Kan het? Hoe, wat, waar? Vergunningen, adressen...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#104582 door koelkast2000
11 aug 2013, 22:41
Beste Cuba-lovers (toch?)

Sinds een kleine 2 jaar heb ik een novia woonachting in een stadje tussen Havana en Santiago. Op dit moment leeft ze in een redelijke 'dump", die dmv financiele injecties van mijn kant nog wat leefbaar is gemaakt.
Nu vertelt ze me, dat ze een beter huisje heeft gevonden. De verkoper wilde er 2000 voor hebben, maar ze heeft af kunnen dingen naar 1500.
Wat is wijsheid in dezen, 1500 overmaken en in oktober, wanneer ik daar weer kom (de 5de keer) kijken of het allemaal goed gegaan is?
Wat voor riscio's loop ik? OK, er vanuit gaand dat het allemaal klopt, wat ze zegt. We hebben een goede band, dus ik denk haar te kunnen vertrouwen. Maar kan een Cubaan(se) zo even overhoppen op een ander huis? Kan de staat niet op een of andere manier ingrijpen? Moet er iets geregistreerd worden?
Wie heeft hier ervaring mee, of kan me er meer over vertellen?

Alvast Bedankt!
Groetjes,
koelie

#104586 door Pieterklu
12 aug 2013, 08:54
Het kopen/verkopen van een huis in Cuba is wettelijk mogelijk gemaakt voor Cubanen en buitenlanders met een permanente residentie in Cuba. Wel zijn er wat beperkingen, in zeg maar 'gevoelige gebieden' zoals Habana Vieja en kustplaatsen omdat daar sprake is van een gespannen woningmarkt. Ook is het voor Cubanen mogelijk het recht op een woning te krijgen via een zogenaamde 'permuta'. Dat is een soort woningruil, vaak met bijbetaling door de partij die de minste/goedkoopste woonruimte inbrengt. Kortom er zijn voor jouw novia wettelijke mogelijkheden om te handelen. De verkoop loopt via de notaris en er moet een registratie plaatsvinden in de lokale vivienda (het Cubaanse kadaster).

Ik neem aan dat zij voor verkoop van haar huidige woning ook geld ontvangt. Dat zou in mindering gebracht kunnen worden op de gevraagde 1500. Een koop/verkoop verloopt schimmig. natuurlijk wordt er een contract opgesteld dat verleden wordt bij de notaris, maar daarop vind je de werkelijke koopprijs niet terug, maar een fractie daarvan. Over de verkoopprijs moet namelijk belasting betaald worden en je raadt het al hoe hoger de verkoopprijs hoe hoger de belasting.

Als ik jou was zou ik nog wat meer informatie vragen aan je novia. Het gaat misschien wat te ver om bewijsstukken te vragen. Een investering van 1500 (cuc of euro) in een woning is overigens een normaal bedrag.

Het grootste risico dat je kunt lopen is, dat je verkering uitraakt. je bent dan je centjes kwijt omdat de woning op haar naam staat en dus niet op jouw naam. Als je wilt trouwen voordat de koop gesloten wordt, wordt je voor 50% eigenaar, maar desondanks moet je maar zien dat je je geld krijgt als het huwelijk slecht afloopt. De Cubaanse overheid zal haar echt niet uit het huis zetten als jij met een claim komt voor de 50% opbrengst. Dus hou er rekening mee dat je de investering van 1500 nooit meer terugziet en als je het geld kunt missen is het een prima ondersteuning van/voor je novia.

#104587 door sandersh
12 aug 2013, 10:25
Koelkast, '..wijsheid in deze..' is te wachten totdat je zelf over twee maanden weer in Cuba bent. Jouw novia zal zeggen dat het nú een buitenkans is. Dat er snel actie ondernomen moet worden. Toch lijkt het me beter voor jou om verstandig te zijn en even rustig aan te doen. Over twee maanden is dit huisje er nog steeds en zo niet, zijn er andere huizen te koop. Veel Cubanen zijn in de weer met verkoop van hun huis op dit moment.
Als een kind een groot cadeau vraagt, hol je ook niet á la minute naar de winkel om het te kopen. Of wel?

