Cubaforum helpt

Moderator: FORUMBEHEERDER

#112514 door bartolo
28 nov 2016, 12:23
Ik kom er nu pas achter dat ik een speciaal visum nodig heb, omdat ik van Fort Lauderdale naar Camaguey vlieg. Ik vertrek al over zes dagen, dus ik weet niet of dat me lukt ( consulaat is niet te bereiken ivm overlijden Castro ). Ik ga er morgen heen. Stel het lukt me niet, kan ik dan bv vanuit FLL naar een Brits Caraibisch eiland vliegen, en zo Cuba bereiken ?
Alvast dank voor reacties.
#112517 door bartolo
28 nov 2016, 13:33
Heb toch contact gehad met het consulaat, en de dame aan de lijn vertelde me dat een visum 'rosada' alleen voor Amerikanen verplicht is. Op de site van Cubavisa, waar je in Nederland een visum kunt verkrijgen, staat andere informatie, namelijk dat je wel dat 'Amerikaanse visum' nodig hebt, waarbij ze me telefonisch vertelden dat je in Amerika niet eens het vliegtuig naar Cuba in komt.
#112518 door rickenbilly
28 nov 2016, 15:18
Ben hier wel nieuwsgierig naar; ik denk dat het niet kan maar er is de laatste tijd veel gewijzigd.
Ik vlieg zo nu en dan direct op Miami vanuit Havanna maar heb hiervoor een speciaal visum op de toen nog interest sectie van de Amerikanen gehaald.
Ik heb ook permanente residentie op Cuba en Nederlands paspoort waarin dit visum zit. (B2)

Nederlandse vrienden uit de USA hebben wel eens getracht direct uit de USA te vliegen maar dat ging niet. (2 jaar geleden)

Je kunt eigenlijk via alle andere landen naar Cuba vliegen; Caribische eilanden of Panama, Mexico etc.

groet,

R.
#112519 door bartolo
28 nov 2016, 18:55
Jetblue heeft sinds november directe vluchten naar Camaguey vanuit FLL. Schappelijke prijzen. Vanuit Cuba naar USA is geen probleem. Enfin: ik heb Jet Blue benaderd met de opmerking van het Cubaanse Consulaat, dat het voor Nederlandwrs niet noodzakelijk is om zo'n roze visum te hebben. Dat ze dus daar van op de hoogte zijn als ik aan de balie verschojn, of wie dan ook. Dat was wel een opmerking van de dame van het Consulaat : neem contact op met de luchtvaartmij. Wordt vervolgd.
#112520 door bartolo
28 nov 2016, 21:12
Dit schrijft de luchtvaartmij :
Because U.S.-based carriers cannot transport customers to Cuba for the purpose of tourism, customers
who aren't U.S. citizens must still fill in the "Reasons for travel to Cuba" section while booking
with us and certify they are authorized to travel to Cuba under the Cuban Assets Control
Regulations. We encourage you to contact your consulate/embassy at http://bit.ly/2g7l4pu for
information. You may also wish to verify with them which category you should designate as your
approved reason to travel.

Hoe komen die Amerikaanse toeristen dan in Cuba ? Ik moet dus contact opnemen met het USA consulaat alhier. En dan moet ik verklaren dat ik geen toerist ben.
Waarom staat de luchtvaartmij toe dat ik een ticket boek, zonder mij er op te wijzen dat dat alleen kan kan als ik geen toerist ben. Hoewel, ik kan me vaag zo'n vraag herinneren.
Ik ga mijn vriendin bezoeken. "Ja, meneer, dat kunnen we allemaal wel zeggen".
Wordt vervolgd.
#112521 door HijodelMundo
29 nov 2016, 02:47
Bartolo,

