Berichten uit de pers en andere websites

Moderator: FORUMBEHEERDER

#112997 door Encantó
28 apr 2017, 18:27
Zou je het niet strikt moeten interpreteren:
"Google levert servers die het intranet van Cuba meer opslagcapaciteit geven en de latency (vertraging) sterk reduceren".

Ieder land, iedere provider (ook vb. XS4ALL (Nl.) of Telenet (B.) heeft een eigen serverpark waarop een groot deel van het www gecached staat. Hierdoor wordt het eigen net sneller en moet er minder bandbreedte gekocht worden om sites te benaderen die elders (op de wereld) op het www staan.

Google levert (een hele hoop) servers die delen van het www op Cuba zelf gaan cachen waardoor de kabel van/naar Venezuela minder belast wordt. Uiteindelijk bepaalt Cuba zelf wat er op de servers wordt gecached.

bron: https://www.theguardian.com/world/2016/dec/12/google-cuba-deal-data-servers

Voor 2004 was google een sympathiek internetbedrijfje dat weerstand bood aan de alomtegenwoordigheid en -almacht van Microsoft en stond voor vrijheid. In de begindagen kon je alleen een gesmaakt gmail-adres krijgen op uitnodiging. Vandaag bepaalt Google waar ik wat ga kopen. De winkels betalen (fortuinen) om bovenaan in de google-ranking te staan (of via aparte ads). Wat Google niet wil dat ik zie, zal ik niet zien. Google is een antoniem van vrijheid. Symbool bij uitstek van het kapitalisme waarbij een kleine groep steeds rijker wordt en het plebs steeds breder en verder naar onderen uitzakt. De enige drijfveer van Google om de oversteek naar Cuba te maken is geld. Er is geen enkel ander motief.