Kan het? Hoe, wat, waar? Vergunningen, adressen...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#86624 door Yvette26
22 feb 2010, 18:54
Hallo allemaal,

Ik zie geen posts over dit onderwerp, tenminste niet precies naar waar ik op zoek ben. Vandaar hier mijn vraag, lijkt me het meest gepast.
Zijn er mensen op dit forum die ervaring hebben met studeren in Cuba? Ik ga in maart voor de 3e keer naar Cuba en van de zomer voor een langere periode.
Ik zit er aan te denken om voor een paar maanden (tot 6 maanden) Spaans te gaan leren in het buitenland. Het liefst zou ik dit in Cuba doen. Op buitenlandse sites/forum heb ik hier wel het een en ander over gelezen maar niet op het Cuba forum. Of ik kijk verkeerd, dan excuses.
Ik wil in Maart een bezoekje brengen aan de universiteit van Holguin om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik heb namelijk begrepen dat je als student aan de universiteit een visum voor langere tijd kunt krijgen. Dan hoef je dus niet na 2 maanden het land te verlaten. Ik ben van plan te sparen zodat ik genoeg geld heb om deze maanden daar door te brengen zonder te werken. Want dit is vrijwel onmogelijk. Misschien vrijwilligerswerk als ik iets zou kunnen vinden. Maar dit is niet noodzakelijk.
Ik ben me nu aan het orienteren en heb geen haast. Als ik al een dergelijke stap zou ondernemen wordt het volgend jaar. Eerst nog een paar keer op vakantie.
Is het ook mogelijk om bij (cubaanse) vrienden te verblijven gedurende de periode dat je studeert, of gelden er de zelfde regels als wanneer je op vakantie gaat?
Ik hoop dat iemand me hier meer informatie over kan geven. Alvast bedankt.
Groetjes Yvette

#86626 door Elisabeth
22 feb 2010, 19:30
Je kunt in Cuba natuurlijk Spaans studeren als buitenlander maar voor zover ik weet alleen aan de universiteiten van Havanna en Santiago de Cuba.

Dan kun je met het bewijs van immatriculatie een studentenvisum krijgen waarmee je ook in studentenhuizen kunt logeren. Die zijn wat confort en hygiene betreft helaas vaak niet echt acceptabel voor een aan andere omstandigheden gewende Europese vrouw.

Bij vrienden overnachten is er officieel niet bij (maar gebeurt in de praktijk waarschijnlijk wel!).

#86628 door Yvette26
22 feb 2010, 20:23
Dank je, Elisabeth. Ik vind ook de meeste informatie over de Universiteit van Havana. Ik heb wel informatie gevonden voor studenten uit Canada die d.m.v. een uitwisselingsprogramma Spaans kunnen studeren aan de Universiteit van Holguin. Maar niets over de mogelijkheden vanuit Europa. Maar goed, wellicht is het mogelijk om aan dit programma deel te nemen als je ervoor kunt betalen. Geen idee. Ik heb namelijk vrienden in Holguin en dat maakt het wel een stuk leuker. Ik was al bang dat legaal verblijven bij de familie die ik ken ik Holguin niet zo gemakkelijk zou zijn. Maar goed ik heb geen haast en ben me vooral aan het orienteren.
Ik zit er de laatste maanden erg aan te denken een paar maanden erop uit te gaan, en Cuba staat voorop mijn lijstje. Makkelijk is het echter niet, dat begrijp ik inmiddels wel.
Ik ben overigens erg blij met alle informatie die ik kan vinden over Cuba op deze site.
Groetjes Yvette

#86647 door Elisabeth
24 feb 2010, 09:11
Yvette, ik weet van Santiago dat ze daar buitenlandse studenten apart in een huis in een goede wijk onderbrengen. Dat huis op zich lijkt ook beter dan de gebruikelijke studentenhuizen. Ik vermoed dat het qua prijs duurder is dan die voor de Cubanen maar zeker minder dan voor een officiele CP.

Misschien is Santiago voor jou helemaal niet zo slecht. Tenslotte is het maar 140 km naar Holguin en de busverbinding met ViAzul is goed.