Het punt is dat wie er ook vanuit de US naar de CUba reist (en eventueel weer terug) ongeacht zijn nationaliteit, moet voldoen aan de USA wetgeving omtrent het reizen naar Cuba. En dan moet je passen binnen een van de 12 toegelaten categorien die de VS hebben aangegeven waarbinnne je naar Cuba mag reizen.
Voorheen moest je dan oook echt met een georganiseerde reis gaan va een agentschap dat die vergunning had en dus daarmee jij als reiziger ook. Of je moest expliciet die toestemming aanvragen.
Inmiddels is het zo dat je dus moet "Self Certify" oftewel jij geeft aan binnen welke categorie jou reis gaat vallen en je belooft plechtig dat ook zo is. Als (let wel: als) je er door de US immigration bij vertrek of terug naar gevraagd wordt dan is het jou woord tegen dat van hen. Mochten ze twijfelen aan je woord en het onderzoeken dan kan je een flinke boete krijgen.
Bij ijn weten is er de afgelopen bijna niemand hier echt actief naar gevraagd of voor beboet. En helemaal met vanaf vandaag meerdere dagelijkse vluchten rechtstreeks vanuit de US naar Havana (lijnvluchten wel te verstaan, er waren al langer charters en ook al eerder lijnvluchten maar nog niet op havana) kunnen ze onmogelijk bij iedereen nagaan of ze wel echt binnen een van de categorien vallen.
Maar Trump is sinds vanndaag weer extra tekeer gegaan tegen Cuba en dat als zij het volk niet meer laten profieteren van de nieuwe relatie dat hij het dan weer gaat terugdraaien naar de regels uit het Bush tijdperk. Hetgeen het reizen naar Cuba weer een stuk stricter maakt.
Zie voor extra info:
http://www.cuba-travel.com/how-to-travel-to-cuba-from-us-legally
https://www.treasury.gov/resource-center/sanctions/Programs/pages/cuba.aspx
https://docs.google.com/viewer?url=https%3A%2F%2Fwww.treasury.gov%2Fresource-center%2Fsanctions%2FPrograms%2FDocuments%2Fcubatrav.pdf

Dit alles staat verder helemaal los van welke documenten jij moet bezitten om Cuba in te mogen. En voor zover ik weet volstaat de welbekende Cuba Tourist Card of visa. Maar in dit topic (en ook van andere bron) hoor ik voor het eerst over deze zogenaamde visado rosado... Ben dat verder ook aan het uitzoeken maar nogmaals dit staat los van de US regulation.

Succes ermee,

HIjo
#112523 door bartolo
29 nov 2016, 08:35
Beste Hijo,

Dank voor je uitgebreide reactie. Ik herinner me inderdaad vaag dat die twaalf redenen om Cuba te bezoeken, ter sprake kwamen tijdens de online- boeking.
Ik heb dus niets te duchten van de Cubaanse douane ( visum klopt ), noch bij de incheckbalie van Jet Blue. US Immigracion kan me echter op de schouder tikken, zowel tijdens de heen- als de terugreis. Waarbij je een boete riskeert. Nergens in de documentatie lees ik dat ze je de toegang tot het vliegtuig verhinderen, hoewel dat wel in de lijn der verwachting ligt als je niet voldoet aan een van die twaalf reismotieven.
Beroepsmatig, Hijo, heb je nog nooit meegemaakt dat er zo'n boete is uitgedeeld. Mocht dat wel zo zijn, dan zou je daar van op de hoogte zijn. Klopt die aanname ?
Alvast dank voor je reactie.
#112726 door bartolo
06 feb 2017, 17:07
Bij de incheckbalie voor Cuba bij Jet Blue verzekeren ze je dat je een roze visum nodig hebt. Het document heeft alleen een andere kleur dan het visum dat je in Nederland koopt. Jet Blue heeft er eentje voor je waar je 50 dollar voor moet betalen.
#112728 door Pieterklu
06 feb 2017, 19:30
Volgens mijn informatie kopen ook Amerikanen een visum voor 20 dollar bij het tafeltje voor immigration (en komen daarmee Cuba binnen).
#112729 door Pieterklu
06 feb 2017, 19:38
Volgens mijn informatie kopen ook Amerikanen een visum voor 20 dollar bij het tafeltje voor immigration (en komen daarmee Cuba binnen).
#112747 door rickenbilly
11 feb 2017, 20:01
IK heb dit document gevonden en na het lezen trek ik de conclusie dat je vanuit de USA niet zomaar naar Cuba kunt vliegen.

Het staat er niet als zodanig in maar ik meen toch deze conclusie te trekken.

Iemand een andere mening? Argument? Ik hoor het graag.

Ik heb destijds een speciaal visum (B2) gehaald bij de Amerikaanse vertegenwoordiging in Havanna.

groet,

R.

