Wat moet ik waar regelen?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#70138 door Joop_Siroop
23 okt 2007, 20:44
Handleiding visumaanvraag voor toeristisch bezoek aan NL
Informatie afkomstig van de Nederlandse Ambassade in Havana.
(Versie 29 januari 2007)

Informatie voor Nederlanders die een Cubaan(se) willen uitnodigen voor
een kort verblijf (maximaal 90 dagen) in Nederland voor
toeristische doeleinden (incl. familie- of vriendenbezoek).

Wanneer een Nederlander een Cubaans onderdaan uitnodigt om naar
Nederland te komen voor toeristische doeleinden, dient de Cubaanse
onderdaan bij zijn visumaanvraag de volgende documenten te
overleggen:

Van de Nederlander die uitnodigt:

1. 1. Een verklaring van garantstelling door de referent (persoon
die uitnodigt), te legaliseren door de gemeente waar de referent in
Nederland woont. De referent dient zich bereid te verklaren om alle kosten
van het verblijf in Nederland van de betreffende Cubaan(se) op zich te
nemen, alsmede voor zijn (haar) terugreis naar Cuba;

2. Een recente werkgeversverklaring en een zo recent mogelijk
loonstrookje. Indien dit niet mogelijk is (bijv. omdat de referent een
pensioen ontvangt), een ander bewijs dat de referent voldoende
inkomsten (tenminste EUR 1156,54 netto per maand) geniet om voor zijn
gast garant te kunnen staan;

3. Een bewijs dat voor de Cubaanse onderdaan een
ziektekostenverzekering is afgesloten voor de periode waarin deze
in het Schengengebied zal verblijven. De verzekeringspolis dient te
worden getoond aan de ambassade na goedkeuring van de
visumaanvraag;

4. Een fotokopie van de houderpagina van zijn (haar)
paspoort;

5. Een bewijs van reservering voor de retourvlucht.

Van alle bovengenoemde documenten dienen (met uitzondering van punt
3) de originelen overlegd te worden door de Cubaanse onderdaan. De
referent in Nederland dient deze documenten naar de Cubaanse
onderdaan te sturen, en niet naar deze Ambassade.

Van de Cubaan(se): een Cubaans paspoort dat nog minimaal drie
maanden geldig is
na de datum waarop de Cubaanse onderdaan zal
terugkeren naar Cuba.

Voorts dient de Cubaanse onderdaan:
- 2 pasfoto’s in te leveren en;
- een officieel visumaanvraagformulier in te vullen (wordt gratis op de ambassade verstrekt).

De Ambassade kan te allen tijde de Cubaanse onderdaan om extra
informatie verzoeken.

Na ontvangst en akkoord bevinden van bovengenoemde documenten, kan
afgifte van het visum geautoriseerd worden. De visumrechten dienen te
worden voldaan bij het indienen van de aanvraag. Bij weigering van de
aanvraag worden de betaalde visumrechten niet gerestitueerd.

Een visum voor kort verblijf (maximaal 90 dagen) is in principe een
Schengenvisum: het is geldig voor zowel Nederland als voor de andere
landen die partij zijn bij het Verdrag van Schengen.

N.B.: Per zes aaneengesloten maanden kan maximaal 90 dagen binnen
het Schengengebied verbleven worden.

PS:
Dit is geen discussie thread. Gebabbel wordt verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Joop_Siroop op 07 mei 2013, 22:09, in totaal 2 keer bewerkt.

#70139 door brel
23 okt 2007, 20:48
nog een klein vraagje in verband met het visum kort verblijf .
Wanneer belgie of nederland het kort verblijf toegestaan heeft moet de cubaan(se) uitgenodigde naar de immagracion gaan om toestemming te vragen om het land te verlaten . Hier moet een bepaalde som betaald worden .
kan iemand mij mede delen hoeveel er bij de immigracion moet betaald worden ?

