Cubaforum helpt

Moderator: FORUMBEHEERDER

#97910 door Pieterklu
17 feb 2012, 18:32
Beste allen,

Jullie hebben ongetwijfeld gelezen over instortende gebouwen (met doden en gewonden tot gevolg) door de slechte staat van onderhoud van het woningbestand.

Dat is ook aan de orde bij het gebouw waar de familie van mijn novia woont in Habana Vieja, calle Concordia. Enkele jaren geleden was al een deel van de zijgevel ingestort en eergisteren zijn er opnieuw delen van het gebouw naar beneden gekomen. Geen veilig situatie dus en de autoriteiten laten het op z'n beloop.

De familie zoekt dringend andere woonruimte, maar zo simpel is dat nog niet in een stad als Havana met hoge woningnood. Daarom bij deze een oproep om jullie hulp. Wellicht weten jullie vervangende woonruimte. Ik zou dat bijzonder op prijs stellen.

Om jullie een indruk te geven, hieronder een foto van het desolate gebouw.

Afbeelding[/url]

#97911 door Robert
17 feb 2012, 18:59
Pieter weet jij toevallig goede woonruimte in Amsterdam? Het mag wel niets kosten, moet groot zijn, een garage hebben, een tuin en in het centrum.
Stomme reactie?
Ja natuurlijk maar wat wil jij nu in alle redelijkheid lezen?
Zo moeilijk is het niet om semi legaal wat te vinden in een buitenwijk van Havana, maar nee niet voor niets.
Laat ze zelf zoeken en kijk waar ze mee aan komen.
Als jij er vertrouwen in hebt kun je helpen met een 'aankoop'.

#97912 door Pieterklu
17 feb 2012, 20:03
Vergeef me dat ik besta!

#97913 door HijodelMundo
17 feb 2012, 22:53
Pieter,

Een beetje overdreven 'vergeef me dat ik besta'. Daar zou ik namelijk op antwoorden: "Dale, ponte a llorar!"

Verder heeft Robert wel een beetje gelijk. Als ze een beetje zoeken is woonruimte makkelijk te vinden, je moet er achteraangaan. Op Prado heb je al die corredores en gewoon de straat op gaan en zoeken... En dan komt het moment dat er een prijs genoemd wordt en die moet dan opgehoest worden. Op jij die ophoest of iemand anders dat is verder niet mijn zaak.

Om op je oorspronkelijke vraag terug te komen kan ik zeggen dat ik wel iemand weet in Centro Habana die zijn huis met 3 kamers 6de verdieping, telefoon (en indertijd gooide hij de koelkast er ook nog bij) voor 19000 CUC wil verkopen. Een goede 100 m2.

Saludos,

Hijo

#97914 door Pieterklu
18 feb 2012, 00:16
Dank je. Even een misverstand uit de weg ruimen. De familie heeft onvoldoende financiele armslag om een huis te kopen. Het wordt gewoon huren dus. Van de staat of van particulieren. Zij hebben nog een ouderwetse opstelling, en die kan ik waarderen, en die is dat zij niet afhankelijk willen zijn van externe geldschieters. Dat maakt het allemaal wat complexer. Ik hoop het hiermee voldoende te hebben toegelicht.

#97915 door Eddy77
18 feb 2012, 02:59
Op revolico worden genoeg casas aangeboden, niet echt goedkoop. Hoe verder van het centrum, hoe goedkoper, nou ja niet in de richting van Siboney... Denk meer aan Cotorro, San Miguel.

Concordia is trouwens Centro Habana.

#97916 door Pieterklu
18 feb 2012, 10:24
Dank je Eddy voor je reactie. Overigens valt calle Concordia, gezien vanaf het Prado, tot Av de Italia (Guliano) nog onder Habana Vieja.

#97949 door HijodelMundo
20 feb 2012, 15:39
Ondanks dat het er oud uitziet stopt Habana Vieja bij Prado. Prado is de gemeente grens.

