para resolver unos problemas

Moderator: FORUMBEHEERDER

#89742 door banes-holguin
05 jul 2010, 18:37
Wij maken al jaren maandelijks een vast bedrag via internet bankieren over naar de familie in Cuba. Hierbij deden we altijd gedeelde kosten (shared) voor de buitenlandse overboeking: 5,50 euro (abnAmro) en ca. 5 euro in cuba (Banco de comercio y credito). Echter sinds 2 maand lopen de betalingen niet meer rechtsstreeks maar via fortis belgie die nu ook ineens 15 euro voor de transactie in rekening brengt, dus totale kosten 25 euro per overboeking van 100 euro. Zijn er meer mensen die dit probleem hebben ? wie heeft een andere oplossing om goedkoper geld over te maken ?

#89746 door quesosino
05 jul 2010, 19:58
14 juni nog geld overgemaakt via AbnAmro: 5,50 transferprovisie en 6,00 voor de correspondent.
Als de nieuwe kostenregeling onlangs is ingegaan dan zal ik de volgende maand de nieuwe kosten mededelen.

#97540 door Epicuba
15 jan 2012, 21:32
Heeft iemand er ervaring mee/weet iemand of een transactie nu via ABN AMRO inderdaad 15 euro extra kost omdat het via fortis belgie gaat? Ik zou het wel makkelijk vinden om, via de ABN AMRO bank, geld over te maken naar, CUBA maar op deze wijze wordt de commissie wel erg hoog (minimaal 27 euro per transactie). En is een andere weg mogelijk een beter.

bedankt.

Vriendelijke groet,
Erik

#97541 door quesosino
15 jan 2012, 22:40
Ik betaal momenteel 5,50 provisie en 7.50 voor de correspondent. In totaal 13 euro.
ik maak altijd over met : "alle kosten voor de verzender".
Hoeveel er in Cuba nog wordt ingehouden daar ben ik tot op heden niet achter kunnen komen.

#97543 door klaassen
16 jan 2012, 00:21
Het mooie is Ik heb geld over willen maken via de ING bank

Maar de bank doet het niet.En een brief ontvangen Dat ze met Cuba niks te doen willen hebben

De reden is Ze zitten op de beurs in Amerika.

Klaassen

#97544 door Epicuba
16 jan 2012, 07:35
Hallo,

Dank jullie wel. Ik ga overmaken via ABN.

De persoon aan wie ik wil overmaken heeft geen bankrekening. Ik heb wel het carnet id, swiftcode en nummer bankfilaal.

Ik heb even gekeken bij internet bankieren, buitenlandoverboekingen ABN en nadat ik de swift heb ingevuld, heb ik de beschikking over drie velden: bankrek, naam en adres.

Bij bankrek zet ik dan?: filiaal id en carnet id
Bij naam: Haar naam
en wpl: Haar adres

Zie ik nog iets over het hoofd?
Komt het aan als iemand geen bankrekening heeft?

Groet
Erik

#97550 door Robert
16 jan 2012, 13:27
Doe altijd gedeelde kosten, op Cuba houden ze er hoe dan ook nog wat af dus om alle kosten zelf extra te willen betalen is ook idd extra.

Toen ik nog geld overmaakte zonder tegenrekening deed ik dat naar haar paspoortnummer/ carnetnummer en bij bijzonderheden het kantoornummer van de bank waar het zou worden afgehaald.
Nee was zeker niet altijd probleemloos, schijf onder andere altijd de voornaam volledig (Dus bij eerste letter voornaam gewoon de hele naam, dus niet J. Maar Juanita) en let ook op leestekens.

#97632 door Epicuba
22 jan 2012, 17:16
Hoi

Ik wil nog even terugmelden dat het is gelukt. Inderdaad met gedeelde kosten. Het lijkt alsof er circa 11 euro kosten zijn (zij betaald 6 cuc, ik 5 euro 50) maar schijn bedriegt.

Van het bedrag van 220 euro dat ik overmaakte kwam 201 euro in Cuba aan. Dus inderdaad blijft er ergens in het tussenkanaal 19 euro hangen.

Totale kosten zijn dan dus 30 euro. Das best wel veel op zón bedrag (15 procent) En de ABN is ook niet erg duidelijk dat deze kosten er zijn.

Ga denk ik weer eens verder zoeken qua bank.

Erik

#97755 door tristan3
04 feb 2012, 09:11
Kun je alleen geld overmaken als de ontvanger een iban-nummer heeft? Zoiets is me meegedeeld.
Ik heb dus voorlopig maar 50 euro per brief (ondoorzichtig natuurlijk) overgemaakt. Ik hoop dat het aan komt.
#97776 door mov
05 feb 2012, 23:03
Hoi Tristan3,

De kans dat het aankomt is zeer klein, ik raad je aan om caribbeantransfers.com te gebruiken. Hierbij wordt er maar een klein bedrag ingehouden en hebben ze het geld binnen een paar dagen.

De persoon heeft dan wel een soort van creditcard nodig, deze kan ze in cuba kostenloos krijgen. En jij hebt een creditcard nodig om de overboeking via de website te doen.

