Fidel si, Fidel no

Moderator: FORUMBEHEERDER

#112624 door Robert
14 jan 2017, 08:23
Nu heeft Obama er op zijn laatste dagen toch voor gezorgd dat een Cubaanse geldbron wat opdroogt en reageert de Cubaanse politiek nog blij ook.
Nu snap ik dat blije wel.
Trump denkt wellicht Cubanen blij, snel terugdraaien.
En hup de bron gaat weer open en in Cuba lachen ze binnensmonds......
#112625 door Tijn
14 jan 2017, 14:16
Een 'agressieve' wet (iedereen die bij jullie weg wil is bij ons welkom) terugdraaien is een politieke stap naar normalisatie van de betrekkingen... Daarom is Cuba blij.
De individuele Cubaan die gisteren op de boot naar de US zat of in Nicaragua door de bergen trok ziet dat wellicht anders...
#112626 door HijodelMundo
14 jan 2017, 15:56
Robert schreef:Nu heeft Obama er op zijn laatste dagen toch voor gezorgd dat een Cubaanse geldbron wat opdroogt en reageert de Cubaanse politiek nog blij ook.

Ik zie niet in hoe de Dry foot/Wet foot politiek een geldbron voor Cuba is? Als je doelt op de remesas (geld gestuurd door familie in het buitenland) dan is dat toch al een grotere inkomstenbron dan de feitelijke export van goederen uit Cuba.
Maar dan nog zijn die remesas niet een direct gevolg van de dry foot/wet foot politiek. De cubanen in de US (en europa) houden niet oppeens op met sturen van geld.

Het is wel spijtig voor de mensensmokkelaars. De overtocht per boot (of over land) daar wordt voor groot geld in gehandeld. En Cuba heeft altijd gesteld dat het een oneerlijke politiek is die mensen er toe zet een onmenselijke en gevaarlijke emmigratie aan te gaan.

Hijo
#112627 door Robert
14 jan 2017, 16:07
Tuurlijk moeten ze blij zijn om de reden die jij, Tijn, net als elke media, schetst.
Maar wellicht zie ik dat net ietsje anders.
De braindrain gaat tenslotte voornamelijk via andere kanalen.
#112628 door Robert
14 jan 2017, 16:21
HijodelMundo schreef:[
Ik zie niet in hoe de Dry foot/Wet foot politiek een geldbron voor Cuba is? Als je doelt op de remesas (geld gestuurd door familie in het buitenland) dan is dat toch al een grotere inkomstenbron dan de feitelijke export van goederen uit Cuba.
Maar dan nog zijn die remesas niet een direct gevolg van de dry foot/wet foot politiek. De cubanen in de US (en europa) houden niet oppeens op met sturen van geld.

Hijo

Je geeft zelf al het antwoord wat je vervolgens tracht te ontkrachten, hmm.

Wellicht denk ik dat voor een blijvende stroom geld richting Cuba ook een blijvende stroom emigranten nodig zijn, en hoe groter de stroom emigranten hoe groter de stroom geld richting Cuba.
Hierop ver gaande,
Cubanen die het land verlaten door, bijvoorbeeld, te trouwen met een buitenlander daarvan zal een groot gedeelte na een scheiding geen geld meer hebben om te kunnen versturen, of nog zeer tijdelijk dan wel minder.

Maar goed zoveel mensen zoveel meningen.
#112629 door dasilvasolis
14 jan 2017, 19:35
Denk zeker dat dit in het algemeen een goede zaak is . een wet die aanzet tot illegale migratie daar kan toch nielmand op dit forum voorstander van zijn. Want dat is wat gebeurde. Je kon als cubaan bijna onmogelijk legaal via de amerikaanse ambassade naar de vs emigrereñ. Enkel dus door via omwegen of via zee . ideaal dus voor mensensmokkelaars. Dat er cubanen zijn die droomden van de vs en die droom nu in duigen zien vallen tja.dat is zo maar Dit had je kunnen zien aankomen. Waarom denk je dat er vorig jaar duixenden via ecuador vertrokken zijbDe vs heeft toegezegd om 20000 migratie visá per jaar af te geven. Ver para creer. Let wel de cuban adjustment act is echter nog steeds geldig want die kan obama niet ooheffen.
#112631 door Pieterklu
15 jan 2017, 21:57
Cubanen zullen, ondanks de intrekking van de regeling door Obama, steeds andere wegen vinden om hun land te verlaten. De Cubaanse staat heeft weinig aan ongemotiveerde onderdanen die liever niet onder het huidige regiem in Cuba wonen en werken. Voor Obama is dit de afronding van de progressieve politiek die hij heeft bedreven met Cuba. Ogenschijnlijk is het een eenzijdige politieke stap van Obama, maar het is waarschijnlijker dat er sprake is van een één-tweetje. USA laat geen (nieuwe) cubanen toe, afgezien van wat politieke vluchtelingen. Onduidelijk blijft wat het Cubaanse zoenoffer richting Obama is voor de intrekking, of het moet zijn dat Obama het Trump niet heeft gegund een streep te halen door de voordelige vestigingsregel die Cubanen (en nu overigens nog de Costa Ricanen) is gegund. Komt er toch nog een konijn uit de witte hoed?
#112671 door Encantó
23 jan 2017, 19:02
Dat is een goede vraag. Als je twijfels hebt bij de cijfers.
Normaal dubbelcheck ik op voorhand. :oops:

