Nieuwe forumleden stellen zich voor.

Moderator: FORUMBEHEERDER

#102637 door MariekelovesCuba
01 maart 2013, 19:50
Hoi,

In december 2012 ben ik 3 weken in Cuba geweest. Ik heb alleen gereisd en 2x 5 dagen Spaanse les gehad (Santiago en Trinidad). ik heb een fantastische vakantie gehad. Ook een fantastische man ontmoet, dus ik ga terug in april.

Nou is m'n lief jarig op 31 maart en wil 'm verrassen. Is er toevallig iemand die naar Cuba/Santiago gaat en een cadeautje voor hem mee wil nemen?

Als ik in april iets voor iemand mee kan nemen, laat maar weten. Ik vlieg op Holguin en blijf in die regio. Als iemand tips heeft over verblijf in Gibara, graag!

Ik bel overigens met Rebtel naar Cuba. Landline nu 49,9 ct en mobiel 54,9 ct. Mail heeft hij ondertussen thuis, maar tergend traag. Wel goedkoper dan in het postkantoor voor 1cuc50 per uur (geloof ik). Wel traag hoor, wacht soms wel een dag op een bericht.
Ik heb geprobeerd te bellen met Cloncom. Maar die vertrouw ik niet helemaal. 26 minuten wordt 19 minuten waardoor de 27 ct die ze promoten het in ieder geval niet is.
Iemand nog tips, want het tikt flink aan.

Geld overmaken vind ik ook duur trouwens. Rabo en op mijn kosten: 17,50 voor overmaken van 50,--.

Nou veel info, lang bericht. Ah la, ben zo enthousiast.

Groet,

Marieke

#102638 door sandersh
02 maart 2013, 02:39
Marieke, dat jouw verloofde in Cuba een internet aansluiting in zijn eigen huis heeft, betekent dat hij geld heeft. Heb je gevraagd hoe hij daaraan komt? Is het mogelijk dat er meer geldschieters zijn?
Het is voor sommige Cubaanse mannen bijna een sport geworden om er zoveel mogelijk buitenlandse novias op na te houden. Vooral Scandinavische vrouwen schijnen tegenwoordig enorm in trek te zijn. Ik zeg niet dat jouw Cubaan zo is, maar je klinkt erg verliefd en dat verblindt soms.

Je kunt geld overmaken naar zijn creditcard. Kan hij gratis aanvragen in Cuba.
Dat is snel en kost het minste;
http://www.aisremesascuba.com/

#102644 door Jogo
02 maart 2013, 14:20
Hoi Harriete,

Kun je iets meer vertellen over de creditcard van http://www.aisremesascuba.com ?

Via de site wordt het me niet helemaal duidelijk. Als ik het goed begrijp kan mijn vriendin een dergelijke kaart gratis aanvragen en kan ik er van hier uit Nederland geld op storten wat maar € 7,50 kost. En waar zij dan in Cuba geld mee kan pinnen. Klopt dat. Ik betaal nu € 13,00 voor een transactie bij de ABNAMRO en de laatste keer heeft mijn vriendin 6 uur in de rij gestaan om het op te kunnen nemen.

Ik hoor graag van je.

Groetjes,

Jos

#102646 door sandersh
02 maart 2013, 14:54
Jogo-Jos, eerlijk gezegd ben ik geen expert op het transfer gebied.
Onder de kop 'GELD NAAR CUBA' kan je veel info vinden.

Dit schreef Ceesreis toen Caribbeantransfer nog bestond. Die site is inmiddels ter ziele, maar hetzelfde verhaal is van toepassing op Aisremesascuba.com:

