Cubaforum helpt

Moderator: FORUMBEHEERDER

#98391 door vaquerito
12 apr 2012, 13:46
Kleurpotloden
Pennen
Schriften
Puntenslijpers
kleine knuffels
Zeepjes
enz enz

Eind april vertrek ik naar Cuba:
Als gevolg van internationale boycot en een slechte economie zijn er grote tekorten aan potloden/ stiften, zeepjes, parfummen en vele andere producten.

Met de lokale reisbegeleiding zullen we een aantal scholen bezoeken en de goederen uitdelen. Mocht er iemand nog iets hebben liggen dan kom ik het graag ophalen. Foto's van de scholen kunnen naderhand uiteraard worden opgestuurd.

Dank :D :D :D

Grtjes, Vaquerito

#98395 door Robert
12 apr 2012, 15:02
Cowboytje kun je meer vertellen over;
Jezelf,
Je reis,
Hoe je hierop komt,
enz.?

#98398 door vaquerito
12 apr 2012, 17:11
Jawel hoor Robert...

Deze cowboy, 33 jaar, woont in Amsterdam. Van beroep ben ik dokter, en werk in het ziekenhuis. Over 3 weken ga ik mee met een (doodgewone) groepsreis. Met een busje gaan we het hele eiland rond, lekker makkelijk..

Ik heb al wat andere reizen gemaakt, waaronder India en Nepal.. van deze reizen, maar ook van de forums weet ik dat pennen/ potloden en schriften erg gewaardeerd worden, aangezien deze goederen schaars en kostbaar zijn. Het kan de kinderen helpen onderwijs te volgen en zich te ontwikkelen.

Als iedereen die naar Cuba gaat een paar goederen meeneemt, zij/haar steentje bijdraagt, kunnen we samen heel wat bijdragen...

#98404 door Encantó
13 apr 2012, 00:31
Ik ben juist terug. In Cuba heb ik ± 10.000 potloden achtergelaten. Van die korte, met opschrift 'IKEA'. Er zal nu wel ergens een manager aan het piekeren zijn waarom hij door zijn voorraad zit. :twisted:

#98429 door Perrito
14 apr 2012, 20:12
Encantó schreef: De quote van Encantó hoort hier wel te blijven staan Joop want ik reageer op zijn specifieke bericht

Goed idee, :?
als ik weer ga neem ik papieren meetlinten van een meter mee met opschrift Karwei, Praxis en Gamma kunnen ze daar een timmermansopleiding volgen ................
of servetjes met opschrift Febo, kunnen ze staartdelingen op maken.....
of rietjes met opschrift MacDonald kunnen ze blaasvoetbal competitie houden .............
of houten koffie roerhoutjes met opschrift LaPlace, kunnen ze een veranda van maken ..............
of kledinghangers met opschrift C&A
of
of
Laatst bijgewerkt door Perrito op 15 apr 2012, 11:58, in totaal 1 keer bewerkt.

#98430 door sandersh
14 apr 2012, 23:41
Wat een aardig idee van jullie, uitdelen op scholen.
Afgelopen jan, feb, maart heb ik echter overal in winkels potloden, pennen en schriften gezien. Geen daverende kwaliteit -made in China-, maar beslist wel te koop.
Parfum is in grote getale verkrijgbaar. Cubanen ruiken heerlijk. Aan zeep geen gebrek. Wat op dat moment nergens verkocht werd, was talkpoeder. Maar dit soort tekorten gaan in golfbewegingen, misschien is het er inmiddels wel weer. Waar ook behoefte aan is, zijn goede (steel)pannen en degelijke grote plastic zeven (noodzakelijk om van melkpoeder melk te maken). Schoonmaakmiddelen zijn onbetaalbaar. Denk aan Jif, afwasmiddel, allesreiniger, goede kwaliteit waspoeder en keukendoeken. Ook een goed idee om mee te nemen, zijn zakjes groente-zaden om te planten. Bv. bijzondere salade soorten, rode peper, kruiden.
Er is beslist behoefte aan Spaanstalige cursussen Engels. Kinderboeken zijn zeer welkom (Spaanstalig).

succes!

#98438 door Encantó
15 apr 2012, 22:35
@Perrito:
overdrijf je niet een beetje? Met de potloodjes kunnen ze schrijven. Daar zijn ze voor bedoeld.

#98447 door Cubaonmymind
16 apr 2012, 17:39
Potloden meenemen is een goed en leuk idee. Scholen zijn er echt blij mee. Vooral buiten Havana. Sandersh bedoeld waarschijnlijk dat hij in Havana overal potloden in winkels heeft gezien. Maar Havana is Cuba niet en niet alles wat ik Havana te krijgen is, is te krijgen in de provincie.Ik weet zeker dat ze in bijvoorbeeld Moa niet of moeilijk verkrijgbaar zijn en de lagere scholen er erg gelukkig mee zijn. Uit ervaring.

#98448 door Perrito
16 apr 2012, 17:46
Encantó,
ik had geen waardeoordeel aan het uitdelen gegeven, maar ik denk dat jij mijn bericht goed begrepen hebt. Als je schrijft dat een manager van Ikea zich afvraagt waar zijn 10.000 potloden gebleven zijn dan wek je zelf de indruk dat e.e.a. niet eerlijk verkregen is en dat is dan het moment dat ik het uitdelen op Cuba (of waar dan ook) niet kan waarderen. Vandaar mijn wat ironisch antwoord.

