Berichten uit de pers en andere websites

Moderator: FORUMBEHEERDER

#115142 door Jan Almeida B.
21 maart 2020, 06:54
Cuba sluit vanaf dinsdag 24 maart haar grenzen. Minstens tot 21 april worden geen buitenlanders meer toegelaten tot het eiland. Niet-Cubanen wordt aangeraden om zo snel mogelijk het land te verlaten.
Laatst bijgewerkt door Jan Almeida B. op 04 jun 2020, 14:26, in totaal 1 keer bewerkt.
#115143 door dasilvasolis
21 maart 2020, 12:57
correctie
cuba laat vanaf dinsdag alleen nog maar residenten toe. Dus cubanen én buitenlanders die wonen in cuba
Deze dienen na binnenkomst 15 dagen in isolatie door te brengen
op cubadebate.cu zijn alle nieuwe maatregelen te vinden

saludos
#115227 door Jan Almeida B.
03 apr 2020, 14:38
Vanaf vanavond zal een deel van Havana (deel van Plaza de la Revolucion) in quarantaine* geplaatst worden.
Het gaat hier over het stadsdeel ten noord-westen van Cementerio Cristobal Colon tot aan de Almendaris.

Afbeelding
Nb. de link hierboven *) werd goedgekeurd door de vereniging van Cubaanse reisbegeleiders.
#115245 door holantina71
06 apr 2020, 09:42
Uitbreiding op bovenstaande info: Ik heb gehoord dat in Cuba wonende buitenlanders naar hotels gaan, in Cuba wonende Cubanen naar vroegere "becas" / "escuelas en el campo" (gatver....) :roll: pff... maar goed... hebben die verlaten scholen nog wel nut :lol:
Conclusie... mij niet gezien in Cuba... helaas...
Jan Almeida, encierra is de derde persoon v.h. ww encerrar = opsluiten . Het correcte word is in zo'n geval is cierre (de fronteras)
Er is dus sprake van een cierre de fronteras hoewel... ja... wie Cuba nu wil bezoeken krijgt wel te maken met een encierro dat wel :lol:
Ik heb ook gehoord dat maatregelen inmiddels verscherpt zijn: inwonende worden alleen toegelaten als ze écht nodig naar Cuba moeten (bv. overleden familielid, enz. )
Normaal gesproken mogen in Cuba wonende Cubanen max. 2 jaar in het buitenland verblijven. Na die 2 jaar verliezen ze de "residencia" status in Cuba. Vanwege de situatie met Coronavirus heeft de Cubaanse overheid deze regels tijdelijk verzacht: in Cuba wonende Cubanen mogen dus voorlopig langer dan 2 jaar in het buitenland verblijven zonder terug naar Cuba te gaan.
#115246 door dasilvasolis
07 apr 2020, 17:35
Denk dat dingen door elkaar zijn gehaald.
Buitenlandsers met toeristenstatus die niet vertrokken zijn (ca 6000) gaan/ zitten in quarantaine in hotels, hoewel er nog steeds een aantal rond de 1000 in casas particulares zitten. m.n in santiago en la habana . Wel steeds minder in casas particulares
Er komen geen passagiersvluchten meer met cubanen aan. Dit om risico op verspreiding van virus tegen te gaan.
Wel worden er nog steeds toeristen geevacueerd Hoewel natuurlijk steeds minder landen vluchten regelen
Wat betreft centros de aislamiento is er inderdaad een breed palet.
Campismos, preuniversiteiten tot redelijk luxe hotels. Zag in interviews met Cubanen die daar zaten bv campismo aguas claras in pinar en hotel riviera in la habana . voorbijkomen. Zit je in hotel riviera heb je dus meer luxe. (Geluk wil ik in deze context liever niet zeggen)
Denk dat het met name per provincie verschilt.
In de provincie camaguey zag ik in de lijst van centra geen hotels in santa lucia of in de stad camaguey voorbijkomen. wel oa preuniversiteit, hotel guaimaro en een campismo
Er zitten hoofdzakelijk cubanen want er zijn natuurlijk niet zoveel buitenlanders met residentie.
Alle reizigers met residentie die vanaf 24maart zijn teruggekomen zitten minimaal 15 dagen in zon centrum. Maar sinds deze week komt er dus in principe niemand meer cuba binnen. Daarnaast zitten er natuurlijk alke mogelijke corona geinfecteerden

Ga er niet vanuit dat ik een voorkeursbehandeling krijg mocht ik onverhoopt opgenomen worden, en heb niet de ilussie dat ik in een luxehotel kom. In de reguliere gezondheidszorg heb ik die voorkeursbehandeling namelijk ook niet
Maar hoop natuurlijk niet besmet te raken.

saludos y cuidense