De grafiek vond ik hier: pewresearsch.org. Op de website van the US customs and border protection vind ik echter niet meteen deze cijfers (alhoewel ze zeer recent moeten zijn).Toch vind ik nog cijfers voor fy 2014 en fy 2015 terug op een andere website die overeenstemmen: cis.org. Maar ook van deze site ken ik de agenda / bedoelingen niet. De meeste cijfers over Cuba zijn veel te laag of veel te hoog. Weinig bronnen zijn objectief.

Betrouwbare cijfers omtrent immigratie zijn terug te vinden in jaarboek 2015 van de homeland security.

Cubanen in diaspora

Volgens het jaarboek leven er momenteel 1.256.068 Cubanen in de VS die een permanente verblijfsvergunning kregen. (Uiteraard) zijn er geen cijfers bekend van illegale Cubaanse immigranten.

Een grote groep Cubanen is naar Spanje getrokken onder de Ley de Memoria Histórica de España: 120.000 Cubanen hebben ondertussen het Spaans staatsburgerschap verworven. In Italië en Duitsland leven 100.000 Cubanen (legaal). En in Venezuela, Canada en Frankrijk leven er ook bijna 100.000.

In totaal leven er momenteel ongeveer 1.700.000 'oorspronkelijke Cubanen' buiten Cuba op legale wijze. Cijfers over illegale Cubanen kan ik niet terugvinden.
#112676 door Ukraina
23 jan 2017, 21:28
Als je er van uitgaat dat er 11 miljoen Cubanen op Cuba leven, en 1.7 miljoen in het buitenland, dan betekent dat dat er op ong 10 Cubanen er 1.3 in het buitenland zit! Dat lijkt veel.
#112682 door Gibi345
25 jan 2017, 11:33
Het lijkt mij duidelijk dat een aantal leden gaarne de 'oude vijandbeelden' ten opzichte van Cuba blijven hanteren dan te onderkennen dat er veel en belangrijke veranderingen in Cuba en in de relaties tussen Cuba, Europa en de VS plaats vinden. Binnen een normalisering van verhoudingen tussen de VS en Cuba passen oude regelingen uit de tijd van de Koude oorlog niet meer, geen enkele staat accepteert een ondermijning van haar beleid door brain drain enzovoorts te stimuleren door een andere staat.

De VS kent zo'n regeling ook niet ten aanzien van China, toch ook een communistisch land waar veel voor verbetering vatbaar is, dus waarom geen verandering van beleid ten opzichte van Cuba? Zeker als dit niets heeft opgeleverd...

Er is nog een ander weblog waar veel van vijandbeelden ten opzichte van Cuba gekoesterd worden als je probeert te begrijpen van waaruit dit dan bekeken wordt dan blijkt de auteur een theocratie op Cuba voor te staan, zover ik weet is er geen enkele theocratie die democratisch is en de mensenrechten respecteerde....

Saludos,
Gibi
#112683 door Pieterklu
26 jan 2017, 10:26
Of de Cubaanse staat uiteindelijk blij zal worden van de afschaffing 'regeling natte voeten - droge voeten' valt te betwijfelen. Volgens de afspraken neemt Cuba nu al 500 criminele Cubanen terug.

En als Trump zijn belofte houdt, worden er ook nog eens 10.000 Cubanen teruggestuurd die in Amerikaanse gevangenissen verblijven. Dan wordt het pas echt gezellig in Havana en omstreken!

Nog snel retourtje Cuba boeken?
#112684 door Encantó
26 jan 2017, 15:07
Jazeker is de Cubaanse overheid daarmee tevreden! Het was de laatste tijd weer dweilen met alle kranen open. Dat zou je als Cubakenner (zijn we hier toch allemaal een beetje?) zeker moeten weten. Graaf in je eigen geschiedenis en kijk wat de brain drain van 1583-1585 hier heeft gedaan. *)

Ik weet niet of het zo is dat Cuba als tegenprestatie criminelen in haar gevangenis gaat opnemen. Het lijkt mij vreemd: omdat de afschaffing van 'de Order' wet feet / dry feet een unilaterale beslissing is. Vergeet ook niet dat deze interpretatie van de Cuban Adjustment Act (1966, Lyndon Johnson én Congress) er gekomen is in 1995 als verlichting van deze Cuban Adjustment Act.

Voor de duidelijkheid:

1966 Cuban Adjustament Act: "alle Cubanen zijn bijzonder welkom"
    1995 Presidential Order van Clinton: "alle Cubanen die erin slagen om voet aan wal te zetten zijn bijzonder welkom" (dry feet)
    2017 Presidential Order van Obama: "Cubanen zijn voortaan net zo welkom als alle andere migranten" (niet langer bijzonder welkom)

De facto wil dit zeggen dat de Cubanen niet langer speciale rechten hebben als ze naar de USA proberen uit te wijken...

