Ik zie dat dit topic al lange tijd niet meer ge-update is, maar ik doe toch even een poging:
We zijn net terug van een rondreis door de Oriente in Cuba. Uiteraard hebben we Baracoa bezocht, maar dit ging niet geheel vlekkeloos. Allereerst is mij de weg tussen Moa en Baracoa behoorlijk tegengevallen. Het heeft de afgelopen weken ontzettend veel geregend en sommige stukken (vooral in de buurt van Moa) lijken een beetje op drijfzand. Als je daar stil komt te staan heb je een uitdaging. Verder vond ik de weg tussen Moa en Baracoa in 1 woord dramatisch, maar met veel geduld en stuurmanskunst is het te doen. Als gevolg van de hurricane is de brug over de Rio Toa verdwenen en zijn ze een nieuwe aan het bouwen. Er is een tijdelijke dam aangelegd waar je normaal gesproken ook met de auto overheen kunt. Echter door de overmatige regenval van de afgelopen tijd, stond de dam volledig onder water en kun je dus niet met de auto van Moa naar Baracoa. Wel met paard en wagen + roeiboot + taxi. Om uiteindelijk toch in Baracoa te komen met de auto zijn we helemaal omgereden, terug naar Moa, Cueto, Santiago de Cuba, Guantanamo en Baracoa. Het laatste stuk weg door de bergen naar Baracoa is prima en heerlijk om te rijden! Ook de kustweg vanaf Guantanamo is schitterend, vlak langs de zee!
Mocht je dus naar Baracoa willen, informeer van te voren wat de status bij de Rio Toa is (wij wilden naar het Humboldt National park en naar Baracoa, en daar zit helaas de Rio Toa tussen!)