Specifieke informatie voor Belgische forumleden

Moderators: FORUMBEHEERDER, bert.bertels

#70010 door bert.bertels
13 okt 2007, 21:44
Hey allemaal,

Mijn Cubaanse vrouw staat letterlijk op springen; 1 van de dagen is er hier een baby op komst;

Alles is klaar .. behalve de papa en Cuba :lol:

Ik heb al eens iets gepost hier op het forum, maar het hele zaakje is mij nog altijd niet helemaal duidelijk; Ik vermoed dat er hier al wel heel wat ouders rondlopen die praktijkervaring hebben. En ik hoor het liever van hen dan van de Cubaanse Ambassade - die vertellen meestal maar wat hen het beste uitkomt...

dus, de kleine komt:

- heeft zoieso Belgische nationaliteit

- heeft, voor zover ik heb begrepen, zoieso recht op een PRE (zoals de mama er 1 heeft) (enige vraag: waar komt die PRE dan terecht? in Belgisch paspoort?)

- kan tot 18j zelf beslissen om nationaliteit te halen, door 3 maanden in Cuba te blijven en ginds het nodige papierwerk af te handelen?

enige waar ik nog niet zeker van ben:
- blijft de Belgische nationaliteit als ze de Cubaanse krijgt?

Heeft nog iemand weetjes ivm heel de baby-toestand?

alvast bedankt allemaal!
gr
Bert

#70012 door PapiChulo
13 okt 2007, 23:00
Wat moet je met de cubaanse nationaliteit nu? Dat hoef nu zeker niet! Het kind is belgisch en klaar. Ik zal haar nooit in handen geven van een dictatuur als Cuba is op dit moment! Gezien dat er is een cubaanse moeder is, is er nog altijd de mogelijkheid om later een cubaans paspoort te verkrijgen zorda nodig. En voor een belgisch kindje hoef men geen PRE of wat dan ook aan te vragen! ;-)

Zo hebben ij het ook met onze dochter gedaan. Als zij ooit groot is en boven de 18 kan ze nog steeds zelf beslissen of ze de cubaanse nationaliteit wil aanvragen. De cubaanse overheid heeft nu geen enkle grip op mijn kind met een EU-paspoort. Je moet helemal niets doen met de cubaanse ambassade of wat dan ook na de geboorte.

#70014 door bert.bertels
14 okt 2007, 09:50
Mja, ik weet dat het op zich niet echt 'moet';

moeilijk te verwoorden waarom ik het wel zou doen

- uit principe, als gewetenkestie ten opzichte van mijn vrouw; Als is het op zich geen punt om die kleine mee naar Cuba te nemen, het is misschien toch anders als die ook een CU paspoort heeft

- papierwerk bij elke reis? want als Belg mag ze enkel bij de familie logeren met Visa Familiar ... en dat papier ben ik intussen grondig beu

- Maar als het oneindig mogelijk blijft om de Cubaanse nationaliteit aan te vragen moeten we er misschien toch nog eens over nadenken...

Alvast bedankt voor je mening/info
#70015 door PapiChulo
14 okt 2007, 10:27
-een toeristenvisa (voor het belgische baby) te laten omzetten in een A2-familievisa kost 40.-CUC ter plaatse bij de inmigracion.

- een cubaans passpoort kost (hier via het cubaanse consulaat aanngevraagt) 180.-EUR en moet elke twee jaar verlengt worden voor 90.-EUR. En ook cubanen met een buitenlandse woonplaats (PRE) moeten zich bij aankomst op de plaatslijke inmigracion melden voor registratie tijdens hun vakantie thuis.

En zoals ik zij kan -als nodig- nog steeds later makkelijk een cubaanse passpoort worden aangevraagd als de moeder cubaase is wat makkelijk aan te tonen is met de geboorteakte. Voor alleen vakantiebezoeken op Cuba zie ik geen enkel voordeel! En jij (de vader) blijft natuurlijk nog steeds met het A2-probleem. Dus als je die papierwinkel nu voor jezelf toch moet doen kan je het ook voor je kind doen op dit moment.

#70020 door mambize
14 okt 2007, 11:51
hola,

Wij hebben ook, nu intussen bijna 2 jaar onze Emily. Belgische vader, Cubaanse moeder en geboren in Spanje. Zij heeft de Belgische nationaliteit en that´s it. Geen spaans, geen cubaans. Gewoon simpelweg omdat we de rest niet hebben aangevraagd.

Een Cubaans paspoort? Ik zie er inderdaad niet het nut van in, of als je Cuba wl sponsoren en veel uitgeven aan dat paspoort en de vernieuwingen, prorragas, Pre...

We zijn naar Cuba geweest en gewoon een A2 visum in het begisch paspoort van Emily en mij laten zetten.

Als ze later een Cubaans pasporrt wil, dan is dat haar keuze, maar nu voorlopig zie ik er het nut niet van in..

Dus vader.... Gewoon doen alsof het een gewoon Belgsich kindje is en alle "normale" papierzaken doen..

Goetjes en veel succes met de Belgisch-Cubaanse baby... als het is zoals bij ons zit er alleszins Cubaans bloed in.. en dat beloofd. :wink:

#73158 door cukita
03 apr 2008, 23:46
Belgie aanvaardt dubbele nationaliteit nu; dus zelfs met cubaanse nationaliteit blijft ze Belgisch.

voor Cuba is dit anders, dwz dat ze altijd met Cubaans paspoort moet reizen naar Cuba, met alle gevolgen van dien, want dan moet je je ook aan de regels houden, als Cubaanse!

Zelfs op de Cubaanse ambassade in Brussel raden ze aan om te wachten, je hebt tenslotte 18 jaar de tijd.

#73190 door quelindaescuba2000
04 apr 2008, 17:01
Inmiddels heb ik uit Cuba begrepen dat het verhaal van 91 dagen aaneengesloten in Cuba blijven en dan de Cubaanse Nationaliteit verkrijgen ook niet meer zo is.

#74065 door bert.bertels
16 mei 2008, 16:53
quelindaescuba2000 schreef:Inmiddels heb ik uit Cuba begrepen dat het verhaal van 91 dagen aaneengesloten in Cuba blijven en dan de Cubaanse Nationaliteit verkrijgen ook niet meer zo is.

Weet iemand hier meer over?
Zou dit graag weten - we willen onze dochter de dubbele nationaliteit geven; maar enkel als ik 'relatief zeker' ben van hoe/wat/waar ...
Ik ga ze geen 3 maanden missen om dan het nieuws te krijgen dat de regels veranderd zijn...