#70174 door peerke
24 okt 2007, 19:34
kost 40 euro is in 10 min geregegeld ,heb het geregeld op het consulaat in rotterdam.

gr.peerke

#70185 door carino
25 okt 2007, 11:25
Brel, zij moet een Permiso de Viaje en el Exterior (PVE) aanvragen bij de inmigración. Kosten 150 CUC. Duurt ongeveer 4 weken. Tevens moet zij de vliegticket kunnen laten zien bij het afhalen van de PVE. Als je het via de Consulteria Juridica Internacional doet gaat het in 1 week maar dan betaal je 200 CUC extra :D
Voor de aanvraag van de PVE heeft zij een uitnodigingsbrief van jou nodig: door jou aan te vragen bij de consul. Kosten 175 euro. Voor de aanvraag heb je een notariele akte nodig die vertaald is. Kosten rond de 150 euro. Laten legaliseren bij het ministerie van buitenlandse zaken.
O ja, ze heeft natuurlijk ook een paspoort nodig. Kost 50 CUC
Peerke bedoelt waarschijnlijk de prorrogación (verlenging). De basis PVE is 30 dagen geldig en kan bij de consul worden verlengd tot een maximum van 11 maanden. Kost 40 euro per maand.
Laatst bijgewerkt door carino op 25 okt 2007, 15:17, in totaal 1 keer bewerkt.

#70190 door brel
25 okt 2007, 15:22
Dank je carino . ik dacht ook dat dat papier dat zij nodig had van de immigracion 150 CUC koste .
maar omdat ik vorige week ergens op het forum gelezen dat het 60 euro kostte , dacht ik dat zij mij weer aan het beliegen was . Gelukkig is dat doch niet terug het geval .

en orrroz heeft wel gelijk dat dat uitnodigen een heel gedoe is .
Hij heeft wel de mogelijkheid om twee keer een maand naar cuba te gaan .
Ik ga om de twee a drie maand een week naar cuba , maar als ik dan terug kom zijn het al grote problemen met mijn werk . als ik een maand weg zou gaan dan denk ik dat ik failliet ben als ik terug kom .

En orroz , hoe weet je dan welk vlees je in de kuip hebt , als je uw vriendin nooit niet naar belgie ( of nederland ) uitnodigd .
Als die cubaanse hier zijn dan zijn ze wel heel anders dan dat zij in cuba zijn .
En dat geld ook voor u . Als u in cuba bent , dan bent u op vakantie en dan ben je ook heel anders dan dat je hier in belgie ( of nederland bent ) .

Voor wat mij betreft . als je meer wil , dan moet je toch een paar keer voor een langere periode uw vriendin uitnodigen .
#86092 door HenkieHF
01 feb 2010, 14:39
niet veel gewijzigd maar in elk geval wel de inkomensgrens

VISUM VOOR TOERISTISCH BEZOEK AAN NEDERLAND
Informatie voor Nederlanders die een Cubaans onderdaan willen uitnodigen voor een kort verblijf (maximaal 90 dagen) in Nederland voor toeristische doeleinden (incl. familie- of vriendenbezoek).

Wanneer een Nederlander een Cubaans onderdaan uitnodigt om naar Nederland te komen voor toeristische doeleinden, dient de Cubaanse onderdaan bij zijn visumaanvraag de volgende documenten te overleggen:

1. Een recente verklaring van garantstelling door de referent (persoon die uitnodigt), te legaliseren door de gemeente waar de referent in Nederland woont. De referent dient zich bereid te verklaren om alle kosten van het verblijf in Nederland van de betreffende Cubaan(se) op zich te nemen, alsmede voor zijn (haar) terugreis naar Cuba;
2. Een recente werkgeversverklaring en drie (opeenvolgende) recente loonstrookjes. Indien dit niet mogelijk is (bijv. omdat de referent een pensioen ontvangt), een ander bewijs dat de referent voldoende inkomsten (tenminste EUR 1299,04 netto per maand) geniet om voor zijn gast garant te kunnen staan;
3. Een bewijs dat voor de Cubaanse onderdaan een ziektekostenverzekering is afgesloten voor de periode waarin deze in het Schengengebied zal verblijven. De verzekeringspolis dient te worden getoond aan de ambassade na goedkeuring van de visumaanvraag.
4. Een verklaring van de werkgever van de Cubaanse onderdaan waarbij goedkeuring voor de verlof periode wordt vermeld.
5. Een fotokopie van de houderpagina van zijn (haar) paspoort.
6. Een bewijs van reservering voor de retourvlucht.

