Kan het? Hoe, wat, waar? Vergunningen, adressen...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#93762 door Gerrit
15 maart 2011, 00:30
Ik ben via allerlei omwegen bijzonder geboeid geraakt in Cuba en overweeg om voor een tijdje naar Cuba te trekken. Dit zijn op dit ogenblik nog vage plannen, maar de interesse is er wel degelijk. Ik vroeg me af wat daarbij de opties zijn.

1) Ik heb al in 7 landen gewoond en telkens waren vacatures terplekke relatief eenvoudig te vinden (de job uiteindelijk krijgen is weer wat anders, dit terzijde... maar de vacatures waren vrij eenvoudig op te sporen) ; ook vanop afstand kon je via websites en rondvragen bij kennissen terplekke steeds relatief snel enkele vacatures opsporen.
Is er in Cuba een soort van vacaturebank waar de doorsnee buitenlanders die naar Cuba trokken hun baan gevonden hebben, of is de enige weg een soort interne overplaatsing naar een Cubaans filiaal nadat je al enige tijd voor desbetreffende onderneming werkte in Europa?

2) Ik ben actief poëet en schrijver, dat wil zeggen: zowel actief schrijvend als optredend. Enkele kennissen en vrienden van me die ook in de kunst actief zijn, hebben zich gesetteld in landen als India of Ecuador om daar dan fulltime met hun kunst bezig te zijn en via het web hun werken te verkopen. Gezien de "Europese" prijzen van de werken die je verkoopt in combinatie met de zeer lage levensduurte terplekke konden zij fulltime met hun kunst bezig zijn, in combo met het volledig ontdekken van hun nieuwe thuisland en haar cultuur.
Is zoiets ook in Cuba mogelijk? Dat je een soort freelance schrijver/artiest bent (fulltime) die via het web zijn werk verkoopt terwijl hij in Cuba resideert? Indien dit mogelijk is, is hier een specifiek type visa voor, en op welke manier ga je dan een woonst zoeken (gezien je geen firma hebt die daarbij kan helpen) en alle papiermolen afhandelen?

3) Heeft de universiteit van Havana een studie-aanbod waarbij beurzen kunnen worden aangevraagd zodat je je over woning geen zorgen moet maken en terplekke een opleiding kan volgen? (gezien mijn achtergrond met artistieke zaken zou ik dan vooral interesse hebben in Spaans en/of literatuur)

Sidenote: ik ben Belgisch staatsburger, al vermoed ik dat de visa-vereisten en bureaucratische kant van de zaak weinig verschilt vergeleken met een Nederlands staatsburger die gelijkaardige overwegingen maakt...

#93779 door Elisabeth
15 maart 2011, 11:59
Volgens mij zijn geen van jouw projecten in Cuba te realiseren, Gerrit, tenminste niet zo lang het fidelistische regime nog aan de macht is.
Is er in Cuba een soort van vacaturebank waar de doorsnee buitenlanders die naar Cuba trokken hun baan gevonden hebben,
nee
of is de enige weg een soort interne overplaatsing naar een Cubaans filiaal nadat je al enige tijd voor desbetreffende onderneming werkte in Europa?
Zo is het, behalve misschien voor reisleiders, maar die vraag kan Hijo beter beantwoorden. Bovendien zijn de mogelijkheden voor buitenlanders uiterst beperkt.

2.
Je krijgt als niet-resident alleen een toeristenvisum en dat moet om de 30 dagen worden verlengd. Na 60 dagen moet je het land uit, naar Mexico of de D.R. bijvoorbeeld. Je kunt wel dezelfde dag met een nieuwe toeristenkaart terugkomen. Ik dacht dat dit per jaar maar 2 keer kon maar ik kan me vergissen.
Een Internet-aansluiting krijg je alleen als buitenlandse resident. Bovendien is die erg duur, iets van 250 USD per maand. En dan is die nog zo langzaam dat ik toch wel grote twijfels heb over het laden van kunstwerken.

3.
Over die studiebeurzen moest ik wel een beetje glimlachen, mijn excuses, maar het is wel duidelijk dat je maar uiterst weinig over Cuba weet. Maar goed, daarom wil je er kennelijk ook naar toe.
Je kunt weliswaar een studentenvisum aanvragen. Dan kun je ook langer blijven. Je moet je dan wel voor een studie inschrijven aan de universiteit en ook werkelijk studeren. Dat wordt gecontroleerd. Je kunt dan misschien ook in een studentenhuis wonen maar of dat naar jouw smaak is. Die zijn meestal erg primitief, vuil, onveilig en met erg veel studenten volgestopt.
Voor de inschrijving aan de uni en de studie vragen ze een smak geld aan een kapitalist zoals jij...