De Cubaan ( Cubaanse ) gaat naar een filiaal - in alle grote steden - van Finimex Bank.
Men vraagt daar - met identiteitsbewijs ( Carta de Indentidad )- een GRATIS creditcard aan van Caribbean Transfers.
Na max 2 weken ligt deze gratis card klaar incl. pincode.
Via de site http://www.caribbeantransfers.com kan je vanaf je computer geld overmaken van Euro naar CUC op Cuba. Maximaal 475 CUC per overboeking. Deze komt dan binnen 24/48 uur op de betreffende card.
Op Cuba kan vervolgens simpel geld worden opgenomen middels een lokale pinautomaat. ( laat even bij Finimex vragen welke automaten geschikt zijn..). Ook veel cuc-winkels accepteren de Car.Tr card nu!
Je hebt bij Car.Tr. wel een creditcard nodig ( Mastercard, Visa,etc..) voor een overboeking... De wisselkoers is beter naarmate het bedrag hoger is.. Je bent wel een kleine 15% kwijt aan de wisselkoers en overmakingskosten. -citaat Ceesreis-
#102666 door ceesreis
04 maart 2013, 00:03
Inderdaad is AIS - American International Services perfect. Vooral voor iets grotere bedragen tov de wisselkoers van de CUC. Na dat op Cuba de gratis card is aangevraagd bij een kantoor van Finimex - duurt 2 weken - kan met een creditcard vanuit NL - Visa of Mastercard- simpel geld worden overgemaakt. Het is meestal dezelfde dag al op de Card daar, en gaat via een Spaanse bank. Op Cuba kan dan met de bijgeleverde pincode gewoon worden opgenomen bij een lokale ATM. En zelfs in CUC winkels kan met de card betaald worden.
Voorbeeld: 100 CUC kost vandaag netto 87 Euro.
Denk bij "helpen " er wel aan dat het reguliere salaris van 40% van de Cubanen- hen die geen familie of vrienden in het buitenland hebben - ongeveer 300 tot 500 pesos is, dus tussen de 12 en 20 Euro per maand..
Luxe artikelen in de CUC winkels kosten in het algemeen hetzelfde als in Nl, met uitzondering van bijvb mobieltjes, horloges, e.d. die zijn daar duurder. Viva Cuba.
#102673 door Jogo
04 maart 2013, 07:52
ceesreis schreef:Luxe artikelen in de CUC winkels kosten in het algemeen hetzelfde als in Nl, met uitzondering van bijvb mobieltjes, horloges, e.d. die zijn daar duurder. Viva Cuba.

voor mijn vriendin heb ik op Cuba een mobieltje gekocht voor 90 CUC dat gaat me hier niet lukken in Nederland. Ben daarom heel benieuwd waar jij in Nederland een mobiel koopt. :?

#102718 door carino
07 maart 2013, 12:57
sandersh schreef:Marieke, dat jouw verloofde in Cuba een internet aansluiting in zijn eigen huis heeft, betekent dat hij geld heeft. Heb je gevraagd hoe hij daaraan komt? Is het mogelijk dat er meer geldschieters zijn?

Mee eens.
Een kadootje is leuk maar geld sturen? Niet doen Marieke.
Eerst maar eens kijken of hij de moeite neemt om je op te komen zoeken in Gibara...op eigen kosten :wink:

#102719 door dutchjong
07 maart 2013, 13:24
Bij de Mediamarkt heb je al voor een paar tientjes bijv. een simlock vrije Nokia mobiel. Het is bijna een wegwerpartikel geworden en een super cadeau om mee naar Cuba te nemen.

#102733 door Pieterklu
07 maart 2013, 19:35
Kijk wel of ook de Spaanse taal geinstalleerd kan worden. Vaak is dat niet vooraf duidelijk en lukt Nederlands, Engels, Duits, Pools etc. wel maar Spaans dus niet. Zonder Spaanse taal heeft 95 % van los cubanos una problema!

#102858 door MariekelovesCuba
17 maart 2013, 13:22
Hallo Harriet, Sander en anderen,

Dank voor de tips en waarschuwingen. Ik hou het in de gaten, ik heb de verhalen gelezen.

Mail had hij inderdaad niet thuis en dat maakte de communicatie zo lastig. Dus heb inderdaad financieel geholpen om telefoon en mail aan te kunnen schaffen.
Ik ben er blij mee, want dat maakt zijn leven iets makkelijker. Valt al niet mee naast een baan en een handeltje om wel rond te kunnen komen, dan ook nog steeds naar het dure postkantoor te moeten om met mij te kunnen mailen. Dat heb ik dus graag voor hem cq ons gedaan.

