Cuba links

Moderator: FORUMBEHEERDER

#94690 door Paully
01 jun 2011, 10:05
Backpacken door Cuba

Wie denkt dat Cuba alleen maar te bezoeken is via een all inclusive zonvakantie of georganiseerde rondreis heeft het mis. Cuba is prima individueel te ontdekken en wordt daarom steeds vaker door backpackers en stelletjes die alleen een vliegticket en huurauto boeken bezocht. Echter moet je wel rekening houden met de matige infrastructuur in sommige gedeeltes van het eiland en kan je niet met lokale valuta betalen. Het grootste eiland van de Cariben met al haar charmes moet je nu ontdekken. Wacht niet te lang. Nu Fidel Castro de macht heeft overgedragen aan zijn broer Raul, wordt gevreesd voor een toenadering tussen Cuba en de Verenigde Staten. En of dat ten goede zal komen aan de charme van deze Caribische parel is nog maar zeer de vraag.

Cuba heeft veel te bieden. Een panorama van tabaksvelden, suikerrietplantages, fruitbomen en oldtimers wisselen elkaar in rap tempo af. Cuba is natuurlijk het land van de sigaren. De tabaksstreek Pinar del Rio, waar - volgens liefhebbers - de beste sigaren ter wereld worden voortgebracht is indrukwekkend om te bezoeken. Ook de vallei van de Viñales, waar de tabak wordt geteeld, staat sinds 1999 op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO. Naast tabak verbouwt de bevolking van Pinar del Rio ook suikerriet (denk maar aan de werelberoemde Havana Club-rum), rijst (dat je overigens vaak te eten krijgt in combinatie met kip) en citrusvruchten.

Havana is een must see voor toeristen. De klanken van opzwepende salsamuziek hoor je overal op straat. De koloniale gebouwen, de oude straatjes en de Amerikaanse auto's geven het beeld alsof de tijd er is blijven stilstaan. De stad herbergt tal van bezienswaardigheden met het Plein van de Revolutie (Plaza de la Revolución) met de levensgrote tekening van Che Guevara als middelpunt. Havana staat verder bekend om zijn oldtimers. De oude auto's, destijds geïmporteerd vanuit de Verenigde Staten, maken deel uit van het stadsbeeld. Ze worden zo lang mogelijk rijdend gehouden. Omdat Cuba vandaag de dag zo afhankelijk is van de inkomsten uit toerisme.

De bekende bar Bodeguita del Medio, waar de bekende Amerikaanse schrijver Ernest Hemingway zijn mojito ging drinken, moet je zeker bezoeken. Uiteraard mag een bezoek aan de vele charmante barretjes waar je de beste cocktails kan drinken bij live muziek van lokale bandjes niet ontbreken.

Houd je van musea dan reis je met de rugzak naar Trinidad. De stad is door Unesco op de werelderfgoed lijst geplaatst. Het is een stad met sierlijke gebouwen uit de welvarende koloniale tijd en de suikerproductie hier hoogtij vierde.

Holguin is een stad met een rijke culturele traditie en werd door Cristoffel Columbus omschreven als het mooiste wat hij ooit heeft gezien.

Villa Clara is het oude koloniale stad waar Ernesto Che Guevara zich thuisvoelde. Hier vind je vele verwijzingen naar het icoon van de Cubaanse revolutie.

#94691 door Joop_Siroop
01 jun 2011, 12:19
Cuba is prima individueel te ontdekken en wordt daarom steeds vaker door backpackers en stelletjes die alleen een vliegticket en huurauto boeken bezocht.

haha, zo kan ik ook backpacken
;-)

oh wacht, het is een poging om een of andere website de lucht in te helpen. Dan zal ik netjes even de links verwijderen.

Het zal me niet verbazen als dit het standaardwerk over backpacken in Cuba wordt...

:D :D :D
Laatst bijgewerkt door Joop_Siroop op 02 jun 2011, 09:51, in totaal 1 keer bewerkt.

#94694 door jorn2jorn
02 jun 2011, 09:37
Was het zo erg? Ik word zo toch wel een beetje nieuwsgierig naar die mysterieuze verwijderde website! :( Hoe kom ik er nu achter wat Columbus schreef over Holguin? Ik weet niet beter dat ie alleen een paar bulten bij Gibara zag, die op een zadel leken.

#94695 door Joop_Siroop
02 jun 2011, 09:52
Alles over Cuba

Cuba, zon zee en strand. Het lijkt alsof de tijd er 50 jaar heeft stil gestaan.

http://www.maakmijrijk.nl
;-)

#94698 door Eddy77
02 jun 2011, 18:07
Prima dat je de link verwijderd hebt! Ik irriteer me mateloos aan de phrase 'wacht niet te lang voordat fidel dood is en de vs de boel overneemt...' Daaruit klinkt dat het vooral zo moet blijven met een arme bevolking die niet mag zeggen wat ze wil, zich in aftandse ziekenhuizen moeten laten verzorgen, want oh oh ondanks de blokkade is het wel een sociaal paradijs dat cuba met fantastische gratis gezondheidszorg... en ja het is heel mooi om te zien hoe een samenleving eruit ziet waarin mensen niks hebben en mogen, behalve toeristen entertainen en (helaas steeds vaker) een poot uidraaien.

En over de bodeguita del medio, dat heeft niks met cuba te maken, wat je daar tegenkomt zijn toeristen en verder niks, een soort varadero in habana.

#94711 door Tijn
03 jun 2011, 12:41
Hear hear Eddy, Hear hear! helemaal met je eens