Kan het? Hoe, wat, waar? Vergunningen, adressen...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#94950 door shimana
23 jun 2011, 11:12
ik ken iemand die getrouwd is in cuba, zijn cubaanse geeft een huis gekocht en hij is getuige hij is zelf een Belg wat houdt dat in voor hem?

#94955 door carino
23 jun 2011, 12:10
Wat bedoel je precies met getuige zijn van een woning, is dat een belgische uitdrukking voor mede-eigenaar zijn?
In ieder geval valt hun huwelijk onder de cubaanse wetgeving en is hij officieel voor de helft eigenaar als het huis tijdens het huwelijk is gekocht.
Of hij ook de helft kan krijgen als hij gaat scheiden is een ander verhaal.
Dit gaat toch niet toevallig over je ex he? :wink:

#94968 door Wim
23 jun 2011, 21:45
als hij getuige is, betekent dat dat hij er bij was............... :roll:

Groet Wim

#94969 door Joop_Siroop
23 jun 2011, 22:58
ik ben al meerdere malen getuige geweest van een casa particular.
best wel vaak nu ik er zo over nadenk.

#94970 door salsalieve
23 jun 2011, 23:23
Het feit dat ze deze vraag stelt duidt erop dat er geen sprake is van 'ex'. En ook in Cuba blijkt het nog steeds geen 'ex' te zijn. Misschien was hij wel getuige van zijn eigen huwelijk daar :twisted:
#94973 door jorn2jorn
24 jun 2011, 09:24
Bij de verkoop van een woning worden er soms geen papieren opgemaakt, of er wordt een constructie verzonnen zoals een zogenaamd huwelijk waarbij na scheiding de bewuste woning toekwam aan de (iligale) koper. Al met al een juridisch niet zo'n stevige constructie. Belangrijk zijn de getuigen die het een en ander kunnen bevestigen. Het komt dus regelmatig voor dat een verkoper zijn "woord" geeft en met een handruk is dan de koop gesloten. Het bijzijn van getuigen is dan wel verstandig. Want het komt natuurlijk ook voor dat de verkoper later iets heel anders beweert. Als er dan helemaal geen papieren zijn opgemaakt, kan je op de getuigen terugvallen. Ik neem aan dat dit in Europa ook niet ongebruikelijk was, in de tijd dat er nog geen kadaster en centrale registratie bestond.

#94986 door Elisabeth
25 jun 2011, 10:04
Bij de verkoop van een woning worden er soms geen papieren opgemaakt, of er wordt een constructie verzonnen zoals een zogenaamd huwelijk waarbij na scheiding de bewuste woning toekwam aan de (iligale) koper. Al met al een juridisch niet zo'n stevige constructie. Belangrijk zijn de getuigen die het een en ander kunnen bevestigen. Het komt dus regelmatig voor dat een verkoper zijn "woord" geeft en met een handruk is dan de koop gesloten. Het bijzijn van getuigen is dan wel verstandig.

Kan mij iemand vertellen sinds wanneer het in Cuba mogelijk is om een huis te kopen, behalve dan die huizen die het regime ooit voor verkoop uit buitenlanders heeft gebouwd? Kan ik dit ergens nalezen?

Iedereen heeft het hier maar over huizen in Cuba kopen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Daarbij worden zelfs permuta's nog steeds met heel kritische ogen door Vivienda bekeken en ook afgeketst als ze ook maar iets zien wat hun niet bevalt!

Ook jouw verhaal is volgens mij dat van het klokje en de klepel, Jorn. Alhoewel dit wel in de buurt van een bepaalde praktijk komt.

In jouw geval wordt er niet zogenaamd getrouwd. Men trouwt, met alle officiele papieren erop en eraan. En met 2 getuigen uiteraard want die schrijft de Cubaanse huwelijkswet voor. Meneer of mevrouw Pietersen trekt dan bij zijn/haar wettelijke echtgenoot in. Na een tijdje verhuist deze naar elders, alhoewel zijn officiele adres nog altijd in het echtelijke huis is, m.a.w. zijn Libreta. Deze periode moet 3-5 jaar duren. Na uiterlijk 5 jaar kan de scheiding worden aangevraagd, het huis komt op naam van de "koper" die ondertussen zijn woonrechten heeft opgebouwd maar die nooit als koper optreedt, nergens.

Maar nogmaals, als iemand kan aantonen dat de wetten in Cuba zijn gewijzigd, wil ik het graag weten.

