Specifieke informatie voor Belgische forumleden

Moderators: FORUMBEHEERDER, bert.bertels

#14114 door bert.bertels
20 nov 2004, 17:23
Ik heb in deze posting al de mogelijke info trachten te zetten als je met je Cubaanse partner wil trouwen in België.

Waarom trouwen?!
- omdat je Cubaanse partner enkel na een huwelijk met een buitenlander kans maakt om een permante verblijfsvergunning (PRE) van Cuba te krijgen.
- omdat je Cubaanse partner dan plotseling volledig kan worden opgenomen in het sociale vangnet van de Belgische overheid (ziekenkas, werkloosheidsuitkering, recht op werken, ...)
- omdat je enkel met een huwelijk volledige rechtszeker bent. De samenlevingscontracten en dergelijke zijn nog steeds vrij vaag in hun juridisch karakter.
- omdat je dan ook in Cuba eindelijk vrij bij je partner kan zijn en verblijven (mits natuurlijk de nodige visa)

Waarom trouwen in België?
Juridisch blijkt dit een verschil te maken. En dit is vooral belangrijk als er ooit een einde komt aan het huwelijk. Houdt er rekening mee dat bij scheiding de wet wordt toegepast waar de originele huwelijksakte is opgesteld. Als je dus 100% rechtszeker wil zijn, trouw je best in België.

Wanneer trouwen?
Hier spelen verschillende limieten:
- van Cuba mag een Cubaan 11 maanden in het buitenland verblijven met zijn reisvergunning (PVE).
- van België mag een Cubaan max 3 maanden blijven met zijn toersitisch Schengenvisum.

-> of je trouwt binnen de 3 maanden, en dan heb je nog tijd zat om voor Cuba alle papieren in orde te brengen
-> of je tracht de 3-maanden limiet van België te verlengen door een verblijfsvergunning aan te vragen en dergelijke. Op deze manier kan je Cubaanse partner langer blijven, kan je mekaar beter leren kennen, etc, etc. Er is echter geen garantie naar tijdsduur toe. Ook moet je opletten dat je niet over de 11 maanden limiet van de PVE gaat. Indien je Cubaanse partner niet terug is Cuba is binnen de 11 maanden wordt hij/zij als 'emigrante' beschouwd, verliest al zijn bezittingen, en zijn recht om vrij naar Cuba terug te keren.

Een huwelijkstelsel kiezen
In België heb je de mogelijkheid om in 3 verschillende vormen een huwelijk af te sluiten:
- het wettelijk stelsel (standaard) = huwelijk met aanwinst van goederen
- aangepaste vorm 1 = huwelijk met volledige gemeenschap van goederen
- aangepaste vorm 2 = huwelijk met volledige scheiding van goederen

Indien je echt wil doen wat je wil, kies je best voor 'volledige scheiding van goederen'. Dit model biedt je de volledige vrijheid van toewijzing van eigendommen aan eenieder, en ook aan het koppel. Ook is er steeds een bescherming van de partner, zo is er bijvoorbeeld een levenslang vruchtgebruik van de overleden partner zijn eigendommen, en is de gezinswoning altijd gemeenschappelijk.

Indien je een ander stelsel kiest dan het wettelijk stelsel, moet je bij een notaris een contract laten opstellen en dit melden mij het aangeven van je huwelijk.

meer info vind je hier:
http://www.notare.be/huwelijk.htm

Documenten verzamelen
Volgende documenten moet je allemaal voorleggen bij het aangeven van je huwelijk:

- geboorteakte van Belgische partner
Dit afschrift moet je afhalen in de gemeente waar je geboren bent

- geboorteakte van de Cubaanse partner
'Certificación de Nacimiento', af te halen in de 'Registro Civil' van de geboorteplaats, kost 20(?) pesos

- bewijs van burgelijke stand van de Belgische partner
af te halen in het gemeentehuis waar je woont, wordt soms ook intern geregeld

- bewijs van burgelijke stand van de Cubaanse partner
'Certificado de solteria', af te halen ???, kost: 20(?) pesos

- indien de burgelijke stand 'gescheiden' is, de nodige documenten om aan te tonen dat hieromtrent alles in orde is (iemand enige ervaring?)

