Dejame ver

Moderator: FORUMBEHEERDER

#107561 door Robert
14 jun 2014, 06:23
Ik vond in Havana de plaatselijk intratuin (jaja heette natuurlijk niet zo) interessant.
Niet om er een siertuin te bewonderen maar om fruitbomen te kopen.
Vele van de op Cuba verkrijgbare soorten staan ondertussen in de tuin van het huis van mijn vrouw.
Avocado's, verschillende sinaasappels, mandarijnen,mango's, verschillende cocospalmen, guanabana, een soort reuze citroenen, een soort lychees, iets wat ze Cubaanse kersen nomen maar voor mij lijken het meer mini nectarines, die dingen met roze vruchtvlees en harde pitjes, etc etc.
Cacao bleef niet in leven en cashewnoten had ik ook nog geen boompje van kunnen bemachtigen.
Natuurlijk ook banenplanten, koffie, etc etc.
En voor hout een aantal mahoniebomen.
Een boompje van dat zwarte hout was me ook nog niet gelukt te vinden, wel familie daarvan.
#107562 door hombredecuba
14 jun 2014, 09:39
Het is inderdaad bijzonder wat er allemaal groeit op het land.
Wij gaan vaak op bezoek bij familie in de ''Campo'' waar we elke keer een rondleiding krijgen van alles wat er groeit en bloeit.
Heel bijzonder dat je koffie krijgt van zelfgekweekte koffiebonen. Verser kan het niet.
Ook de verhalen erbij dat elke fruitsoort wel iets goeds doet voor bepaalde lichaamsdelen.
Zo kun je dus bijna voor niets leven omdat er vanwege de hoeveelheid ook veel groente en fruit verkocht wordt.
Vis wordt zelf gevangen,net zoals de konijntjes,die trouwen heel lekker zijn.
Er liep nog een ''abuelo'' rond van 93 jaar!!! Zou dit toch door ''onbespoten'' groente en fruit komen?
Of een minder stressvol leven?
#107564 door hombredecuba
14 jun 2014, 13:06
Dat geld ook voor de vrucht ''Guanabana'' die door wetenschappers wordt aangeprezen als kankerbestrijdende vrucht.
Ik drink zelf veel het sap van deze vrucht......heerlijk.
Je kunt heel makkelijk aan je vitamine C behoefte voldoen op Cuba.
De sinasappels kun je bijna overal (gratis) uit de boom plukken.
Natuurlijk het altijd aanwezig van tomaat en sla,maar ook Pepino(komkommer) Limon,Guayaba,Habichuela,Rabano,Aron,Chirimoya,Ananas,Avocado,Mango en soms Appels en Aardbeien.
Ik vind wel dat er meer fruit en groente wordt gegeten dan vroeger,maar nog steeds is het moeilijk om Cubanen aan het groente en fruit te krijgen.....
#107565 door Robert
14 jun 2014, 16:13
Bij mijn vrouw in de tuin staan ook een paar struiken waarvan de vrucht een beetje lijkt op een wat kleinere guanabana.
De vrucht kun je eten als hij bijna rijp is maar is dan behoorlijk hard, hij word opeens rijp en dan is het net pap die bitter is en stinkt.
De varkens en kippen zijn er gek op.
Maar die vrucht schijn zo'n beetje overal goed voor te zijn