Kan het? Hoe, wat, waar? Vergunningen, adressen...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#109468 door Bien
04 maart 2015, 12:38
Hallo forumleden,
Ik ben op zoek naar informatie betreffende het aanvragen van residencia in Cuba. Ik heb het tot nu toe prima kunnen redden met een toeristenvisum en na 3 maanden het land uit en een familievisum, maar ik wil mij nu graag toch verdiepen het aanvragen van een residencia. Helaas ben ik onverwacht eerder naar Nederland moeten gaan vanwege een ziektegeval en heb ik geen kans meer gehad om bij Immigracion langs te gaan. Ik ga 23 maart weer terug naar Cuba en wil dan in ieder geval er voor zorgen dat ik de benodigde papieren bij mij heb. Natuurlijk staat er informatie op de website van het Cubaans Consulaat, maar mijn ervaring is dat deze niet helemaal actueel is oftewel niet correspondeert met de werkelijkheid.
Wie heeft recentelijk met het aanvragen te maken gehad of heeft op een andere manier bruikbare informatie voor mij?

Gr. Bien
#109472 door cubareis
05 maart 2015, 09:49
Ik kan je een website geven van een kennis van mij.
www.cubastartup.com Naam Yanoidis
zij is een advocaat uit Cuba woont in Amsterdam
Zij kan je helpen zeh maar dat je het van mij weet.
Let op je hebt 2 medische verklaringen nodig doe dat niet in NL want die doet ze niet legaliseren.
Beter in Cuba doen.
Je mag me gerust bellen 0655184466 Arjo Cubareis
#110488 door dasilvasolis
16 jul 2015, 17:54
Zag je post nu pas. Dus misschien ben je al door de procedure. Procedure om residencia permanente te krijgen is relatief simpel. en daar heb je echt geen juridisch duur advies voor nodig die als ze hun werk goed doen je hetzelfde gaan vertellen wat inmigratie je gratis gaat vertellen, en als ze hun werk slecht doen je verkeerd voorlichten wat je onnodige frustratie en vertraging oplevert
Beste kan je Cubaanse echtgenoot even naar inmigratie gaan en daar info inwinnen die up to date is
hier zoals het was. maar aangezien zaken veranderen check dit bij inmigratie.

Voor residencia permanente aanvraag dien je getrouwd te zijn met een cubaan (se) of Cubaanse kinderen te hebben. Er moet woonruimte voor je zijn, je dient medisch gezond te zijn en geen criminele antecedenten te hebben.
Aanvraag kan je het beste in cuba doen bij inmigratie kantoor in de betreffende regio
Ouderen moeten bewijs van pensioen of inkomsten of economische solventie te kunnen overleggen. Jongeren die nog in de arbeidsleeftijd zitten hoeven dit niet.

Voor aanvraag nodig:
Vanuit Nederland :
- Nederlandse Verklaring van goed gedrag Deze moet je bij gemeente aanvragen. In spaans vertaalt door beeidigde verklaring zowel de verklaring als de vertaling moeten gelegaliseerd zijn door rechtbank in Nl, min van buitenlandse zaken NL en cubaans consulaat
- Gelegaliseerde NL internationale geboorteakte, gelegaliseerd door NL min van buitenlandse zaken en Cubaans consulaat
-in Cuba erkende trouwakte met een cubaan (se) en/of ouder zijn van cubaanse kinderen. in dat geval Geboorte akte van deze kinderen

Vanuit Cuba
- Notariele verklaring van de cubaanse partner
- Notariele verklaring van de eigenaar van de woning in cuba waar je gaat wonen
- Medische test waaruit blijkt dat je geen HIV of TBC o.i.d hebt die je het beste in Cuba laten doen. Want anders moet de hele mikmak weer gelegaliseerd worden. De test is simpel en bij Clinica internacional in Havana gaat dit rap en kost ca 80 CUC
- Motivatiebrief (in het spaans natuurlijk) waarom je residencia wil
- ingevuld formulier wat ze je bij inmigratie geven
- pasfotos en ik geloof dat het 40 CUC in sellos was
Je zal samen met je partner een gesprek krijgen op inmigratie en ze zullen een onderzoek gaan doen.
Normaal gesproken krijg je binnen vrij korte tijd antwoord. Ik geloof dat er iets van max 2 maanden voor staan
Let wel dit kan ook een afwijzing zijn, aangezien ze wettelijk niet veplicht zijn je aanvraag toe te kennen

Kosten zitten m.n in het Nederlandse traject. voor legaliseren van de Nederlandse papiertjes
Dus reken op totaal zo'n 600 euro
Als je aanvraag wordt goedgekeurd dan krijg je een carnet, en heb je dezelfde rechten en plichten als een Cubaan. dit betekent o.a dat je recht hebt op gratis gezondheidszorg, dat als je dat wil je je in de libreta kan laten bijschrijven en dus recht hebt op de cuota. Je kan in MN reizen met interprovinciale bussen en/of vliegtuigen. je kan auto of huis op jouw naam kopen, Je kan lid worden van je CDR
Je mag maximaal 1 jaar buiten cuba blijven zonder de residencia te verliezen of je moet verlenging aanvragen. (zelfde regel als voor Cubanen)

Saludos y suerte (p.s dit juridisch advies is gratis maar er kunnen ook geen rechten aan ontleend worden)
Laatst bijgewerkt door dasilvasolis op 23 jul 2015, 17:49, in totaal 1 keer bewerkt.
#110489 door Tijn
16 jul 2015, 18:46
dasilvasolis schreef: (p.s dit juridisch advies is gratis maar er kunnen ook geen rechten aan ontleend worden)

Volgens mij is je verhaal helemaal foutloos en compleet... Zou stickey moeten worden... Joop?
#110513 door Pieterklu
20 jul 2015, 21:01
Ik heb nog een opmerking over dit prachtige schema. Goed om bij de gemeente te vragen on internationale uittreksels voor geboorte en wellicht is dat ook mogelijk voor verklaring omtrent het gedrag. dat scheelt weer vertaalwerk.

Groetjes,
#110561 door dasilvasolis
23 jul 2015, 17:51
Klopt helemaal pieterklu

Je moet een internationaal geboortebewijs aanvragen. Scheelt weer een vertaling. Ik heb het in de post toegevoegd. ik weet niet of dit voor de verklaring van goed gedrag mogelijk is.

Saludos
#110563 door Tijn
23 jul 2015, 20:30
Een half jaar geleden kon je geen VOG krijgen in het Spaans (of welke andere taal dan ook)
#111591 door dasilvasolis
09 maart 2016, 18:04
Ja Rickenbilly ik ben inderdaad ook heel benieuwd of Bien nu dankzij het gratis advies hier op het forum geniet van zijn Cubaanse residencia permanente want dan was een bedankje wel zo netjes geweest. Maar gok dat het allemaal niets geworden is

Saludos Guajiro