para resolver unos problemas

Moderator: FORUMBEHEERDER

#97548 door t512857
16 jan 2012, 12:55
Wij sturen al jaren mbv de SNS bank geld naar Cuba. Het lijkt wel of er tegenwoordig steeds minder geld aankomt in Cuba. Naar aanleiding van die stijgende kosten heb ik een aantal vragen:

Heeft iemand voor mij een overzicht van alle kosten en commisies, die in rekening gebracht worden voordat de cubaanse burger de centen in handen krijgt?

Waar kan ik die kosten/commisies zelf opzoeken?

Is er ook een soort formule op te zetten waar ik aan de ene kant een aantal euro's in stap en waar er aan de ander kant een aantal CUC uitkomt?

#97560 door dutchjong
17 jan 2012, 06:36
Op http://www.caribbeantransfers.com/app/ kun je uitrekenen hoeveel CUC je voor een bepaald Euro bedrag krijgt.

Met de huidige koers krijg je voor Euro 150 vandaag de dag 158 CUC. Dit is dus het bedrag na aftrek van alle bijkomende kosten.

Omdat er een aantal dagen zit tussen de opdracht op internet en het belasten van de creditcardmaatschappij kan het uiteindelijke Euro bedrag wat wordt afgeschreven ietsje verschillen (lees: 'hoger zijn', dit ivm met de huidige dalende koers van de Euro).

#97562 door Encantó
17 jan 2012, 11:50
Voor interbancaire overschrijvingen zit het anders in elkaar.
mogelijke onkosten en koers:

1. interbancaire bankkosten (hangen hoofdzakelijk af van de bank overschrijver; tussen 5€ en + 50 € ??)
SHA: kosten worden gedeeld
BEN: kosten zijn voor begunstigde
OUR: kosten zijn voor overschrijver

2. commissies
De Cubaanse banken brengen een commissie in rekening zoals bepaald door de Banco Central de Cuba.

3. onkosten aangerekend door de Cubaanse bank aan begunstigde indien de begunstigde geen eigen rekening heeft: ergens tussen 5 en 15 CUC / overschrijving

4. valutakoers:
De koers van de EURO t.o.v. de dollar (= CUC). Deze wordt bepaald op de valutamarkt. (nb.: de waarde CUC - dollar is artificieel en wordt door Fidel bepaald).
De som van de (artificiële) valutakoers (4) en de commissie (2) kan geraadpleegd worden: http://www.bc.gov.cu/Espanol/tipo_cambi ... LITANO.asp

Rekenvoorbeeld overschrijving naar een Cubaanse begunstigde via bank BANDEC:
a. ik schrijf 100 € over BEN (alle kosten voor begunstigde):
b. NL -> CU : 100 € * (valutakoers en commissie aankoop)
=> 100 € * 1.226 = 122.6 CUC
c. CU -> BANDEC: 8 € kosten (via Fortis) internationale overschrijving (in CUC omrekenen: 8€ x 1.226 = 9.8 €)
=> 122.6CUC - 9.8CUC = 112.8 €
d. BANDEC -> begunstigde: ~ 10 CUC
=> 112.8 CUC - 10 CUC = 102.8 CUC

Bij overschrijving van een bedrag van 1.000 €:
a. 1.000 €
b. 1.000 € x 1.226 = 1226 CUC
c. 1226 CUC - 9.8 CUC = 1216.2 CUC
d. 1216.2 CUC- ~15 CUC = 1201.2 CUC

Conclusie:
Bij lage bedragen (100 €) krijgt de begunstigde bijne hetzelfde cijfer (102.8 CUC) in handen. Dus te vermijden :twisted:

opmerkingen:
- Ik schrijf altijd BEN over: ik vind dat ze moeten weten hoeveel het mij kost. Bij OUR zien ze mijn kosten niet.
- Laagste bedrag dat ik overschrijf: 300 € De Cubaan ontvangt ongeveer 350 CUC.
- In 2011 schreef ik 20 x een bedrag over naar Cuba. Hoewel ik aan de Cubanen vroeg om mij een detail te bezorgen heb ik dat nooit onvangen :x .

bron: eigen ervaring. Graag reactie als iemand het anders heeft ervaren en svp. onthouden indien uit de nek aan het kletsen.