Verder gaan we het zien. Ga gewoon genieten in april van het fantastische land.

Groeten,

Marieke

#102859 door Osito
17 maart 2013, 13:57
Hallo Marieke,

Kun je iets meer vertellen over het "aanschaffen van email". Heeft hij nu thuis een internet verbinding? Ligt er een kabel? Hoe gaat de technische verbinding?. Heeft hij een abonnement? Bij welke provider? Wat kost dat? Hoe snel is de verbinding? Enzovoort.
Wellicht is deze info voor meerdere personen op dit forum interessant.
Groeten, Osito

#102986 door MariekelovesCuba
24 maart 2013, 20:39
Hallo Osito,

Dat kan inderdaad nuttige informatie zijn voor op het forum.

Het betreft alleen mail, geen internet. Internet kan ook, maar dat is wel duur en niet zo makkelijk aan te komen.

Als hij 's avonds een bericht verzend ontvang ik het meestal in de ochtend als ik opsta. Dus gaat dus niet zo snel, cq tijdsverschil zit ook in de weg.

Hoe de mail werkt, Voor zover ik het allemaal goed begrepen heb:
- er moest een vaste telefoon aangelegd worden
- via deze vaste telefoon kan hij mailen. Een thuiscomputer van zijn contactpersoon doet dienst als server. Hij heeft via yahoo.es een account. Hoe dit met het account precies werkt weet ik niet precies.

Kosten:
- wat de aanleg thuis van vaste telefoon kostte weet ik niet
- startkosten 1e maand 6 cuc
- mail per maand 10 cuc
- hij meldde me dat gebruikskosten voor bellen hem deze maand 6 pesos kostte.

Ik hoop dat deze info iets toevoegt.

Groeten,

Marieke

#102992 door sandersh
24 maart 2013, 22:45
Wacht even.
Hij mailt via een VASTE TELEFOON?? Dat kan niet. Of heb ik iets gemist?
Zou het niet kunnen zijn dat hij per telefoon de tekst doorgeeft aan een vriend die een computer heeft? Deze vriend opent het mail account van jouw verloofde, typt de opgegeven tekst en stuurt vervolgens de mail naar jou.
Een mail die je vanuit Cuba stuurt, komt op hetzelfde moment in Nederland aan. Daar zit geen vertraging tussen.

#102994 door Pieterklu
24 maart 2013, 23:24
Volgens mij loopt dat e-mailcontact via een inbelverbinding, zoals wij dat vroeger ook kenden voordat we kabel hadden. Je sluit het stekkertje van de telefoonkabel aan op de PC en je e-mailberichten komen binnen c.q. worden verzonden. Huidige kostprijs, bij mijn weten voor dergelijke illegale verbindingen, in Havana is 30 cuc per maand.

#103033 door Osito
27 maart 2013, 14:18
Hallo MariekelovesCuba,
de werking is me nog niet geheel duidelijk, daarom probeer ik het anders te beschrijven:

- je novio heeft een computer en daarnaast vaste telefoon verbinding
- je novio kent een contactpersoon die een computer (server) heeft met email mogelijkheid en daarnaast vaste telefoon
- je novio belt naar een bepaald telefoonnummer, en komt zo in contact met de server van de contactpersoon
- je novio verbindt fysiek zijn telefoonlijn met zijn eigen computer
- je novio heeft dan email mogelijkheid, zenden naar en ontvangen van de server
- de contactpersoon legt af en toe verbinding van de server naar email of internet om de mails te verzenden (naar de buitenwereld) en te ontvangen; dat verklaart de soms grote tijd tussen verzenden van email van je novio naar de contactpersoon en arriveren van de email bij Marieke
- de contactpersoon betaalt voor de email verbinding ?? cuc/maand aan derden (illegaal?)
- je novio betaalt voor de email 10 cuc per maand vergoeding aan de contactpersoon?
- je novio betaalt per keer dat hij verbinding heeft met de server de telefoonkosten aan de telefoonmaatschappij (enkele pesos moneda nacional)

