Specifieke informatie voor Belgische forumleden

Moderators: FORUMBEHEERDER, bert.bertels

#36903 door mimi
31 jul 2005, 21:37
kan iemand mij helpen heeft er iemand ervaring om een vriendin (onze pleegdochter)naar belgie te laten komen voor 3 maanden ze is 18 jaar nu ik heb wel de cubaanse site gelezen en alles afgeprint naar theorie is nog een verschil met praktijk wie heeft er hier ervaring mee en ja ze gaat na de vakantie terug
#36923 door paulter_geist
31 jul 2005, 23:33
mimi schreef:...naar theorie is nog een verschil met praktijk wie heeft er hier ervaring mee en ja ze gaat na de vakantie terug

Misschien is het verschil tussen theorie en praktijk wel dat ze na de vakantie niet terug gaat/wil. :?

#37006 door mimi
01 aug 2005, 20:25
volgens mij heb je je naam niet gestolen ben je altijd zon pestimist
groetjes mimi
:lol: :lol: :lol:
#37132 door jacky
02 aug 2005, 16:52
mimi schreef:kan iemand mij helpen heeft er iemand ervaring om een vriendin (onze pleegdochter)naar belgie te laten komen voor 3 maanden ze is 18 jaar nu ik heb wel de cubaanse site gelezen en alles afgeprint naar theorie is nog een verschil met praktijk wie heeft er hier ervaring mee en ja ze gaat na de vakantie terug

wij hebben een paar jaar geleden een vriend van ons laten komen voor een maand
heb je al een officiele uitnodiging laten maken op de cubaanse ambassade in brussel of in cuba

#37133 door mimi
02 aug 2005, 16:56
nee heb ik nog niet gedaan we gaan 2 sept naar holguin en dan willen we de eerste papieren in orde brengen het is de bedoeling dat ze volgend jaar de grote vakantie naar hier komt dus als je nog tips hebt zijn ze heel welkom mimi
#37168 door paulter_geist
02 aug 2005, 18:39
mimi schreef:volgens mij heb je je naam niet gestolen ben je altijd zon pestimist
groetjes mimi
:lol: :lol: :lol:

Nee hoor. Pessimisme en chagrijn überlasse Ich gerne an :spam1: 'posters'.
Een realist houdt rekening met in Europa blijven en een optimist hoopt het zelfs.

Waarom? Kan toch niets mis mee zijn, wéér een Cubaanse in Europa!

Is alleen maar een aanwinst voor het straatbeeld (+ een vrolijk mens erbij).

Zo zie ik het. :lol: :lol: :lol:

#37293 door mimi
03 aug 2005, 13:58
ik was meschien wat cru maar wat mij opvalt zonder slecht bedoelt
dat ze hier op dit forum nogal cru reageren als je iemand naar hier wil laten komen en nu weten wij ook wel dat je niet voorzichtig genoeg kan zijn maar ja we hebben haar voldoende voorbereidt en ze wil echt wel terug maar haar fam anders zou ze hier met een of andere moeten trouwen en daar moet je met 2 voor zijn dacht ik :roll: :roll: :roll: en dat is niet de bedoeling ze weet ook wel dat je hier hard moet werken voor je zuur verdiende euro daar we dagelijks contact met haar hebben via sms groetjes mimi

#37295 door André
03 aug 2005, 14:20
Je kunt nu wel bijv. een carta d'invitacion aanvragen, maar houdt wel rekening met de geldigheidsduur van zo'n document.
Als je 'trouwen en uitnodigen' doorspit kom je alle benodigde informatie tegen.
Als je daarnaast ook nog eens 'amor y dolor' doorleest begrijp je enigszins waarom er 'cru'wordt gereageerd.

Dat het niet de bedoeling is dat ze hier blijft is duidelijk, maar als iemand zijn/haar zinnen heeft gezet op een langdurig verblijf hier is het wel of niet getrouwd zijn voor betreffende persoon niet meer van belang.
Maar natuurlijk mag/kan je niet alle Cubanen over een kam scheren.

Mijn vrouw wist ook dat ik hard moest werken voor m'n centjes. Vaak had ze dan ook begrip dat dit geld niet zomaar klakkeloos verbrast kon worden. Soms echter liet haar geheugen het op dit front weleens afweten en probeer dan iemand met dat çaraibische temperament maar eens in toom te houden.
Maar goed, in ieder geval veel succes met de voorbereidingen!
#42770 door havanalover
30 sep 2005, 16:55
mimi schreef:kan iemand mij helpen heeft er iemand ervaring om een vriendin (onze pleegdochter)naar belgie te laten komen voor 3 maanden ze is 18 jaar nu ik heb wel de cubaanse site gelezen en alles afgeprint naar theorie is nog een verschil met praktijk wie heeft er hier ervaring mee en ja ze gaat na de vakantie terug

Houdt rekening met de kosten het kan aardig oplopen , aanvraag voor de invitatie , dan een ten lasteneming waarbij je tekent dat je voor een duur van twee jaar alle mogelijke kosten van uw invité voor uw rekening neemt
verblijf , eten, hospitaal, burgerlijke verantwoordelijkheid , zelfs als uw genodigde plots moest verdwijnen en elders kosten maakt. je tekent in feite een blanco cheque voor twee jaar. Het vliegtuig ticket retour en het visa . Het wordt al snel enkele duizend euro.

