Kan het? Hoe, wat, waar? Vergunningen, adressen...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#85186 door Kefke04
09 dec 2009, 10:00
mi esposa, zij me onlags dat het bouwen van een simpel huisje in Cuba maar een goede 2000 euro zou kosten, nu loop ik daar al weken over na te denken.

ik heb de volgende vragen

1) heeft al iemand ervaringen met het bouwen van huisjes in Cuba?
2) klopt die prijs?
3) hoe erg is de papiermolen?
4) raden jullie het aan of af.
5) klopt het dat het enkel op de naam van mi esposa kan, en dat bij een eventuele mislopen van de relatie nergens aanspraak op kan maken?

#85187 door Orroz
09 dec 2009, 10:34
Kefke, van een ding kun je zeker zijn.! Als het al zou kunnen,
komt het gewis op naam van je esposa.
Zodat als het mis zou lopen je nergens recht op hebt.!
En dus nooit aan beginnen.!

#85191 door HijodelMundo
09 dec 2009, 14:27
2000 kan kloppen. Je moet cement hebben, cementstaal, zand, grind, arbeiders. Uiteindelijk zal je waarschijnlijk iets meer dan 2000 kwijt zijn.

Dan komt het risico. Het zal nooit op jou naam komen te staan. Je hebt nergens aanspraak op. Bovendien hebben ze een bouwvergunning. Want zonder bouwvergunning kan je aan het einde van de bouw alles kwijt zijn. Ze moeten ook zorgen dat (al dan niet legaal) aankoop bewijs van het cement hebben. Anders krijg je ook nog boetes en wordt de bouw stil gelegd.

Voordeel (als je vriendin niet de zogenaamde knuppel geeft als het eenmaal af is) is dat als je met haar zou trouwen je dus vanaf dan volledig kosteloos in Cuba kan verblijven. Het is haar huis en jij bent met haar getrouwd dan mag je daar gewoon wonen!

Het is dus een kwestie van vertrouwen. Het risico dat je je geld kwijt bent bestaat, maar wat zou een huis in Amsterdam bouwen kosten? Iets meer dan 2000 of niet?

Hijo

#85193 door Kefke04
09 dec 2009, 15:25
zo dacht ik ook 2000 is nu ook geen overdreven risico,
bij ons koop je er nog geen blokhut voor.
dus ik ben er echt serieus over aan het nadenken.

alvast bedankt voor de tips,
dat van die aankoopbewijzen etc is heel goed om weten.

#85194 door Robert
09 dec 2009, 17:44
Is een langdurig en iets kostbaarder proces.
Voor 2000 koop je ook op Cuba niet al te veel.
Als je er niet bij bent, of je vrouw, en dan bedoel ik ook echt er bij bent dan is het een heel moeilijk verhaal.
Volgorde is belangrijk.
Eerst op zoek naar grond,
dat legaal verwerven,
bouwvergunning,
materialen scoren en betrouwbare en goede arbeiders.
Dan ben je voor een hutje wel al een paar jaar verder, en nogmaals doe alles legaal en bewaar bonnetjes anders ben je het huis zo weer kwijt. Daarbij hoe mooier het huis hoe groter het risico op het kwijt te raken bij iets illegaals.
Het simpelst is te zorgen dat zij een hutje met wat grond 'kado' krijgt van een dichtbij famililid en dat legaal met bouwvergunningen en legale materialen te verbouwen naar wens.
Maar geduld is heel belangrijk en nooit te vroeg beginnen met de volgende stap, er zijn al flink wat buitenlanders die Fidel van alles toewensen omdat ze zelf geen geduld hadden en hun huis verloren.

O ja en ook al is het je eigen huis, je hebt nog steeds een A2 nodig. Of na een aantal maanden kun je residencia (of hoe dat ook precies heet?) aanvragen.

En hoe meer geld je ertegen aan gooit hoe meer er mogelijk is, maar niet Fidel de schuld geven mocht het mis gaan he!

#85208 door Kefke04
10 dec 2009, 14:38
na jullie tips heb ik het gisteren even met Cuba overlegt, en blijkbaar had ik het niet goed begrepen.

het is de bedoeling dat we boven op het huis van haar ouders, een 2e verdieping maken voor ons.

en omdat hun huis in slechte staat is hebben ze blijkbaar een toestemming
om op eender welk moment te verbouwen.

bedankt voor alle tips

#85209 door JVLebbink
10 dec 2009, 14:55
Kefke04 schreef:het is de bedoeling dat we boven op het huis van haar ouders, een 2e verdieping maken voor ons.
Dat zou je in Nederland niet snel doen, :D :D .

J

#85211 door Robert
10 dec 2009, 15:38
Een bouwvergunning heeft altijd een einddatum.
Op een huis in slechte staat bouwen is nooit verstandig, dus eerst de begaande grond geschikt maken voor een verdieping erop!
Een huis op een ander huis bouwen is een ietsje meer dan alleen verbouwen, maar scheelt wel zoeken naar grond.
Vraag ook om inspraak in indeling, sommige mensen hebben nogal een vreemde kijk daarop zoals bijvoorbeeld slaapkamers zonder licht/lucht en halletjes waar je niets mee kunt.
Het mooist is als je zelf een tekening kunt maken die op Cuba dan door een architect als voorbeeld kan dienen.
Niet beginnen zonder bouwvergunning (en alle bonnetjes bewaren).
#85973 door elmister
27 jan 2010, 14:00
Heb maar 1 antwoord, Vetrouwen.
Zo Ja geen slecht idee en zeker niet voor 2000 Euro!
Heb zelf het ook gedaan maar dan geen klein huis voor 16000 CUC.

