Wat bezoeken, tips & tricks: Cubakenners geven advies en antwoord op vragen

Moderator: FORUMBEHEERDER

#113111 door Dominique
18 jul 2017, 09:29
Hallo allemaal,
Ik ben Dominique en ik ga begin augustus 3 weken naar Cuba met mijn gezin. Dit is onze 1e reis naar Cuba en ik zou jullie willen vragen welke valuta je het beste kunt meenemen en waar je het beste geld kunt wisselen. Ik heb nl. ergens gelezen dat ze niet dol zijn op Amerikaanse $$. Als je daarmee naar de bank of wisselkantoor gaat, krijg je een ongunstige koers. Klopt dit? Wat is jullie ervaring en wat raden jullie ons aan? $$ of €€?
Alle tips zijn van harte welkom! Alvast onwijs bedankt!
#113139 door Pedrito Calvo
22 jul 2017, 11:51
Gewoon euros en credit card meenemen , en geld altijd bij de casa de cambio op de luchthaven of bij de hotels wisselen voor cuc . let op . jij hebt niks aan cup.
#113143 door Tijn
23 jul 2017, 11:21
Er zijn een hoop misvattingen over geld op Cuba... Dat een toerist niets aan CUP heeft is daar een van...
#113145 door Pieterklu
23 jul 2017, 12:53
In elk geval niet wisselen in de hotels, of je moet de hoofdprijs willen betalen.....
#113153 door hombredecuba
24 jul 2017, 08:58
Altijd zorgen dat je ook CUP bij de hand hebt.
In veel winkels kun je alleen maar met CUP betalen.
En vaak heel goedkoop.....
#113157 door Joop_Siroop
24 jul 2017, 13:44
hombredecuba schreef:...En vaak heel goedkoop.....

Zo lijkt het alsof je met CUPs ineens veel goedkoper door het leven gaat in Cuba.
De CUP (moneda nacional) staat in een vaste verhouding tot de CUC (Peso convertible) namelijk 1 op 25 (...).

Sinds ongeveer een jaar kun je met zowel CUP als CUC in winkels betalen. Kost iets 1 CUC dan mag je ook met 25 CUP betalen. Dat is dus niet goedkoper.

Vroeger (...) had je twee soorten winkels: winkels voor Cubanen (betalen met CUP) en winkels voor toeristen (betalen met CUC). Dat verschil tussen voor Cubanen en voor toeristen bestaat eigenlijk niet meer. In de gebieden waar je als toerist komt (hoofdstraten van steden, tankstations, fastfood restos) is het merendeel van de winkels CUC georiënteerd (maar je mag er sinds kort dus ook met CUP betalen).

Er zijn ook winkels waar je alleen met CUP kunt betalen. Een kledingwinkel die in CUP afrekent heeft geen kleding die je als toerist zal interesseren. Ook als je naar een markt gaat (niet de toeristenmarkt met souvenirs) is het afrekenen in CUP. Prijzen zijn voor ons begrip laag. Een ananas kost bij de Appie ongeveer 2 euro. Op de markt in Cuba betaal je (afhankelijk van het seizoen en dus het aanbod) tussen de 5 en 20 pesos. Een colaatje in een CUP bar kost 10 pesos. Da's goedkoop want bij ons kost het al snel 2,50 euro (7 a 8 keer zo duur). Maar in een CUC bar vind je ze ook voor 0.45 CUC.

CUP winkels/bars/restaurant zijn hoofdzakelijk gericht op Cubanen en daar vind je geen luxe producten.
Die luxe (in de vorm van rotzooi van Action kwaliteit) vind je in de CUC winkels waar je altijd nog meer Cubaanse klanten ziet dan toeristen. Het aanbod is lachwekkend voor westerse begrippen. Ik ben soms op stap met Cubaanse artiesten in NL en dan willen ze "shoppi". Het bezoek aan de Action is steevast het hoogtepunt.

