Specifieke informatie voor Belgische forumleden

Moderators: FORUMBEHEERDER, bert.bertels

#99895 door marc-alex
09 aug 2012, 18:28
Beste ForumLeden,

In Februari 2009 ben ik een vriendschappelijke relatie aangegaan met een Cubaanse burger tijdens een vakantie aldaar. Na een relatie van 3,5 jaar, drie vakanties samen in Cuba en twee maal vragen of 'ie niet eens wil Belgie wil komen, is mijn vriend nu hier (en dat tot 4 september). Onze plannen waren om de mogelijkheid te onderzoeken samen te gaan wonen tijdens zijn volgende bezoek – mogelijk december van dit jaar of januari '13.

Echter, nu hij hier is, is gebleken dat hij na drie en een half jaar van 'voorbereiding' zijn moeite wil omzetten in wettelijk samenwonen om niet meer terug te moeten, enkele landgenoten uit Brussel 'verzekerden' hem dat enige voorbereiding, zoals juridisch en notarieel advies, helemaal niet nodig is (zoals ik dan beweerde...) en dat het volstaat om een wettelijke samenwoonst te ondertekenen om hier gewoon alle rechten te verwerven zoals arbeidskaart e.d.

Onnodig te zeggen dat ik hem wil overtuigen alles wettelijk te doen, doch z'n hoofd zit vol met prietpraat van z'n landgenoten die, wie weet, zelf nog steeds niet in orde zijn. Natuurlijk staat nu mijn handtekening op het document 3bis voor de verbintenis tot tenlasteneming en dat baart mij dan wel enige zorgen en u begrijpt dat ik niet wil wachten tot het verstrijken van zijn visum om de situatie uit te klaren. Het liefst zou ik natuurlijk zien dat hij op de voorziene vlucht zit, echter zie ik geen mogelijk om hem dit te verplichten aangezien zijn visum tot 8 september geldt.

Ziet iemand hier enige actie die ik preventief ondernemen kan om erger bij beide partijen te voorkomen? Cq Cubaanse dan wel Belgische autoriteiten verwittigen? Eventueel ook advies over wat er mij te doen staat indien mijn gast in België blijft en zijn visum verstreken is.
Info vanuit justitiehuis e.d. levert niets op. Zijn visum is nog goed tot 8/9 en dus is er nog geen probleem.
Nu is hij dus ingetrukken bij de DJ van een bar...krijgt beter eten en is "vrij"...(??)

is er misschien een ervaringsdeskundige onder de lezers?

Bedankt.

#99896 door Kefke04
10 aug 2012, 06:40
in belgie, is dat echt wel waar als je ggaat wettelijk samenwonenen, krijg je na 6 maanden inderdaad een verblijfskaart voor jaar, waar je idd mee kan werken.

het enige wat ze vragen is een bewijs van single en geboorteakte uit cuba, gelegaliseerd door buitenlandse zaken in cuba en belgische ambassade Havana. dit moet dan hier vertaald worden naar het nl en gelegaliseerd worden door justitie en buitenlandse zaken hier.

en klaar is kees, volledig wettelijk in orde, de belgische wetgeving zit vol zulke gaten, bij huwlijken grote controle, bij samenwonen geen controle.

voor 1 keer heeft radio bemba dus gelijk.

#99898 door marc-alex
10 aug 2012, 07:55
Ja, akkoord, Kefke,
maar die papieren zullen dan toch met het volgende bezoek moeten meegebracht worden. Ik zie niet in dat terwijl hij hier is iemand anders die papieren aan de belgische ambassade in havana kan gaan laten legaliseren...

#99899 door Kefke04
11 aug 2012, 09:04
oh jawel, de moeder of de vader van de cubaan kunnen dit laten doen, dan opsturen met DHL