, maar het kost geld. En de cola's? Laat toch iemand anders voor een paar Cuc aanschuiven. Ik heb weet van Yuma's die al jaren in Cuba wonen (Amerikanen, Nederlanders, Duitsers enz.) en die ook het klappen van de zweep kennen. De meesten spreken van enkele duizenden Cuc's per maand nodig te hebben (zonder gek te doen) . Zij werken voor buitenlandse ondernemingen of zijn zelfstandig (inkomen uit buitenland). Ik heb er ook gekend die berooid het land zijn uitgevlucht naar Mexico. Er zijn sukses verhalen, maar ook andere. Veel hangt af van de voorbereiding en de aanpak.
#106965 door Jogo
01 apr 2014, 11:30
Enkele duizenden euro's nodig per maand zonder gek te doen?? Ben benieuwd waar dat allemaal aan op gaat dan?
#106977 door havanalover
02 apr 2014, 17:35
@Jogo
Ik heb het van betrouwbare bronnen. (Personen die al jaren in Havana wonen).
Het hangt van je situatie af. Ben je (alleenstaande) zelfstandige Yuma dan betaal je al gemakkelijk 500 a 650 Cuc aan aan een casa (long term). Wil je iets meer luxe in een "goede" buurt is rond de 1000 Cuc niet overdreven. Reken daarbij internet en mobiel kosten. Wil je niet met de bus, taxikosten enz. Eten is goedkoop als je zelf kookt, maar een of twee maal per maand in een (relatief goedkoop) restaurant eten is geen luxe. Als je geen residencia permanente hebt moet je na 60 dagen het land uit. Nieuwe visa, vlucht naar Cancun (of elders) kosten geld. Ik heb het van Yuma's in Havana, twee duizend Euro is niet overdreven. Ben je gehuwd met een Cubaanse is het plaatje anders. Kun je bij je echtgenote inwonen vervalt de huur. Met een residencia permanente, vervalt het reizen na 2 maand en heb je de libreta, sociale zekerheid enz. (voor wat het waard is). Cuba laat niet gemakkelijk onsolvabele avonturiers toe. (aanvragen genoeg!) Een van de voorwaarden voor een residencia permanente is een bankwaarborg van 5000 dollar op een Cubaanse bank.
400 Euro/maand is een zeer optimistische raming. Ik weet dat sommige Cubanen met 20 Euro (en minder) leven maar dat leven houdt de doorsnee Yuma niet lang vol.
Cuba is op het eerste zicht een goedkoop land, maar bijna alles moet geimporteerd worden en betaald in harde deviezen.
#106978 door Tijn
03 apr 2014, 05:09
Helemaal met HavanaLover eens. Behalve trouwen om het goedkoper te maken... de huur vervalt dan inderdaad, maar daarvoor in plaats komt de hele familie die van alles en nog wat nodig heeft. Om een gerespecteerd lid van dit forum te citeren: "het hebben van een Cubaanse schoonfamilie is als zwemmen met haaien."
Mijn budget in Havana is zo'n 15-1700 (euro) per maand en dan ga ik weliswaar iets vaker dan 2 keer per maand uit eten maar doe geen 'gekke' dingen...
Havana is duurder dan de provincie... bv in Camaguey leef ik van zo'n 1100 per maand.
Echt goedkoop wordt Cuba nooit...
#106979 door Jogo
03 apr 2014, 06:50
Ben toch heel benieuwd waar jullie al dat geld aan uitgeven? Ik doe in Cuba voor nog geen 50CUC boodschappen per week en daar eet mijn familie ook van mee...
#106984 door Tijn
03 apr 2014, 14:03
50 per week... dat is dus ongeveer 200 per maand... waar geef je nog meer geld aan uit?
Wonen?
Schoenen?
telefoon?
Internet?
Transport?
Uitgaan?
Cadeautjes?
Drank?
visum/visum verleng/uitreis kosten?
etc etc... (bijvoorbeeld fietsbanden, waterput en pompje (met dank aan Harriet!))