October 14, 2016
U.S. DEPARTMENT OF THE TREASURY
GUIDANCE REGARDING TRAVEL BETWEEN THE UNITED STATES AND CUBA
Which individuals may be transported between the United States and Cuba by a person that qualifies for the general license to provide carrier services?
Persons subject to U.S. jurisdiction who are traveling to or from Cuba pursuant to a general license under one of the 12 categories of travel listed in section 515.560 of the Cuban Assets Control Regulations, 31 C.F.R. part 515 (CACR), or under a specific license from OFAC may be transported between the United States and Cuba.
Cuban nationals applying for admission to the United States, as well as third-country nationals, with a valid visa or other travel authorization1 issued by the U.S. government may be transported to the United States from Cuba.
Cuban nationals present in the United States in a non-immigrant status or pursuant to other non-immigrant travel authorization issued by the U.S. government may be transported from the United States to Cuba. Cuban nationals who have taken up residence in the United States and are licensed as unblocked nationals pursuant to 31 C.F.R. § 515.505(a)(1) are persons subject to U.S. jurisdiction and may be transported between the United States and Cuba if they meet the criteria set out in the first bullet above.
An individual, including a foreign national, who is traveling on official business of the U.S. government, a foreign government, or an intergovernmental organization of which the United States is a member or in which the United States holds observer status – including an employee, contractor, or grantee of such government or intergovernmental organization and any individual traveling on a diplomatic passport, as well as any close relative, as defined in 31 C.F.R. § 515.339, accompanying the traveler — may be transported between the United States and Cuba.
Section 515.572 of the CACR authorizes persons subject to U.S. jurisdiction to provide carrier services to, from, or within Cuba, in connection with travel and transportation of individuals between the United States and Cuba, directly or indirectly, authorized pursuant to the CACR. The Commerce Department’s Bureau of Industry and Security (BIS) regulates the temporary sojourn to Cuba of both aircraft and vessels, which in some cases is authorized by License Exception Aircraft, Vessels and Spacecraft (AVS) but may require separate authorization by BIS. Persons engaging in carrier services may require additional authorizations by other U.S. government agencies. Persons subject to U.S. jurisdiction providing travel or carrier services are required to retain for at least five years from the date of the transaction a certification from each customer indicating the section of the CACR, or a copy of the specific license or the specific license number, that authorizes the person to travel to Cuba. Certifications may be collected and maintained in any form, including electronically, and must be retained for at least five years from the date of the transaction.
1 This includes individuals eligible to enter the United States under the Visa Waiver Program (VWP), as administered through the Electronic System for Travel Authorization (ESTA).

October 14, 2016
What type of cargo may a person authorized to provide carrier services transport from the United States to Cuba?
Section 515.533 of the CACR authorizes all transactions ordinarily incident to the export to Cuba of items licensed or otherwise authorized by BIS. Accordingly, a person providing carrier services for authorized travelers going from the United States to Cuba may transport cargo and baggage accompanying an authorized traveler provided that the export of the cargo and baggage is authorized by BIS. Additionally, a person providing carrier services for authorized travelers going from the United States to Cuba may transport other cargo or unaccompanied baggage whose export to Cuba is authorized by BIS.
The exportation of information and informational materials, as defined in section 515.332 of the CACR, to Cuba from the United States is exempt from the prohibitions of the CACR.
What type of cargo may a person authorized to provide carrier services transport from Cuba to the United States?
Under the CACR, an authorized traveler departing Cuba for the United States may carry as accompanied baggage:
For persons subject to U.S. jurisdiction, any Cuban-origin items for personal use only, including Cuban-origin alcohol and tobacco products, as authorized by 31 CFR
§ 515.560(c)(3).
For foreign nationals, any Cuban-origin items, including alcohol and tobacco products, provided that such goods are not in commercial quantities and are not imported for resale, as authorized by 31 CFR § 515.569.
All travelers also may carry goods produced by Cuban entrepreneurs as authorized by 31 CFR § 515.582 and the State Department’s Section 515.582 List (available at http://www.state.gov/e/eb/tfs/spi/cuba/ ... 237471.htm).
A traveler who left the United States for Cuba and is now returning to the United States also may carry any items the traveler temporarily exported to Cuba pursuant to a BIS authorization.
Additionally, persons authorized to provide carrier services may transport from Cuba to the United States cargo, other than accompanied baggage, the importation of which has been authorized by general or specific license from OFAC, subject to obtaining any additional authorization(s) that may be required by any other relevant U.S. government agency.
The importation of Cuban-origin information and informational materials, as defined in section 515.332 of the CACR, is exempt from the prohibitions of the CACR.
Imports authorized by OFAC would still be subject to other U.S. laws, such as import duties.
2
#112981 door mambize
11 apr 2017, 19:06
Heeft er nog iemand een duidelijk antwoord in verband met dit probleem?

