Wat moet ik waar regelen?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#112188 door tirandole
07 sep 2016, 14:09
Beste forum-genoten,
Ik ben van plan mijn Cubaanse vriendin uit te nodigen in Nederland. Nu heb ik het forum aardig doorgespit en een hoop nuttige informatie gevonden, ook de ambassade in Havana is behulpzaam. Nu is er echter iets wat mij nog niet helemaal helder is, en ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven. Mijn vraag is de volgende:
Bij de visumaanvraag moet er een reservering van een retour-ticket worden overlegd en dat is bij KLM geen probleem. Nu is het zo dat die reservering slechts voor drie dagen geldig is, en daarna is het kopen of annuleren. Nou is mijn vraag of je die reservering alleen op zak hoeft te hebben als je richting ambassade gaat om de aanvraag in te dienen, en die de volgende dag weer zou kunnen cancelen, of moet je gedurende de hele aanvraag-periode een reservering hebben.

Ik hoop dat jullie me hier verder mee kunnen helpen en bij voorbaat veel dank.
#112209 door Pieterklu
11 sep 2016, 16:40
Ik kan mij herinneren dat de ambassade Havanna bij de eerste twee aanvragen om een toeristisch visum ook vroeg naar de reservering van het ticket. Daarna niet meer.

Mocht je behoefte hebt aan een langere boekingsreservering (die eventueel ook nog omgezet kan worden als de procedure niet tijdig afgerond is), kun je contact opnemen met ACA Travel Bert Weerd (Bert@ACANL.NL). Hij regelt die voor je tegen een bescheiden fee.
#112286 door tirandole
23 sep 2016, 14:48
Klopt Prawo, dit kan tot max 14 dagen, afhankelijk van reisdata, bestemming en reis-classe, en dit vertellen ze je pas als je de voorlopige reservering hebt gemaakt. Nu ben ik bang dat de visum-aanvraag wel eens iets langer zou kunnen duren. Of nemen ze de aanvraag in behandeling met de reservering, en maakt het tijdens de procedure niet uit of je de optie nog steeds hebt?
#112287 door Prawo
23 sep 2016, 15:03
Als zo'n reservering niet kan worden verlengd, dan zit er weinig anders op dan pas een ticket (helaas vaak duurder) te komen zodra de visumbeslissing er is en het visum kan worden afgehaald.
Maar de visumbeslissing moet binnen veertien dagen komen. Als die termijn niet wordt verlengd ga je het met de eerste reservering vaak wel halen.
#112293 door Prawo
23 sep 2016, 16:43
Bij de aanvraag lat je de reservering zien.
Bij het afhalen pas een echt ticket, maar dat hoef (vaak kun) je ook pas te kopen als het visum al in het paspoort zit.
Hier heb je waarschijnlijk meer aan parktijkervaringen van echte visumaanvragers/reizigers.