Wat bezoeken, tips & tricks: Cubakenners geven advies en antwoord op vragen

Moderator: FORUMBEHEERDER

#113369 door Au3
18 sep 2017, 13:17
Hoi,

Wij gaan begin april 2018 naar Cuba en ik ben al druk bezig met de planning en ik lees al maanden mee op dit forum. Ik ben nu bezig met de laatste puzzelstukjes. Wie weet er een goede casa in de buurt van Maria la Gorda of La Bajada? Hotel Maria la Gorda is relatief duur en eten matig zie ik in de reviews. Hieronder mijn programma tot nu toe. :D Wij zijn 2 volwassen zonder kinderen en houden van afwisseling: beetje natuur, beetje cultuur, beetje snorkelen, beetje stad... We willen een huurauto huren.

Programma:
Dag 1: AMS - HAV - Soroa (KLM) (+- 1 uur rijden, 85 km)
Dag 2: Soroa
Dag 3: Soroa - Vinales (+- 1,5 uur rijden, 100 km)
Dag 4: Vinales
Dag 5: Vinales
Dag 6: Vinales
Dag 7: Vinales - Maria la Gorda (+- 2,5 uur rijden, 200 km)
Dag 8: Maria la Gorda
Dag 9: Maria la Gorda
Dag 10: Maria la Gorda - Playa Larga (+- 5,5 uur rijden, 475 km)
Dag 11: Playa Larga
Dag 12: Playa Larga
Dag 13: Playa Larga - Cienfugos (+- 1,5 uur rijden, 114 km)

Dag 14: Cienfugos
Dag 15: Cienfugos - Trinidad (+- 1,5 uur rijden, 82 km)
Dag 16: Trinidad
Dag 17: Trinidad
Dag 18: Trinidad
Dag 19: Trinidad - Havana (inleveren auto)
Dag 20: Havana
Dag 21: Havana
Dag 22: Havana - HAV - AMS (KLM)
Dag 23: Aankomst Amsterdam

Alvast bedankt voor jullie hulp.
#113370 door Pieterklu
18 sep 2017, 13:32
In 'dikke Maria' is niet veel te beleven, of je moet een echte duikfanaat zijn. Wil je snorkelen, kun je ook terecht in de omgeving van Playa Larga of in de omgeving Viñales (cayo Levisa of cayo Jutias). Daarmee voorkom je een reisje van 2 x 200 km.
#113372 door Mari
18 sep 2017, 14:45
Bij Maria la Gorda is idd niet zoveel te beleven. Leuk strand, de weg is ontzettend slecht dus je bent echt lang onderweg en er is niet zoveel te doen tenzij je van duiken houdt en daarvoor gaat. Als je voor het strand en snorkelen gaat dan kun je beter Playa Larga aanhouden. Prima strand, leuke casas (ook aan het strand) en je kan er goed snorkelen en er is in de omgeving genoeg te doen. Je kan er ook goed (vis) eten. Duiken kan ook in Playa Larga.
#113374 door Jos vivienda
18 sep 2017, 17:03
Inderdaa maria la gorda moet je heel goed kennen om iets moois te zien, zelfs veel locals kenne het niet. Als je een goede local vind en bereid bent om een uur door de mangroven te stappen kom je terecht op een van de mooiste stranden van Cuba. Je kan de zeesterren,zeekomkommers zo zien liggen en je bent gegarandeerd alleen. Laat in de bar ter plaatse wel weten waar je naar toe gaat en zorg zeker dat je voor het donker terug bent, anders zit je echt in de puree. Playa larga is zeker de moeite waard en er valt heel veel te zien en te beleven
#113377 door Robert
19 sep 2017, 08:53
Ik blijf mij verbazen over tijden bij afstanden neerzetten, alsof er van plaats naar plaats geraced moet worden.
Maar goed misschien ben ik wel een uitzondering dat ik op rondreizen de tijd nam om vaak onderweg te stoppen als ik iets leuks tegenkwam.
Geen idee of er ondertussen ook casa particulares zijn bij maria la gorda.
Lang geleden verbleef ik eens in het weersstation voor 7usd + 0,10 usd voor een extra kinderbed. Maar dat is al lang niet meer mogelijk.
Ik wilde naar de uiterste punt van Caba, cabo san antonio, en om precies te zijn de punt van de pier, dat was gelukt.
Ook had ik graag de vuurtoren beklommen, nadat ik de voortoren van punta Maisi had beklommen had ik hier ook hoop, maar helaas deze was te militair gevoelig.
http://www.cubaism.com/nl/hotels/view/v ... ntonio/411
Dat hotel was toen niet open en ondanks de niet al te beste recenties lijkt het mij erg mooi voor max 2 nachten.
En persoonlijk zou ik een nacht minder Vinales (toeristen pretpark) doen en een extra nacht Cienfuegos.
#113379 door Au3
19 sep 2017, 13:42
Ons lijkt het heerlijk om 2 dagen rust te hebben. Lekker op het strand te liggen en een beetje snorkelen, beetje lezen en een beetje slapen. Geen probleem dus Maria la Gorda. Zo'n rondreis is vermoeiend genoeg.