Ik zou zeggen: olvidense! In Barcelona is het heel wat prettiger leven.

#93789 door Gerrit
15 maart 2011, 14:43
Niet enkel van Cuba maar ook gewoon algemeen ken ik erg weinig van het academische wereldje, moet ik met enige schaamte bekennen :oops: Ik vreesde al dat de vraag misschien wat lullig zou overkomen, maar anderzijds, vragen kan nooit kwaad.

Ik ben me in Cuba gaan verdiepen nadat interesse door diverse connecties (mede-partijleden, mensen die er meermaals heen reisden, of een tijdje woonden ...) die vol lof over het eiland, haar mensen, haar cultuur spreken. Dan ben ik met boeken en heel wat documentaires gaan verder opzoekwerk doen en zo is de interesse inderdaad sterk gegroeid er voor een tijdje heen te gaan. Uit mijn tijd in Turkije kan ik immers concluderen dat je een cultuur toch pas echt leert kennen als je een tijdje tussen de mensen leeft. Iets wat helaas niet overal mogelijk is gezien dit ook inhoudt dat je huur en rekeningen te betalen hebt. De gesprekken met de frequente Cubagangers binnen mijn kennissenkring en de literatuur en reportages focussen zich doorgaans op de politiek (vaak niet geheel neutrale journalistiek, dit terzijde), de mensen, de cultuur. Dus over bureaucratische en administratieve zaken wist ik nog niets, vandaar ook dat dit forum een handige ontdekking was.

Wat betreft nr 2 uit mijn openingspost: als een internetconnectie zo duur is is dat inderdaad niet heel handig, alhoewel je als schrijver en dichter wel het voordeel hebt dat je enkel tekst moet kunnen uploaden en versturen naar je uitgever, geen grote grafische bestanden of geluidsbestanden die traag opladen.
Echter, als je legaal gezien niet in het land kan wonen (verblijfsvisum, legaal adres in Cuba, ...) terwijl je als freelancer met je artistieke werk bezig bent, dan is het inderdaad geen optie. Ik weet van enkele kennissen die dit gedaan hebben in landen als India en Ecuador, maar vereiste is wel dat je intussen legaal in het land verblijft terwijl je freelance werkt. Mits de Cubaanse regelgeving dat niet mogelijk maakt is dat inderdaad geen optie. Men zou je status van resident moeten toekennen, en ik begrijp uit je antwoord dat dit voor artistieke beroepen blijkbaar onmogelijk of quasi onmogelijk is?

PS: Barcelona is inderdaad aangenaam leven, heb me mijn verhuis naar Spanje nog niet beklaagd :) De wens om eens een tijdje in Latijns Amerika door te brengen is er wel, maar het is hier zeker ook aangenaam. De artistieke scène in Barcelona is ook erg levendig, dat was 1 van de redenen waarom ik hierheen kwam en tot nu toe lost het mijn verwachtingen in.

#93791 door Elisabeth
15 maart 2011, 16:15
Men zou je status van resident moeten toekennen, en ik begrijp uit je antwoord dat dit voor artistieke beroepen blijkbaar onmogelijk of quasi onmogelijk is?

Dat heb ik niet geschreven.

Voor de status van resident moet je:

1. Met een Cubaanse zijn getrouwd en/of

2. een heel bijzonder beroep hebben waar de Cubaanse staat ook nog eens behoefte aan heeft en zelf niet in kan voorzien.

Bovendien zijn er nog een heel stel andere condities te vervullen, zoals bijv. een bankrekening in Cuba openen met minstens 5000 EUR erop. Je moet bovendien geduld hebben want die residentie duurt lang, zeker een jaar of twee als niet langer of helemaal niet.

#93951 door Gerrit
30 maart 2011, 18:34
Vorig weekend was ik op de terugweg van een poëzielezing in de taxi en raakte ik in gesprek met de bestuurder, bleek toevallig een Cubaan te zijn die al een tijdje in Spanje woont. Toen ik hem vertelde over mijn interesse in Cuba zei hij dat het aan te raden is eens te informeren bij het UNEAC (Union Nacional de Escritores y Artistas de Cuba) en ICAP (Instituto de Amistad con los Pueblos) en zelfs het Ministerio de Cultura.

nu weet ik niet wat ik hiervan moet geloven, hij is zelf al een tijdje weg uit Cuba dus in hoeverre was hij nog op de hoogte van regulaties en algemeen van het artistieke milieu in Cuba? Hij zei zelf als dichter actief te zijn geweest toen hij nog in Cuba woonde, en dat er wel een markt/scene is hiervoor. In hoeverre ik zijn woorden voor waar moet aannemen is het vraagteken natuurlijk...