Van alle bovengenoemde documenten dienen (met uitzondering van punt 3) de originelen overlegd te worden door de Cubaanse onderdaan. De referent in Nederland dient deze documenten naar de Cubaanse onderdaan te sturen, en niet naar deze Ambassade.

De Cubaanse onderdaan dient verder een Cubaans paspoort te overleggen dat nog minimaal drie maanden geldig is na de datum waarop de Cubaanse onderdaan zal terugkeren naar Cuba.

Voorts dient de Cubaanse onderdaan 2 pasfoto’s in te leveren en een officieel visumaanvraagformulier in te vullen (wordt gratis op de ambassade verstrekt).

De Ambassade kan ten alle tijde de Cubaanse onderdaan om extra informatie verzoeken.

Een aanvraag kan enkele weken in beslag nemen en wordt pas in behandeling genomen wanneer alle gevraagde bescheiden en documenten compleet zijn. Het is de verantwoordelijkheid van de aanvrager de aanvraag volledig in te dienen. Daar een onvolledige aanvraag eventuele reisplannen kan beinvloeden is het van belang de instructies te volgens zoals omschreven.

Na ontvangst en akkoord bevinden van bovengenoemde documenten, kan afgifte van het visum geautoriseerd worden. De visumrechten dienen te worden voldaan bij het indienen van de aanvraag. Bij weigering van de aanvraag worden de betaalde visumrechten niet gerestitueerd.

Een visum voor kort verblijf (maximaal 90 dagen) is in principe een Schengenvisum: het is geldig voor zowel Nederland als voor de andere landen die partij zijn bij het Verdrag van Schengen.

N.B.: Per zes aaneengesloten maanden kan maximaal 90 dagen binnen het Schengengebied verbleven worden.

Havanna, 14 januari 2010

*Sinds 1 juni 2004 geldt een minimumdekking van € 30.000,- voor repatriëring om medische redenen, dringende medische zorg of spoedbehandeling in een ziekenhuis. De verzekering dient geldig te zijn in het hele Schengengebied en moet de hele verblijfsduur bestrijken. Een en ander dient duidelijk in de polis naar voren te komen.

#91118 door Prawo
14 sep 2010, 03:49
Sinds 31 juli 2010 is de inkomenseis voor garantstellers gewijzigd.
In plaats van naar een netto bedrag wordt nu gekeken naar een bruto bedrag.

De norm is € 1416 (in 2010).

Het gaat om het bedrag dat in de arbeidsovereenkomst of de salarisspecificatie (loonstrook) staat. Op de loonstrook staat dit bedrag bijvoorbeeld in het vakje SV-loon.
SV-loon wordt soms ook 'loon SV' of '(bruto)loon SVW' genoemd

#91119 door Prawo
14 sep 2010, 03:52
Op 4 april 2010 is de Visumcode ingevoerd.

Daaruit volgt onder meer dat iemand binnen veertien dagen een afspraak moet kunnen maken voor het indienen van de visumaanvraag en dat daarop vervolgens binnen veertien dagen moet worden beslist, een termijn die met veertien dagen kan worden verlengd.

Vanaf drie maanden voor de voorgenomen vertrekdatum kan een visumaanvraag worden ingediend.

#91467 door HenkieHF
12 okt 2010, 15:20
deze heeft ook goede voorwaarden schengen-verzekering en is iets goedkopere dan oom

http://www.elviamondial-partners.be/i0t ... bimusl2ei1)/Affinity/3841_NL_welcome.htm

de hele link past hier niet op (?) dus bovenstaande even kopieren of op de mondial site zoeken naar schengenvisum

#91472 door Prawo
12 okt 2010, 23:18
Ik krijg die link met geen mogelijkheid aan de praat.
Kan ook wel kloppen, want Elvia heet tegenwoordig Mondial-Assistance

Zo kwam ik op de Nederlandse site van Monial-Assistance, waar ik niet direct iets kon vinden, maar waar waar Maud mij desgevraagd het volgende vertelde:
U wilt iets weten over buitenlandse bezoekers? U kunt de Travel Risk Insurance van Mondial Assistance voor vrienden en familie afsluiten, die langskomen in Nederland of met wie u op vakantie gaat. Wilt u de Travel Risk Insurance afsluiten dan kunt u telefonisch met ons opnemen op nummer (020) 561 87 11. Wij zijn te bereiken op werkdagen en op zaterdag (08:00-18.00 uur / 09:00-17.00 uur), of vul het contactformulier in.