De afstanden die er bij staan zijn een hulpmiddel voor mij. Zodat ik de afstanden niet te lang maak. Ik heb al een Marco Polo routekaart maar ik heb gelezen dat je beter een wegenkaart in Cuba kan kopen en dan willen we ook b wegen nemen.
#113383 door Mari
19 sep 2017, 20:04
Als je alleen op het strand wilt liggen dan kun je beter Playa Larga aanhouden of eventueel Cayo Levisa. Bij zowel Maria la Gorda als Cayo Levisa zit je wel in een hotel en niet in een casa particular, die zijn daar niet. Ik vind je reistijden trouwens echt heel naïef, de wegen in Cuba zijn gewoon niet goed en de B wegen zijn ronduit dramatisch, zeker als je de wegen niet goed kent (lees waar de gaten in de weg zitten, de ' verharde' weg ineens een modderig zandpad wordt, etc.). Je kan zeker als buitenlander niet doorrijden en hou er rekening mee dat huurauto's meestal niet van al te beste kwaliteit zijn en je minimaal een keer met pech langs de weg staat of een lekke band hebt.
#113397 door Robert
21 sep 2017, 12:55
Tja, laat je je door een snorder rondrijden dan heeft dat ook in Cuba risico's.
Die mis ik in dat verhaal!
Zo zo het kunnen gebeuren dat je door de politie alsnog in een taxi wordt gezet, wat toch een dilemma is als je ver van je hotel of casa particular bent en geen Spaans spreekt.
En hoe de douane/ politie ermee omgaat als je een natuurpark/ militairterrein op wil ( na maria la gorda bijvoorbeeld) is ook maar de vraag.
#113399 door Tijn
21 sep 2017, 14:37
@ Robert,

Jij hebt toch een taxibedrijf of bent taxichauffeur? :-)
Als iemand de private taxi-ondernemers op Cuba een warm hart toe zou moeten dragen...
Overigens zijn er tegenwoordig in Havana ook Particuliere, geel gespoten taxis... Te herkennen aan een P op het nummerbord... Ze lijken net echt!
#113403 door Robert
21 sep 2017, 22:34
Tijn schreef:@ Robert,

Jij hebt toch een taxibedrijf of bent taxichauffeur? :-)
Als iemand de private taxi-ondernemers op Cuba een warm hart toe zou moeten dragen...
!

Zou dat niet een reden kunen zijn dat ik het juist niet op de door jou gepromote snorders heb? Daar heb je het over!
Dat je nu komt met nieuwe legale taxi's in Havana is wat anders!
Ik draag elke eerlijke private ondernemer een warm hart toe!

(heel apart dat ik nu van google reclame krijg voor flirt cursussen, of toch niet zo vreemd Tijn?)
#113422 door dasilvasolis
25 sep 2017, 22:03
Ik vind zelf maria la gorda erg mooi en lekker rustig. Mooier dan playa larga Er is weinig te doen ok maar water is superhelder. Helderste wat ik ken in cuba. Mooi duiken en ook snorkelen ok. Hoewel rif wel stuk uit de kust . Dan moet je met de duikboot mee . Bij de pier prachtige grote pargos en ook hier ooit kreeftentrek gezien. Qua duiken is dit ip vaste land cuba de top. Playa larga is zeker in de zoneemaanden superdruk met cubanen. Strand is mooi maar qua snorkelenniets. Er zijn zeker goede stekjes tusden playa larga en playa giron qua zwemmen en snorkelen en de varkensbaai heeft goede duikspots. Ook in playa larga is zover ik weet niet zoveel te doen. Ja je kan natuurexcursies naar las salinas doen maar dan moet je vervoer hebben en officiele gids huren Maria la gorda heeft veel jejenes (sandflies) en playa larga heeft jejenes en veel muggen . Dus bij beiden is deet een must.
Verder met robert eens. Tegenstander van promotie van snorders en ook van casas zonder vergunning die zo op oneigenlijke wijze concurreren met nette ondernemers die belasting betalen saludos