Succes verder bij het zoeken. Ik neem aan dat ze er zelf ook wel druk mee zijn, ikzlef weet verder ook niets.

Saludos,

Hijo

#97954 door Pieterklu
20 feb 2012, 20:41
Dank je wel Hijo voor je reactie. Dank ook voor het meedenken.

Huidige stand van zaken:

- het is wachten op inspecteurs van volkshuisvesting
- zij zullen bezien of gebouw echt gevaarlijk is, en als dat het geval is moet
je de tent verlaten;
- alternatieve huisvesting wordt daarbij vaak niet geboden
- dus de familie moet zelf iets zien te regelen en kijken en vragen inmiddels
overal rond;
- inderdaad valt het niet mee om vervangende huisvesting in centro of vieja
te vinden; die kost namelijk altijd (smeer)geld.

Groet,

#97958 door lj
21 feb 2012, 01:15
Pieter,
Ik neem aan dat je ook wel eens op die Cubaanse "marktplaatssites" kijkt. Staan ook vaak huurhuizen op. Hoe officieel het is weet ik niet (heb een aantal emails gestuurd en nooit iets terug ontvangen) maar misschien vanaf een Cubaans email addres meer mogelijk. Ik zou me er ook op voorbereiden weg te gaan uit centro, vedado etc. Zoek wat ik Cerro, St. Michuel, Marianao.Meer kans om dit toch wel akelige probleem op te lossen en minder control de control de control. Bueno suerte!

#97963 door Elisabeth
21 feb 2012, 09:07
Is het tegenwoordig dan in Cuba mogelijk om officiëel en legaal een huis van privé-personen te huren? Het werd altijd wel al gedaan, zoals zo veel in Cuba, maar legaal was het in ieder geval tot voor kort niet. Wij hebben ook niets over veranderingen in deze zin gehoord of gelezen en lezen toch iedere dag heel wat verschillende kranten.

Woningen worden mondjesmaat door de staat toegewezen, vaak via het werk van de mensen. Daar moet dan inderdaad wel een kleine huur voor worden betaald, die wordt aangerekend als een soort hypotheekaflossing, waardoor je na een jaar of 20 ook in Cuba eigenaar van je flat kunt worden.

Pieter, je familie zal ook wel weten dat ze Havana centro moeten vergeten als de zaak definitief in mekaar stort. Misschien vinden ze iets in Cotorro, La Lisa of Alamar. Zelfs Cerro lijkt me te dicht bij de stad. Bovendien staan daar veel flatgebouwen die voor zover ik weet allemaal bij bedrijven horen.

#98408 door Encantó
13 apr 2012, 01:20
"Ik" heb net een casa in Santiago centrum gekocht voor 5.000 €. Een gelijkvloers van 60 m²: salle, cocina, 2 slaapkamers en een baño van 4 m². De keuken en baño werden recent vernieuwd (vloer, aanrecht en lavabo douche en wc) + een kleine patio.

De koop werd door een Cubaan gedaan met mijn geld. Groot risico dus. Ik ben benieuwd of ik hier een profijtje uit kan halen of alles verlies. De Cubaan werkt als lineairo in het land en komt zelden meer in Santiago (waar hij bij zijn moeder woont). Ik ben bekend met hem en zijn familie.

De woning werd te koop aangeboden door een Cubana die in Brussel woont en iets groters op het oog heeft.

In Havana "heb ik" ook een app. op dergelijke wijze gekocht.

Mijn inziens kan je daarom tegenwoordig als Cubaan gemakkelijk een huis of appartement kopen. Kwestie van genoeg CUC op tafel te leggen. In Havana betaal je meer voor minder. Maar werkelijk overal kan je kopen van o.a. Cubanen die (denken) te vertrekken en vooral van Cubanen die in het buitenland wonen en eigenaar zijn van een woning in Cuba en er vanaf willen.