Wat bezoeken, tips & tricks: Cubakenners geven advies en antwoord op vragen

Moderator: FORUMBEHEERDER

#95965 door Tijn
03 sep 2011, 05:38
Links en rechts op het forum wordt een e-book besproken: CubaConga

Hitchhiker schreef:ik heb me laten verrassen door een goed boek:
cubaconga

Harde mening over geldzaken en je niet te laten flessen, erg handig voor een cubaganger (zeker voor de eerste keer!)

Staan erg leuke anekdotes is, ze doen me het meest denken aan Afrika, maar dan dus met een mooi Cubaans tintje, zeker een aanrader!

HijodelMundo schreef:Voor echte tips kan ik jullie trouwens een relatief nieuw boek aanbevelen. Cubaconga. Staan heel veel tips in die je niet zo gauw in andere boeken vindt maar wel heel dicht bij de realiteit van Cuba komen

perderte schreef:Het boekje 'Cuba Conga' is geen boekje, maar een pdf-bestandje.... Het documentje beschrijft op min of meer schalkse wijze een aantal algemeenheden die bij de gemiddelde Cuba-ganger bekend zijn. Het is helaas slordig geschreven en bevat een groot aantal fouten tegen de Nederlandse spelling, grammatica en interpunctie. Als je het toch zou willen aanschaffen: ik verkoop het mijne tegen de helft van de prijs. Daar komen nog 5 € portkosten bij. Graag een PB indien interesse.

Tijn schreef:Er zit trouwens een "niet tevreden, geld terug" garantie op het boek, dus ik snap de reactie van Perderte niet. Hij is duidelijk niet tevreden, of heeft andere motieven... Kan eenvoudig zijn geld terugvragen... Verdenk hem van andere motieven...

Pieterklu schreef:Ik heb het boekwerkje uit. Eerlijk gezegd heb ik het in een ruk uitgelezen. Het is prettig geschreven en is thematisch goed opgebouwd. Vooral voor mensen die weinig van Cuba weten, maar die zich er in willen verdiepen hoe deze samenleving (ten opzichte van buitenlanders) functioneert, biedt het veel gerichte informatie en ook (voor mij) eyeopeners. En handige en praktische handreikingen/tips dus hoe je als yuma in deze 'communistische jungle' kunt overleven en daarbij gelijktijdig de waardering van de Cubanen kunt verwerven.

Het is geen literair werk maar dat pretendeert het ook niet om te zijn. Voor mij is het een document dat elke Cubaganger (die geen all-inclusive in Varadero o.i.d. boekt) in zijn bagage moet hebben als verplicht leeskost of naslagwerk, naast zijn Lonely Plant, Trotter etc.

Als je het wilt lezen, ga naar http://www.cubareizen.com
Het kost een tientje...
Ik vind het iig een aanrader.
Laatst bijgewerkt door Tijn op 13 aug 2015, 06:20, in totaal 2 keer bewerkt.

#95966 door lj
03 sep 2011, 07:52
Ach het lijkt dat hier meer mensen op het forum zijn die ethiek en auteursrechten niet hoog in het vaandel hebben staan .....

viewtopic.php?p=95168&highlight=#95168

#95970 door Tijn
03 sep 2011, 19:32
Een taalcursus uitdelen aan Cubanen die Engels willen leren is ontwikkelingshulp. (Zeker als hij made in de US is :) )
Een boekje dat toeristen uitlegt hoe ze honderden euro's besparen en meer plezier uit hun vakantie halen is dat niet.

#95971 door HijodelMundo
03 sep 2011, 20:04
Tijn schreef:...
Een boekje dat toeristen uitlegt hoe ze honderden euro's besparen...