#93963 door HijodelMundo
30 maart 2011, 23:05
Elisabeth,

Er zijn twee soorten residencia. Permanente y temporal. Wat jij hier beschrijft is voor permanente.

Voor een temporal moet je een werkvergunning hebben. En dat is natuurlijk lastig aangezien er geen facatures zijn. Wat adt betrefd kan het interessant zijnla UNEAC of ICAP te contacteren maar vrees dat zij niet zomaar jou de mogelijkheid bieden een residencia aan te vragen.
De residencia tempral is een jaar geldig en moet dus ook steeds vernieuwd worden.

Internet is inderdaad vrij duur maar niet zo duur als Elisabeth vermeende. Het is 20 CUC aansluitings kosten, 100 CUC Borg en dan een maand bedrag dat afhangt van de "bundel" die je kiest. Bijv. 30 CUC voor 30 uur per maand of 60 cuc heb je 80 uur per maand. En voor 150 cuc heb je onbeperkt per maand. Het grootste probleem is het tergend langszaam zijn van het internet aangezien het allemaal no g via de tel gaat. Het schijnt dit jaar te verbeteren maar ik moet het nog zien...

Saludos,

Hijo

#93974 door Gerrit
31 maart 2011, 11:48
Het is dus wel niet zo dat je er gewoon kan wonen zolang je zelfvoorzienend bent op financieel vlak? (iets wat in sommige landen wel het geval is, Turkije om een voorbeeld te noemen waar ik uit ervaring kan getuigen: mits je kan aantonen dat er een bepaald minimumbedrag op je rekening staat, kan je er legaal wonen ookal heb je geen lokaal inkomen)

Mits je een uitgever hebt en vanuit je eigen land betaald wordt voor je werk, is in principe een internetverbinding om je werk te sturen naar je uitgever voldoende, ookal verblijf je in een andere locatie als je uitgever. Voorwaarde is dat het land waar je verblijft zulk een inkomen waarmee je in principe zelfvoorzienend bent, als afdoende beschouwt om je een residentievergunning te geven.

(in tal van landen heb je nog mensen die freelance via het web werken en met een steeds te vernieuwen toeristenvisum elders verblijven... dit is in mijn opinie af te raden gezien je dan niet legaal als resident wordt aanzien en dan problemen krijgt eens je bijvoorbeeld de dokter of gezondheidszorg algemeen nodig hebt... Alles binnen het legale kader aanpakken is uiteindelijk steeds het beste)

#93980 door Elisabeth
31 maart 2011, 13:11
Het is dus wel niet zo dat je er gewoon kan wonen zolang je zelfvoorzienend bent op financieel vlak?

Ik heb wel eens gehoord dat er een speciale regeling voor Canadese renteniers bestaat die de winter in Cuba willen doorbrengen. Ik dacht zelfs dat dit tot 9 maanden kon duren maar kan me vergissen. Maar dan moet je wel de Canadese nationaliteit hebben.

Een vriend van ons, een beeldhouwer, kreeg dit trouwens ook voor mekaar, maar die was getrouwd met een Cubaanse. Toen hij was gescheiden is hij nog éen keer via het ministerie van cultuur 8 maanden in Cuba geweest, werkte daar ook aan een eenzaam strand en heeft ook een tentoonstelling in samenwerking met het ministerie kunnen organiseren. Hij zegt echter dat de bureaucratische problemen zo veel tijd en energie opslokten dat hij er nu geen zin meer in heeft.

#93981 door Elisabeth
31 maart 2011, 13:12
Internet is inderdaad vrij duur maar niet zo duur als Elisabeth vermeende.

OK, de prijzen zijn dus gedaald. Het prijslijstje wat ik had is inderdaad al minstens 4 jaar oud.

#93984 door Gerrit
31 maart 2011, 13:45
Elisabeth: die vriend van je, kon die dat voor elkaar krijgen via connecties bij het ministerie, of kan iedere artiest daarvoor een aanvraag indienen met een voorstel dat dan wordt voorgelegd aan dat ministerie?

