Kan het? Hoe, wat, waar? Vergunningen, adressen...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#81301 door Clavelieke
11 jun 2009, 15:27
Ik ben Clavelieke en heb nu 1 1/2 jaar een relatie met een Cubaan, hij woont al 6 jaar in Nederland en hij heeft een Nederlands paspoort.
Het probleem is dat hij een dochtertje in Cuba heeft, hij heeft geprobeerd om zijn dochtertje en haar moeder naar Nederland te halen maar dit lukt niet doordat hij niet genoeg verdiend.
Nu is het nieuwste idee om naar Cuba te verhuizen. Mijn vriend heeft daar een mooi en ruim huis waar zijn dochtertje en haar moeder al wonen. Mijn idee is om elk jaar in de zomer een paar maanden terug naar Nederland te gaan om weer geld te verdienen voor de rest van het jaar in Cuba, dat kunnen we regelen met ons werk. Nu is mijn vraag of dit mogelijk is volgens jullie??? Mijn vriend probeert ook èèn en ander uit te zoeken via de ambassade maar dat is lastig. Hebben jullie verder nog tips, ideeën of ervaringen, laat het me weten!!!
Alvast bedankt, groetjes Clavelieke
Laatst bijgewerkt door Clavelieke op 21 nov 2009, 14:39, in totaal 1 keer bewerkt.

#81303 door Robert
11 jun 2009, 17:00
Ja dat kan.

Elders op dit forum heeft R&B de regels voor wonen van getrouwde buitenlanders goed uitgelegd. Zal je zelf even op moeten zoeken.
1 Van de dingen is een borg van 5000 usd (zal nu wel CUC zijn).
Let wel zo goedkoop is het ook verder allemaal niet!
Verder van belang zijn heeft hij pre of pve (bij emigrante kun je er zowiezo beter niet aan beginnen), grote kans dat als hij pre heeft die weer eerst in moet leveren om jouw papieren in orde te krijgen waarna jullie beide weer moeten betalen om Cuba uit te kunnen.

En lezen over dochtertje en haar moeder zou mij in jouw geval zorgen baren (maar goed dat komt door voorbeelden die ik ken. en vind je dat ik hiermee te ver ga dan zal ik hierop verder niet meer reageren).

#81304 door Joop_Siroop
11 jun 2009, 17:27
Ben je al eens in Cuba geweest?

#81314 door Clavelieke
12 jun 2009, 14:00
Bedankt voor je reactie Robert. Ik maak mezelf soms ook best zorgen, niet dat mijn vriend een dochter heeft maar dat daar inderdaad nog een moeder bij hoort ;) Ik vertrouw mijn vriend maar het blijft moeilijk, vooral als ik de verhalen op dit forum lees. Ik ben blij met alle informatie en ervaringen, positief of negatief.
Wat bedoel je met de afkorting R&B? Kan ik daar verder gaan lezen.
Om de vraag van Joop te beantwoorden, ik ben een keer op vakantie geweest naar Cuba maar dat was voordat ik mijn vriend leerde kennen, ik vind het een prachtig land, de taal, de mensen, het weer enz. Ik hebnatuurlijk ook wel de mindere kanten gezien, schaarste aan dingen, regels.

#81317 door Robert
12 jun 2009, 16:02
rickenbilly

Geplaatst: Ma Aug 08, 2005 15:23 Onderwerp: residencia permanente

--------------------------------------------------------------------------------

Inderdaad trouwen, borg storten 5000 us, gezondheids verklaring, optie op werk in Cuba, onderschrijving van het Cubaanse model, woning van je echtgenoot(e) moet ruim genoeg zijn om jou te huisvesten, verklaring goed gedrag, bewijs van huwlijk.

Alles officieel vertaald en gefiateerd door Cubaanse ambassade in Nederland en/of notaris in Cuba

Dan duimen draaien en een maand of wat wachten en enkele tevergeefse bezoeken aan imnigracion. En dan is ineens die dag daar!

groet,

Verder denk ik zet het, in iedergeval voorlopig, uit je hoofd.
Ga eerst eens gezamelijk voor een maand, of 2, of zo naar Cuba en bedenk daarna of het je nog steeds zo leuk en reëel lijkt.

En dat werk in Cuba houd ik werk in Cuba als Cubaan/se, 250- 500 peso per maand!

En in welke plaats op Cuba staat zijn huis?
En weet je of hij een pre of pve heeft, of hoe in NL geraakt?

#81318 door Tony Cuba
12 jun 2009, 18:01
Om op Cuba langere tijd te verblijven zal je getrouwd of peetouder moeten zijn. Jou vriend heeft een PRE nodig en een Cubaans paspoort.
Is jouw vriend in Cuba getrouwd met die vrouw?
Hoe is hij aan dat Nederlandse paspoort gekomen?
Met welke status is hij naar Holland gekomen?
Veel antwoorden kun je al terugvinden op dit forum maar ik zou alles eerst goed informeren voordat je deze beslissing neemt.