#98450 door Encantó
16 apr 2012, 20:39
Perrito schreef:Encantó,
... ik denk dat jij mijn bericht goed begrepen hebt.

Nou. Ik denk dat je me overschat. Maar troost je, dat overkomt mij ook wel eens.
Verder insinueer ik alleen maar. Veroordelen laat ik aan anderen over. Capito Perrito?

#98455 door Elisabeth
17 apr 2012, 09:41
Potloden zijn voor hard geld natuurlijk wel te koop maar als je als je buiten Havanna komt wordt alles schaars. De kinderen moeten bovendien hun schrijfgerei vaak zelf kopen.

Potloden naar een school op het platteland brengen is dus een heel goed initiatief. Alleen zou ik mijn bezoek wel even aanmelden en me laten begeleiden door een gerespecteerde Cubaan(se). Sinds die onverkwikkelijke historie in Bayamo zijn ze in Cuba ietwat bang geworden voor buitenlandse pedofielen.

Om tegenwoordig zelfs als grootvader een school in Santiago binnen te komen om de kleinkinderen op te halen moet dochterlief schriftelijk toestemming geven en opa ook nog eens voor het in ontvangst nemen van zijn kleinkinderen tekenen.

#98456 door Elisabeth
17 apr 2012, 09:45
Ook een goed idee om mee te nemen, zijn zakjes groente-zaden om te planten.

Dit is géen goed idee, want verboden.

In Europa trouwens net zo want niemand wil graag dat er onbekende plantenziektes het land worden binnengesleept en oogsten vernietigen. Stel je voor dat de hele tulpenindustrie in Nederland door zo'n onbekend virus of bacterie zou worden vernietigd!

#98470 door Robert
17 apr 2012, 16:53
Toch een goed idee als je iemand hebt die er om heeft gevraagd en ze ook echt gebruikt.
Ik heb nog nooit gehoord dat zaadjes verpakt in die kleine lucht en lichtdichte pakketjes/zakjes in beslag zijn genomen.
Maar toch heeft Elazabeth zeker een punt! Zo zijn er in de loop de tijd de nodige problemen geweest met al dan niet bewust uitgezette en geplante beestjes, plantjes en ziektes.
En ja potloden, pennen, gummetjes etc allemaal mooi maar de kans dat ze echt gratis uitgedeeld worden is niet zo groot, ongeacht aan wat voor Cubaan/se je ze geeft.

#98475 door Pieterklu
17 apr 2012, 22:26
Ja Robert, je hebt je punt weer gemaakt. Waarvan akte.

#98477 door Robert
18 apr 2012, 08:45
Heb jij er een probleem mee dat ik mijn mening geef?

En ja ik vind dat wie op vakantie gaat in de eerste plaats aan zichzelf moet denken en dus aan het hebben van een goede tijd. Vanzelfsprekend rekening houdende met een ieder die je tegenkomt en de nodige respect voor de omgeving, enz.
Ga je voor het eerst ergens naartoe waar je nog nooit geweest bent dan win je gegevens in en géén goederen om uit te delen, die neem je hooguit van jezelf en of eigen vrienden en kennissen mee.
Wil je helpen dan bied je aan om spullen voor een ander mee te nemen.
Zo zijn er vaak mensen die papieren naar familie en of partner willen sturen. Ben je tegen imigratie en dergelijke dan doe je dat niet maar dan kun je bijvoorbeeld foto's meenemen of hulpgoederen voor kennissen en of familie van forumleden.
Zo kom je dan meteen direct in contact met locals.

Wil je op Cuba dan verder helpen dan koop je lekker melkoeder voor de arme moeder, geef je je laatste euro munten aan wie die verzamelt, koop je potloden voor een leraar en wat medicijnen voor de arts die zo zijn patienten beter kan helpen, enz.
(dit is natuurlijk weer cynisch)

Maar wie weet leer je wel mensen kennen die je verder wilt helpen en vraag je op dit forum of er mensen zijn die jouw spullen en of geld naar hun toe willen brengen. En zo is het cirkeltje weer rond.
(dit meen ik!)

Wellicht zal ik soortgelijks nog meer schrijven in volgende soortgelijke threads.

#98493 door Pieterklu
18 apr 2012, 22:55
Ga rustig je gang met het geven van je opvatting. We leven in een vrij land. Een beetje vrije vertaling van de oneliner van Sartre: 'Ik ben het hartgrondig met u oneens, maar ik zal mijn leven geven om te zorgen dat u deze mening kunt geven.'.

#98495 door Robert
19 apr 2012, 09:37
Waar ben je het dan mee oneens?
Vind je niet dat wie op vakantie gaat een goede tijd mag hebben?
Vind jij dat je wel melkpoeder moet kopen voor een ieder die erom vraagt?
Hoop je dat elke Cubaan gaat bedellen?
Denk je dat er geen giften worden verkocht door degene die ze krijgen om te verelen?
Hoop jij niet dat jij geholpen wordt als je iets urgents, of uberhaupt iets, naar Cuba te versturen hebt? (ik heb die hoop overigens al opgegeven!)
Vind je dat mensen die iets mee willen nemen voor anderen niet mogen beslissen over wat wel en wat niet mee te nemen?
Of heb je de illusie dat iemand die voor het eerst naar Cuba gaat precies door heeft aan wie wat te geven zodat het altijd goed terecht komt?
Wat?