para resolver unos problemas

Moderator: FORUMBEHEERDER

#103189 door rob1959
10 apr 2013, 12:36
Hallo forumleden
Ik ben hier nieuw,maar heb een vraag voor jullie,in de hoop dat iemand mij verder helpen kan.

Ik ben getrouwt in Cuba vorig jaar.mijn vrouw woont daar,maar
mijn vrouw wil graag mijn naam.maar bij de gemeente in Nederland vertelde men mij,
mijn vrouw woont niet in Nederland,en moet ingeschreven staan bij het
GBA(GemeentelijkeBasisAdministratie)ons huwelijk is gelegaliseerdt in Nederland en staat als zodanig ingeschreven met mijn naam,naam van mijn vrouw en ons adres in Nederland.waarom kan zij niet mijn naam dragen?of moet zij eerst gaan voor een Nederlands paspoort?(basisexameninburgering)
Wij willen blijven wonen in Cuba,maar het maakt alles gemakkelijker voor ons.(paspoort en mijn naam)
#103191 door JVLebbink
10 apr 2013, 15:48
Hallo Rob.

Het gebruik van de naam van je partner is een gewoonte. Zij 'mag' hier in Nederland jouw naam gebruiken. Het zal nooit haar officiele naam worden want dat is haar geboortenaam (ook wel meisjesnaam genoemd) zoals dat in haar paspoort staat en zal blijven staan.

Over het gebruikt van achternamen in Cuba heeft de Nederlandsestaat niets te vertellen.

J
#103193 door rob1959
10 apr 2013, 19:41
JVLebbink schreef:STOP FORUMVERVUILING - DOE DE QUOTECURSUS > viewtopic.php?t=10949

bedankt,voor je reaktie,
maar als zij (straks)recht heeft op een Nederlands paspoort
mag zij dan de haar naam plus de naam van haar man gebruikenop het paspoort?
#103194 door rob1959
10 apr 2013, 19:45
rob1959 schreef:STOP FORUMVERVUILING - DOE DE QUOTECURSUS > viewtopic.php?t=10949

of gebruikt een nederlandse vrouw alleen haar meisjes naam op haar paspoort?
er waren n.l vrouwen in cuba,die verbaast waren waarom mijn vrouw
niet de naam van haar nederlandse man gebruikte.

#103197 door Pieterklu
10 apr 2013, 22:43
artikel 3, lid 7 van de (Nederlandse) Paspoortwet geeft antwoord op je vraag;

Op verzoek van de houder kan in diens reisdocument tevens de geslachtsnaam worden vermeld van de echtgenoot, echtgenote of geregistreerde partner, dan wel, indien de houder geen echtgenoot, echtgenote of geregistreerde partner meer heeft, de geslachtsnaam van de gewezen echtgenoot, echtgenote of geregistreerde partner met wie het huwelijk of het geregistreerd partnerschap laatstelijk is geëindigd, voor zover het model van het reisdocument daartoe voldoende ruimte bevat. Onze Minister stelt nadere regels met betrekking tot de wijze waarop de naamsvermelding plaatsvindt.

Groetjes,
#103198 door JVLebbink
10 apr 2013, 23:04
Gewoon even opzoeken: rijksoverheid

Jouw naam wordt op z'n hoogst 'bijgeschreven'. Niet op de plaats van de achternaam want dat is altijd de geboortenaam/meisjesnaam.

Ik snap eigenlijk niet wat je van de Nederlandse overheid verwacht terwijl zij in Cuba is en geen Nederlands paspoort/identiteitskaart heeft en zelfs geen burger is van Nederland. Wat zouden zij concreet moeten doen.

Wat is het eigenlijk dat dit makkelijke zou maken? Er zullen gegarandeerd ook momenten zijn in Cuba dat dit 'het' moeilijker maakt.

J

#103201 door Osito
11 apr 2013, 00:37
Rob1959,
Wat wil je vrouw eigenlijk en waarom?
Ze wil op haar Cubaanse ID-bewijs jouw naam als achternaam zien staan??
Jullie willen in Cuba blijven wonen, maar je vrouw wil een Nederlands paspoort??
Hoe kan je vrouw ooit een Nederlands paspoort krijgen als jullie in Cuba blijven wonen??
Graag wat meer toelichting op de wens van je vrouw.
#103221 door rob1959
12 apr 2013, 08:00
Osito
Om naar Nederland te reizen moet men verschillende garanties afgeven
Ik heb dit de afgelopen jaren steeds kunnen doen.maar door de aflopende economie geeft dit veel problemen voor ons,gezien het inkomen.ik ben zelfstandig ondern.(zzp)
als optie blijft dan a.Ned.paspoort b.bepaald bedrag op de bank in cuba.
om als garantie te dienen dat zij in haar onderhoud kan voorzien als zij in Ned is .minimaal € 34 p/d dus als toerist
Om al die rompslomp weg te nemen en dat ze naar Ned.komt als ik aan het werk ben blijft als enige optie een Ned.paspoort.(denk ik)
#103222 door rob1959
12 apr 2013, 08:43
Osito
In nederland heeft een getrouwde vrouw de keuze,om de naam van haar man te gebruiken.
Mijn vrouw is op de Nederl.Amb.in Cuba gevraagd waarom zij niet de naam van haar man draagt.andere cubaanse vrouwen vroegen haar dit ook want in Cuba krijg je dan gemakkelijker iets gedaan,als het moet.(werd haar verteld)
Wij zelf hadden hier nooit bij stil gestaan.maar eenmaal in Nederland bij het GBA was dit nog niet zo eenvoudig.(toevoeging van)
En wat doe je als getrouwde man als je vrouw de wens heeft om de naam van haar echtgenoot te dragen.
alleen hier zijn wij er nuchterder onder,omdat het zo vanzelfsprekend is
denk je.
vandaar mijn vraag (wie weet)

#103225 door Osito
12 apr 2013, 13:50
Hallo rob1959,

Dank voor je toelichting.
Misschien helpt het in Cuba wanneer je Cubaanse vrouw een Nederlandse naam kan laten zien, ik weet het niet.
Wat betreft het Nederlandse paspoort voor je vrouw, daar kom je niet zo een-twee-drie aan. Dat wordt een lange weg, zoals Nederlands leren in Cuba, toelatingsexamen Inburgeren afleggen in Cuba, aanvragen Machtiging Voorlopig Verblijf, haar uitnodigen voor voorlopig verblijf in Nederland, een jaar inburgeringscursus volgen (op eigen kosten?), afleggen van een examen Inburgeren, wat nog meer. Als je al niet kunt aantonen geld genoeg te hebben om haar voor een paar maanden vakantie uit te nodigen, hoe wil je dan al deze stappen gaan bekostigen? Waarschijnlijk wordt ook bij het aanvragen van de MVV gekeken naar je inkomsten (stel dat je vrouw naar Nederland kan komen dan mag ze niet werken, dus kan zij geen geld inbrengen).
Ik ben bang dat je iets wilt dat niet realiseerbaar is.

Succes er mee.