#42903 door vandir
02 okt 2005, 21:43
Wat havanalover schrijft, klopt. Heb ik zelf ook nagegaan.
Zelfs voor eventuele misdrijven ben je in eerste aanleg aansprakelijk, tot bewezen is dat je er niets mee te maken hebt !
En met "elders kosten maken" wordt bedoeld "in alle Shengenlanden".
In dat geval zal men voor repatriëring ook wel op geen eurootje zien.

#42907 door gero
03 okt 2005, 00:11
Was VanDir niet diegene, die zelf als een 'dolle hond' een cubaan(se)
zou laten overkomen om meteen door te laten reizen naar Spanje :?:

En wie ga je nu adviseren: Mimi, die al meerdere reizen naar Cuba heeft
gemaakt, daar waar VanDir nog nooit geweest is ....

Mimi schrijft ook, dat ze zeer regelmatig (dagelijks zelfs) zou SMS-en
met die persoon in Cuba.

Mimi duidt die Cubaanse aan met 'pleegdochter'.
VanDir, diegene die jij wilde uitnodigen, kende je niet eens persoonlijk !

Wie heeft behoefte een dergelijke 'adviseurs' :?:

Salu2,
Gero
:lol:

#42918 door marit
03 okt 2005, 07:49
Nou nou Gero, even rustig aan doen hoor.

Vandir heeft de vraag ooit in de groep gegooid, ook al wist hij van het risico modder over zich heen te krijgen. Hij heeft de vraag gesteld om zo achter meer info te komen.
Nu heeft hij meer informatie en dan vind ik het niet zo aardig dat hij nu dit over zich heen krijgt.
Bovendien wilde hij dit doen voor een Cubaanse om wie hij veel geeft.

"Everything you say, can and will be used against you".

#42919 door Cuba-Junky*
03 okt 2005, 07:55
Bovendien wilde hij dit doen voor een Cubaanse om wie hij veel geeft.

... en dát is nou de grootste denkfout die je in dit soort dingen kan maken.
Niet jij persoonlijk hoor Marit, maar in het algemeen ...

#42921 door marit
03 okt 2005, 07:59
Dat zal ook wel CJ, maar dat moet ieder misschien maar zelf ontdekken, toch??

#42922 door Cuba-Junky*
03 okt 2005, 08:05
Nou lijkt me niet ...
Als anderen het wiel al uitgevonden hebben ...

#42929 door vandir
03 okt 2005, 09:36
Gero,

take it easy man !!

Ik adviseer hier niemand, zeker niet mimi !

Het enige wat ik doe, is - zoals marit het zegt - de dingen, die ik intussen geleerd heb - eens op een rijtje zetten, voor wie het wil lezen en verder ingaan op wat havanalover zegt (net boven mij, vandaar ook geen quotes gebruikt) en dit vervolledigen.
Ik zie ook wel het verschil tussen 'mijn' situatie en die van mimi en ik denk ook wel dat mimi het verschil ziet.
Ik zie in ieder geval geen reden om je zo druk te maken.

#42935 door vandir
03 okt 2005, 11:01
zelf als een 'dolle hond'

Had ik daarnet even overheen gelezen, maar wil ik toch nu nog even op reageren.

Een dolle hond is een hond in razernij. Dat beest beseft niet wat het aan het doen is. Er is geen andere remedie dan hem af te maken, voor zover ik weet.
Jouw heftige reactie op mijn posting wil ik daarmee een beetje vergelijken, de remedie wil ik wel niet toepassen. :wink:
Ik zie trouwens dat deze heftige reactie komt na een andere van je op mij van zo'n kwartiertje daarvoor, op zijn minst al even heftig, in verband met de balseros.
Waarmee je je heel nauw betrokken voelt (is mijn 'analyse', niet gebaseerd op cijfers, maar op aanvoelen).
Misschien daarom dat je zo heftig reageert (oordeel van een 'kenner', van wie het zijn beroep is gezegden en gevoelens van mensen te interpreteren).

En nog dit:

Destijds heb ik inderdaad die vraag over uitnodigen van een Cubaanse op het forum gegooid met de bedoeling raad te krijgen en discussiestof. Die heb ik gekregen en ik ben nu nog steeds alles aan het afwegen. Wat je van een dolle hond ook niet zo meteen zou verwachten.
Ik ga toch maar mijn inenting halen, je weet maar nooit ! :lol:

#42966 door carino
03 okt 2005, 15:26
iemand schreef:Nou lijkt me niet ...
Als anderen het wiel al uitgevonden hebben ...