Ik denk er ook sterk aan om via Miami naar Cuba te vliegen deze zomer....
#112983 door HijodelMundo
11 apr 2017, 20:44
Geen enkel probleem.

Je moet enkel verklaren dat je je netjes aan een van de categorien zal houden. Of je dat dan ook doet is volledig aan jou, als je vervolgens bij het de US weer inreizen naar gevraagd wordt (wat heeft u gedaan in Cuba?) en je hebt daar geen goed antwoord op dan kan je problemen krijgen. Als je na de VS dus ook niet weer terug nar de US gaat dan is er helemaal niets aan de hand.
Tegenwoordig heof je van de VS geen oficiele toestemming meer te hebben (Certification of purpose of travel) maar je "zweert" eigenlijk dat je je aan de regels gaat houden (SELF Certification). Dit zijn de nieuwe regels sinds al meer dan een jaar.

Zie ook hier voor wat info:
http://www.cuba-travel.com/faqs
Onder het kopje: HOW TO TRAVEL TO CUBA FROM U.S. LEGALLY

Succes ermee
#112993 door fotojo
23 apr 2017, 18:06
Ik heb vorige maand een ticket gekocht voor 5 personen van Miami naar Havana. Nu blijkt dat je als toerist niet via USA naar Cuba kan gaan. Veel mails gedaan naar ambasade en consulaat, maar steeds komen ze met die 12 voorwaarden af. Als ik vraag of ik van Havana naar Miami kan, krijg ik niet zo duidelijk antwoord op; doch denk dat dit ook niet kan.
Het spijtige van de zaak is dat via de site van vliegtickets.be, je nergens verwittigd wordt dat er voorwaarden aan zijn verbonden. Nu hoop ik op deze forum op een oplossing. Alle info is welkom. Alvast bedankt aan iedereen...
#112995 door HijodelMundo
25 apr 2017, 15:26
@ fotojo

Ik heb het volgens allemaal vrij duidelijk uitgelegd en zelfs een link naar waar je accurate en kloppende infon kan inlezen. Je kan gewoon boeken en je moet verklaren dat je aan een van de 12 voorwaardes zal voldoen, je erewoord is genoeg, als je echter bij terugkeer door de US gevraagd wordt naar bewijs van hetgeen je gedaan hebt en je kan niet bewijzen dat je voldaan hebt aan de voorwaarden dan heb je een probleem (ik ken nul cases van mensen die ernaar gevraagd zijn)

Saludos,

Hijo
#113000 door fotojo
02 mei 2017, 09:00
Dit is het antwoord dat ik gekregen heb van Office of Foreign Assets Control (OFAC).
Good Day:

Under changes to the Cuban Assets Control Regulations (CACR) effective January 16, 2015, OFAC has generally authorized 12 categories of travel to Cuba, which previously required a specific license from OFAC. Generally licensed travel is now available for each of the following categories: family visits (31 C.F.R. § 515.561); official business of the U.S. government, foreign governments, and certain intergovernmental organizations (31 C.F.R. § 515.562); journalistic activity (31 C.F.R. § 515.563); professional research and professional meetings (31 C.F.R. § 515.564); educational activities (31 C.F.R. § 515.565); religious activities (31 C.F.R. § 515.566); public performances, clinics, workshops, athletic and other competitions, and exhibitions (31 C.F.R. § 515.567); support for the Cuban people § 515.574); humanitarian projects (31 C.F.R. § 515.575); activities of private foundations or research or educational institutes (31 C.F.R. § 515.576); exportation, importation, or transmission of information or information materials (31 C.F.R. § 515.545); and certain authorized export transactions (31 C.F.R. §§ 515.533 and 515.559).