- eventueel aangepast huwelijkscontract
op te maken door een notaris naar keuze, duur: 2 weken, kost: 200 euro

:idea: Betreffende de Cubaanse documenten:
- ze moeten worden gelegaliseerd door de MinRex in Havana. Hiervoor kan men terecht in de 'Consultoria Juridica International' in de hoofdstad van de provincie (15 dagen wachten, $100 per document) > resultaat is een stempel.
- Deze Cubaanse legalisatie moet op zijn beurt worden gelegaliseerd door de Belgische ambassade in Havana (gebeurt onmiddellijk, kost $30? per document) > resultaat is een sticker met een cijfercode.
- Eens in België moeten de documenten worden vertaald door een beëdigd vertaler naar het nederlands (kost afhankelijk van het vertalingsbureau, +/- 45 euro per document incl legalisatie is een goede prijs voor standaarddocumenten. Probeer geen prijs per regel te betalen)
- De vertaling moet gelegaliseerd worden door de rechtbank van eerste aanleg waaraan de vertaler is aangesloten. Een beetje deftige vertaler verzorgd deze stap voor je.

Soms wordt er bij de Cubaanse instanties aangedrongen dat ook zij de vertaling moeten verzorgen. Dit is echter niet nodig! Speel het zeker en zorg zelf voor de vertalingen - in België - door een Belgisch beëdigd vertaler!

Het huwelijk
In België kan een huwelijk slechts afgesloten worden, 14 dagen na de aangifte van het huwelijk. Houd hier rekening mee bij dringende gevallen!

voor te leggen gegevens:
- de verzamelde documenten
- gegevens van de getuigen (deze moeten nederlandstalig zijn!)
- eventueel het aangepaste huwelijkscontract

Houd er ook rekening mee dat het huwelijk in het nederlands wordt voltrokken, en dat het antwoord op de welbekende vraag 'ja' moet zijn, en niet 'si' of 'yes' :)

Aanvragen van verblijfskaart
Na het huwelijk heeft je Cubaanse partner recht op een verblijfskaart, genaamd 'Attest van immatriculatie'. Dit is de eerste 6 maanden een tijdelijke verblijfskaart, pas daarne krijg je een definitieve. Voor de Cubaanse diensten is de eerste, tijdelijke, voldoende als bewijs van 'Belgische verblijfsvergunning'.

- waar: gemeente, dienst vreemdelingenzaken
- wanneer: 5 minuten na het huwelijk ;)
- kost: 7(?) euro
- duur: 2-tal weken

wat heb je nodig:
- invullen van een aanvraagformulier
- de andere benodige documenten worden normaal intern tussen de gemeentelijke diensten aangevraagd
- bij afhaling 3 pasfoto's

Je zal gedurende de aanvraagperiode een politie-bezoek krijgen, controle op effectieve samenwoonst.

Inschrijven van het huwelijk in Cuba
Vervolgens kan men het huwelijk aangeven aan de Cubaanse authoriteiten en wordt het bijgevolg ook in Cuba erkend.

waar: Cubaanse ambassade Brussel
duur: onmiddellijk
kost: 450 euro voor het totaalpakket + nog niet betaalde prórrogas
wanneer: asap na het huwelijk, als je alle documenten hebt.

wat heb je nodig?:
- een standaard aanvraagformulier
een voorbeeld van dit document vind je hier:
http://www.embacuba.be/Espanol/formular ... imonio.htm
Doe geen moeite om dit mooi met PC ingevuld in te leveren ... een scheve kopie krijg je, die je met de pen moet invullen. Maar je kan al voorbereiden, das ook al iets :roll:

- een uittreksel van de originele huwelijksakte
Deze moet voorzien zijn van de handtekening van de burgemeester. Deze handtekening van de burgemeester moet je laten legaliseren op FOD Buitenladse zaken - dienst legalisaties!

