para resolver unos problemas

Moderator: FORUMBEHEERDER

#106635 door Jogo
27 feb 2014, 20:33
Iemand ervaring met een debet van Fincimex?

#106636 door Encantó
28 feb 2014, 09:54
Heeft fincimex nog een eigen kaart dan die vanuit een buitenland kan 'opgeladen' worden? Fincimex heeft daar toch buitenlandse partners voor zoals AIS remesas, UTS transaction, Oceancard, RED, (Caribbean Transfers), ...

Ik vertel je niets nieuws, Jogo, als ik zeg dat uiteindelijke al dit soort kaarten via Fincimex worden behandeld. Fincimex is een onderneming naar Panamees recht die door Cuba in de jaren '90 werd opgericht om de dollarstroom onder controle te krijgen (voornamelijk geldstromen van Cubanen uit Florida naar Cuba).

De AIS-kaart waarover in een ander topic wordt geschreven, is ophaalbaar in een kantoor van Fincimex. Transfers worden daar eveneens opgehaald. Bij uitbreiding worden alle (bank)kaarten in Cuba behandeld door Fincimex. Ook Visa-cards zelf dus. Fincimex is een onderdeel van Cimex.

In Cuba is alles van het/dezelfde. Alleen heeft het vaak een andere pet op.

Zie verder de afdeling geld naar Cuba: viewforum.php?f=31

Hier nog een paar met elkaar vergeleken:
AIS: 100 CUC = 86.45 €
Afbeelding

Cash-to-Cuba: 100 CUC = 88.29 €
Afbeelding

UTS: 100 CUC = 92 €
Afbeelding

Oceancard 100 CUC = 93.36 €
Afbeelding

---------------------------
Conclusie: AIS is beterkoop.

#106637 door Encantó
28 feb 2014, 10:29
Voor de duidelijkheid:
    Cuba + debetkaart = bullshit °)
Ze pronken graag met hun tarjeta. Net zoals met hun smart phone met WIFI en 3g / 4g, maar probeer gewoon via de bank over te schrijven. Zorg ervoor dat de Cubaan die gratis geld wil een deviezenrekening opent en als hij/zij klaagt dat ie in de rij moet staan. Tja...

#106638 door Jogo
28 feb 2014, 14:41
Encantó, het gaat er niet om dat er lang in de rij gestaan moet worden dat moet toch wel het geld moet immers bij dezelfde bank opgehaald worden, met of zonder kaart. Het gaat om de kosten die ik moet maken per transactie en de tijd die het nodig heeft om daar aan te komen. Ik maak nu geld over met de ABNAMRO dat kost me € 13,50 en het duurt ruim een week voor het er is.
Met een debetcard moet het in ieder geval een stuk sneller gaan en bij sommige zijn zoals je laat zien de transactiekosten iets lager.
Wat bedoel je met een deviezenrekening? Gewoon een betaalrekening zoals wij die hier kennen? Zou natuurlijk ook kunnen als dat is wat je bedoeld maar blijf ik zitten met de hoge transactiekosten en de lange tijd die het geld nodig heeft om in Cuba aan te komen.

#106639 door Encantó
28 feb 2014, 15:16
Jogo schreef:(...) het geld moet immers bij dezelfde bank opgehaald worden, met of zonder kaart.

Niet noodzakelijk. Met de AIS-kaart moet men zich wenden tot een kantoor van Fincimex. Daar kan men dan weer niet terecht met de reguliere visakaart.

Zoals ik hieren hier schreef zijn er meerdere redenen om een kaart te gebruiken danwel per overschrijving geld op te sturen. Het is inderdaad zo dat een reguliere banktransactie in de regel + 5 werkdagen duurt, waar het geld van de kaart na hooguit 48 uur ter beschikking is. Maar dat schreef ik op aangehaalde plaatsen al.

Een Cubaan beschikt in regel over een gewone CUP rekening. Een deviezenrekening moet hij actief aanvragen en het openen kost een paar CUC (50 CUC ?). Het voordeel is dat er geen 10 CUC worden afgehouden om het geld ter beschikking te houden voor opvraging aan het loket. Dat weegt vooral door bij overschrijving van kleine bedragen (<150 CUC).

De (meestal vaste) transactiekosten die jouw bank en de Cubaanse bank aanrekenen zijn dus inderdaad vrij hoog bij kleinere bedragen. Maar vergeet niet dat de er ook kosten verbonden zijn bij het gebruik van de kaarten. De kosten van je eigen kaart en, vooral, de commissie die de dienstverlener vraagt. Deze commissie ligt tussen de 12 en 21 % en is niet altijd degressief. Daarom moet je steeds opnieuw kijken wat de hoogte is van het bedrag dat je in regel wenst over te maken.

Jogo schreef:Ik maak nu geld over met de ABNAMRO dat kost me € 13,50

Het kost je méér. Of zijn de kosten die betaald moeten worden in Cuba ineens niet meer voor je rekening? De kosten bedragen bij de Bandec i.i.g. 10 € + 10 CUC. Ik zou je aanraden om eens onder "OUR" over te schrijven.