Het is alleszins fraai dat hij dit voor elkaar kreeg. Beeldhouwen is, net als poëzie (helaas), namelijk geen kunst die de grote media en inkomsten vergaart, tenzij je gaat bouwen aan gebouwen natuurlijk. Maar doorgaans ziet men vooral toneel, film en muziek als lucratieve kunst. Ik moet zelf altijd flink doorduwen om een poëzielezing in de weekends geregeld te krijgen, want dan houden zalen hun tijd liefst vrij voor muziek- of filmavonden waar men eenvoudig een volle zaal mee trekt.

Ideaal als schrijver heb je een uitgever die je in je eigen land betaalt, maar waar je je werk levert via het web. Op die manier kan je in feite min of meer van eender waar werken zolang je je nieuwe werk tijdig kan versturen.

#93987 door Elisabeth
31 maart 2011, 14:19
connecties bij het ministerie,
Ja.

#94038 door rickenbilly
04 apr 2011, 01:58
Hoi Gerrit,

Heb met belangstelling zojuist deze draad gelezen.

Ik adviseer je kom gewoon eens, goed voorbereid, een maand naar Cuba.
Tracht vooraf wat afspraken te maken met 'belangrijke' spelers hier. Over het algemeen is het handig als je 'gedekt' bent door een institutie in Belgie.
Overleg gaat vaak beter tussen instituties; tussen de vertegenwoordigers daarvan.

Ik ben zelf ook commercieel actief in een creatief beroep en woon, met een permanente residentie, inmiddels bijna 10 jaar in Habana. Er is VEEL mogelijk maar het kost tijd en energie. Uiteindelijk is Cuba toch ook een gewoon land maar met zijn specifieke dogma's en ambties. Als je daarvan verwittigt en er rekening meehoudt is veel mogelijk.

groet en succes R.

#94043 door Gerrit
04 apr 2011, 16:10
Een collega-kunstenaar? :) 8)

Als je het over belangrijke "spelers" hebt, bedoel je dan vooral lokale kunstenaars met aanzien, of bedoel je eerder diplomatieke instanties?

(indien het advies of antwoord te specifiek is en niet zou passen binnen het kader van het topic an sich, feel free to PM ;))

#94050 door rickenbilly
04 apr 2011, 22:04
Gerrit:

Kruiwagens helpen overal. En in dit geval bedoel ik Cubanen met aanzien en dus invloed. In de kunsten maar ook uit andere delen van de samenleving.

De diplomatiek bedoel ik niet en zeker niet de Nederlandse ambassade alhier die zich nogal eenzijdig vooral met het kritische deel van de Cubaanse bevolking bezig houdt en daardoor een wat breder overzicht helaas mist.

Het beroemde wijzende vingertje waar de Nederlanders om bekend staan.

Zoek contacten op institutioneel nivo of via NGO's. Hivos is bv. actief hier. Zonder (de juiste) relaties lukt hier weinig tot niks.

groet,

R.

#94067 door Gerrit
05 apr 2011, 19:03
Heb je enkele namen van die instituten of NGO's die enigzins bruikbaar zijn als info of aanspreekpunt? Uit eerdere ervaringen heb ik ondervonden dat het kaf van het koren scheiden in die branches vaak een lastig karwei is.

#94073 door Elisabeth
06 apr 2011, 10:24
En in dit geval bedoel ik Cubanen met aanzien en dus invloed

Tja, het kan alleen gebeuren dat zo'n Cubaan vandaag invloed heeft en morgen persona non grata is...

Maar dat weet jij, Rickenbilly, vast en zeker alles van.

Verder is het natuurlijk absoluut het beste dat Gerrit een keer naar Cuba gaat. Misschien wil hij daarna helemaal niet meer, omdat Cuba op het tweede gezicht weliswaar fascinerend maar voor het dagelijkse leven ook wel erg gecompliceerd en moeilijk is.

#94082 door rickenbilly
06 apr 2011, 15:41
Elisabeth schreef:

Verder is het natuurlijk absoluut het beste dat Gerrit een keer naar Cuba gaat. Misschien wil hij daarna helemaal niet meer, omdat Cuba op het tweede gezicht weliswaar fascinerend maar voor het dagelijkse leven ook wel erg gecompliceerd en moeilijk is.

Hier sluit ik me geheel bij aan!

groet,

R.

#95488 door Pieterklu
27 jul 2011, 20:31
Waar is Gerrit?
Toch niet stiekem al in Cuba zonder ons op de hoogte te stellen?