Graag je commentaar hierop, groeten, Osito

#103121 door Abena
05 apr 2013, 18:55
Hoi MariekelovesCuba, ik weet niet hoe goed je Spaans is of het Engels van je novio maar om al die vragen van Osito beantwoord te krijgen...Suerte!!
Ik vind het soms beter om niet alles tot in detail te weten in Cuba, zeker als het gaat om "illegale" dingen. Niet dat ik mijn kop in het zand wil steken maar uiteindelijk gaat het vaak om hun manier van overleven en dan is het beter dat niet alles bij iedereen bekend is. Na maanden onder de Cubanen geleefd te hebben, heb ik genoeg "illegale" dingen gezien en omkoperij meegemaakt. Voor mij is het dan horen, zien en zwijgen.
In Cuba is niets wat het lijkt, ik weet niet welk forumlid het eerder heeft geschreven maar ik ervaar dit als een grote waarheid over Cuba.

#103127 door sandersh
06 apr 2013, 00:32
Abena, het lijkt me handig voor MLC om te weten hoe haar geld besteed wordt.
Waarom zou ze dat niet uitzoeken? Ik ken talloze constructies in Cuba die beslist illegaal zijn. Over het algemeen geef ik de Cubanen groot gelijk. Hoezo mag je je niet met de waarheid bezighouden? Het is erg gezond om te begrijpen en durven in te zien hoe dingen in elkaar zitten. Als je dat doet, kan je juist levens redden. 'Kennis = macht', is mij altijd geleerd. Onwetendheid is gevaarlijk, vooral in een land waar mensen helaas alleen kunnen overleven door flink te liegen.
#103128 door MariekelovesCuba
06 apr 2013, 10:34
Hallo Osita (en anderen),

Met het rijtje dat je opstelde over de wijze van verbinden blijkt dat je prima weet hoe het werkt. Voor onze ADSL-tijd verbonden we onze computer ook met een modem en moesten we inbellen. Zo is het wel ongeveer ja.
Daar is wel een vaste telefoonlijn thuis voor nodig, Henriette, remember the good old times?

Ik communiceer in het Engels en dat gaat prima. Hoe hij het precies heeft geregeld interesseert me niet zo heel veel. Ja, zal inderdaad illegaal zijn. Beetje burgerlijke ongehoorzaamheid lijkt me helemaal niks mis mee.

Ik ben al lang blij dat hij het zo heeft kunnen regelen. Dus ik weet waar m'n geld naar toe is gegaan. Quality time per e-mail, zonder te veel stress aan zijn kant qua openingstijd van postkantoor/trage verbinding/kosten.

Details hoef ik ook niet altijd te weten, dat het noodzakelijk is om veel dingen illegaal te doen, weet ik wel. Ik ben en blijf geinteresseerd in hoe zaken in Cuba werken. Ik blijf me verbazen over de inventiviteit die daarbij noodzakelijk is en hoe de Cubanen ermee omgaan. Dus onwetendheid kan ik mezelf niet noemen.

Saludos,

Marieke

#103130 door Abena
06 apr 2013, 15:51
Sandersh, ik heb helemaal niet gezegd dat ze de dingen niet moet uitzoeken, en uiteraard is het handig om te weten waar je eigen geld naartoe gaat, maar niet alles moet aan de grote klok gehangen worden. Bovendien, wat is de waarheid? Jouw waarheid? Of hun waarheid? Of hun inventiviteit? Wat is liegen, leugentje om bestwil....Daar wordt in een hoop andere culturen heel anders mee omgegaan dan in Nederland. Dat heeft niks te maken met onwetendheid. Kennis =macht, helemaal mee eens, maar de kennis die wij (denken te) hebben is lang niet altijd de kennis die de Cubanen nodig hebben. Alleen wordt dat maar al te vaak gedacht.
Mariekelovescuba, ben en blijf geinteresseerd, hou je ogen en oren open, en vooral...leer Spaans/Cubaans als je in de gelegenheid bent. Zo weet je ook op zijn minst wat er over alles gezegd wordt.
En heel veel plezier met je novio in Gibara.