#106641 door Jogo
28 feb 2014, 15:43
IK betaal € 5,50 aan de ABNAMRO en € 7,50 een de Cubaanse bank en bij mij is dat bij elkaar € 13,00.

Wat bedoel je met onder OUR overmaken?

#106642 door Encantó
28 feb 2014, 16:01
Dat is OUR. Beterkoop kan je geen geld naar Cuba sturen. Nu is alleen de hoogte van het bedrag nog belangrijk. Vanaf een bedrag van ± 120 € kan je beter via de bank overschrijven dan met de goedkoopste kaart.

Je hebt een Cubaanse vrouw? Schrijf haar een vast bedrag per maand over. Steeds op dezelfde dag. Steeds evenveel (en vergeet de verhalen dat in Cuba het gemiddeld maandloon 25 CUC is). Is het eerder op? Dan moet ze haar huiseconomie beter leren beheren. (Jaja, ik weet't es Cuba). Misschien kan je haar leren wat sparen is. Succes ! :twisted:

#106643 door Jogo
28 feb 2014, 16:04
Ja ik heb een Cubaanse vrouw, ja ik maak een vast bedrag over en ja als het op is heeft ze pech. Maar nu weet ik nog steeds niet wat een OUR overboeking is?

#106645 door Jogo
28 feb 2014, 18:25
Waarom zou ik overigens moeten vergeten dat het gemiddelde maandloon 25 CUC is? Volgens mij is dat redelijk correct.

#106646 door Encantó
28 feb 2014, 18:41
Jogo schreef:Waarom zou ik (...)

Het is niet persoonlijk bedoeld te zijn geschreven.

Voorts strookt het niet met de realiteit dat het gemiddelde maandloon van een Cubaan 25 CUC bedraagt. Als dat zo zou zijn, dan was het volk reeds omgekomen van honger.

Op de eerste plaats wordt het gemiddelde maandloon van een Cubaan in CUP betaald. En door de band genomen ontvangt elke, door de overheid betaalde, Cubaan dan ± 450 CUP. Je moet dan kijken wat men kan kopen met dit geld. En dan bedoel ik wat men kan kopen op de 'normale markt', niet in de CUC-winkels.

M.a.w. je moet eens uitzoeken wat de koopkrachtpariteit is. Dan zal blijken dat een doorsnee Cubaan omgerekend 400 euro te spenderen heeft.

#106647 door Jogo
28 feb 2014, 18:46
Nu begrijp ik hoe mijn vrouw de eerste 34 jaar van haar leven zonder mij is doorgekomen zonder te verhongeren. :wink:

Maar vertel nou eens over die NOU overboeking. :?

#106648 door Encantó
28 feb 2014, 18:54
Zoals ik al schreef doe jij dit al:

SHA: kosten worden gedeeld
BEN: kosten zijn voor begunstigde
OUR: kosten zijn voor overschrijver (zowel bank Nl als bank Cuba)

#106649 door Jogo
28 feb 2014, 18:56
Ohhhhhhhhhh bedoel je dat. Ik snap het. Kende alleen de afkortingen niet. Weer wat wijzer geworden vandaag. :)

#106651 door sandersh
01 maart 2014, 02:36
SHA= shared cost
BEN= beneficiary cost
OUR= our cost

#106656 door Jogo
03 maart 2014, 18:33
Encanto, zojuist een proef overboeking gedaan via http://www.aws24.com naar de debitcard van mijn vrouw. € 50,- overgemaakt mijn vrouw ontvangt binnen 24-48 uur 62,66 CUC en de kosten voor mijn zijn slechts € 4,09. Dat is toch wel even anders als via de ABNAMRO. Soy feliz. :D

#106660 door Osito
03 maart 2014, 20:08
Hallo Jogo,

Dat lijkt me ook een goedkope manier van geld overmaken.
Maar naar welk merk debet-card heb je dat overgemaakt? En hoe kom je aan die card?
Op welke manier kan je vrouw met die card in Cuba geld opnemen (bijv. bij Cadeca of welke bank of geld uit de muur trekken).
Ben benieuwd.

#106661 door Jogo
03 maart 2014, 20:12
Hoi Osito,

Geen idee welk merk debetcard het is. Zal ik eens navragen. Zo'n kaart kan iedere Cubaan gratis aanvragen bij een kantoor van Fincimex. Ze kan het geld ophalen bij de bank en ook pinnen als er in haar dorp een pinautomaat zou zijn.

Volgens mij is het een AIS kaart. Maar dat weet ik niet zeker.

#106665 door Pieterklu
03 maart 2014, 23:26
Jos, begrijp ik goed dat je 54,09 euro's hebt geïnvesteerd voor ontvangst in Cuba van 62,66 CUC?

Bij een koers van de CUC (circa 1,34) zou je 72,48 aan CUC hebben ontvangen als je in natura wisselt. Aan de strijkstok blijft hangen, als ik het goed heb: 72,48 - 62,66 = 9,82 CUC = omgerekend € 7,32,

In euro's is dat weinig maar in percentage (in verhouding tot het overgemaakte bedrag) is dat nog altijd 13%.