En waar verblijf je? Havana is behoorlijk veel duurder dan een dorpje met 4000 inwoners in het oosten. (al was het maar omdat ze daar vrijwel niets hebben waar je geld aan uit kunt geven :-)..)

maak jouw kosten eens inzichtelijk, misschien kunnen we er hier allemaal heel veel van leren!
Laatst bijgewerkt door Tijn op 03 apr 2014, 16:41, in totaal 1 keer bewerkt.
#106987 door havanalover
03 apr 2014, 19:06
@ Jogo
50 Cuc voor eten alleen :D
Met eten alleen kom je er niet. Vertel eens iets meer. Waar slaap je? Een casa long term kost gemakkelijk 500 à 650 Cuc. Water, elektriciteit, transport, kleding enz. zijn goedkoop maar toch kosten. De familie kost inderdaad ( zoveel je zelf wil) Maar speel eens open kaart. Ben je gehuwd met een Cubaan(se)? Woon je in een eigen huis of bij je Cubaan? Heb je een residencia permanente ( kost enkel aan waarborg al 5000 dollar, zonder andere document kosten) Zonder residencia permanente moet je het land uit na telkens 60 dagen. (extra kosten = vliegticket + visa + eventueel hotel) Heb je al eens een paar jaar in Cuba geleefd? Je verhaal klinkt niet realistisch. De Yuma's die ik ken die met 50 Cuc hebben getracht rond te komen ( waren met een Cubaanse gehuwd en woonden daar in) zijn zonder uitzondering het land moeten uitvluchten wegens ... berooid. ( hadden zelfs een werkvergunning = residencia) Zonder opening van zaken en details neem ik jou verhaal niet aan. Meerdere Yuma's onafhankelijk van elkaar hebben me dit bevestigd.
#106988 door Jogo
03 apr 2014, 19:32
@havanalover heb je je PM niet gelezen? Heb e.e.a daar aan je uit gelegd. Ik ben getrouwd met een Cubaanse en als ik op Cuba ben verblijf ik bij haar thuis dus geen kosten van casa particular of hotel. Water komt uit een onlangs aangelegde waterpt dus komen geen kosten meer bij electriciteit is nog geen 3CUC per maand. Als ik er ben heb ik geen behoefte aan internet ben juist blij er dan een paar weken vanaf te zijn. Bellen doe ik ook al niet wie zou ik moeten bellen mijn vrouw is daar immer altijd bij me. (heb geen familie in NL) uitgaan doen we niet we wonen daar in de middel "en la media de la nada" en hebben er ook geen behoefte aan. Vaak gaan we de vrije natuur in zwemmen in de rivier vuurtje stoken en soms gaat er een varken mee. (komt meestal niet terug :wink: ) De grootste kosten die ik heb zijn mijn huurauto ik helaas nodig heb vanwege de eerder vermelde " media de la nada" de cadeau zoals Thijn ze noemt koop ik hier al in NL of krijg e.e.a van vrienden en kennissen, vanaf gebruikte mobieltjes, krultangen, papier, kleing noem maar op, kost me dus ook niet veel. @sandersh de in een eerder topiv vermelde fiets had ik al en stond ongebruikt in de schuur, ik had er drie.
Overigens schref ik niet dat ik van 50CUC per week leefde maar dat ik voor 50CUC per week booschappen doe voor mij mijn vrouw en mijn stiefzoon (wat ee rot woord) en dat er dan zelfs voldoende is voor de rest van de familie.
Tot op heden ben ik nooit langer geweest dan 3,5 weken (tja dat werk hier he) dus exra ticket en visum heb ik niet nodig.
Maar waar het mij nu eigenlijk ok gaat is de vraag: Van hoeveel kun je leven als ik mezelf daar eenmaal gvestigd heb in een huis dat ik voor de helft ga exploteren als casa particular? Dan is e helemaal geen tijd meer voor cadeautje, uitgaan, uit eten en wat dan ook. (heb ik hier ook geen tijd voor met al dat werken) denk dat ik dan in een dagelijks leven toch wel moet kunnen leven van 500 CUC per maand. Ken iemand in Trinidad (ga hier op het forum geen namen noemen) die al jaren leeft van een casa aldaar en nooit meer terug naar Nederland zou willen.
Zoals ik in je PM als schreef Havanalover is die 5000CUC waarborg niet meer van toepassing. )ervaring ander forum lid en navraag consulado)
Oja waar mijn vrouw woont? In een heel klein dorpje ergens tussen Banes en Guardalavaca in het oosten van Cuba.
Tot zo ver mijn uiteenzetting.
#106989 door havanalover
03 apr 2014, 21:03
@Jogo
Ja, ik heb jouw PM gelezen. (de berichten hebben elkaar vermoedelijk gekruisd - Ik heb ook geantwoord)
Dat de waarborg van 5000 dollar niet meer nodig is, is nieuw voor mij. Ik ben volgende maand in Havana en tracht daar bevestiging van te krijgen....Maar...op de website van de Cubaanse ambassade te Brussel staat nog altijd vermeld dat één van de (vele) voorwaarden voor de Residencia Permanente de "Solvencia economica" is, d.w.z de bankwaarborg van 5000 dollar bij een Cubaanse bank. Nu durven de Cubaanse autoriteiten elkaar wel eens tegenspreken. Ik heb ondervonden dat wat de Cubanen in Brussel zeggen soms tegengesproken wordt in Havana (en omgekeerd).
Mijn repliek is misschien een beetje somber (maar realistisch) , ik heb van dichtbij "drama's" meegemaakt van Yuma's die berooid geraakten in Cuba na enkele jaren verblijf (gehuwd met een Cubaanse en met Cubaanse werkvergunning = residencia) Met het loon dat ze verdienden (20 Cuc?) moesten ze hun levensstandaard drastisch terugschroeven. De Yuma's die Cuba na jaren "overleefden" hadden allen inkomsten uit het buitenland. (Meestal zelfstandigen, soms loontrekkende in dienst van buitenlandse ondernemigen). De vraag is ongetwijfeld ....kun je met de (gemiddelde) Cubaanse toestanden en levenstijl leven? en hoelang? Kan je dat? Goed voor u en sukses toegewenst! Mijn (beperkte) ondervinding is dat heel wat Yuma's na een tijd afhaken. Diegene die blijven zijn "verliefd" op het land maar maken toch regelmatig een "uitstapje" naar de "eerste wereld". In alle geval sukses met je onderneming.
#106996 door sandersh
04 apr 2014, 22:37
Een verblijf van drie en een halve week vind ik iets anders dan wonen in Cuba. Dat is niet te vergelijken. Hijo woont permanent in Havana, net zoals Rickenbilly. Dat zijn ervaringsdeskundigen. Pas na een jaar in een ander land te zijn, kan je spreken over 'wonen'. Alles minder dan dat, is zeer tijdelijk.
#107000 door dennis75
06 apr 2014, 12:26
"Ik dacht dat je eerder schreef dat je vriendin een goede baan had en voldoende geld voor jullie samen verdiende"

Dat heb ik nooit beweerd Harriet. Ik heb geschreven dat zij voor Cubaanse begrippen een goed salaris heeft maar dat is nog altijd geen vetpot.

Om een beetje leuk te kunnen leven op Cuba heb je per maand minimaal zón 700 euro nodig (zonder logies). Tenminste als je ook eens af en toe lekker wilt gaan eten in een restaurant, terrasje enz. Ik had ook te te romantisch beeld daarover maar na 2 maanden Cuba weet je beter. Ik heb ook heel veel dingen gezien die het leven dagelijks een "lucha" maken voor de gemiddelde Cubaan, no es facil.

Ik heb een geweldige tijd gehad in Cuba en dat land zit voor altijd in mijn hart. Maar na 7 weken had ik ook wel weer zin om naar huis te gaan (en dat had ik na een maand nooit). Het eentonige eten, de slechte hygiene, de corruptie, de burocratie, de colas (die je niet altijd kunt vermijden met geld) en het beroemde '"NO HAY". Ik was er wel effe klaar mee :D