#94989 door jorn2jorn
25 jun 2011, 10:58
Elizabeth, juist om dat het verkopen niet mogelijk is volgens de wet, zijn er diverse sluiproutes bedacht. Je weet zelf ook wel dat cubanen ook van alles zullen bedenken om hun koop c.q. verhuizing te "legaliseren". Een huwelijk zoals jij dat beschrijft is de legale manier om een huis van eigenaar te doen veranderen. De praktijk is dat het vaak om een papieren huwelijk gaat, wat dan in het verleden zou hebben plaatsgevonden. Een andere manier is dat een boer met pensioen gaat en aangeeft dat zijn trouwe knecht de zaak mag overnemen. Dit na goedkeuring van de betreffende cooperativo. Trouwens die klepel en die klok heb ik reeds 5 keer zelf een flinke douw gegeven. Groetjes. Wanneer kom je weer eens in Cuba?
Laatst bijgewerkt door jorn2jorn op 25 jun 2011, 18:47, in totaal 1 keer bewerkt.

#94990 door Elisabeth
25 jun 2011, 12:38
Jorn, een "zogenaamd huwelijk" waar jij over schreef is in mijn oren geen officieel huwelijk maar 2 mensen die ongetrouwd samenleven. Maar ik ben de eerste om toe te geven dat mijn Nederlands niet meer al te best is, dus, wat bedoel jij met "zogenaamd" in dit geval? Of een echtpaar het huwelijk "consumeerd" zoals dat zo mooi heet hoeft tenslotte niemand ooit te weten en interesseert autoriteiten ook niet, zeker niet in Cuba.

Woon jij in Cuba, Jorn en kennen we mekaar persoonlijk? Omdat je wilt weten wanneer ik weer naar Cuba kom. Gepland hebben we eind november 2011. Is dat precies genoeg? Ga je ons dan met een bloemetje op het vliegveld opwachten?!

#94994 door jorn2jorn
25 jun 2011, 18:14
Ik bedoel een nep, alleen op papier bestaand, huwelijk.
November naar Cuba, bij ons staat oktober in de planning. Ben nog steeds bezig m'n huis te verkopen in nederland. Maar het lijkt me leuk om je eens te ontmoeten hoor! Hoe kan het toch dat jij niet op de hoogte bent van de handel en wandel met huizen. Jij regelt toch veel voor muzikanten? Dat zijn vast niet alleen maar brave vaderlandgetrouwe burgers! Maar ja, je hebt al eens verteld dat ze niet zo vermogend zijn. Ook zal niemand aan de grote klok willen hangen dat hij heeft gesjoemeld met de papieren van zijn huis. Tis niet voor niets dat de staat nu eindelijk verkoop gaat toestaan en legaliseren en dat gaat natuurlijk inkomsten opleveren. Of de cubanen er blij mee zullen zijn? extra belasting op huizen? Tis nog een mistig gebied. Zo is de waarde van huizen, vastgesteld door de overheid, tot nu toe altijd maar een fractie van de straatwaarde. Dus het lijkt me dat het gesjoemel nog voorlopig niet voorbij is.
Over getuigen van een woning gesproken:
(begin nou niet weer over die klepel van die Klok van jou, want ik heb dit hoogstpersoonlijk uit de eerste hand vernomen en heb de bewuste dame daarbij diep in de ogen gekeken!) Een familielid had jaren geleden een huis (illigaal)gekocht. Na een aantal jaren kwam de eigenaar terug en zei dat hij het huis niet verkocht maar verhuurd had, en dat hij het nou weer terug wilde hebben. Gelukkig had de eigenaresse wel een papiertje en.... getuigen!! Die konden beamen dat het huis echt verkocht was. Het geval liep hoog op en kwam uiteindelijk voor de rechter; de verkoper kreeg een vreselijke boete, de staat confisqueerde het huis, de koper mocht er blijven wonen en betaald nu huur. Maar nou komt het mooiste nog: Als of er niks aan de hand is wil deze dame haar huis verkopen terwijl het niet haar eigendom is. Niemand die daar echt van op kijkt hoor, ze heeft het immers wel ooit gekocht en is nu een legale bewoner, dat telt ook mee. De eventuele nieuwe bewoner moet natuurlijk wel gewoon de huur doorbetalen, maar dat bedrag is niet zo hoog, waarschijnlijk 10 of 20 pesos. Kan jij het nog volgen? Enfin ze woont er nog gewoon hoor, keurig huisje, niets aan de hand.

#94995 door Elisabeth
25 jun 2011, 22:05
Hoe kan het toch dat jij niet op de hoogte bent van de handel en wandel met huizen.

Tja, dat begrijp ik zelf ook niet. Wij moeten allebei iets hebben gemist, alhoewel vooral mijn echtgenoot iedere dag zowel Granma als ook El Nuevo Herald leest. Maar zeg nou eens, waar kunnen de nieuwe regels wat betreft de eventueel nu legale handel in huizen nalezen? Want daar zijn we ontzettend benieuwd naar. In het verslag van het partijcongres van april 2011 stond het in elk geval niet.