Het onderscheid tussen CUC en CUP is nogal onzinnig maar als je als Cubaan een loon hebt van 320 pesos dan lijkt het nog wat. Een stuk meer in ieder geval dan 10,80 CUC.
#113620 door camahan
27 nov 2017, 14:01
Mij overkwam op 10-11-2017 12.00 uur bij het verlaten van Cuba via Varadero Airport het volgende:
Op het laatste uur in Cuba, achter de paspoortcontrole gebeurde mij iets heel vervelends.
Ik heb mijn geld altijd in een moneyclip in mijn broekzak zitten. Na de pascontrole word je en je handbagage gecontroleerd.
Ik gooide alles in een bakje, schoenen, riem, hoed en die moneyclip met Cubaans geld.
Zegt die mevrouw van de douane dat ik geen Cubaans geld uit Cuba mag meenemen en zij pakt mijn clip met nog ongeveer 400CUC.
Een hogere douane mevrouw werd geroepen en die vertelde mij dat zij gelijk had en ik werd in een kil kamertje gezet met camera een tafel met roestvrijstalen blad.
Ik heb me met hand en tand verdedigd om mijn centen terug te krijgen omdat die niet voor de regering waren maar voor de arme Cubaanse mensen welke door mij worden geholpen.
Ik stelde voor dat zij met mij naar de CADECA in de wachtruimte kon meelopen om te controleren of ik echt hun CUC’s omruilde.
Ik zei dat ik nog geld nodig had om rum en souvenirs te kopen en om iets te eten en drinken.
Zij gaven geen krimp. GECONFISKEERT zou het worden. Kwijt dus.

Toen de grondstewardess van Tui erbij kwam begon datzelfde verhaal opnieuw totdat de TUI mevrouw aan de hoofd douanier vroeg waar ik dan wel de CUC’s had moeten terugwisselen.
De hoofddouanier zie dat ik dat buiten bij CADECA had moeten doen.
De TUI grondstewardess vertelde daarop aan de hoofddouanier dat CADECA buiten geen CUC’s naar buitenlandse valuta terugwisselde en dat dat alleen werd gedaan bij de CADECA boven in de wachtruimte dus achter de douanecontrole.
Daarop stuurde die Hoofddouanier een douane meisje naar de CADECA buiten om het verhaal van de TUI stewardess te controleren.

Tui had gelijk en ik kreeg uiteindelijk MIJN centen terug. Onder begeleiding van het douane meisje moest ik bij CADECA boven MIJN overgebleven CUC’s wisselen.

Eind goed al goed dus alhoewel ik hier niet echt blij van ben geworden. Ik kan er als doorgewinterde cubaganger wel tegen maar ik denk dat er mij heel wat simpele toeristen zijn voorgegaan waarvan ze op deze listige wijze geld hebben gestolen.

De moraal: weest gewaarschuwd.

NB: waar de douane helemaal geen aandacht voor had is het flesje water dat nog in mijn rugzak zat. Ook zat daarin een nagelvijl van bijna 10cm!. Aanstekers wel, daar waren ze wild op.

NB: de policia beschikt ook voortaan over laserguns voor snelheidscontrole. Ik reed ergens 110 waar 60 maximum was. Ik heb daarvoor 30CUC in de spaarpot van oom agent moeten stoppen.
#113621 door Joop_Siroop
27 nov 2017, 14:17
Als doorgewinterde Cubaganger had je kunnen weten dat je Camajan met een "j" schrijft.
Tenzij je alleen maar in je bed ligt, Han.
;-)
#113622 door Consulado#Neptuno
27 nov 2017, 18:23
camahan, als ik je verhaal lees, heb je het aan de grondstewardess van TUI te danken dat dit probleem in jouw voordeel is opgelost.

Wat ik me nog afvraag is, hoe wist jou hulpverleenster dat jij dit probleem had?
Jij zat immers in dat kille kamertje, zonder contact met de buitenwereld.

Heeft zij contact me jou gezocht, of heb je haar kunnen bellen, en hoe kom je dan aan haar nummer?
Ik ken haar ook, maar het is nooit bij me opgekomen om haar telefoonnummer te vragen.
#113623 door HijodelMundo
27 nov 2017, 19:52
Los van het feit dat ik je feliciteer om het gedaan gekregen te hebben, is het ook een feit dat je geen pesos convertibles mag uitvoeren.
Een paar CUC zal niemand moeilijk over doe maar 400 zijn er wel 400 meer dan toegestaan.

Gelukkig heb je ze nog maar de aduana stond in hun recht.

Hijo
#113626 door Janette
28 nov 2017, 18:29
Nu kom ik al 14 jaar in Cuba, maar nog nooit geweten dat dit niet mocht.
Vorig jaar nog met 120 terug gegaan.

Maar die aanstekers zijn ze dol op, niet normaal. Geen 1 mag je hebben in je handkoffer of in je tas.

Maar daar zijn dan de mensen die achter de douane werken weer goed voor, je geeft wat geld voor de aansteker van een werkend iemand als je die ziet roken achter de douane, en klaar is kees. hahaha.