- een vertaling van de huwelijksakte
Deze moet door een bedigde vertaler worden opgesteld, vervolgens (in volgorde) worden gelegaliseerd door de rechtbank van eerste aanleg waaraan de vertaler verbonden is, dan de FOD justitie in Brussel, en dan de FOD Buitenlandse zaken in Brussel. Een eventueel aangepast notarieel contract hoef je niet in te dienen!

- een kopie van de geboortakte van jezelf
- een kopie van de geboortakte van je Cubaanse partner

Aanvraag van een definitieve Cubaanse verblijfsvergunning
Na een huwelijk kan je Cubaanse partner een definitieve verblijfsvergunning voor het buitenland krijgen (PRE).

waar: Cubaanse ambassade Brussel
duur: een paar maanden (4,5,6,7,...)
kost: 25 euro
wanneer: de aanvraag moet gebeuren voor het verlopen van de PVE

wat heb je nodig?
- Aanvraagformulier
Dit krijg je op de ambassade. Hier moet je Cubaanse partner zowat zijn hele levensloop op vermelden

- Brief gericht aan de Immigratiedienst waarin de reden van de aanvraag uiteengezet wordt.
Dit is een standaardbrief die je krijgt op de ambassade. Je moet enkel nog een paar gegevens aanvullen

- 4 paspoortfoto’s.

- Fotokopie van het paspoort.
Je valt altijd in de smaak als je deze kopies zelf al maakt. Ook al zal er 1 pagina opnieuw moeten gemaakt worden met een vervollediging van je prórrogas

- Fotokopie van de permanente verblijfsvergunning in België of Luxemburg van beide huwelijkspartners.
Voor jezelf is dit een kopie van je identiteitskaart, voor je Cubaanse partner is dit de verblijfskaart die hij intussen heeft gekregen van de gemeentelijke dienst vreemdelingenzaken

- Indien de persoon in het buitenland verblijft met een Vergunning om naar het Buitenland te Reizen (PVE), moet deze vergunning geldig zijn of geldig verlengd zijn op het moment van de aanvraag.
Dit betekend dus dat je prórroga moet betalen tot de huidige maand

- Indien je op het einde van je PVE zit, kan je een verlening van de 11 maanden aanvragen
Dit is een document te verkrijgen op de ambassade, waarin aan de instanties in Cuba een verlenging wordt aangevraagd van de PVE, teneinde het resultaat van de PRE-aanvraag af te wachten in België. Bij een negatief resultaat op de PRE-aanvraag kan je Cubaanse partner nog altijd zonder problemen terug naar Cuba.

zucht ... vingers zijn moe. Ik hoop dat je er iets aan hebt! Als je fouten ziet of extra info hebt, let me know!

#14149 door Harjan Bos*
21 nov 2004, 19:22
Nou ik denk dat ik maar nooit ga trouwen in Belgie :lol: Tjonge, jonge, wat een gedoe zeg... Kan dat niet wat simpeler allemaal...??
Nee hoor bert, geweldige info en een voorbeeld voor het forum. Viva la Belgique :lol: En nu: wie gaat het doen voor Nederland :lol: ??

#14151 door Hola
21 nov 2004, 19:41
XXX
Laatst bijgewerkt door Hola op 23 okt 2006, 19:30, in totaal 1 keer bewerkt.

#14172 door bert.bertels
22 nov 2004, 11:23
hola schreef:Wel raad ik degene aan die op huwelijkse voorwaarden wil trouwen hier tijdig mee te beginnen want ook dat neemt gigantisch veel tijd in beslag.

Hola Hola

Wat bedoel je juist met 'huwelijkse voorwaarden'? Toevoegingen aan het standaard wettelijk stelsel? Want ikzelf ben gehuwd met een 'volledige scheiding van goederen', en het opstellen van dat notarieel contract duurde maar een weekje hoor...

bb

#14186 door Hola
22 nov 2004, 19:16
XXX
Laatst bijgewerkt door Hola op 23 okt 2006, 19:29, in totaal 1 keer bewerkt.