Op hun Belgische site leverde het trefwoord Schengenvisum wel informatie, met name dat de kosten € 20 per week zouden bedragen.

Ook hier de mogelijkheid van vergoeding van kosten als het visum wordt geweigerd.
Kunnen annuleringskosten geclaimd worden als de reis geannuleerd moet worden omdat het visum niet in orde komt?
Antwoord:
Ja, mits het niet verkrijgen van een visum onvoorzien is. Het visum moet onverwacht niet in orde komen of geweigerd worden. Het te laat aanvragen van een visum is niet verzekerd.
maar niet direct iets over premierestitutie. Verder bestaat er een Ticket Annuleringsverzekering die wellicht interessant is als je een goedkoop ticket niet aan je neus voorbij wilt laten gaan maar nog niet zeker bent van het visum.

Let op de uitsluiting "het te laat aanvragen van een visum is niet verzekerd". Dat kan nog wel eens discussie opleveren. Vraag visa dus tijdig aan. Dat kan vanaf drie maanden voor de voorgenomen vertrekdatum.

.

#92785 door Prawo
08 jan 2011, 12:35
Bedenk dat Nederland vanaf 1 januari 2011 een nieuw model heeft voor de uitnodiging/garantverklaring waarbij de handtekening(en) eronder moeten worden gelegaliseerd bij de gemeente.
Het heet nu Bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking

Het formulier staat onder andere op de site van Buitenlandse Zaken: http://www.minbuza.nl/dsresource?object ... 6&type=org

#92979 door ElineM
18 jan 2011, 15:37
Er is een Cubaanse verzekering, deze kost 225 cuc voor 90 dagen. Als de ambassade de visum aanvraag heeft goedgekeurd hoef je deze pas te gaan afsluiten en te tonen bij het afhalen van het visum.

#93007 door JackL
20 jan 2011, 15:55
Mijn recente ervaringen met het aanvragen van het touristisch visum: Ik heb het nieuwe garantie formulier van de IND uitgeprint en de gegevens ingevuld. Let op dat je niets ondertekent, dat moet nl in het bijzijn van de ambtenaar van de gemeente. Omdat we getrouwd zijn, moest mijn vrouw ook ondertekenen hetgeen betekent dat we nu 2x de leges moesten betalen: 26 euro. Daarna bij het Min BUZA de handtekeningen laten legaliseren: 10 euro.

Vervolgens naar het Cubaanse Consulaat in Rotterdam. Daar werd het garantieformulier goedgekeurd en de Carta de Invitacion klaargemaakt. Kosten 200 euro.

#93102 door JackL
25 jan 2011, 16:00
Weet nu dat de visumrechten die door een cubaans onderdaan betaald moeten worden 73.80 CUC zijn. (jan 2011)

#94069 door Dani Patron
05 apr 2011, 22:49
hallo allemaal,

Ik zie door de bomen het bos niet meer....
Maar kan iemand mij wellicht helpen?

Er moet een ziektekosten verzekering aangevraagd worden voor mijn vriend die op bezoek komt.
Kan ik die verzekering regelen nadat hij zijn visum heeft aangevraagd e.d.?
Of moet hij bewijs hiervan kunnen overleggen als hij zijn visum gaat aanvragen?

alvast bedankt voor de reacties.

groetjes Dani

#94071 door Sandro72
06 apr 2011, 09:00
hola,

hij moet op de ambassade laten zien dat ie verzekerd is anders krijgt hij geen visum!

de polis kan je naar hem opsturen, je kan hem verzekeren bij europeesche verzekeringen, anwb,... 2 euro p/dag, moet ingaan op de dag dat hij vertrekt en niet als ie aankomt,

succes

#94072 door JVLebbink
06 apr 2011, 10:00
ook een optie:

https://www.oomverzekeringen.nl/

Heb ik tot nu toe gebruikt voor zowel mijn vrouw als haar moeder. Ik weet niet hoe goed de service is als er gebruik van gemaakt moet worden.