Groeten,

#86655 door jorn2jorn
24 feb 2010, 11:26
Doen! Een huis boven op een bestaand huis geeft de meeste zekerheid, kan helemaal legaal, als het eerste huis tenminste onbetwist eigendom is. En 2000 is echt weinig. Zo merk je gelijk ook of ze het echt gaan realiseren en het geld niet ergens anders aan besteden.

#86657 door Tony Cuba
24 feb 2010, 12:35
Altijd doen!! Wij hebben ook een verdieping op ons huis laten zetten.
Het huis bestaat nu uit twee verdiepingen met op de begane grond de badkamer,huiskamer en keuken.
Op de eerste verdieping zijn twee slaapkamers.
Het is een heerlijk gevoel als je vanaf het vliegveld naar je eigen huis in Cardenas gaat.
p.s. Bang om vermoord te worden ben ik niet.... :lol:

#86658 door Kefke04
24 feb 2010, 12:48
wij zijn er aan begongen hoor, het cement en de stenen liggen er al.
ik heb nu ook niet direct schrik om vermmoord te worden, al ga ik toch maar geen privé zwembad aanleggen. :D :D :D

#86704 door Elisabeth
25 feb 2010, 18:12
Ik bang bang dat het wel wat meer gaat kosten Kefke.

Wij zijn in 2006 in Santiago begonnen met een verdieping op een bestaand en in heel goede staat verkerend huis te bouwen. Eerst de placa gekocht en daarna langzaam begonnen. Het is nu ongeveer sinds voorjaar 2009 bijna klaar. De verf zit nog niet op de muren en het dak moet nog beter worden geisoleerd.

Samen met dochter en schoonzoon heeft het ca. 7000 EUR gekost waarvan wij de helft hebben betaald en zijzelf de andere helft. De placa alleen was ongeveer 800 EUR, de bouwkosten dus ca. 6200. Dat is voor onze begrippen natuurlijk altijd nog heel goedkoop want het is een redelijk groot en confortabel appartement geworden.

#86707 door Tony Cuba
25 feb 2010, 18:59
Een goede tip Kefke;Probeer bouwmaterialen in de ''Calle'' te kopen,scheeld enorm :wink:

#86711 door Kefke04
25 feb 2010, 19:54
in de bario waar wij wonen, is het goedkoper om te bouwen,
haar oom werkt in de bouw, dus er valt al eens wat van de container :D :D :D

#86738 door Elisabeth
26 feb 2010, 10:54
haar oom werkt in de bouw, dus er valt al eens wat van de container

Als ik je een raad mag geven, Kefke, en net zoals Robert ook al vertelde, koop alle materialen officieel, zij het in de CUC-winkel (dat zal het meeste zijn), als ook dat waarvoor je vriendin misschien een officiele koop-permissie voor een CUP-winkel kan krijgen.

Juist wanneer een buitenlander in het spel is wachten sommige buren, CDR en andere kapers op de kust even af tot het huisje klaar is om dan beslag te leggen omdat de koop van de bouwmaterialen niet officieel door bonnetjes bevestigd kan worden. Wég huisje.

Nu zal dit in de wijk waar je vriendin woont wel ietsje meevallen omdat het niet bepaald een luxe wijk is, maar toch. Het zou zuur zijn om op die manier alle moeite en centjes te zien oplossen als sneeuw in de zon!

#86875 door jorn2jorn
28 feb 2010, 18:38
Vergeet niet iets leuks mee te nemen voor de president van het CDR en z'n vrouw!

#86878 door Robert
01 maart 2010, 02:10
Wat heeft die van doen met het te bouwen huis?

#86881 door jorn2jorn
01 maart 2010, 09:27
Een goede verstandhouding tussen je familie en de president van het CDR kan helpen. Er is altijd wel iets aan te merken bij de bouw van je huis. Sowieso met buitenlanders. En hij kan geroddel of klachten enigszins ontkrachten voordat problemen verergeren.

#86891 door Tony Cuba
01 maart 2010, 11:34
Wij kunnen goed opschieten met de ''President" in onze Calle.
Elk jaar nemen we medicijnen mee voor de dochter van de ''President".
Geliefd zijn deze personen nog steeds niet maar het is niet meer te vergelijken met vroeger.(volgens mijn familie)
Trouwens,je kan ook met deze personen praten als je b.v. problemen met water,elektra enz hebt.
Zij geven deze klachten dan weer door tijdens het maandelijkse beraad.

#86892 door Robert
01 maart 2010, 14:11
Vergeet dan ook vivienda, de politie, de sociale dienst en weet ik veel wie nog meer je huis in besag kan laten nemen, niet.
Alles legaal doen is uiteindelijk het goedkoopst, denk ik.