#28943 door Sabine
24 mei 2005, 12:08
Ik heb net dit forum ontdekt. Wat een schitterende en duidelijke informatie.
Ikzelf heb 2 jaar geleden een uitnodigingsbrief verstuurd voor mijn vriend. Het was onze bedoeling om hier in België te trouwen.
Maar omdat hij in de gezondheidzorg werkt, valt hij onder de fameuze "resolución 54" en moet hij 5 jaar in Cuba blijven.
Daarom willen we onze plannen wijzigen en in Cuba trouwen.
Maar kan er iemand hiervoor ook zo'n "stappenplan" uitwerken ?
Ik word namelijk gek van al die paperassen.
Kan mij ook iemand vertellen hoe het in zijn werk gaat als je wil trouwen in Cuba - met scheiding van goederen ?

#29093 door bert.bertels
25 mei 2005, 15:54
Sabine schreef:Maar omdat hij in de gezondheidzorg werkt, valt hij onder de fameuze "resolución 54" en moet hij 5 jaar in Cuba blijven.

ik wil je niet teleurstellen ... maar ik vrees dat 'trouwen' weinig verschil gaat maken aan die 5 jaar dat hij Cuba niet uit mag. Want zoals hij voordien geen PVE kreeg om jouw te bezoeken, gaat hij na het huwelijk geen PRE krijgen om mee in Belgie te komen wonen.
Ik moet toegeven dat ik hier niet zeker van ben - maar let er gewoon erg mee op.
Een van de grootste problemen is dat het enorm moeilijk is om sluitende antwoorden te vinden op zulke vragen. Je kan eens proberen op de Cubaanse ambassade in BXL, maar haal dan je beste Spaans maar boven.

De enige 100% veilige oplossing om hem bij je te hebben is ginds gaan wonen...

Sabine schreef:Maar kan er iemand hiervoor ook zo'n "stappenplan" uitwerken ?

Ik begrijp je ... ik heb de ellende ook meegemaakt. Blijven volhouden, en vooral niet druk in maken, want dat helpt toch niet...

Sabine schreef:Kan mij ook iemand vertellen hoe het in zijn werk gaat als je wil trouwen in Cuba - met scheiding van goederen ?

Weer ben ik niet zeker, want ik hoor veel tegenstrijdige berichten - maar ik denk dat het niet eenvoudig is om in Cuba met scheiding van goederen te trouwen. Ikzelf ben ook met scheiding van goederen getrouwd om verscheidene redenen, en tijdens de zoektoch naar info raadde een jurist me ten stelligste aan om in Belgie te trouwen om 100% rechtszeker te zijn. Want het land waar het huwelijk is voltrokken blijkt in de rechtspraak toch vrij belangrijk te zijn.

that's it for now
Als je nog vragen hebt: shoot!

gr
Bert

#29097 door Elisabeth
25 mei 2005, 16:03
Kan mij ook iemand vertellen hoe het in zijn werk gaat als je wil trouwen in Cuba - met scheiding van goederen ?

Dat bestaat in Cuba niet.

Dat is trouwens ook maar éen van jullie problemen. Het grootste probleem is dat je vriend/toekomstige echtgenoot 5 jaar zal moeten wachten en dat volgens mij vanaf het moment dat hij niet meer in de gezondheidszorg werkt. Werkt hij nu dan nog?

Toch heb ik het wel eens in onze nabije omgeving meegemaakt dat een verpleegster al na bijna 3 jaar na haar huwelijk met een Spanjaard werd toegestaan uit te reizen. Haar man is wel naar de Commissie voor mensenrechten in Strassbourg gestapt om dat voor mekaar te krijgen.

Verder is trouwen in Cuba vrij eenvoudig. Je moet een uittreksel uit het geboorteregister hebben en een bewijs van ongetrouwd zijn. Ben je gescheiden moet het scheidingsoordeel worden voorgelegd. Alle documenten moeten natuurlijk in het Spaans zijn, door een officieel orgaan gelegaliseerd en door de Cubaanse ambassade nog eens gelegaliseerd.