#104588 door Tijn
12 aug 2013, 12:27
Wijsheid is in ieder geval elke financiele transactie die je met een Cubaan(se) aangaat als een donatie te zien...

#104592 door HijodelMundo
12 aug 2013, 18:33
Ik denk dat koelkast begrijpt dat het om een donatie gaat. Hij is echter bang dat de donatie voor iets heel anders gebrukt wordt dan waarvoor hij gevraagd wordt.
Eerlijk is eerlijk, die kans is reeel. En een huis voor voor maar 1500 Euro/CUCs, dat is een koopje dus het is of echt een gehucht waar je het over hebt of ze leeft echt op heel laag niveau en kan nu net een klein ietsje pietsje omhoog.

Wacht het af als jij er bent en als je bereid bent die donatie te doen zorg dat je weet waar het precies over gaat (lastig omdat zodra jij je kop laat zien, de prijzen zullen stijgen). En de transactie gelijk met het tekenen voor het huis. Oftewel gelijk oversteken.

Elke keer dat ik hier geld vooruit heb betaald (in mijn geval kleine bedragen) kom je bedrogen uit!

Hijo

#104596 door Encantó
12 aug 2013, 21:55
HijodelMundo schreef:Elke keer dat ik hier geld vooruit heb betaald (in mijn geval kleine bedragen) kom je bedrogen uit!

Dat hangt er een beetje af met wie je te doen hebt. Aan een Cubaan die enigszins gepriviligeerd is door hetgeen hij kan en doet (in mijn vb. een beeldend kunstenaar en werkzaam als prof. op Isa) kan je gerust 1000 € betalen voor iets wat nog moet gemaakt worden (= 2 x onzekerheid).
Maar de 100 CUC aan een Cubaan die niets te verliezen heeft om iets te kopen dat in het warenhuis ligt, dat geld ben je met zekerheid kwijt.

Zoals sandersh schrijft: meld dat je het geld bij je hebt als je naar Cuba komt. Vraag dat zij alles in gereedheid brengt om te kopen. Probeer het een beetje een formeel karakter te geven door aanwezig te zijn bij te notaris Maar ik betwijfel of dat mogelijk is (disculpa mi amor, maar de akte gaat pas over twee weken door). En leg verder niet alles in een weegschaaltje.

@koelkast2000 (?!): een novia die tussen Havana en Santiago woont... dat is wel erg algemeen.

@Tijn: je wijsheden zijn ondertussen wel een beetje afgezaagd. Probeer eens uit een ander vaatje te tappen.

#104606 door sandersh
13 aug 2013, 12:22
Encanto, wat bedoel je met: 'En leg verder niet alles in een weegschaaltje.'?
Zeg je daarmee: 'Doe het wel, of doe het niet. Punt uit.'?

#104610 door HijodelMundo
13 aug 2013, 15:32
Ik denk dat hij bedoelt dat je niet elk detail dood moet redeneren. Even rationeel naar de situatie kijken en een gedegen overwegening maken en dan een beslissing nemen en al dan niet accepteren dat er altijd een risico is.

Anders ben je maanden bezig en voor elk voor argument kan je weer een tegen argument verzinnen en voor je het weet ben je 3 jaar, 4 novias en geen enkele casa verder...

(Ik kan het weten, ben een weegschaal. Hoewel ik het in al die jaren wel bij maar 1 Novia heb weten te houden...)

Hijo

#104612 door Pieterklu
13 aug 2013, 16:27
Inderdaad, ga op je gevoel af. Hoe graag wil je haar uit een belabberde situatie helpen om een stukje vooruit te komen, waarbij jij ook voordeel hebt als je op bezoek komt. Als het gevoel over de vraag en de relatie goed is: doen!

Succes met de afweging

#104632 door sandersh
15 aug 2013, 00:07
Koelkast, heb je intussen meer info over het nieuwe huisje ontvangen? Wil je zelf mede eigenaar van het pand worden? In dat geval zullen jullie samen, tegelijkertijd, het een en ander moeten ondertekenen. Wat heb je besloten? Of ligt je beslissing tijdelijk in de diepvries?