Kan het? Hoe, wat, waar? Vergunningen, adressen...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#82004 door cubaliefde
25 jul 2009, 11:20
Van cubaliefde,

Hoe zit dat met woningruil? In afgelopen maand April / Mei '09 bent ik bij mijn vriendin / aanstaande en haar kinderen geweest. Zij heeft best wel klein huisje en daar wonen in totaal 6 personen in. Haar oudste dochter is getrouwd en hebben 2 kinderen. Als hun nu opzoek gaan naar andere woonruimte,dan is het huisje groot genoeg voor Haar en haar jongste dochter (en misschien later voor mij).Een bevriende vriend van HEM kant heeft onlangs ook aan woning veranderd en vertelde mij dat hij daar (uno mil CUC) voor betaald heeft, moet hij daar ook elk jaar nog een bedrag aan betalen, of is dat huis dan van hem voorgoed zonder verdere kosten te betalen? Als haar oudste dochter en haar man + de 2 kinderen een woning willen hebben,wat moeten hun dan allemaal doen en bij wie moeten dan aankloppen? (weet dat het allemaal niet zo gemakkelijk gaat als hier in Nederland)!

#82006 door Elisabeth
25 jul 2009, 11:50
Ik snap je verhaal niet helemaal (wie is HEM bijvoorbeeld?) maar begrijp dat je vriendin meer plaats in huis wil hebben.

Op het ogenblik woont ze in een klein huisje zoals de allermeeste Cubanen. Het grote voordeel: ze heeft een ruilobject. Ik neem tenminste maar aan dat het huisje op haar naam staat. Als ze een groter huis wil moet ze op zoek naar iemand met een groter huis die wel in een kleiner huis wil. Dan kunnen ze ruilen. Officieel gaat dat zonder geld maar inofficieel moet er in zo'n geval altijd een kleiner of groter bedrag, al naar gelang plaats, kwaliteit en omvang van het huis, worden bijbetaald. Dat kan aardig oplopen.

Als er overeenstemming is bereikt gaan beide partijen naar het bureau van de "Vivienda" en laten de huizen wederzijds overschrijven.

Er bestaan ook wel constructies van éen groter huis tegen 2 kleinere maar omgekeerd zal dat heel wat moeilijker zijn om legaal te realiseren.