Kan het? Hoe, wat, waar? Vergunningen, adressen...

Moderator: FORUMBEHEERDER

bedrijfje starten

7
37%
3
16%
5
26%
4
21%
#100122 door roland1234
26 aug 2012, 11:51
Ik heb een droompje...
Zou het prachtig vinden daar een snel bootje te kopen en dan met touristen te duiken, vissen kijken, parasailen, wateskiën, dat soort dingen.Wat zij de "Halen en ogen"? Iemand ervaring met iets dergelijks?
#100126 door JVLebbink
26 aug 2012, 14:35
roland1234 schreef:"Halen en ogen"?
Met een l?

Op plaats numero 1-27: Cubaanse overheid

#100131 door HijodelMundo
26 aug 2012, 16:23
Haak en oog: Het kan niet!

Saludos,

Hijo
#100132 door roland1234
26 aug 2012, 16:29
JVLebbink schreef:STOP FORUMVERVUILING - DOE DE QUOTECURSUS > www.cubaforum.nl/viewtopic.php?t=10949


Ja haken en ogen natuurlijk, wat zou je voor probleen tegen kunnen komn?
Ik denk dat de overheid daar tegenwoordig wel opstaat voor buitenlandse investeerders?

#100135 door Friestyler
26 aug 2012, 18:03
ik heb geen ruk verstand hoe de handel op Cuba gaat (inzake buitenlanders) maar een domme vraag: heb je eigenlijk wel enige ervaring met het ondernemersschap?

met alleen een bootje en wat attributen ben je er zowiezo niet..
jij wilt 1 boot of meerdere boten?
met een waterski boot kan je parasailen, maar is niet bepaald geschikt om "vissen te kijken" en te duiken

enz. enz.

#100138 door HijodelMundo
26 aug 2012, 18:22
Roland,

Als je echt serieus bent. Neem contact op met de NL ambassade in Cuba. Met consulaat Cuba in rotterdam.
Is het meer: Ach, het is een droom en het lijkt me wel leuk. Vergeet het dan maar of ga naar Bonaire!

Saludos,

Hijo

#100148 door Pieterklu
26 aug 2012, 21:54
Misschien dat Roland nog wat behoefte heeft aan uitleg over de kwalificatie 'kan niet'. en dat dat alles te maken heeft met het communistische staatsbestel (geen buitenlandse bedrijven tenzij .... concessie met cubaanse staat) en tevens de diepgewortelde angst van de overheid dat vaartuigen - in het algemeen - ook gebruikt kunnen worden om cubanen te helpen het land te ontsnappen. Daarom zijn alle vaartuigen (ferries, watersportboten bij de hotels in Varadero, visboten in Mariana Hemingway/Cojimar) in eigendom van staatbedrijven, danwel staan vaartuigen zoals vissersboten zielboten en jachtjes, onder streng toezicht van de overheid. andere forumleden zijn, lijkt me, prima in staat om wat aanvullende info te verstrekken.

#100154 door elmister
27 aug 2012, 10:25
Ik zou zeggen doen!

#103340 door ChristophDW
22 apr 2013, 15:04
Het is wel mogelijk, maar je moet het doen samen met een Cubaan. En rekening houden dat 51 % van de inkomsten voor de staat is.
Een Antwerpenaar heeft het je voorgedaan...

#103341 door sandersh
22 apr 2013, 20:46
'Een Antwerpenaar heeft het je voorgedaan...'

CristophDW, ik weet niet wie je bent, welkom op het forum.
Zou je misschien iets meer kunnen vertellen over de Antwerpenaar? Verwijs je naar jezelf of ken je deze persoon? Ik begrijp uit je woorden dat er een Belg in Cuba zit met een boot. Hoe heeft hij dat geregeld in Cuba? Getrouwd met een Cubaanse en de boot op haar naam gezet? Waar ligt die boot? Is dat trouwens een lucratieve business?

#103342 door salsalieve
22 apr 2013, 21:21
Het zal wel aan mij liggen maar hoe kom jij bij een boot Harriet???

#103343 door sandersh
22 apr 2013, 22:06
Roland1234 heeft als droom een boot in Cuba te kopen en met toeristen te gaan duiken en dergelijke. Hij vraagt zich af wat daar allemaal voor nodig is. Dat is waar bovenstaande discussie over gaat, Salsalieve. Vandaar mijn interesse in 'een Antwerpenaar heeft het je voorgedaan...'. Ik snap niet, net als jij, wat die Antwerpenaar nu eigenlijk voorgedaan heeft. Boot? Casa particular? Belgische frieten?

