Wat bezoeken, tips & tricks: Cubakenners geven advies en antwoord op vragen

Moderator: FORUMBEHEERDER

#114409 door Astrid
24 jan 2019, 19:46
In februari ga ik, moeder met zoon van 12 jaar voor het eerst naar Cuba. Wij gaan naar Guardalavaca Hotel Club Amigo Atlantico en willen ook graag het eea van de omgeving zien, stukje cultuur, flora en fauna, sigaren e.d. Nu durf ik niet zelf te rijden, maar is het mogelijk om voor bijvoorbeeld 2 dagen een taxi te reserveren die je de mooie plekken in de omgeving kan laten zien? Is dit een veilige manier van reizen voor een moeder en zoon alleen en kunnen jullie een schatting maken met wat dit per dag moet kosten? En waar ik eventueel nog meer rekening mee moet houden?Of is het handiger om gewoon bij een touroperator 2 verschillende dagtrips te boeken? Graag hoor ik van jullie ervaringen. Alvast heel erg bedankt!
#114410 door Everdine
25 jan 2019, 05:00
Dag Astrid - toevallig had ik j.l. december eenzelfde probleem en nu kan ik je dus een taxichauffeur aanraden: Carlito, telefoonnummer 00 53 5 29 30 421. Hij is me aangeraden door de plaatselijke TUI-gids, Eider, en is zeer betrouwbaar gebleken. Bovendien rekende hij de voordeligste prijs. Ik had een taxirit Guardalavaca > Santiago v.v. nodig, heb wel vijf prijsopgaves gevraagd en hij was de goedkoopste. Hij heeft een zeer snelle, betrouwbare auto. Veel plezier!!
De TUI-excursies zijn trouwens ook aan te raden, maar die zijn dan wel duur voor twee personen, ik denk dat je dan met Carlito beter uit bent.
#114412 door Astrid
25 jan 2019, 14:05
Dank je wel, Everdine voor jouw snelle reactie. Ontzettend fijn. Ik ga zijn naam en telefoonnummer gelijk opslaan en weet nu dat ik daar terecht kan. Blij dat ik dit weet en dan kan ik nu met De andere voorbereidingen aan de slag. Dit geeft in elk geval een heel gerust gevoel.
#114413 door Everdine
25 jan 2019, 15:40
Fijn! En dan nog een tip: je kunt deze Carlito, als je daar bent, een sms sturen, maar het makkelijkst en het goedkoopst voor jullie is als je Eider vraagt of hij Carlito voor je wil bellen en een afspraak maken. Ik neem aan dat je met TUI gaat, en dan krijg je op vrijdagochtend een kennismakingsbijeenkomst. Die vindt plaats in een ander hotel en jullie worden met de bus gehaald en dan heb je al je eerste mooie rit! Eider is een Cubaan die Nederlands spreekt (jaja) en hij houdt dan een praatje en geeft allerlei inlichtingen, en wil je graag van dienst zijn.

Nog een tip: geld wisselen kan op het vliegveld van Holguín - maar óók in Club Amigo, en daar is de koers gunstiger en zijn de rijen niet zo lang! Er is ook op vijf minuten lopen een bank waar je geld kunt wisselen óf opnemen met je credit card, maar hier moet je altijd je paspoort en je visum voor tonen. In het hotel nemen ze genoegen met je kamernummer!

Als je nog meer wilt weten, laat maar weten, ik ben er al een paar keer geweest en ga a.s. donderdag weer.

Salu2 cordiales!
#114417 door Astrid
26 jan 2019, 19:18
Wat super! Dank je wel voor je tips, ook over het geld, want dat wilde ik net nog vragen, wat ik het beste kan doen, maar ik kan dus het beste in club Amigo zelf geld omwisselen. Super! Bedankt hoor. En nog een vraagje; wat moeten we volgens jou zeker zien c.q. doen als we daar zijn? Groetjes Astrid
#114418 door Everdine
27 jan 2019, 09:38
Dag weer - qua tripjes ben je m.i. het beste af met Carlito. Mocht je een excursie willen doen: ik heb de jeepsafari gedaan en die vond ik geweldig! Je ziet veel van het ‘gewone’ Cuba, maar dat is met Carlito ook zo: dat je moet stoppen omdat je midden in een kudde rundachtigen terecht komt! En dan zijn er échte cowboys, op kleine paardjes, die de dieren naar de kant drijven zodat je door kunt gaan.

Nog een aanrader voor Club Amigo: op de eerste verdieping, naast het restaurant en vlak naast de pedicuresalon staat een tafel met iemand erachter: daar kun je een afspraak maken om twee keer per week à la carte te eten, wat ik zéker zou aanraden (en meteen doen, want ze zijn gauw vol). Ik stel geen hoge eisen aan maaltijden en weet wel dat ik in Cuba ben, maar toch zijn de à la carte menu’s veel beter. En verder: veel fooien geven! Ik probeer altijd zoveel mogelijk losse cucs bij me te hebben en geef die overal. En nog een tip over het water: aan te bevelen valt de 1.5-liter flessen te kopen, voor 1 cuc in het winkeltje in de hal vlak bij de ingang. Het water dat in het hotel geserveerd wordt is alleen gekookt, niet gefilterd, en dan kunnen onze Europese magen daar toch op reageren.

