Berichten uit de pers en andere websites

Moderator: FORUMBEHEERDER

#114643 door Gibi345
23 mei 2019, 05:28
Cuba is nog steeds in hoge mate afhankelijk van de toeristensector voor haar economische ontwikkeling, in 2018 leverde dit meer dan 3.3 miljard dollars op. Cuba onderkent dat de toeristenstroom uit Noord-Amerika en Europa gaat stagneren en dat groei alleen te bereiken is door de enorme Chinese markt aan te boren.

Je ziet dan ook dat naast Spanje vooral China een grotere rol krijgt in het moderniseren en uitbouwen van de toeristensector door joint ventures met Chinese hotelgroepen die deelnemen aan allerlei bouwprojecten ten dienste van de toeristensector en de uitbouw van de infrastructuur (spoorwegen, bussen en auto's) die hiervoor nodig. Cuba mikt op een groei van de sector met gemiddeld 7%. Voor meer info zie link;
http://www.xinhuanet.com/english/2019-0 ... 050809.htm

China, Vietnam, de EU en Rusland zijn in toenemende mate prominent aanwezig in Cuba met buitenlandse investeringen, iets dat ook China deed vanaf de jaren 80 om het Chinese model verder te ontwikkelen leidend tot een omvangrijke welvarende middenklasse in de jaren 90 en 2000 die nu op vakantie gaat!

Saludos,
Gibi
#114647 door Gibi345
24 mei 2019, 06:21
Interessant is te constateren dat Cuba haar infrastructuur aan het moderniseren is. Het gehele verouderde spoorwegnetwerk gaat op de schop en nieuwe Chinese treinstellen zijn al gearriveerd. Bij een groeiende toeristenstroom komt er ook druk op een ander deel van de infrastructuur namelijk de luchthavens ook die moeten worden uitgebreid om de groeiende toeristenstroom naar Cuba en het Caribisch gebied te kunnen verwerken.

Om dit te bespreken voor eerstkomende decennia waren vertegenwoordigers van de International Air Transport Association (IATA) op Cuba, zie voor nadere informatie;
http://www.xinhuanet.com/english/2019-0 ... 082785.htm

Saludos,
Gibi
#114649 door JVLebbink
24 mei 2019, 09:51
Vraag me af of Chinezen te wachten zitten op ouwe troep.....échte ouwe troep, niet zoals de Nederlandse grachten, maar zaken waar je als tourist ook 'last' van hebt. Reizende chinese touristen van hun comfort en dat is in Cuba beperkt te vinden.
#114669 door hombredecuba
31 mei 2019, 09:52
Misschien heb ik iets gemist.
Maar waar zijn die investeringen zichtbaar van China,Vietnam, Rusland en de EU.
Afgezien van restauraties in Havana heb ik in die 20 jaar op Cuba nog geen grote projecten van start zien gaan.
Waterleidingen, stroomcentrales, (veel stroomuitval)riolering ,wegen,openbaar vervoer,enz,enz, is aan vernieuwing toe.
Cubanen worden nog steeds in omgebouwde vrachtwagens vervoerd die hier voor varkens zouden worden afgekeurd.

Heeft iemand zich wel eens afgevraagd wat er met die miljarden die verdiend worden in de toeristensector gedaan wordt?
#114673 door Gibi345
31 mei 2019, 16:57
Er worden over mij uitspraken gedaan die niet kloppen, boek echter niet bij de agencies van de forumleden :wink:. Ik weet het valt niet mee om de veranderingen en geplande veranderingen in cuba, want infrastructuur-investeringen kennen een lange tijd, tot zich te nemen. Maar als je het allemaal zo goed weet dan is het toch geen moeite om artikelen, feiten en cijfers hier te plaatsen in plaats van "losse flodders" te produceren zeg maar het herhalen van de Trump propaganda....

Saludos,
Gibi
#114675 door hombredecuba
01 jun 2019, 08:53
Ik hoef helemaal niets te plaatsen,Gibi.
Jij komt zelf elke keer met bureautafel theorie dat er grootscheepse trajecten worden opgezet om de infrastructuur te vernieuwen.Ik vraag je alleen waar deze projecten zijn begonnen en waar ik dit kan aanschouwen.
Zoals ik eerder zei: Ik heb die verbeteringen in al die jaren niet gezien.
Wat betreft de aanvoer van voeding is het zelfs flink verslechterd.