#97566 door Elisabeth
17 jan 2012, 12:20
De Bandec in Santiago, maar ook de Banco Metropolitano in Havanna berekent al naar gelang het bedrag dat wordt overgemaakt 5 CUC of 8 CUC voor de ontvangst.

Volgens mij boven de 1000 EUR 8 CUC maar ben daar niet helemaal zeker van. Deze commissie wordt altijd in rekening gebracht. Het heeft dus geen zin om ook de kosten aan de ontvangerkant over te nemen. Wij betalen aan onze kant dus altijd alleen onze kosten, die met de huidige wisselkoers EUR 1.65 bedragen.

Oh ja, ook eigen ervaring sinds een jaar of 10. We maken zo'n 6 x per jaar bedragen aan privé-rekeningen in Cuba over en ca. 2-3 x per jaar aan bank-rekeningen van de Cubaanse staat.

@Encanto: de koers van de CUC is aan de USD gerelateerd: dus 1 USD = 1 CUC en wordt niet door Fidel bepaald.

Maar als je zou zeggen dat de prijzen van de handelswaar die in Cuba tegen CUC worden verkocht fantasieprijzen zijn die door wie dan ook in de regiem worden bepaald heb je natuurlijk wel gelijk.

#97570 door t512857
17 jan 2012, 13:02
Samengevat gaat er per overschrijving dus gemiddeld tussen de 20 en 30 euro NIET naar de cubaanse burger!
Niemand je kunnen vertellen hoe het precies zit.
Door hogere bedragen per keer over te maken worden de kosten relatief gezien minder.

#97574 door Elisabeth
17 jan 2012, 17:50
Hoe kom je daar nou bij?

Stel je maakt 500 EUR over, omgerekend dus 613 CUC volgens de koers die Encantó noemt. Daar wordt in Cuba 5 CUC voor de ontvangst afgetrokken, dus ongeveer 4 EUR.

Dat is het tenminste wat onze familie in Cuba telkens weer bevestigd (rekening bij de BANDEC).

Dat jij in Nederland veel hogere kosten moet dragen ligt aan de Nederlandse bank. Onze postbank hier heeft veel betere tarieven, ca. 1.65 EUR per overboeking dus. Binnen de EU zelfs helemaal gratis. Maar ja, daar heb je als Nederlander niets aan.

Ik heb al wel eens gedacht dat ik een overboekingsservice naar Cuba zou kunnen opstarten, maar daar heb je waarschijnlijk toch allerlei vergunningen voor nodig.

#97596 door carino
19 jan 2012, 14:58
wij hebben niet zo lang geleden 200 euro overgemaakt.
Naar banco popular de ahorro. Af te halen aan de kas.
Kosten OUR.
De SNS bank heeft 5 euro kosten berekend.
In Cuba kreeg men 176 euro uitgekeerd in cuc's.

#97601 door JVLebbink
19 jan 2012, 21:04
Ha Cariño, Elisabeth, t512857

Cariño en Elisabeth welke Nederlandse bank gebruiken jullie? t512857 gebruikt de SNS en die gebruik ik ook.

Mijn (schoon)familie zit ook bij banco popular en ik betaal hetzelfde als cariño. Ik betwijfel dus dat het aan de NLse bank ligt, maar aan banco popular als het bij BANDEC een 'normale' prijs is. T512857 welke bank hebben jou vrienden/familie in cuba?

Gewoon wat vraagjes. Iedereen kan mee doen aan het beantwoorden van deze, zodat we een beetje een overzicht krijgen :)

J

#97610 door t512857
20 jan 2012, 12:19
Onze familie heeft de BANDEC. Laatst €130,- overgemaakt. Inderdaag €5,- naar de SNS , maar er werd in Cuba maar 119CUC overhandigd!