#103133 door quelindaescuba2000
06 apr 2013, 17:55
daarnaast nog andere tip realiseer je ook wat de risico's kunnen zijn bij "de illegale leefwijze in Cuba". Op het moment dat iets doorgebriefd wordt of voor waarheid aangenomen wordt, door het regime kan het maar zo zo zijn dat je huis/bezittingen ( wellicht via illegale handel verkregen) onteigend wordt. Niet overal is de CDR heel loyaal naar de bewoners in hun barrio en vooral als iemand aast op je huis.

#103135 door sandersh
07 apr 2013, 02:04
Als in de straat waar ik verblijf in Havana alle dames ineens nieuwe broeken van hetzelfde merk aan hebben, ben ik reuze geinteresseerd hoe ze daaraan komen. Niet omdat ik de illegale handel van de verkoopster wil verraden of veroordelen, maar puur om te zien hoe zij dat organiseert. (QueLinda heeft volkomen gelijk, je mag Cubanen nooit in gevaar brengen. Voor je het weet, zitten ze tot over hun hoofd diep in de problemen.) Maar door volledig te doorgronden hoe dit soort handel werkt, kan je veel over een land leren.
Als een keurige oude dame jarenlang haar halve huis blijkt te hebben verhuurd als pees-kamertjes aan hoeren, vertelt ze me een belangrijke waarheid. Niet mijn waarheid of haar waarheid, maar DE waarheid. Haar overlevingsstrategie.
Als een taxichauffeur op het vliegveld bij hoog en laag blijft volhouden dat een rit naar Vedado 30 CUC kost, staat hij wel degelijk tegen me te liegen. Die rit heb ik talloze keren gemaakt en ik ken het tarief.
Liegen blijft liegen, maakt niet uit waar je bent in de wereld.

#103139 door Tijn
07 apr 2013, 07:10
'Alle Cubanen liegen altijd' zei de Cubaan tegen me...

#103141 door sandersh
07 apr 2013, 09:27
Als in de straat waar ik verblijf in Havana alle dames ineens nieuwe broeken van hetzelfde merk aan hebben, ben ik reuze geinteresseerd hoe ze daaraan komen. Niet omdat ik de illegale handel van de verkoopster wil verraden of veroordelen, maar puur om te zien hoe zij dat organiseert. (QueLinda heeft volkomen gelijk, je mag Cubanen nooit in gevaar brengen. Voor je het weet, zitten ze tot over hun hoofd diep in de problemen.) Maar door volledig te doorgronden hoe dit soort handel werkt, kan je veel over een land leren.
Als een keurige oude dame jarenlang haar halve huis blijkt te hebben verhuurd als pees-kamertjes aan hoeren, vertelt ze me een belangrijke waarheid. Niet mijn waarheid of haar waarheid, maar DE waarheid. Komt geen filosoof aan te pas, is simpelweg een droog feit; haar overlevingsstrategie.
Als een taxichauffeur op het vliegveld bij hoog en laag blijft volhouden dat een rit naar Vedado 30 CUC kost, staat hij wel degelijk tegen me te liegen. Die rit heb ik talloze keren gemaakt en ik ken het tarief.
Liegen blijft liegen, maakt niet uit waar je bent in de wereld.

#103142 door Abena
07 apr 2013, 10:12
De feiten die je denkt te zien, zijn vaak vervormd en verdraaid. Heeft niks met filosofie te maken. maar met je eigen belevingswereld....Moet je eens kijken naar de "feiten" over Cuba op de nieuwszenders van Al Jazeera, van CNN, en van Telesur. Welke van de drie is jouw waarheid? Of nog een andere?
Dit is natuurlijk een discussie die ver gaat afwijken van het onderwerp. Maar juist heel boeiend om te voeren met (en niet alleen over) mensen uit landen waar (over)leven heel anders is dan hier.

#103143 door sandersh
07 apr 2013, 10:44
Ho ho ho. Ken uw klassieken. Aristoteles, Pilates, om een paar namen te noemen, wisten wel het één en ander over het begrip 'waarheid'.
Maar ja, kan 't schelen, Marieke zit intussen allang en breed bij haar vriendje in Cuba. Samen gezellig inbellend achter de computer.