#103367 door Encantó
24 apr 2013, 20:21
In Cienfuegos heb je Adolf Platten. Een Duitser die in 2002 met zijn charterbedrijfje van Kroatië naar Cuba is verkast. Platten Sailing bestaat nog. Van Dolf ben ik minder zeker.
link: http://www.platten-sailing.de/

#103379 door sandersh
24 apr 2013, 23:29
Als je ouders je 'Adolf' hebben genoemd, heb je in elk geval de rest van je leven je voornaam niet mee.. Slechte start, lijkt me zo.
Hun contactpersoon is tegenwoordig volgens de site die Encanto stuurde: Jurgen. Misschien is Adolf weer terug naar af, el povre. Mooie boten trouwens. Geen Antwerpenaren, dat is zeker. Zouden we ooit nog antwoord krijgen op de cryptische tekst van ChristophDW?

#103382 door Robert
25 apr 2013, 05:34
Er was ook een Nederlander die een cat had, of wie weet nog wel heeft, op Cuba. Woonde ergens bij Pinar del Ri0, had een 4x4 en zijn cat in Cienfuegos of Trinidad.
Was te zien op zo'n grenzeloze liefdes programma te zien.

#104816 door ChristophDW
02 sep 2013, 15:57
sandersh schreef:Als je ouders je 'Adolf' hebben genoemd, heb je in elk geval de rest van je leven je voornaam niet mee.. Slechte start, lijkt me zo.
Hun contactpersoon is tegenwoordig volgens de site die Encanto stuurde: Jurgen. Misschien is Adolf weer terug naar af, el povre. Mooie boten trouwens. Geen Antwerpenaren, dat is zeker. Zouden we ooit nog antwoord krijgen op de cryptische tekst van ChristophDW?


Sorry Sandersh voor mijn late antwoord.
Die Antwerpenaar heet Paul Peeters, die daar (ik denk een 10-tal jaar geleden) zijn boot verhuurt en excursies voor toeristen organiseert. Hij is er getrouwd met een Cubaanse en daar gebleven...

#104843 door Encantó
05 sep 2013, 10:34
ChristophDW schreef:Hij is er getrouwd met een Cubaanse en daar gebleven...

.. dat avontuur heeft maar even geduurd. Paul is ondertussen al weer 10 jaar terug in België.

#104846 door sandersh
05 sep 2013, 14:58
Om het verhaal compleet te maken: wat is er met de Cubaanse Omara gebeurd? Woont zij nu ook in Belgie?

#104849 door ChristophDW
06 sep 2013, 09:51
Omara is ook meegekomen. Hij heeft zijn bedrijfje in Cuba tot juni 2005 gehad. Hierbij zijn "levensverhaal" :
After 20 years of running my own company Alpaco bvba I started a charterbusiness in Cuba. After 4 years I joined a German/Spanish chartercompany in Cienfuegos Cuba and worked with tourists and with the cuban government and touroperators. I always loved sailing and deepsea-diving and my catamaran was fitted out to do that. The working conditions changed in Cuba and I was obliged to return to Belgium where I started as head of the sanitary department. I worked with international manufactorers and started the sales to wholesalers. We specialised in vandal resistant stainless steel products so our biggest clients were jails, schools, hospitals and other governemental buildings.

#104850 door sandersh
06 sep 2013, 10:11
ChristophDW, dank voor het levensverhaal. Interessante wending. Veel laveren, om in zeil termen te praten. Pittige overgang van bootverhuur in Cuba naar gevangenis-tralies in Belgie. Fijn om te lezen dat zijn gran amor meegekomen is.

#104851 door tfhfony
06 sep 2013, 12:10
The happy couple:

Afbeelding

#104855 door Encantó
06 sep 2013, 13:58
Nou. De werkelijkheid is minder florissant. Paul was in Cienfuegos basemanager. Dat is heel iets anders dan 'een charterbusiness hebben'. Ergo: Paul heeft nooit betalende toeristen aan boord van zijn schip rondgevaren. Daarvoor had hij immers vergunningen nodig en die heeft hij nooit gekregen.

Hij verhuurde uiteindelijk zijn schip aan Merlin (Cubaanse staatsonderneming) en zorgde verder voor onderhoud en beperkte service aan boord van zijn schip.
In Cienfuegos heeft hij 'gewerkt' (hand- en spandiensten geleverd) voor een (schimmig) Duits bedrijfje waar ex-Oost-Duitsers aan het roer zitten. Maar binnen een jaar na start werd de handdoek in de ring gegooid. Dat had misschien vooral te maken met het feit dat bijna niemand interesse had in meerdaagse zeilreizen onder een blakende zon + de hoge prijs.

Enfin, iedereen (ook Encanto) stelt de zaken wel eens mooier voor dan ze zijn.

Ter herinnering: sinds de Maleconazo (eigenlijk de kaping van het veer naar Regla / Casablanca) moet op ieder schip dat passagiers meeneemt verplicht een Cubaanse kapitein varen. Bareboat charters bestaan in Cuba niet.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten