Kan het? Hoe, wat, waar? Vergunningen, adressen...

Moderator: FORUMBEHEERDER

Re:

#107001 door sandersh
06 apr 2014, 12:59
Dennis75 schreef 17-12-'13: '...Ik denk dat je makkelijk met die 400 CUC per maand kan leven (mijn novia werkt ook en verdient voor Cubaanse begrippen goed). Mits je geen hoge eisen stelt...'

Goed dat je er inmiddels achter gekomen bent dat dit een illusie is, Dennis. Ik begrijp volledig dat je na 2 maanden je buik vol hebt van de lange wachtrijen, het Cubaanse eten en de onbegrijpelijke regels.
Je bevestigt wat ik eerder schreef. Een maandje in een ander land verblijven is iets totaal anders dan er daadwerkelijk WONEN. Na verloop van tijd kunnen juist de dingen die je in het begin charmant vond, je uitermate gaan irriteren. (Zo werkt het in liefdes-verhoudingen ook vaak..)
#107002 door Jogo
06 apr 2014, 13:28
dennis75 schreef: en het beroemde '"NO HAY". Ik was er wel effe klaar mee :D

Ach ik zat gisteren in een gerenomeerd restaurant hier in NL ik bestel de zalm, wat denk je? Zegt de opber dat hebben we niet op dit moment. Dus...
#107004 door Joop_Siroop
06 apr 2014, 23:27
Wie kent m niet...

Un cubano que fue en vida muy bueno; al morir, como era de esperar, fue al cielo. Llevaba más de mil años disfrutando de la eternidad; pero un buen día le dijo a Dios. 'Dios mío, quisiera que me permitieras conocer el infierno por una noche, para saber como es ese lugar'. Dios, en su infinita bondad, le dijo: 'Si es tu voluntad, que así sea'. Nuestro hombre se fue esa noche al infierno.

Bajó hacia su entrada por unas escaleras de mármol. Vio por doquier luces de neón y una puerta se abrió de manera espectacular, dando paso a una especie de Edén surcado por ríos de whisky, de champagne y atestado mujeres, las mas hermosas que jamás pudo contemplar. Pasó la mejor noche de su vida y regreso de madrugada al cielo.

En la mañana hablo con Dios y le manifestó su deseo de mudarse definitivamente al infierno. Dios nuevamente aceptó. Arreglados sus asuntos, a la semana estaba camino del infierno. Bajó las mismas escaleras y se abrió nuevamente la puerta, pero esta vez cayo en una gigantesca marmita llena de azufre. Se hundió en ella mientras el diablo lo punzaba con su tridente, pero con esfuerzo logro sujetarse al borde. Saco la cabeza y miro al Diablo que reposaba sentado en su trono y le dijo: -Señor de las tinieblas, que es esto? Yo estuve aquí la semana pasada. Y el Diablo respondió:

Tú como cubano que eres, ya deberías saber que una cosa es el turismo y otra los residentes
#108084 door macluc
08 aug 2014, 02:01
Als je bv een jaar op Cuba gaat wonen en je hebt een vast inkomen omdat je er een officieele baan hebt, neem je geld mee en dien je dit te verdelen over de weken/maanden dat je er zit in consensus met de Cubaanse familie waarmee je er zit. Over het algemeen is er voor hun meer dan normaal maar zelf moet je een stap terug doen. Ik heb vaak nog een stiekem reservepotje als het even kan en mijn vrouw weet er natuurlijk van.
Heb verschillende "vrienden" en familieleden. Goedbedoelende en uitbuiters. Duidelijk zijn en een goed slot op de koelkast is noodzaak. Gelukkig hoef ik er zelf niet op te letten altijd en let mijn vrouw er ook op.
Da's een menier om de kosten in de klauwen te houden en je leert de "sinceros" kennen. Voelt vaak heftig maar is de enige manier soms.
#108102 door havanalover
08 aug 2014, 21:05
macluc schreef: een goed slot op de koelkast is noodzaak.

