Mijn vrouw en ik willen een appartement kopen in Havana. We wonen alle twee in Nederland en mijn vrouw heeft naast de Nederlandse nationaliteit ook een geldig Cubaans paspoort.
Er zijn diverse opties, variërend van zelf kopen (appartement op naam van onszelf of mijn vrouw) of op naam van een op Cuba woonachtig familielid. In dat laatste geval wordt het appartement gekocht door het familielid, echter met van ons geleend geld.
Met betrekking tot de eerste optie (zelf kopen) hebben we de volgende vragen:
- is het überhaupt mogelijk om een appartement op onze naam te zetten
- hoe krijg je serieus geld in Cuba (bijvoorbeeld: mag dat via bankrekening van een familielid)
Met betrekking tot de tweede optie (familielid) zijn de aanvullende vragen
- wat zijn de voorwaarden voor een Cubaan om een huis te laten kopen met geleend geld?
- bestaat het risico dat de Cubaanse overheid dit voor het familielid als 'bezit'ziet en wat zou dat betekenen?
Meer algemeen met betrekking tot het open en verkopen van een appartement
- is de huidige markt voldoende volwassen om te voorkomen met risicovolle woekerprijzen te maken te krijgen?
- zijn er betrouwbare makelaars te vinden?
- welke officiële documenten zijn er nodig om een appartement op iemand naam te zetten?
- is er sprake van een soort van heffing/belasting vanuit gemeente, provincie of land?
- is er sprake van een soort belasting na verkoop van een appartement?
- wat zijn ervaringen en risico's, zoals die door forumleden zijn ervaren?
Dit zijn veel vragen. Ook als je niet alle vragen kunt beantwoorden, ieder beetje helpt;)
Als iemand een persoon of bedrijf kent dat ons vanuit Nederland verder kan helpen is dat uiteraard meer dan welkom.
Alvast bedankt voor de reacties op onze vragen in deze speurtocht.
Mvg,
Martin
Er zijn diverse opties, variërend van zelf kopen (appartement op naam van onszelf of mijn vrouw) of op naam van een op Cuba woonachtig familielid. In dat laatste geval wordt het appartement gekocht door het familielid, echter met van ons geleend geld.
Met betrekking tot de eerste optie (zelf kopen) hebben we de volgende vragen:
- is het überhaupt mogelijk om een appartement op onze naam te zetten
- hoe krijg je serieus geld in Cuba (bijvoorbeeld: mag dat via bankrekening van een familielid)
Met betrekking tot de tweede optie (familielid) zijn de aanvullende vragen
- wat zijn de voorwaarden voor een Cubaan om een huis te laten kopen met geleend geld?
- bestaat het risico dat de Cubaanse overheid dit voor het familielid als 'bezit'ziet en wat zou dat betekenen?
Meer algemeen met betrekking tot het open en verkopen van een appartement
- is de huidige markt voldoende volwassen om te voorkomen met risicovolle woekerprijzen te maken te krijgen?
- zijn er betrouwbare makelaars te vinden?
- welke officiële documenten zijn er nodig om een appartement op iemand naam te zetten?
- is er sprake van een soort van heffing/belasting vanuit gemeente, provincie of land?
- is er sprake van een soort belasting na verkoop van een appartement?
- wat zijn ervaringen en risico's, zoals die door forumleden zijn ervaren?
Dit zijn veel vragen. Ook als je niet alle vragen kunt beantwoorden, ieder beetje helpt;)
Als iemand een persoon of bedrijf kent dat ons vanuit Nederland verder kan helpen is dat uiteraard meer dan welkom.
Alvast bedankt voor de reacties op onze vragen in deze speurtocht.
Mvg,
Martin