Werkt verder perfect.

MvG,
MOV

#97780 door Encantó
06 feb 2012, 00:06
@tristan3
Je correspondent in Cuba kan alleen over een IBAN beschikken als hij/zij een rekening heeft. Iban is dus niet noodzakelijk. De meeste Cubanen beschikken alleen over een CUP-rekening en kunnen daarop geen CUC of buitenlandse deviezen ontvangen.

Je kan het ook naar een specifieke bank overschrijven met de BIC (ook wel SWIFT). Je schrijft in de regel 'opmerking' dan de naam en CI van de begunstigde. Iedere Cubaanse bank heeft een BIC. vb.: BDCRCUHH is van de Bandec. Wil je dat het geld in (één van) haar kanto(o)r(en) in bv. Camaguey aankomt, dan moet je het 'sucursal' vermelden. Voor het filiaal van Bandec in Camaguey aan de Joaquin Agüero s/n Esq.Rosario is dit suc 5791.
Laatst bijgewerkt door Encantó op 06 feb 2012, 12:08, in totaal 1 keer bewerkt.

#97784 door tristan3
06 feb 2012, 10:56
@Encánto

Bedankt. Maar ik heb geen nummer of zoiets van haar carnet. Wel haar volledige naam en adres. Is dat niet genoeg?

#97786 door Encantó
06 feb 2012, 12:16
Ja. Meestal wel (indien niet wordt het geld teruggestuurd na aftrek van extra kosten).
Let er wel op dat naam en adres overeenkomen met de gevens op haar CI (Carné de Identidad).
Vraag haar naar welke bank (naam en adres) je het geld moet opsturen. Anders gaat ze alle banken in de stad moeten afstruinen en dat kan veel (dagen) tijd vergen.

Je kan ook de BIC en het sucursal-nummer aan haar vragen. Maar uit ervaring weet ik dat ze moeite zal hebben om je te begrijpen en zal ze je geen of verkeerde info geven.

Als je een PB stuurt help ik je aan BIC en sucursal.

#97847 door yaneisy
12 feb 2012, 15:59
Hallo.

Betaal al jaren gemiddeld 25 euro overmaak kosten aan ABN AMRO ongeacht bedrag. Kortom: er is weinig veranderd. Het is een beetje afhankelijk of je het BIC en het Lan nummer hebt.
groet Nick

#97853 door tristan3
13 feb 2012, 21:36
@Encantó

Al weer bedankt! Ik heb swift (bic) en sucursal van de betreffende bank in Santiago de Cuba.
#98566 door PapiChulo
02 mei 2012, 16:52
Bij de ASN betaal je slechts 5.-EUR aan kosten ben ik nu achtergekomen als je geld overmaakt via "shared costs" naar Cuba!

"Voor overige betalingen worden de volgende kosten berekend:
- Normale betaling met gedeelde kosten (SHA): 0,1% met een minimum van € 5,- en een maximum van
€ 50,-."

http://www.asnbank.nl/blob.asp?id=16984
#98572 door JVLebbink
02 mei 2012, 18:17
Hoi Papi,

En wat komt er aan bij vrienden/familie op Cuba?

J

#98612 door PapiChulo
04 mei 2012, 17:01
Op Cuba zitten er gewoon ladrones - ook in de banken! Van de 100,-€ zijn op de rekening daar slechts 92,26CUC aangekomen vandaag. Ik kan me herinneren dat dit vroeger duidelijk meer was ofwel ze trekken nu meer ervan af dan vroeger.

Nog ff voor de duidelijkheid; want op Cuba vertellen ze graag dat de kosten hier zijn in rekening gebracht, maar dit is niet waar!
Van onze ASN-rekening zijn 100€+5€ kosten afgeboekt (SHA = shared costs). Dus alles andere stekken ze daar in hun zak! :evil:

#98615 door Janette
05 mei 2012, 10:45
Kijk hier maar eens:
http://www.aisremesacuba.com

Alleen kosten voor degene die het verstuurd en totaal niks voor de ontvanger. En binnen 24 uur heeft de ontvanger het.
Tekst en uitleg hoe het werkt is te zien op de site.

Amount to Send: 100 EUR
Beneficiary receives:127.02 CUC
Fee: 12.25 EUR
Total Amount to Pay: 112.25 EUR

Amount to Send: 200 EUR
Beneficiary receives: 254.03 CUC
Fee: 21.10 EUR
Total Amount to Pay: 221.10 EUR

Amount to Send: 300 EUR
Beneficiary receives: 381.05 CUC
Fee: 29.95 EUR
Total Amount to Pay: 329.95 EUR

#98616 door Cubaonmymind
05 mei 2012, 12:09
Waarom kosten delen, Papi Chulo ? Gaat weer een gedeelte van hun ontvangst af.

#98617 door Robert
05 mei 2012, 14:29
Lijk mij logisch waarom kosten delen.
Omdat ze er op Cuba hoe dan ook wat af halen, delen of niet.
En het gaat erom dat er zo'n hoog mogelijk percentage bij de ontvanger aankomt, daarom dus gedeelde kosten.
Maar mijn voorkeur nu is de 'mule'.