Bedoel je Gero, Anja?? ... als ik het goed heb mij heeft hij het juist in positieve zin uitgevonden. :-)

#42969 door Cuba-Junky*
03 okt 2005, 16:46
Nee Carino ik doelde niet op Gero maar in algemene zin ...
Ik heet trouwens iemand als je het niet erg vind, CJ mag ook ... voor vrienden
:wink:

#43018 door carino
04 okt 2005, 08:49
iemand schreef:Nee Carino ik doelde niet op Gero maar in algemene zin ...

Oh, :?: dus Gero en anderen vallen daar niet onder?

iemand schreef:Ik heet trouwens iemand als je het niet erg vind, CJ mag ook ... voor vrienden

Ik vind het best, discúlpame señora :( maar je wordt toch regelmatig in dit forum door anderen zo genoemd en je presenteert jezelf elders ook zo.

#43019 door Cuba-Junky*
04 okt 2005, 09:29
Nee Carino ik doelde niet op Gero maar in algemene zin ...
Oh, dus Gero en anderen vallen daar niet onder?

A. Niet op Gero PERSOONLIJK maar in ALGEMENE zin ... hoei! :D

B. Ook door die anderen liever CJ
:happy5:

#43069 door mimi
04 okt 2005, 18:45
holla allemaal wat een reactie ondertussen dat ik 4 dagen zonder com heb gezeten wegens verhuis. ik zou zeggen maak jullie niet druk we ik en mijn echtgenoot hebben onze pleegdochter gevraagt, of zij voor drie maanden wou komen, en niet andersom dit gaan we proberen te regelen tegen volgend jaar zomer, en ja wij sms dagelijks met haar daar zij een gsm heeft met een abonnement van hier.we kennen haar nu al een 10j, en als je dan nog niet weet, of je iemand durft te vertrouwen, dan denk ik dat je het nooit weet.wij hebben op gebied van cuba amor y delor genoegt gezien, (tussen haakjes wij zijn beiden belg en 26j gehuwd )voor de heel nieuwsierige( gelukkig) . :lol: :lol: maar alle hulp is als nog welkom groetjes mimi :D

#43117 door gero
04 okt 2005, 23:47
Hola Mimi,

Neem aan dat je, toen je er was in september, bij Immigracion de
'Carta de Invitacion' hebt geregeld :?:

Je pleegdochter moet wel meerderjarig zijn om alleen te kunnen reizen.

Dan krijgt ze nog de procedure om de 'Carta Blanca' te verkrijgen van
de Cubaanse kant. Als ze geen problemen met CDR e.d. heeft gehad,
moet dat vast wel lukken.

Kan wel zijn dat ze nog een 'brief met handtekening en (o zo belangrijk) stempel'
van het werk of van school nodig heeft, om in te leveren bij Immigracion.

De procedure, heb ik nu al meer dan 10 jaar geleden doorlopen, dus heb
je voorts meer aan de info van forumleden, die meer recent Cubanen
hebben uitgenodigd.

Exito, mimi :!:
Ay como me gusto, el nombre que te has puesto aqui,
pssssssssssssssssss, mimi :wink:

Zeg je weet toch wel, dat het wat euro's gaat kosten, he :?: :wink:

Suerte Mimi, suerte y cuentenos un poco mas, por favor :!:

Salu2,
Gero
:lol:

#43120 door mimi
05 okt 2005, 06:09
nee we hebben nog geen carte de invitacion aangevraagt, daar ik hadt horen zeggen dat die naar een half jaar geldig,is en daar we voor eind van het jaar terug gaan leek het ons beter dat dan te doen. en ja ze moet toestemmig vragen op de school maar daar heeft ze het al over gehadt en dat zou geen enkel probleem zijn, ook omdat het grootse deel in de grote vakantie is, en ze meestal bij de 3 eerste van haar klas is, en zo als iedereen hier zo wel een beetje weet ,heb je dan in cuba meer dan een voetje voor.
nu mijn naam mimi heb ik in cuba gekregen van mijn twee belgische /cubaanse nichtje en neefje die toen ongeveer twee waren en met ons ginder op vakantie met de ouders wel te verstaan ,daar een zus van mijn schoonzus zo genoemd werd hebben ze de maan voor mij gestolen en zijn dat blijven zeggen wat ik wel leuk vindt !!!!!!!!!!!!!! groetjes mimi

#43121 door mimi
05 okt 2005, 06:24
o ja wat ik nog vergeten was we houden wel degelijk rekening dat de kosten hoog oplopen kunnen voor al dat papier werk een 4a5000 euro tickets in hadt ik gerekend .want het verblijf hier zeg nu zelf rijst met bonen of potage dat kost nu werkelijk niks :wink: :wink:
groetjes mimi