#29100 door Robert
25 mei 2005, 16:47
Sabine schreef:Ik heb net dit forum ontdekt. Wat een schitterende en duidelijke informatie.
Ikzelf heb 2 jaar geleden een uitnodigingsbrief verstuurd voor mijn vriend. Het was onze bedoeling om hier in België te trouwen.
Maar omdat hij in de gezondheidzorg werkt, valt hij onder de fameuze "resolución 54" en moet hij 5 jaar in Cuba blijven.
Maar kan er iemand hiervoor ook zo'n "stappenplan" uitwerken ?

Volgens mij is het in totaal minimum 5 jaar werken(om studie te betalen) dus als hij al een paar jaar heeft gewerkt na zijn studie gaat dat ervanaf.

Met scheiding van goederen is alleen mogelijk als je hem eerst naar België haalt en daar een notaris bezoekt. Het moet volgens mij mogelijk zijn om hem wel naar België te halen voor een vacantie zonder problemen voor zijn verdere toekomst.

Ik zou beginnen door in Cuba naar een advocaat te gaan en hem de mogelijkheden vragen betreft uitreismogelijkheden zonder problemen voor zijn toekomst. Vragen hoelang hij exact nog moet werken om zonder problemen verder te kunnen en wat de mogenlijkheden zijn eronderuit te komen dan wel af te kopen.
Daarna pas verder denken.

#29112 door Elisabeth
25 mei 2005, 18:45
Ik zou beginnen door in Cuba naar een advocaat te gaan en hem de mogelijkheden vragen betreft uitreismogelijkheden zonder problemen voor zijn toekomst.

Volgens mij brengt dat alleen maar extra kosten omdat een advocaat op geen enkele manier de beslissing over de uitreis kan beïnvloeden.

Toch is het misschien een idee maar alleen als je vriend in Havanna woont. In Havanna is zo goed als alles voor geld te koop en een advocaat kan connecties hebben.

Maar: je vriend moet ook de officiele toestemming van zijn werkplaats en van de minister hebben. In zijn geval zouden er heel wat instanties onder de tafel betaald moeten worden. Het risiko is groot dat dat misgaat en hij nog verder van zijn doel is.

Buiten Havanna zou ik er niet over peinzen.

#29123 door Sabine
25 mei 2005, 19:54
Heel hartelijk bedankt voor jullie reacties,
maar zoals ik al vermoedde blijven er in Cuba steeds meer vragen dan duidelijke antwoorden.
Ik weet dat trouwen het verkrijgen van een PRE niet zal beïnvloeden.
Maar toch willen we dat doen omdat we dan tenminste het gevoel hebben dat we dan toch een béétje vooruitgaan ( 'n mens moet zich ergens aan vastklampen !).
Mijn vriend heeft al de toestemming gekregen van zijn werkgever, de gemeente en de provincie. Alleen de minister wil niet mee ('t schijnt dat deze uiterst streng is).
Die vijf jaar gaan trouwens in vanaf dat je de "liberación" aanvraagt.
Er rest me dus niets anders dan mijn tijd hééél geduldig uit te zitten.

#29130 door marit
25 mei 2005, 21:10
wat is liberacion??

#29134 door Hola
25 mei 2005, 21:14
marit schreef:wat is liberacion??

Dat je letterlijk wordt vrijgelaten?!?

Marit, ik heb je zojuist geschreven, maar mijn bericht werd gewist. Morgenochtend!

#29154 door Elisabeth
25 mei 2005, 21:48
Dat betekend in dit geval niets anders dan vrijgesteld worden van je werk.

Werken is in Cuba namelijk plicht. "Pedir la baja", dus ontslag vragen en dan komt de liberación, de bevestiging dat je ontslag is geaccepteerd.

Zo ongeveer tenminste.

#29157 door Hola
25 mei 2005, 21:52
XXX
Laatst bijgewerkt door Hola op 27 okt 2006, 22:06, in totaal 1 keer bewerkt.

