Wat bezoeken, tips & tricks: Cubakenners geven advies en antwoord op vragen

Moderator: FORUMBEHEERDER

#110297 door Jellie
16 jun 2015, 11:32
Wij zijn net terug van een prachtige rondreis door Cuba. Voor diegene die binnenkort naar Baracoa afreizen: neem balpennen mee! Blijkbaar is het daar lastig om ze te kopen en veel mensen in die omgeving vroegen of wij pennen hadden. Neemt weinig ruimte in en je maakt er mensen blij mee.
#110308 door AnneMaartje
18 jun 2015, 10:05
Komend jaar ben ik van plan om naar Baracoa te gaan, goede tip! Ook heb ik gemerkt dat je ze erg blij maakt met een doosje paracetamol....

Een vraag, kun je enkel via Guantánamo naar Baracoa, of is de weg via Moa ook een optie om te rijden? Dan hoef je namelijk niet hetzelfde stuk heen en terug...
#110310 door Pieterklu
18 jun 2015, 12:08
Laat paracetamol en andere medicijnen thuis. Maak ze al niet medicijnverslaafder dan ze al zijn. Er is in Cuba al een levendige medicijnenhandel. Cubanen zijn veelslikkers van medicijnen en als er al een scheet dwars zit, is het minimaal paracetamol en nog het liefst ibuprofin om de aandoening te bestrijden. Dan leiver een balpen of een goede schrijfstift. die slik je wat minder makkelijk!
#110311 door Jellie
18 jun 2015, 20:18
Wij zijn vanaf Santiago de Cuba via Guantánamo naar Baracoa gereden en daarna via Moa naar Guardalavaca.
Wij hadden als huurauto een Peugeot 208 en hebben die weg via Moa goed kunnen rijden. Het slechtste gedeelte was wel van Baracoa tot aan Moa, daarna wordt de weg beter. Wij hebben ongeveer 5,5 uur gedaan over de weg van Baracoa naar Guardalavaca. Ik was wel erg blij dat het niet regende die dag, want dan zou je veel extra tijd moeten inplannen.
We hadden al slechtere wegen gedaan, bijvoorbeeld de kustweg van Pilón naar Santiago de Cuba.
Goede reis alvast!
#110312 door AnneMaartje
19 jun 2015, 08:30
Dank voor de tips! Vorig jaar heb ik de weg van Pilon langs de kust naar Santiago gereden, dat was inderdaad slecht maar te doen wanneer je de tijd neemt. Als de weg van Baracoa naar Moa daarmee te vergelijken is c.q. beter is, dan stel me dat gerust.
#111706 door PietK
18 apr 2016, 13:28
Pieterklu schreef:Laat paracetamol en andere medicijnen thuis. Maak ze al niet medicijnverslaafder dan ze al zijn. Er is in Cuba al een levendige medicijnenhandel. Cubanen zijn veelslikkers van medicijnen en als er al een scheet dwars zit, is het minimaal paracetamol en nog het liefst ibuprofin om de aandoening te bestrijden. Dan leiver een balpen of een goede schrijfstift. die slik je wat minder makkelijk!

Geldt dit ook als je het voor een verpleegster meeneemt? Ik kan mij voorstellen dat ziekenhuizen te kort komen.
#111738 door Pieterklu
27 apr 2016, 20:04
Als je de verpleegster kent en je hebt het vertrouwen dat de medicijnen goed terecht komen, ga gerust je gang. Besef dat veel medicijnen meegenomen door ons (allen) op de zwarte markt terecht komen.
#111778 door dasilvasolis
12 mei 2016, 06:07
Mijn tip en mijn mening

Alsjeblieft, alsjeblieft. ga niet in het wilde weg in Cuba pennen zitten uitdelen als toerist . Zeker niet aan de mensen die om pennen lopen te bedelen. Zeker niet op plekken zoals baracoa waar al veel toeristen rondlopen die dit doen! Je voorgangers hebben al menig professioneel pennen en zeepjesbedelaar gecreeert die daarna de spullen verhandelen.
Goede bedoelingen maar dus met slechte resultaten. Mocht je toch iets willen uitdelen doe dit dan b.v op een schooltje op het platteland op een plek waar toeristen normaal niet komen. Genoeg plekken te vinden tussen b.v Santiago en Baracoa. en vraag toestemming om pennen direkt aan de kinderen daar te doneren. Dus niet de 100 pennen aan de leerkracht geven maar aan de kinderen Zorg dan wel dat je voor elk kind van de school een pen hebt. Of stop bij een willekeurig armoedig huis ergens in de middle of nowhere en klop aan en doneer je wc papier, zeepjes etc. In ieder geval heeft je ongerichte donatie dan geen aanzuigende werking. Indien bovenstaande teveel moeite is en als je bovenstaande niet wil doen laat het dan maar beter zitten. Medicijnen in het wilde weg uit gaan delen is helemaal af te raden. Enkel ok als het gericht is en je weet voor wie en wat het is
Saludos guajiro

Saludos guajiro
#113742 door Leonpard
12 feb 2018, 12:36
Ik zie dat dit topic al lange tijd niet meer ge-update is, maar ik doe toch even een poging:

We zijn net terug van een rondreis door de Oriente in Cuba. Uiteraard hebben we Baracoa bezocht, maar dit ging niet geheel vlekkeloos. Allereerst is mij de weg tussen Moa en Baracoa behoorlijk tegengevallen. Het heeft de afgelopen weken ontzettend veel geregend en sommige stukken (vooral in de buurt van Moa) lijken een beetje op drijfzand. Als je daar stil komt te staan heb je een uitdaging. Verder vond ik de weg tussen Moa en Baracoa in 1 woord dramatisch, maar met veel geduld en stuurmanskunst is het te doen. Als gevolg van de hurricane is de brug over de Rio Toa verdwenen en zijn ze een nieuwe aan het bouwen. Er is een tijdelijke dam aangelegd waar je normaal gesproken ook met de auto overheen kunt. Echter door de overmatige regenval van de afgelopen tijd, stond de dam volledig onder water en kun je dus niet met de auto van Moa naar Baracoa. Wel met paard en wagen + roeiboot + taxi. Om uiteindelijk toch in Baracoa te komen met de auto zijn we helemaal omgereden, terug naar Moa, Cueto, Santiago de Cuba, Guantanamo en Baracoa. Het laatste stuk weg door de bergen naar Baracoa is prima en heerlijk om te rijden! Ook de kustweg vanaf Guantanamo is schitterend, vlak langs de zee!

Mocht je dus naar Baracoa willen, informeer van te voren wat de status bij de Rio Toa is (wij wilden naar het Humboldt National park en naar Baracoa, en daar zit helaas de Rio Toa tussen!)