Ligt eraan wat ze doen met die euro's! Taalcursussen kopen voor de onderontwikkelde cubanen bijvoorbeeld :twisted: :twisted: :twisted:

#96158 door Robert
19 sep 2011, 00:16
Helaas nu even meer tijd dan gewenst dus maar even Cubaconga gelezen.
Laat ik duidelijk zijn, na een begin waarbij ik dacht wat waardeloos werd het al snel beter en met humor.
Ik had nog nooit gehoord van punto, maar ach ik denk dat daar ook vele namen voor zijn te bedenken.
Verder eigenlijks niets nieuws kunnen ontdekken, een paar details zijn dubieus (zoals de 3 hotelnachten. Cuba eiste er maar 2 slechts wat reisorganisatiets eisde er 3! En het 1 en 2 streepjes in de S, let maar op geen enkelle Cubaan weet het en ook dat wordt door elkaar gebruikt (deze discussie heb ik eerder gelezen en idd. Maar eigenlijk niet echt relevant.)).
Verder, de meeste valkuilen staan kort en handig beschreven voor de beginnende Cubaganger.
Ik vind echter 10 toch wat aan de prijs voor zo'n dun boekje.
(Over een ander dun boekje is op dit forum ook een hele draad te lezen en die schrijver vond het woord dun een belediging, wat het niet was maar gewoon een beschrijving van het formaat)
Voor degene die Cuba voor het eerst zelfstandig in willen daarvoor is dit boekje, Cubaconga, bedoeld en zeker handig om te lezen.

O ja vrienden maken zit ik eigenlijk niet zo op te wachten, en al helemaal niet met oplichters maar hé ieder zijn ding waarschijnlijk ligt dat aan mij en ben ik wat te serieus onder andere omdat ik bijna geen alcohol nuttig.
En ik denk dat er wat tips in staan die vrijwel rechtstreeks van dit forum af komen (die er al stonden voor de schrijver actief werd op dit forum dan wel van andere schrijvers afkomstig), wie weet via de reisleider vriend. Wat op zich niet slecht is daar goede tips.
En een leuke grap over een volle schiftjes-fabriek waarvan het antwoord hoogst waarschijnlijk voornamelijk onder houten planken met een rond gat ligt (dat vind ik een erg geslaagde grap, om te lezen moet dus het boekje verkregen worden.....).
En ook, wat ze van mij vinden zal me een zorg zijn, resultaat geld en bij mij werkt eerst rustig praten en dan pas kwaad bij geen resultaat beter dan te pas en onpas kwaad voor resultaat omdat dat op Cuba beter zou werken en respect op zou leveren...... Ach ja ook hier ieder zijn/haar ding.

Ook moest ik weer denken aan die keer dat ik alleen liep in Holguin in lange broek en .... een zeer kleurrijk Hawaishirt. Omdat ik nu eenmaal van kleurrijke ruimvallende katoenen Hawaishirts hou en ook in NL schijt heb aan mode. Halverwege had ik toch iets van had ik dit nu maar niet gedaan en gewoon een effen of streepjes shirt gepakt in wat minder opvallende kleuren daar wel erg veel omdraaiende hoofden.

En nogmaals....
En ondanks dat de schrijver mijn mening over zijn schrijven niet echt kan waarderen is het dus wel een aanrader voor degene die voor het eerst naar Cuba gaan daar het meeste over wat er mis kan gaan met, en bijna altijd ook mis gaat met ..., degene die voor het eerst Cuba bezoeken beschreven staat (Al is bijna 10 dus mischien wel wat aan de prijs)
Jammer dat er bij 1 hoofdstuk staat dat dat wat uit de hand liep en een zelfstandig boek is geworden(alwaar ik ook wel nieuwschierig naar ben), hoewel dat weer alleen voor een wat ander publiek bedoeld is gok ik.

Lj is zonder meer erg scherp.

#96182 door sandersh
21 sep 2011, 01:29
Leuk verhaal! Heb het helemaal gelezen. Is prima voor mensen die niet vaak in Cuba komen. Een goede kijk van binnenuit. Ben erg benieuwd naar het nieuwe 'boek' over de liefde.
groet!, Harriet
#113209 door Pieterklu
09 aug 2017, 15:03
Ja het zal tijd zijn Tijn, de tijd voor jou om naar Cuba te seizoen komt snel naderbij. En vertel .... welke lumineuze nieuwe gedachten zijn er aan het papier toevertrouwd? 32 Pagina's meer is wel veel en het was al een heel epistel.
Enfin, we lezen het graag.
#113210 door Tijn
09 aug 2017, 20:43
Er is natuurlijk vanalles veranderd in de details maar de meeste extra texten hebben te maken met het huren van een auto en waarom dat zo lastig is geworden en natuurlijk de effecten van de Obama/Trump regels jojo...