The general licenses applicable for each category are available in 31 C.F.R. Part 515, available in its entirety here: https://s3.amazonaws.com/public-inspect ... -00632.pdf

To the extent travel is authorized under one of the general licenses outlined above, further permission from OFAC is not required or available. Persons subject to U.S. jurisdiction who wish to engage in any travel within the 12 categories of activities specified in the CACR that does not meet the requirements of a general license will need to apply for a specific license from OFAC. You may apply for an OFAC license here: http://www.treasury.gov/resource-center ... nsing.aspx

Please be advised that the process is free, but generally takes several months.
#113002 door rickenbilly
02 mei 2017, 11:54
Het volgende lees ik in de verklaring:

'Persons subject to U.S. jurisdiction'

Ze spreken dus specifiek over personen 'subjected U.S. jurisdiction'. Als EU burger ben ik niet 'subjected U.S. jurisdiction'.

Ik zou zo graag eens van een EU onderdaan horen die echt een directe vlucht gemaakt heeft USA Cuba of andersom.

groet,

R.
#113008 door HijodelMundo
02 mei 2017, 20:50
Ook niet US citizens zijn Subject to US Jurisdiction!

The terms person subject to the jurisdiction of the United States and person subject to U.S. jurisdiction include:
(a) Any individual, wherever located, who is a citizen or resident of the United States;
(b) Any person within the United States as defined in § 515.330;
(c) Any corporation, partnership, association, or other organization organized under the laws of the United States or of any State, territory, possession, or district of the United States; and
(d) Any corporation, partnership, association, or other organization, wherever organized or doing business, that is owned or controlled by persons specified in paragraphs (a) or (c) of this section.
Bron:
https://www.law.cornell.edu/cfr/text/31/515.329

En dan bij punt b "Any person within the United States as defined in § 515.330". In sectie 515.330 staat dus hetvolgende:
"(2) Any person actually within the United States"
Bron:
https://www.law.cornell.edu/cfr/text/31/515.330

Daaruit kan ik maar een ding opmaken: Zodra jij je op grondgebied van de verenigde staten bevind val je onder de jursdictie van de verenigde staten. Dus ook EU burgers.

Volgens mij is dat echter niet zo vreemd. Als er een Zuid Afrikaan in Nederland is valt hij volgens mij ook onder Nederlandse Jurisdictie, toch?

Saludos,

Hijo
#113037 door bartolo
24 mei 2017, 07:45
Wat ik nog toe kan voegen is mijn ervaring, en die is dat er door de luchtvaartmij. tamelijk laconiek over het formulier van de 12 redenen wordt gedaan. Zo van 'vul maar wat in'. Het probleem is wel, dat je als toerist geen geldige reden aan kunt kruisen. Ik koos voor familiebezoek. Dat was niet gelogen, zij het dat je 'familie' dan een beetje ruim op moet vatten. Ik denk dat de Amerikaanse regering een mogelijkheid wil hebben om het reizen naar Cuba op welk moment dan ook stop te zetten. De soep wordt echter niet zo heet opgediend dat hij, eh, hoe was het ook al weer, enfin, jullie begrijpen het.
Wat dat roze visum betreft : de luchtvaartmij. beweerde stellig dat dat noodzakelijk is. Het is precies hetzelfde papiertje als het reguliere visum. Nu ja, dat doe je dan maar.
Neem wel een print mee dat je voldaan hebt aan het waiver program : gegevens die je via internet in moet vullen om Amerika in te mogen komen, en waar je een bedrag voor moet betalen. De luchtvaartmij. ( Jet Blue ) vond dat noodzakelijk. Er is me er echter nooit naar gevraagd door 'autoriteiten'.
#113038 door Encantó
25 mei 2017, 12:49
Met Air Berlin van Düsseldorf naar Miami en met American Airlines verder naar Havana. Een document moeten ondertekenen voor boarding AA dat ik op de hoogte was van de wet (existing legislation / federal regulations) en plechtig beloofde deze te volgen (solemny) en afzag van enige vordering (waiving claim) tegenover AA.

Geen sprake van 12 regels of andere voorwaarden. Wel dat wetgeving op ieder moment kan veranderen en dat terugvlucht dan mogelijk verviel zonder kans op teruggave kosten (restitution) of andere vergoeding (own risk).

Esta / Visa Waiver: zat in prijs ticket / via link van luchtvaartmaatschappij.

Uitgestapt aan terminal 3 (!).