J

#94077 door Kefke04
06 apr 2011, 10:58
tegen mijn vriendin hebben ze op de (Belgische) ambasade gezegd, dat je deze verzekering nu moet kopen in Cuba 250 cuc.

het kan in Vedado

#94078 door carino
06 apr 2011, 12:12
JVLebbink schreef:Ik weet niet hoe goed de service is als er gebruik van gemaakt moet worden.J

Ik heb er ook gebruik van gemaakt (mijn vrouw, haar zoon en haar zus) en ook kosten geclaimd. Service is prima. Kosten werden prompt vergoed.
#94107 door salsacocktail
07 apr 2011, 13:30
hallo allemaal, ik heb toch ook nog wat vragen.....

er staat: de polis kan je naar hem opsturen, je kan hem verzekeren bij europeesche verzekeringen, anwb,... 2 euro p/dag, moet ingaan op de dag dat hij vertrekt en niet als ie aankomt

dat betekent dat als je die ziektekosten afsluit je ook al het ticket moet hebben gekocht dan ?
dus als je alle papieren klaar hebt moet je ook een ticket kopen en meesturen ?

is het voor cubanen ook mogelijk om in cuba een ticket naar nederland te kopen ?

Groetjes Sabine

#94126 door Sandro72
07 apr 2011, 22:09
eerste visum van me vrouw werd afgewezen door de ambassade (verstigings risico)

een reservering van de vlucht is voor de ambassade voldoende,
de verzekering kon ik aanpassen (datas) bij de europeesche verzekering!!

hoe er rekening mee dat hij nog een carta blanca moet regelen om cuba te mogen verlaten,
carta blanca kan hij pas aanvragen als hij onze visum in zijn paspoort heeft staan,
duur van het verkrijgen van de carta blanca loopt uiteen !!!

carta blanca = P.V.E permiso viaje exterior

#94127 door Maluku
07 apr 2011, 22:18
Mijn vrouw is hier 90 dagen geweest op toeristenvisum, na hoeveel tijd kun je weer een nieuw toeristenvisum aanvragen? Bij de IND te horen gekregen dat we 90 dagen moeten wachten voordat we weer een visum kunnen aanvragen en op deze visumaanvraag weer een datum opgeven van 2 of 3 maand later. Dus kan ze hier pas na 5 of 6 maand weer zijn? Klopt dit?
Wie heeft hier ervaring mee?

Groet Maluku

#94369 door AL
26 apr 2011, 20:45
weet niet hoe het nu zit met martinair omdat deze over zijn naar KLM.
Maar afgelopen december zaten ze nog gewoon in Vedado op straat 23.
Je kan daar een retour boeken bij het martinair kantoor. Is meestal ook nog goedkoper dan als je hier naar martinair belt. Dit heeft weer te maken met dollar en de plaats van vertrek wat ik er van begreep.
Het voordeel van daar boeken is dat ze een reservering voor je maken die voldoende is voor de nederlandse ambasade. Zo loop je geen risico dat als de ambasade de aanvraag niet toekend dat je al een duur ticket gekocht hebt. ;-)
't is maar een belangrijk weetje.

#94592 door Prawo
20 mei 2011, 11:50
Maluku schreef:Mijn vrouw is hier 90 dagen geweest op toeristenvisum, na hoeveel tijd kun je weer een nieuw toeristenvisum aanvragen?
Omdat je een visum drie maanden voor de geplande reis kunt aanvragen en je in een periode van zes maanden drie maanden hier mag zijn kun je dus direct na aankomst weer een visum gaan aanvragen. Als je vertrekdatum maar buiten de periode van zes maanden ligt, gerekend vanaf de eerdere inreisdatum in het Schengengebied.

.

#94593 door Elisabeth
20 mei 2011, 12:20
Weet je ook hoe lang de wachttijd is voor een Cubaan die net gisteren, 19 mei teruggevlogen is naar Cuba na een verblijf van 30 dagen hier? Is de wachttijd dan maar30 dagen of ook 3 maanden voordat ze weer in Schengen-gebied mag inreizen? M.a.w. kan ze theoretisch al op 2 juli weer naar Europa terugkomen?