Leuk verhaal over dat familielid van jou. Met dat huis dat ze gekocht zou hebben. Alleen zal het ondanks het feit dat je haar heel diep in de ogen hebt gekeken toch nog wel iets anders zijn gelopen. :) Zij en haar 2 getuigen + ook nog wat schriftelijks waren een makkelijk bewijs daarvoor dat iedereen in deze zaak onwettig had gehandeld. Ze zal dus zeker het een en ander hebben betaald aan boetes en steekpenningen. :roll: Maar dat soort dingen hangen de weinigste Cubanen aan de grote klok, resp. vertellen het aan een buitenlander. Heeft ze jou haar huis aangeboden en wil een hogere huur daarvoor innen? Dan kan ze het verschil met de huur die ze zelf aan de staat moet betalen mooi in eigen zak steken.

#95001 door jorn2jorn
26 jun 2011, 09:57
Nee, een buitenlander kan zomaar een huis kopen wel op z'n buik schrijven! En een huis verhuren aan een buitenlander lijkt me riskant. Maar dit ging niet om verhuren, ze denkt het echt te verkopen. Natuurlijk klinkt dit absurd, maar in nederland komt het natuurlijk ook voor, alleen noemen we het dan "sleutelgeld" betalen.
Volgens mij is er nog niets bekend gemaakt wat de overheid gaat veranderen. Maar ik schat in dat er wel een soort overdrachts belasting zal komen. En wie weet wat nog meer. Ik weet niet hoe het in zwitserland is, maar in nederland betekent een huis bezitten eeuwig allerlei heffingen aan de staat of gemeente blijven betalen. Dan is Cuba wat dat betreft veel aantrekkelijker. En gas en licht, ehhh.. ik bedoel water en elektriciteit: een paar dollar per maand, that's it!
#95002 door Pieterklu
26 jun 2011, 13:44
Al de resoluties van het Partijcongres zijn op schrift gesteld. Resolutie 296 ziet toe op meer mogelijkheden tot onderlinge verkoop door Cubanen van woningen. Iedereen wacht op de uitwerking van deze regels. Overigens als je de Cubaanse 'marktplaats 'leest, het Revolico, dan vindt er nu al een uitgebreide handel in woningen plaats. Uiteraard alles illegaal, want het intrinsieke eigendom blijft toch nog altijd in handen van Moedertje Staat.

nr. 296. Establecer la compraventa de viviendas y flexibilizar otras formas de transmisión de la propiedad (permuta, donación y otras) entre personas naturales. Agilizar los trámites para la remodelación, rehabilitación, construcción, arrendamiento de viviendas y transferencia de propiedad, con el objetivo de facilitar la solución de las
demandas habitacionales de la población.

Alle resoluties zijn te lezen op de link:

http://www.cubadebate.cu/wp-content/upl ... i-cong.pdf
#95003 door Pieterklu
26 jun 2011, 13:45
correctie van het voorgaande. het betreft namelijk resolutie nr. 297 ipv 296

#95057 door Watty
30 jun 2011, 13:37
Ik zou maar oppassen, om in Cuba een huis te kopen, daar is niemand te vertrouwen, advocaten notarissen, politie, de staat, je moet daar echt stevig in je schoenen staan, als je denkt dat je met je cubaanse partner een huis of andere bussiness koopt met zogenaamde legale documenten, dan hoop ik het voor je. een ding is zeker mocht de staat erachter komen, dat ook al is het niet jouw of je partner zijn schuld, maar die van een advocaat of notaris die gesjoemeld heeft met papieren, dan ben je alles kwijt en riskeer je zelfs 10 of 20 jaar gevangenisstraf, die kan je als je geluk hebt afkopen voor 10 duizendenden dollars, dus wees op je hoede en vertrouw niemand

#95061 door El Rob
30 jun 2011, 16:28
riskeer je zelfs 10 of 20 jaar gevangenisstraf, die kan je als je geluk hebt afkopen voor 10 duizendenden dollars, dus wees op je hoede en vertrouw niemand.

Storm in een glas water. Je moet er naturlijk wel een beetje de weg weten.Mijn schoonouders hebben zelf een huis gekocht in La Habana,Orroyo Narango, Mantilla.half jaar geleden.mas o menos.Hebben een licencia om te mogen áan/op ,en verbouwen,heel normaal daar zij eigenaars zijn. Houdt in dat er dus een of wellicht twee verdiepingen worden opgetrokken (voor ondergetekende) als de tijd rijp is.

Salu2
R