Specifieke informatie voor Belgische forumleden

Moderators: FORUMBEHEERDER, bert.bertels

#93198 door peter65
30 jan 2011, 23:20
Emigratie naar Cuba
Zijn er soms mensen die mij kunnen helpen met informatie voor immigratie in cuba. Heb informatie nodig voor het verschepen van een container met mijn spullen,taxen in cuba enz.enz.alles is welkom!
bedankt op voorhand peter

#93199 door jorn2jorn
31 jan 2011, 09:03
Hallo Peter, Ik hoor maar heel weinig over mensen die echt geëmigreerd zijn. De meeste buitenlanders verblijven met een familievisum tot 11 maanden bij hun Lief. Daarna kan je even het land uit, bijv op en neer naar de Bahamas en weer opnieuw dat familievisum aanvragen. Dat doe je samen met je Cubaanse echtgenoot. Om de 3 maanden verlengen tot maximaal 11 maanden. Ik heb wel gehoord van bijv. een italiaan bij ons in de buurt die permanent in cuba woont. Maar ik denk dat je dat pas na een tijdje kan proberen. De autoriteiten hebben mij nooit een echt antwoord hierop gegeven. Makkelijk is het in ieder geval niet.
Voor het container verhaal: kijk bij http://www.passies.nl die verhuist naar Cuba.
Ook daarvoor is weer uitgebreide regelgeving. Zo mag een Cubaan die terugkeert uit het buitenland eenmalig zijn huisraad meenemen, bestaande uit 1 ijskast, 1 kast ,1 bed, 1 tv, etc etc Kijk op de site van de douane: http://www.aduana.co.cu/viajero/menaje.htm
Overigens ben ik ook wel heel benieuwd of er een geëmigreerde belg of hollander is, die ons meer kan vertellen. Laat weten hoe ver je komt! Succes.

#93201 door peter65
31 jan 2011, 11:35
beste jorn2jorn, ben al op het consulaat geweest en als buitelander die naar cuba imigreerd heb je toch wel enkele voordelen, zoals de mogelijkheid om een moderne auto aantekopen ,internet en meer kans om een zaakje te beginnen.de residentie aanvraag duurd wel zeer lang plus minus 1,5 jaar.wetende van de consul , daar een landgenoot ook zijn residentie heeft aangevraagd.Heb het gevoel dat cuba toch buitelanders aan het aantrekken zijn.bedankt voor de informatie, peter

#93202 door Robert
31 jan 2011, 11:41
Peter 65, wat heb je al ondernomen voor die info?
Ben je al naar een advocaat geweest op Cuba voor info, betreft recedencia?
Ben je getrouwd met een Cubaanse?

Na verkrijgen recidencia is het versturen van je inboedel in een container volgens mij heel simpel, gewoon googelen over wie containers versturen naar Cuba en verkopen en offertes aanvragen.

Reken voor het totale plaatje minstens €10.000,-
Waarvan borg en het verschepen alleen al zo'n €8.000 uitmaken.

Gebruik de zoekfunctie van dit forum volgens mij heeft Rickenbilly het verhaal eens geschreven/beschreven.
Laatst bijgewerkt door Robert op 31 jan 2011, 16:40, in totaal 1 keer bewerkt.

#93206 door jorn2jorn
31 jan 2011, 13:55
Gewoon passies bellen, die doet het vaker en is geen kleine jongen. De prijs die robert noemt lijkt me hoog. Nirint shipping vaart maandelijks naar cuba, maar je zult toch een Expediteur (passies) nodig hebben.
Ik sta verbaasd dat je zomaar toegelaten wordt als emigrant! Wat voorn voorwaarden stellen ze dan?

#93207 door Robert
31 jan 2011, 14:05
borg was 5000 usd.
voor verschepen heb ik offertes laten maken met aankoop van één 6 en voor een 12 meter container. was vanaf een kleine 3000 voor de 6 meter container, puur verzenden container 6 meter container 750 maar er zijn vele extra kosten. Nirint is duur, cma(als ik mij goed herinner) is een veel goedkopere optie.
De container is handig om als schuur te hebben op Cuba en puur de container was vanaf 650, tweedehands natuurlijk.

#93208 door jorn2jorn
31 jan 2011, 15:43
Goed idee om de container te kopen! Als schuur of als garage, winkel, kan lekker goed op slot! Robert, is je container nog aangekomen of bleef het bij een offerte?

#93209 door Robert
31 jan 2011, 16:34
Het bleef bij offertes.
Het was te lang geleden dat mijn vrouw haar pre had ingeleverd.

#93241 door peter65
03 feb 2011, 15:10
hé robert heb 2 bedrijven gekontacteerd voor prijzen, verscheping cuba.
verder zal ik inderdaad een advocaat in havana laten opzoeken voor verdere informatie
peter

#94562 door peter65
15 mei 2011, 20:41
heb eindelijk antwoord gekregen van een verhuisfirma en voor een 20' container naar havana 4000 euro.
peter

#94568 door quelindaescuba2000
16 mei 2011, 16:13
onvoorstelbaar dat is bijna dezelfde prijs als ik hier voor offertes krijg van een verhuizing van manchester Uk terug naar Nederland.