Hou me ten goede,ik zou niets lievers willen dat er vooruitgang komt op Cuba.
Ik hou van Cuba en de mensen, maar de armoede van een grote groep Cubanen gaat mij aan het hart en vindt het elk jaar weer triest om te zien dat veel Cubanen elke dag moeten vechten om te overleven.
Vooral onder bejaarden heerst grote armoede. :(
#114678 door dasilvasolis
02 jun 2019, 17:44
Ik zie die investeringen wel hoor hombre.
Daarvoor hoef je alleen maar een rondje door camaguey te lopen. Of door santiago. En dan terugdenken hoe dit er uitzag in pak m beet 2005. Dan zie je dat er ongelooflijk veel is opgeknapt.
Camaguey oa het centrum.is enorm opgeknapt. Nieuw recreatiepark lago de los sueños in de buitenwijk monte carlo
Als je met de bus naar habana zou gaan merk je het ook. Nieuwe busterminals. Bv in sancti spiritus
Windmolenpark gibara
Kijk eens hoe baracoa er nu hersteld bijligt een paar jaar na de orkaan. Dat is echt ongelooflijk
Dus zit echt niet alleen in restauratie in havana.
Je vraagt je af waar de miljarden van de toeristenindustrie naar toe gaan..wat zou je denken van medische zorg onderwijs en dus bovengenoemde infrastructuur en herstelwerkzaamheden.
Dat alles ondanks de economische wurggreep van de usa

Dat cuba door de politieke ramkoersvan trump en zn bende t.o.v cuba en venezuela in economisch moeilijke tijden zit lijkt me duidelijk.
2016 en begin 2017 was havana nog vol met amerikaanse toeristen met alle inkomsten die dat met zich meebracht en zagen de economische vooruitzichten er heel gunstig uit.
Nu is dat anders. Dat merk ik ook hier in camaguey.
Brood groente en fruit zijn er nog volop. Maar voor sommige produkten is er schaarste. Voor kip staan rijen en is bv nu gelimiteerd om te voorkomen dat opkopers er met de beperkte voorraad kip vandoor gaan .
Trump zn bende denkt hiermee cuba op de knieen te krijgen. Economische malaise veroorzaken en dan maar hopen dat de cubanen hun eigen regering de schuld geven enzo regimechange voor elkaar te krijgen. Vergeet het maar dat gaat echt niet gebeuren.
De leugens van de vs over cuba en venezuela zijn op dit moment absurdistisch en lachwekkend. Voorbeeldjes
Het futuristische sonische wapen waarmee de amerikaanse ambassadepersoneel bestookt zou zijn. Zo verfijnd dat je het in een hotel kan toepassen en dan treft het enkel amerikanen. Ik geloof eerder in marsmannetjes dan in dit wapen
Ander voorbeeld. Er zouden volgens de amerikanen 20000. Sommige westerse media beweren zelfs 200000 cubaanse militairen in venezuela zijn. Ongelooflijk hoe verzin je het. Dit moet dan de geschiedenis in als de grootste geheimgehouden militaire operatie van een 3e wereldland.
En dat naast de ca 20000 medisch personeel die cuba wel degelijk in venezuela heeft.
Geen enkele krant die ook maar de moeite neemt om dit s uit te zoeken of aan de kaak te stellen.

Saludos
#114680 door hombredecuba
03 jun 2019, 09:12
De verbeteringen die jij noemt juich ik natuurlijk toe.
Alleen is het een druppel op de gloeiende plaat waarbij Cubanen er niet beter van zijn geworden.
Als dit het resultaat is na 60 jaar is het natuurlijk om te huilen.
Je zegt dat de inkomsten van het toerisme gebruikt worden voor medische zorg en onderwijs.
Heb je wel eens gekeken in lokale ziekenhuizen? Je schrikt je echt dood.
Heb je gekeken in de lokale scholen met overvolle klassen?
Je kan het wel hebben over prachtige busstations,maar die zijn voor de meeste Cubanen niet te betalen.
Die moeten nog steeds met omgebouwde vrachtwagens naar hun werk.
Cubanen willen werk met een fatsoenlijk loon,eten met verse groente en fruit, medicijnen, elke dag water en stroom,enz.
Deze voorzieningen zijn in de afgelopen 20 jaren niet verbeterd......