#81320 door HijodelMundo
12 jun 2009, 18:42
Clavelieke schreef:...
Om de vraag van Joop te beantwoorden, ik ben een keer op vakantie geweest naar Cuba maar dat was voordat ik mijn vriend leerde kennen, ik vind het een prachtig land, de taal, de mensen, het weer enz. Ik hebnatuurlijk ook wel de mindere kanten gezien, schaarste aan dingen, regels.
...

Dit baart mij in jou verhaal de meeste zorgen. Je bent een keertje op Cuba geweest en omdat je stapel bent op je vriend (Geen kwaad woord daarover) wil je in Cuba gaan wonen. Vakantie en Wonen is echt niet hetzelfde.
Ik woon hier (Cuba), maar ik werk voor een buitenlands bedrijf en ik spreek zeer degelijk spaans (bij vlagen meer Cubaans).
Maar hoeveel denk jij in twee maanden te kunnen verdienen om tien maanden in Cuba te kunnen leven? Vergeet niet je zal je vriend, jezelf, zijn kind, zijn ex ern eventueel nog een halve schoonfamilie moeten onderhouden.
Je zegt dat je weet van schaarste maar heb de schaarste ook geleefd. Want als je daar niet toe bereid bent en je Nederlandse levenspeil wilt behouden dan moet je er nog eens heel goed over nadenken.

Verder: "Feel your Fellings, Please yourself!"

Succes met dit lastig rationeel/emotioneel parket!

Hijo

#81341 door carino
15 jun 2009, 16:03
Het wordt afzien, dat is zeker. Je hebt minstens 400 CUC per maand nodig om een beetje redelijk te kunnen leven. En daarbij moet je nog kunnen sparen voor je ticket naar Nederland.
Wat denkt je vriend te gaan doen in Cuba? Heeft hij kans op werk?

Clavelieke schreef:hij heeft geprobeerd om zijn dochtertje en haar moeder naar Nederland te halen
Ik sluit me aan bij Robert.
Waarom wilde hij zijn dochtertje en de moeder naar Nederland halen?
Waarom wonen het kind en de moeder in zijn huis? En wil jij daar dan bij gaan inwonen?
Je hebt pas 1,5 jaar een relatie met hem, vind je dat niet een beetje kort voor zo'n belangrijke beslissing?

#81346 door Elisabeth
15 jun 2009, 16:34
Je kunt er bovendien wel van uitgaan dat het huis niet op naam van je vriend staat. Zelfs als hij een PRE zou hebben is dat niet mogelijk.

Ik neem dus aan, dat het of op naam van de dochter of op naam van een ander familielid staat. In ieder geval zal de moeder van je vriend woonrechten hebben en die zal ze gegarandeerd willen houden. Het is in Cuba moeilijk genoeg aan onderdak te komen.

Als je dit plan wilt doorzetten - en daar zou ik inderdaad nog maar eens heel goed over nadenken - moet je volgens mij op rekenen in een soort harem terecht te komen. Er zijn genoeg moslem-vrouwen die daar best mee kunnen leven maar kan het een Nederlandse ook...?!

#81350 door Robert
15 jun 2009, 17:17
Je kunt er bovendien wel van uitgaan dat het huis niet op naam van je vriend staat. Zelfs als hij een PRE zou hebben is dat niet mogelijk.

Zowel met pve als met pre gewoon WEL mogelijk!!!
(beide zijn toestemmingen, dus mogelijk.)
Op naam laten zetten wanneer in bezit van pre is, normaal gesproken, niet mogelijk. Maar indien huis al in bezit voor de pre kan dat dus wel.

Jou vriend heeft een PRE nodig .......

En ook dat klopt dus echt niet!!! Het gaat er tenslotte om om op Cuba te wonen, grote kans dat idien voorzien van pre hij die juist moet inleveren. Enigste is er mag geen emigrante in zijn paspoort staan.

#82402 door camajancuba
17 aug 2009, 05:20
En toen hield de discussie op.

Is Clavelieke in Cuba?

salud,

CamaJancuba
#82432 door Clavelieke
17 aug 2009, 13:41
Ik was in Cuba een maand maar dan alleen voor vakantie! Heb mijn vriends familie leren kennen en het viel gelukkig allemaal mee, iedereen was hartstikke aardig en ik heb een geweldige tijd gehad.
Het zou allemaal erg moeilijk worden om daar echt te gaan wonen dus blijven we toch proberen zijn ex en dochtertje hierheen te halen. Dat blijft toch de beste optie, hier samen zijn en haar een goede toekomst bieden.
Bedankt voor jullie tips!
Saludos Clavelieke