Afgezien van het voordeel van snelheid, weet ik eerlijk gezegd niet of dat procentueel gezien veel goedkoper is dan overmaken via de (goedkoopste) bank.

Heb je enig idee hoe dat uitwerkt via de site van aws als je grotere bedragen overmaakt.

#106669 door Jogo
04 maart 2014, 07:50
Pieterklu, ik begrijp je berekening niet. 1 CUC is momenteel 0,80 eurocent. 50:0,80=62,50 CUC Dus...

Nog geen idee wat er gebeurd bij grotere bedragen.

#106671 door Osito
04 maart 2014, 14:06
Hallo Pieterklu en Jogo,

Pieterklu, het is natuurlijk veel goedkoper als je Euro's ter plekke in Cuba hebt, dan krijg je momenteel ongeveer 1,34 CUC voor een Euro. Maar ja, je kunt niet even 50 Euro aan de pootjes van een postduif binden en die uitzwaaien naar Cuba, of naar Schiphol gaan om een envelop af te geven aan een willekeurige Cuba reiziger.
Daarom zoek je een goedkope manier van overmaken. En dat kost geld, om het over te maken plus een ongunstige wisselkoers.
Dus als Jogo 54,09 Euro betaalt om zijn vrouw blij te maken met 62,66 CUC, dan is dat niet slecht. Als ik geld naar Cuba overmaak via de ABN-AMRO bank dan kost het overmaken al 13 Euro, en rekenen ze in Cuba waarschijnlijk dezelfde (ongunstige) wisselkoers als bij Jogo, te weten 1,25. Dan kost me dat dus 63 Euro voor dezelfde 62,66 CUC. Tel uit je winst.
Pieterklu, welke bank is volgens jou goedkoop?

Groeten
Laatst bijgewerkt door Osito op 04 maart 2014, 21:38, in totaal 1 keer bewerkt.

#106675 door salsalieve
04 maart 2014, 18:45
Als je via AIS Remesas geld wilt overmaken dan moet de begunstide een kaart ophalen/aanvragen bij een Fincimex kantoor, die krijgt dan een kaart van Caribbean Transfers en ik vermoed dat dit zo is bij de meeste zo niet alle voorbeelden die hierboven gegeven zijn. Caribbean Transfers had eerst een eigen site maar zoals hier op het Forum eerder beschreven is is die geblokkeerd. Blijkbaar hebben ze alternatieven in de markt gezet.

#106678 door Pieterklu
04 maart 2014, 23:50
Osito, ja ik begrijp het dat het Jos niet lukt om eventjes morgen 50 euro te brengen. Dus verzin een list, je kunt ook wat meer voor je vouw of man meenemen in cash en daar achterlaten. Daar schuilt een gevaar in, want bij afwezigheid van NIBUD kan het geld voor 6 maandne zomaar in een maand verdwenen zijn. toch is het een overweging, tenminste als je het zelf kunt missen (voor die periode).

Ja en als je me vraagt wat het goedkoopste is, ik zou het niet weten. Ik heb wel eens de suggestie gedaan om een vergelijkend warenonderzoek tussen onze banken te doen van kosten. Maar dat is een te eenzijdig onderzoek, zelfs als je uitgaat van OUR, dus als je in Nederland bij overschrijving alle bankkosten zelf betaalt. Ik schat in dat de meeste kosten weglopen in, zoals je zelf al constateert, de wisselkoersen, dus de omzetting van euro naar CUC (wellicht via wisselkoers USD).

Best interessant om eens te gaan vergelijken. Dus op dezelfde dag via NL-bank 100 euro overmaken, op basi van OUR, en dan vervolgens afwachten wat novio/novia cash in handen krijgt.

Ik bankier naar Cuba overigens via Rabo.

Groetjes,

#106681 door Encantó
05 maart 2014, 10:11
Jogo schreef:(...)een proef overboeking gedaan via http://www.aws24.com naar de debitcard van mijn vrouw. (...) Dat is toch wel even anders als via de ABNAMRO. Soy feliz.

aws24 maakt gebruik van hetzelfde kanaal als AIS: Fincimex. De kaart is een AIS-kaart. Welke wijze (debetkaart of bankoverschrijving) het voordeligst is, hangt af van de hoogte van het bedrag. Voor kleine bedragen zijn dat de kaarten, voor hogere bedragen (vanaf ± 150 €) de bankoverschrijving.

#106682 door Encantó
05 maart 2014, 10:15
salsalieve schreef:Als je via AIS Remesas geld wilt overmaken dan moet de begunstide een kaart ophalen/aanvragen bij een Fincimex kantoor.

De betaler (jij) vraagt de kaart aan op naam van de ontvanger. Hij/zij kan die afhalen op een Fincimex kantoor. Noodzakelijke gegevens ontvanger: correcte adres, naam en ID-nummer CI.

#106684 door salsalieve
05 maart 2014, 11:06
De begunstigde kan hem ook zelf aanvragen bij een Fincimex kantoor, duurt ongeveer 2 weken. Ontvangt dan een kaart van Caribbean Transfer waarop je via AIS Remesas geld kan overmaken.