Wanneer in februari gaan jullie? Ze hebben grote feesten op de 14e vanwege Valentijnsdag, en dat is daar meer een dag van de vriendschap, ook wel van de liefde, maar iedereen wenst je dan een fijne dag! O ja, en wen er maar vast aan dat iedereen je mi amor en mi vida noemt, mannen én vrouwen!

En als je van kokosnoten houdt: de tuinmannen klimmen een palm in en hakken een kokosnoot voor je af - een cuc geven is dan wel op z’n plaats! En wil je salsa-les: vraag bij het Equipo de Animación naar Michel Remedios, o.a. de tennisleraar en sportzaalbeheerder. Hij is erg aardig en geeft goed les, in principe gratis, maar ik geef altijd 10cuc.

Enfin, je ziet het, als ik eenmaal begin borrel ik over van de tips!
Groeten!
#114423 door Astrid
28 jan 2019, 18:12
Ontzettend fijn hoor! Dank je wel Everdine! We zullen je tips allemaal zeker ter harte nemen. Goed om te weten waarvoor we waar moeten zijn! We zullen 14 februari smiddags aankomen, dus leuk! Vallen we gelijk met onze neus in boter! Ik begreep ook dat dat het bellen C.q. Internet nogal lastig is, of in elk geval vrij kostbaar.. Heb je ook nog tips over wat je het beste kan doen om in contact met het thuisfront te blijven? Enne... klopt het ook dat je vanuit het hotel ook met een boottrip mee kunt? Weet je dat ook toevallig?
#114425 door Everdine
28 jan 2019, 19:49
Dag weer - voor zover ik weet: voor 2cuc koop je een uur (?) wifi, dan kun je je telefoon gebruiken (op bepaalde plaatsen dacht ik, ik heb het nooit gedaan) of bij een van de vier PCs die tegenover de pedicureruimte staan. Ik stuur af en toe een sms naar huis, en dat kost mij dan 51cent maar dat verschilt per provider.

Een excursie waarbij ook een boottocht zit heet Excursie Jeepsafari Adventour, kost 79 cuc p.p. en kan je boeken voor elke dag. Je gaat dan vanuit het hotel in een jeep op weg naar Marina Vita waar je in een speedboot naar Bariay gaat. Daar kan je paardrijden óf een tocht in een ossenkar te maken. Dan een lunch en dan weer terug naar hotel. Op de introductieochtend krijg je van Eider een excursieprogramma waaruit je kunt kiezen.

Leuk dat jullie op Valentijnsdag arriveren! Ik ben de 8ste weer terug en ik zal je dan laten weten wat er precies georganiseerd wordt.

Groeten,
Everdine
#114427 door dasilvasolis
29 jan 2019, 14:44
Internet is er in hotels.
Deze hebben wifizones. Als toerist moet je een etecsainlogkaartje kopen . Deze kosten 1 CUC Per uur.
Handig is om er gelijk een paar te kopen.
Deze worden normaal gesproken in de hotels verkocht. Zijn namelijk niet altijd beschikbaar.
Deze kan je ook gebruiken op de publieke wifispots in steden.

Succes
#114428 door Everdine
29 jan 2019, 16:37
@dasilvasolis: er worden veel verschillende tarieven gehanteerd voor de etecsa-kaartjes. In Havana betaalde ik in het Comodoro 5cuc voor 1 uur, bij de dansschool 1cuc voor 15 minuten. In Hotel Club Amigo rekenen ze 2cuc voor 1 uur. Salu2
#114432 door dasilvasolis
30 jan 2019, 18:51
Etecsa heeft maar 1 officieel tarief.
2 cuc voor kaartje met 2 cuc krediet.
Heb deze zomer nog rondgereist en overal gold dit in alle hotels waar receptie normaal tarief hanteerde en kaartjes had.
Receptie hotel comodoro is berucht qua klantonvriendelijkheid en oplichting. Wisselen kan je hier beter ook niet doen.

Saludos
#114434 door dasilvasolis
31 jan 2019, 14:46
Hijo

Blijkbaar zijn er dus toch uitzonderingen. Hotel packard dus. Dat is toch dat nieuwe luxe hotel in habana dat nog maar een paar maanden open is?
Voor de rest ken ik in cuba dus enkel hotels waar ik met mn etecsaaccount kan inloggen.
Mochten er meer uitzonderingen zijn laat het even weten.

Saludos
#114439 door HijodelMundo
01 feb 2019, 11:26
@DasilvaSolis, weet zo niet welke hotels er nog meer zijn die dat doen. Vroeger was het ook zo dat je bij Jagua alleen met internet kaartjes van Jagua kon internetten.
Het lijkt erop dat ze dergelijksysteem weer ingevoerd hebben bij bepaalde hotels om de mensenmassa's voor de deur te weren en de verkoop van de eigen kaartjes, die meestal duurder zijn, te stimuleren.

Zolang je 1 CUC etecsa kaartjes werken: Go for it!