#29158 door marit
25 mei 2005, 21:55
Sjees, ik had de hoop dat Robert gelijk had, maar als Elisabeth gelijk heeft, dan duurt het idd nog heeeel erg lang :cry:

#29159 door Elisabeth
25 mei 2005, 21:55
Ik weet dat trouwen het verkrijgen van een PRE niet zal beïnvloeden

Niet alleen op het verkrijgen van een PRE heeft het geen invloed, ook een PVE is niet gegarandeerd (geen recht) en net zo onwaarschijnlijk in het geval van een gezondheidswerker. Die moeten gewoon 5 jaar uitzitten.

Er blijft dus voor de buitenlandse partner niets anders over dan hem of haar ook te onderhouden in deze periode want werken mag hij/zij immers ook niet meer. Ik heb me vaak afgevraagd wat Cuba nog aan deze mensen heeft. Ze zouden ze net zo goed meteen kunnen laten gaan...

En dan: overleeft een jong huwelijk 5 jaar gescheiden leven?!

#29160 door Elisabeth
25 mei 2005, 22:03
maar ja, die heeft ook nimmer voor de Cubaanse staat gewerkt!

Nu word ik nieuwsgierig.

Je man is dus óf erg jong, zodat hij van meet af als propiacuentista (kleine zelfstandigen, sinds ca. 1994 toegestaan) heeft kunnen werken óf...ik durf het niet uit te spreken...

Want behalve de ca. 2% propiacuentistas werkt in Cuba iedereen voor de staat.

#29161 door Hola
25 mei 2005, 22:05
XXX
Laatst bijgewerkt door Hola op 27 okt 2006, 22:06, in totaal 2 keer bewerkt.

#29162 door marit
25 mei 2005, 22:06
misschien bedoelt ze dat hij nooit in de gezondheidszorg heeft gewerkt.
En in welke tak nog meer wordt het je ook nog moeilijk gemaakt???

#64688 door galdaron
10 feb 2007, 21:58
2 jaar + 1 jaar mogelijk voor verpleegsters
5 jaar + 1 jaar mogelijk voor hoger opgeleid medish personeel

je mag trouwen waar je will het zal je toch veel papperassenwerk kosten

je zult veel geduld moeten hebben want voor de 5(6) jaar zijn verstreken mag het land niet verlaten worden.

en de jaren voordien gewerkt gingen er helemaal niet af :cry:

afkopen bestaat niet
uitzonderlijk worden er wel documenten vervalst om de voorgeschiedenis te doen verdwijnen ( medische)

maar zo zijn er ook al buitenlanders opgelicht dus moet je die persoon ook betrouwen en moet je iemand vinden die een paar jaar gevangenis wil riskeren voor 1000 dollar of zo

het is zelf practish onmogelijk om met het minesterie van volksgezondheid te communiceren is er zogegd nooit niet (leugens)

als de werkgever mee wil dan komt dat extra jaar er niet bij

en niet werken natuurlijk moet er gedurende heel deze periode gewerkt worden anders komt de "libaricion" er nooit niet.
Libaricion komt er na de gewerkte periode

En ben maar zeker dat de werkgever niet dat jaar meer wil of je betaald nog een extra ' carta'

#64689 door galdaron
10 feb 2007, 22:12
marit schreef:misschien bedoelt ze dat hij nooit in de gezondheidszorg heeft gewerkt.
En in welke tak nog meer wordt het je ook nog moeilijk gemaakt???

educatie en leger en politie
#113071 door Lena13
16 jun 2017, 09:47
Is er iemand die bezig is met deze procedure? Of me kan vertellen dat dit stappenplan nog steeds actueel is?
#113085 door Jos vivienda
29 jun 2017, 16:48
De procedure is veel gemakkelijker geworden, ik weet niet of je al inlichtingen hebt ingewonnen op ambassade? Mijn ervaringen met hun zijn altijd zeer positief verlopen. Wel telefoneren of eens langsgaan want een e-mail beantwoorden is nogal moeilijk.
#113086 door Lena13
30 jun 2017, 07:23
Goed nieuws te horen dat het gemakkelijker is geworden..
Ik ben enkel info aan het verzamelen. Nog geen concrete plannen.
Je bedoeld de Cubaanse ambassade in Brussel of de Belgische in Havana?
Bedankt voor je reactie.