#97613 door carino
20 jan 2012, 20:17
Van ons idem SNS bank. Zie mijn bericht.

#97614 door JVLebbink
20 jan 2012, 20:20
Hoi Carino,

Ooh, nu zie ik het. SNS. Sorry gemist. Klinkt dan opeens toch alsof het aan de SNS ligt.

J

#97617 door Elisabeth
20 jan 2012, 23:12
Cariño en Elisabeth welke Nederlandse bank gebruiken jullie?

Geen Nederlandse bank dus. Ik dacht eigenlijk dat ik dat wel tamelijk duidelijk had geschreven maar kennelijk toch nog niet expliciet genoeg, het is dus de postbank in CH en daar kunnen alleen mensen uit CH of aangrenzende landen een rekening openen. Als je dus bijv. in Frankrijk zou wonen kan het.

#97621 door JVLebbink
21 jan 2012, 20:41
Ha Elisabeth,

aaah die Schweiz, was me inderdaad niet eerder opgevallen. Misschien zijn het dus toch de E.U. Banken die de kosten hebben verhoogd,

J

#97622 door JVLebbink
21 jan 2012, 20:44
Ha Elisabeth,

aaah die Schweiz, was me inderdaad niet eerder opgavallen. Misschien zijn het dus toch de E.U. Waar vandaan de kosten zijn zijn verhoogd,

J
#97628 door Televisie02
22 jan 2012, 13:41
Klik op jestartpagina aan bekeerling
cbaanse peso's (cuc) en euro;s
Het is heel simpel

#101600 door L.M. Jeem
25 nov 2012, 14:16
Wat ik mis in de discussie, is dat Cuba volgens mijn informatie een belasting heft van 11% op het wisselen van geld. Voor Amerikaanse dollars was daar nog een strafheffing van 10% bovenop. Ik ben er niet zeker van of dat laatste nu nog geldt.
Misschien dat dit duidelijk gemaakt, waarom er zoveel geld ‘verdwijnt’.

#101611 door Joop_Siroop
25 nov 2012, 16:13
PapiChulo ... kom er maar in ...

#104064 door Encantó
24 jun 2013, 10:24
nog even kort over 'geld naar Cuba': vergelijking overschrijving via bank en tranasactie met prepaid AIS-kaart. Wat je moet weten.

:arrow: Als je overschrijft naar een bank in Cuba, waarbij het geld op de derdenrekening komt (lista de correos): de banken in Nl. en B werken met vaste kosten, de Cubaanse bank met een procent dat geplafonneerd is (plafond hangt van bank tot bank af).

:arrow: als je de AIS prepaidkaart gebruikt (waarbij de houder van de kaart in kantoren van Fincimex het geld kan afhalen): er wordt een procentuele kost berekend.

Besluit

Voor kleinere bedragen is de AIS-kaart het gunstigst, voor grotere bedragen is de overschrijving gunstiger. Het omslagpunt ligt rond de 220 € en hangt af van de vaste kosten die je bank in rekening brengt.

vb.
in april zette ik met een cc een bedrag van 100 € op de AIS-kaart. In Cuba ontving de kaarthouder 103 CUC. Tezelfdertijd schreef ik 100 € over naar een filiaal van de Bandec. De begunstigde ontving 94 CUC. In dezelfde maand schreef ik 2000 € over naar hetzelfde filiaal van de Bandec. De begunstigde ontving 2550 CUC. De kosten die mijn bank aanrekende (OUR = alle kosten voor mij) = 20 €. Het filiaal rekende nog eens 15 CUC (geplafonneerd) servicekosten aan bij afhaling. Indien ik hetzelfde bedrag via de AIS-kaart had verzonden zou aan Cubaanse zijde 'slechts' 2300 CUC zijn aangekomen.