Zeker dat is een goede start. Als er een feestje is en de koelkast steekt vol Bucanero dan gaat die steeds op slot. Maar ik heb van meerdere Yuma's gehoord dat dit één van de basis problemen is in Cuba; je kunt niet wegsteken dat je een Yuma bent m.a.w. een wandelende bankautomaat, zelfs al heb je geen geld ben je per definitie rijk want je bent een Yuma. Over dat reservepotje praat je liefst niet, want dat hebben ze snel door. Trouwens waar ga je, je reservepotje bewaren? In uw schoen of onderbroek gelijk Cubanen doen? Kluisverhuur is bij mijn weten onbekend in Cuba (buiten enkele hotels) en om een bankrekening te openen moet je een residencia hebben. Dat ook een Visa kaart een limiet heeft gaat er bij veel Cubanen niet in.
#108399 door hombredecuba
07 sep 2014, 09:40
Havanalover ,Om een bankrekening te openen op Cuba heb je geen residencia nodig.

Macluc, hoe kan je leven met mensen die je niet vertrouwd zodat je de koelkast moet afsluiten.
Bij ons komt de hele familie overhuis maar zal niemand het in zijn hoofd halen om ongevraagd iets uit de koelkast te nemen. Heeft er ook mee te maken hoe mensen opgevoed zijn.
Geld aannemen is ook erg ongewenst in onze familie en wordt als beledigend ervaren.
Alleen door goedkeuring van mijn vrouw nemen zij geld of spullen aan.Uiteraard in overleg met mij.
#108401 door havanalover
07 sep 2014, 10:32
hombredecuba schreef:Havanalover ,Om een bankrekening te openen op Cuba heb je geen residencia nodig.

Mij is toch het tegendeel verklaard, bij BANDEC . Misschien is het bij de Banco Popular niet nodig, ik weet het niet. Bij Banco Popular zitten hoofdzakelijk Cubanen die hebben geen residencia nodig.
#108409 door hombredecuba
07 sep 2014, 17:35
Ik heb zelf een bankrekening bij ''El Banco Popular de Ahorro''.Ik ben natuurlijk wel een halve Cubaan :lol: :lol:
Deze bank zit ook in veel Europese landen en over de hele wereld.
Laatst bijgewerkt door hombredecuba op 09 sep 2014, 13:02, in totaal 1 keer bewerkt.
#108421 door Encantó
09 sep 2014, 08:32
Deze bank zit alleen in Cuba. Net zoals deze bank trouwens:

Afbeelding
#108471 door Encantó
14 sep 2014, 18:01
Ik denk dat je het niet begrepen hebt.
hombredecuba schreef:Deze bank zit ook in veel Europese landen en over de hele wereld.

Deze "volksspaarbank" tref je alleen in Cuba aan. Ze zit dus in geen enkel Europees land en in geen enkel ander land waar ook ter wereld. De Cubaanse el Banco Popular de Ahorro is hier alleen aanwezig via de Spaanse bank Bankia.

En daarom is het ook dat het hele systeem van geldtransfers van Europa naar Cuba dat via de bank Bankia verloopt een klucht is. Het Bankia treedt in deze zaken immers op als handelaar, niet als bank. Er is geen sprake van reguliere internationale betalingen. Er zijn geen correspondentiebanken bij betrokken. Daarmee duren de 'overboekingen' ook zo lang. Dat werkt als volgt:

Persoon X wil een bedrag Y 'overmaken naar Cuba'. X doet dit via een website die, zonder dat hij het weet, in handen is van de Cubaanse overheid (via stromannen). Als hij bedrag X wil laten bijschrijven op een tarjeta in Cuba koopt hij in feite een dienst bij een handelaar Z (er zijn er meer, Z1, Z2,.. Z100) waarvan de kostprijs gelijk is aan het over te schrijven bedrag + een (feitelijk imaginaire) 'commissie'. Bankia is in deze immers geen acquiring bank, maar opereert via handelaar Z (merchant).