Let wel: de Cuban Adjustent Act bestaat nog steeds (kan alleen door U.S. Congress worden opgeheven). Nu is het zo dat deze wet (Act) op diverse wijzen kan worden geïnterpreteerd door de zittende President. Hij neemt dan per decreet bestuurlijke besluiten (Presidential Orders ; Nl.: algemene maatregelen van bestuur - B.: KB's) die aangeven op welke wijze dat de wet moet worden begrepen en toegepast. Het nadeel van een Presidential Order is dat die kan herroepen worden (door Trump?).

Afbeelding
c:?

*)De grootste beweging naar het noorden (vooral Holland) vond plaats in de jaren 1583-1585 tijdens de herovering door het regeringsleger van de grote Vlaamse en Brabantse steden (Ieper, Brugge, Gent, Brussel, Mechelen en vooral Antwerpen). Dankzij de instroom van deze veelal kapitaalkrachtigen en/of intellectuelen ging het economische en militaire overwicht verschuiven van de Zuidelijke naar de Noordelijke Nederlanden.
#112696 door Ukraina
29 jan 2017, 11:25
@Gibi "...Er is nog een ander weblog... " kan je ff een url daarvan sturen, ben wel benieuwd.

@Encantó Waar heb je die foto vandaan??? Dit is een totaal ongeloofwaardige constructie, ik kan niet anders dan geloven dat dat gefotosjopt is. Als het echt zou zijn, moet er een heel groot drijfvermogen onder de wagen zitten. Heb je meer info en fotos van dit gevaarte, vooral van op het droge?
#112697 door Gibi345
29 jan 2017, 13:22
Wat gisteren geschreven werd lijkt in de huidige situatie van de VS al snel achterhaald! De beeindiging van de droge voetenregeling wordt in Mexico al toegepast (Reuters, 27 januari 2017). Normalisering van internationale verhoudingen tussen staten houdt in dat de internationale verdragen m.b.t. asiel- en vluchtenrecht gelden en die ook door de VS zijn ondertekend.

Een Cubaan moet nu aantonen of deze wetgeving (conform internationale standaards) voor hem of haar van toepassing is, bij vertrek naar de VS een paspoort krijgen en sociaal-economische voordelen zonder toetsing hoort daar niet bij!

Of de VS zich in de nieuwe politieke situatie van Trump zich hieraan d.w.z. aan internationale verdragen over asiel, vluchtelingen en mensenrechten gaat houden lijkt zeer twijfelachtig voor de Cubanen maar meer in zijn algemeenheid voor Latinos en andere minderheden lijken hier zeer benauwde dagen aangebroken.....

Saludos,
Gibi
#112701 door Encantó
29 jan 2017, 15:40
@gibi: dit is eveneens nonsens.

De Cuban Adjustment Act (waar dit allemaal deel van is) is een nationale aangelegenheid van de USA om een instabiele situatie in Cuba te creëren door getalenteerde Cubanen uit het land te zuigen. Tevens wordt daardoor een diaspora gecreëerd met als doel een startbasis te bieden om vanuit het buitenland (USA) een rebellie, revolutie, strijd,... tegen de Cubaanse overheid te beginnen.

Playa Giron. Remember ?!

Voorts zijn er geen internationale standaards. Wel heel soms bilaterale verdragen die emi- en immigratie regelen. Maar die komen dus slechts uitzonderlijk voor.
#112703 door Encantó
29 jan 2017, 15:50
@ gibi,

ik heb uw post eens nagelezen. Er is geen enkele bij die iets voorstelt. Mijn gedacht.

Er komt een trein voorbij, je springt erop, roept eens en verlaat daarna de wagon op het volgende station. Met achterlaten van wat pamfletten voor één of ander evenement.
#112704 door Encantó
29 jan 2017, 16:01
Ukraina schreef:@Encantó Waar heb je die foto vandaan???

It's all over the net.

Maar inderdaad, ik dacht (denk) ook dat de foto geshopt is. Nochtans kom ik deze Mercury 1949 ook in andere berichten tegen.

Er is wel minstens een omgebouwde camion Chevrolet 1951 geweest waarmee men de oversteek heeft gemaakt. De originele camion heeft men doen zinken (en de inzittenden werden teruggestuurd). In Miami staat nog een replica.

http://www.floatingcubans.com/

https://www.youtube.com/watch?v=8pq89KLHscM

[youtube]https://youtu.be/8pq89KLHscM[/youtube]
#112705 door Ukraina
31 jan 2017, 18:41
@ Encantó,
bedankt voor de info. Die mensen moeten totaal wanhopig geweest zijn, of compleet gestoord om met dit soort "vaartuigen" de zee op te gaan.
Waarom voerden ze niet van de oostpunt naar Haiti, is de stroming daar nog gevaarlijker? Of hadden ze geen geld om verder te reizen..