Kan het? Hoe, wat, waar? Vergunningen, adressen...

Moderator: FORUMBEHEERDER

oef

#94217 door shimana
13 apr 2011, 11:23
hoi iedereen

De cubaanse vrouw van mijn vriend geeft eindelijk een huisje gekocht zegt ze voor 4000 euro.
Nu is mijn vraag van mijn vriend of ze zijn naam ook opgegeven heeft aangezien ze nog getrouwd zijn.
groeten

#94219 door carino
13 apr 2011, 11:47
Dit bericht hoort toch bij de draad "Hoe dom kun je zijn" ? ;-)

Als hij in Cuba getrouwd is valt het huwelijk onder het cubaanse recht.
Het huis is gekocht binnen het huwelijk en dus is het per definitie voor de helft zijn eigendom.
Dat hoeft vlgs mij niet apart opgegeven te worden, dat is wettelijk zo.

#94221 door Elisabeth
13 apr 2011, 12:43
Shimana, in Cuba kun je officieel helemaal geen onroerend goed kopen, hooguit een bestaand dak waarop je dan met ingeschreven rechten een nieuwe verdieping kunt bouwen. Het woord "kopen" wordt vaak gebruikt, want onder de tafel wordt wel geld gegeven maar eigendomsrechten kun je daaruit niet afleiden. Dat zijn alleen woonrechten die ook weer kunnen vervallen als Vivienda onwettelijke betalingen onder de tafel vermoedt.

Een buitenlander kan al helemaal niets in Cuba in eigendom hebben, ook niet voor de helft. Als iemand het tegendeel beweert moet je hem/haar niet geloven.

Het zou natuurlijk kunnen dat er binnenkort wat verandert want binnenkort komt er een congres van de PCC. Mogelijk dat daar veranderingen worden besloten.

#94225 door Robert
13 apr 2011, 14:06
Tja Elisabeth wat je nu schrijft klopt toch echt niet helemaal!
Als mijn vrouw van mij wil scheiden dan heb ik toch echt recht op minstens een half huis, en kan zelfs het hele huis op mijn naam krijgen ondanks dat ik zelfs geen resedencia op Cuba heb (waardoor ik hem dan ook snel kan verliezen aan oppassers of iets dergelijks).
Maar goed verder heb je gelijk en inderdaad hoeft niemand mij te geloven.

#94227 door Elisabeth
13 apr 2011, 15:03
Als mijn vrouw van mij wil scheiden dan heb ik toch echt recht op minstens een half huis, en kan zelfs het hele huis op mijn naam krijgen

Als je in Nederland van je Cubaanse vrouw zou scheiden twijfel ik daar geen moment aan, Robert, want dan zul je naar Nederlands recht worden gescheiden.

Waar ik wel erg aan twijfel is of je een dergelijk scheidingsoordeel in Cuba kunt waar maken. Het huidige regiem wil immers niet dat buitenlanders onroerend goed bezitten.

#94248 door Stan
15 apr 2011, 07:45
Nu is mijn vraag van mijn vriend of ze zijn naam ook opgegeven heeft aangezien ze nog getrouwd zijn.

Wie vraagt hier ? en wat wordt gevraagd ?
#94262 door rickenbilly
16 apr 2011, 00:11
shimana schreef:hoi iedereen

De cubaanse vrouw van mijn vriend geeft eindelijk een huisje gekocht zegt ze voor 4000 euro.
groeten

Hoi,

Fijn voor de vrouw van je vriend dat ze een huisje gekocht heeft en als ze er zelf gaat wonen kan ze er ook nog van genieten. Het is niet 'gewoon' om de naam van de (buitenlandse) echtgenoot expliciet te vermelden in het eigendoms bewijs. Maar volgens de Cubaanse wet is de echtgenoot (Cubaans of niet) medeeigenaar van het onroerend goed. Met of zonder expliciete vermelding. maar of deze buitenlandse echtgenoot in de toekomst zal geniet van zijn gedeelde bezit is nog even onduidelijk en afhankelijk van een aantal andere zaken. Mogelijke kinderen uit deze verbintenis ontstaan hebben wel alle rechten.

groet,

R.