Nadat persoon X bij Bankia via een stroman-website te kennen heeft gegeven dat hij graag bedrag Y wil bijladen op een tarjeta in Cuba, verzoekt Bankia of eigenlijk handelaar Z, een echte acquiring bank om de transactie af te ronden. Omdat Bankia niet echt als bank optreedt, volgen er dan enkele tussenstappen die enige tijd vergen: Bankia biedt zich bij een acquiring bank aan om het bedrag te ontvangen. In principe kan de acquiring bank al onmiddellijk groen licht geven en is de koop/verkoop binnen seconden geregeld. Maar daar kleeft een hoog risico aan en bijhorende kosten. Daarom gaat de acquiring bank eerst te rade bij de issuing bank om te horen of de gebruikte creditkaart voldoende saldo bezit.

Om ieder risico uit te sluiten wordt bovendien gebruik gemaakt van 'tijdbuffer'. Eens de buffer vol, kan de kaarthouder, persoon X, de betaling niet meer ongedaan maken. Daar zijn voor de handelaar Z meerdere voordelen aan verbonden. De kosten kunnen vrij laag zijn omdat de risico's zijn afgedekt. Hierdoor wordt extra winst gemaakt. Maar veel belangrijker is dat er geen enkele acquiring bank een risico loopt om, in het kader van de wet Helms-Burton, problemen te krijgen met de USA. Omdat er geen krediet-overeenkomsten dienen te worden gesloten tussen de acquiring bank en handelaar Z (waarvan er dus meer zijn) en deze handelaar Z bovendien daarbij de Europese directieve 2271/96 kan inroepen.

Maar er is meer aan de hand: het geld komt op geen enkele, internationaal aanvaarde, manier in Cuba aan. Alle euro's die worden 'betaald' aan handelaar Z blijven in handen van Bankia. Tusssen Cuba (el Banco Popular de Ahorro) en Bankia worden alleen een soort van letter of credit uitgewisseld. Men zou kunnen zeggen dat dat een ondermijning is van het fiduciare systeem. Maar in Cuba is dat geen probleem. De Staat bepaalt de waarde. Dat heeft nauwelijks iets met vertrouwen te maken. Maar omdat de CUC daardoor monopoliegeld is, kan Cuba er niets mee kopen in het buitenland. O.a. daarom wil Cuba af van de CUC. De waarde is immers arbitrair en heeft geen enkele relatie met de internationale geldmarkten. Hierdoor is een normale internationale handel onmogelijk

Ps.:
Het geld dat op een rekening van Bankia staat geparkeerd wordt door de Cubaanse overheid aangewend om goederen in het buitenland te kopen.
#108480 door hombredecuba
15 sep 2014, 09:10
Je hebt natuurlijk gelijk als het gaat om dat er geen BPA op naam in Europa of de wereld is.
Het gaat om afdelingen die contacten hebben met BPA en waar je informatie kunt opvragen.
Er zit ook een afdeling in Amsterdam van ING BARINGS.
#108484 door Encantó
15 sep 2014, 10:30
Jij bent me er wel eentje. Je maakt van zwart wit.

In de discussie over het inkomen van de cuenta propistas heb je ook zoiets gedaan. Door in één adem te wijzen op een inwoner van Cardenas die door handel in motoronderdelen en herstellingen van motorfietsen naar Cubaanse normen stinkend rijk is geworden.

PS.: ik heb ook 'contacten met Fidel'.
#108492 door hombredecuba
15 sep 2014, 17:04
Encantó schreef:Jij bent me er wel eentje. Je maakt van zwart wit.

In de discussie over het inkomen van de cuenta propistas heb je ook zoiets gedaan. Door in één adem te wijzen op een inwoner van Cardenas die door handel in motoronderdelen en herstellingen van motorfietsen naar Cubaanse normen stinkend rijk is geworden.

PS.: ik heb ook 'contacten met Fidel'.

''Hoe minder je reageert op negatieve mensen
hoe gelukkiger en rustiger je eigen leven is''.