#94569 door peter65
16 mei 2011, 17:33
normaal is het 3000 euro voor als ik de container volprop,en 4000 als de firma ze volpropt.het enige probleem ,als dat een probleem is?En daarom heeft mijn offerte zo lang geduurd ze vinden niemand daar om alles op mijn besteming te krijgen: van havana naar las tunas.Dus enkel ,hup boot op en boot af ,havana tot mijn adres zelf uitzoeken.
de firma is gosselin moving.
peter

#94572 door Robert
17 mei 2011, 11:50
CMA bood indertijd aan om ook te helpen in Havana door hun 'agent' ter plekke.

#94577 door cubazon
17 mei 2011, 23:21
En heb je ook al een verblijfsvergunning gekregen?

#94585 door jorn2jorn
18 mei 2011, 15:58
Schiet me ineens tebinnen, de firma Passies doet regelmatig verhuizingen naar Cuba. Geen idee wat zij rekenen. Passsies.nl
Heb een offerte gevraagd voor een container naar Holguin.

#94590 door peter65
19 mei 2011, 19:59
@cubazon,ik ben nog aan het wachten op enkele documenten.hopelijk kan ik volgend jaar een vergunning aanvragen.Maar dat is geen probleem
ben al op het consulaat geweest, geen probleem.mijn vrouw vraagt haar
recedencia terug aan en plus minus na een jaar papierwinkel is het in orde.

#97097 door peter65
20 nov 2011, 00:29
hallo, vertrek dinsdag naar cuba voor 2 weken en voor verdere info voor de toekomstplannen.groetjes :D

#97104 door carino
21 nov 2011, 12:48
Veel succes en hou ons a.u.b op de hoogte ;-)

#97111 door peter65
21 nov 2011, 22:59
zal ik zeker doen.probeer in deze 2 weken even langs havana te gaan voor informatie voor een nieuwe wagen.ik vind helemaal niets op het internet over prijzen, etc. zelf bij de familie en interne conecties veel bla bla maar niets dat een klare kijk geeft voor ons budget .zal het dus zelf moeten uitzoeken.ook even rondkijken voor een woonst mijn vrouwke zal haar residentie terug aanvragen rond februari.
peter

#97535 door koelkast2000
15 jan 2012, 01:51
Hey Peter, ben benieuwd of je al weer terug bent. Ben je naast Havana, weer in Las Tunas geweest, of is dat een andere bestemming geworden? Het lijkt me erg interessant om te onderzoeken, of je als buitenlander een handeltje kunt gaan beginnen. Misschien is zo'n container wel een mooi beginpunt :)

#97536 door Joop_Siroop
15 jan 2012, 09:02
jaaaaaa, een handeltje

#97556 door peter65
16 jan 2012, 19:48
halo,sorry voor de late reacties.Ben tijdens mijn 2 weken niet in havana geraakt,te weinig tijd.Dus nog steeds geen info over prijzen van nieuwe auto's.Over de container, slechts één, voor mijn madam met onze meubelen en huishoud spullen etc.Zeker geen mogelijkheden voor een handeltje.Ook een voertuig importeren is niet waar.Ben nu met mijn papieren bezig voor mijn residentie.De prijzen van de huizen zijn als een raket in de hoogte gegaan,van de auto's hetzelfde.mvg peter

#97579 door peter65
18 jan 2012, 00:19
Volgende week vrijdag komt er een firma voor de prijs van de container. Deze firma zal een offerte maken voor het totale pakket,verpakken van de meubelen,schilderijen en etc..Heel de papierhandel ,alles wat mee gaat, daar moet een volledige inventaris van gemaakt worden.Alle documenten moeten in drie talen,Nederlands,Engels en Spaans. Mijn raming 6000 euro :cry:
Gelukkig zijn er nu solden voor aankoop van allerlei spullen :lol:
peter

#97582 door palabra
18 jan 2012, 07:59
Ik vertrek 29 januari definitief met mijn vrouw naar Cuba,wat ik niet snap is waarom iemand persè een container wil verschepen met meubels en huisraad van hier terwijl je in Cuba je hut kan inrichten volgens de Cubaanse middennorm voor 6000 cuc. Interesanter zou al zijn een container volstampen met installatie materiaal zoals sanitair en dergelijke want dat vind ik daar toch duur en verouderde modellen en weinig keuze als het al in voorraad is.

#97586 door peter65
18 jan 2012, 20:36
@palabra,Sanitaire toestellen nemen we zeker mee.Maar ook tuinmeubelen, een salon,potten en pannen want goede kookspullen zijn er ook niet te vinden, behalve van dat chinees blikspul.Was in Cassa azul en wat ze voor prijzen vragen voor werkgereedschap is ook niet normaal!500 cuc voor een slijpschijf,was wel een blauwe bosch en een kettingzaag van skill 3000 cuc.
Zal het wel in mijne container steken.peter