Wat moet ik waar regelen?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#112121 door Bergje
08 aug 2016, 21:56
Hi,

Ben nieuw hier maar heb al een aantal dingen gelezen. Vandaag te horen gekregen dat mijn vriend geen visum gaat krijgen ivm "immigratie" gevaar in Nederland. Hij is knoerthard bezig om een toekomst in Cuba op te bouwen en wil dan ook liever dan ik daarheen verhuis dan dat hij naar Nederland komt. Klopt het dat uiteindelijke beslissingen worden genomen op de Nederlandse ambassade in Washington (USA) ipv in Habanna? Iemand hier ervaring mee? En klopt het wettelijk dat iemand die in de toeristische industrie werkt (hij is tourguide) absoluut geen relatie mag aangaan met een buitenlander? Onze relatie is eigenkijk pas echt opgebloeid toen ik weer thuis was. Heb hem in mei weer bezocht waarbij ik denk ik 110-130 mensen heb ontmoet (familie en vrienden). In die weken ook veel betaald qua eten en taxi. Heb overigens wel snel mijn grens aangegeven. Tot hier en niet verder. Zeker toen hij een airco van 700 CUC liet installeren en mij werd gevraagd of ik de lunch op het strand wilde betalen....voor zijn 7-en, want ipv gezellig een dagje strand met zijn twee, zaten er in ene nog 4 in de auto en de 5e werkte daar op locatie. (Hij heeft de helft betaald uiteindelijk) heel veel discussie gehad over geld. Mij laten betalen was nl echt geen probleem. Maar het geld groeit mij ook niet op de rug. Hij heeft overigens wel meebetaald ad autohuur en de casa particulares toen we op bezoek gingen bij zijn familie.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een paar twijfels heb bij onze relatie. Als we samen zijn echt no problemo, maar de afstand is killing. Ik bel hem elke week maar ik sta er niet verbaasd van te kijken als ik 1,5-2 week niets van hem hoor. Alles is toch gewoon in orde? Is die mentaliteit Cubaans of iets typisch manachtigs? Ik kan niet teren op 1 smsje van "ik mis je" en dan 1,5 week niets. Hij is geen arme sloeber, voor Cubaanse begrippen dan, en kan makkelijk aan een internet of telefoonkaart komen. Hij wil dat ik nog niet op geef en dat we nog een keer voor een visum proberen. Maar hij zal tzt nog steeds geen eigen huis of auto hebben. Dus hoe groot is die kans dat hij de tweede keer wel een visum gaat krijgen? Overigens doet hij hier zijn stinkende best voor, maar ik vraag me af hoeveel nut het zal hebben.
#112127 door Consulado#Neptuno
12 aug 2016, 10:36
Klopt het dat uiteindelijke beslissingen worden genomen op de Nederlandse ambassade in Washington (USA) ipv in Habanna?
Het lijkt me uitermate onwaarschijnlijk dat beslissingen over visumaanvragen genomen worden buiten het land waar ze zijn aangevraagd, indien een ambassade in dat land is gevestigd, zoals in Havana.
Als het land geen Nederlandse ambassade heeft dan kan dat natuurlijk wel.
Ik heb eens een visumaanvraag laten doen in Kameroen die tijdelijk geen ambassade had. De aanvraag werd afgewikkeld in Ivoorkust, en toegewezen.

Overigens doet hij hier zijn stinkende best voor, maar ik vraag me af hoeveel nut het zal hebben.
Als een visumaanvraag is afgewezen bestaat niet zoiets als “hoger beroep”
Dus een tweede aanvraag indienen die identiek is aan de eerste heeft geen zin en is weggegooid geld en energie.
Die nieuwe aanvraag komt weer bij dezelfde ambtenaar terecht, of bij zijn collega, en zij zullen niet toegeven dat de eerste aanvraag onterecht is afgewezen. (Als dat het geval zou zijn)
Een tweede aanvraag heeft alleen zin als die is aangevuld met nieuwe feiten, die de beoordelende ambtenaar er van kunnen overtuigen dat er nu geen, of in elk geval minder, vestigingsgevaar bestaat.

mij werd gevraagd of ik de lunch op het strand wilde betalen....voor zijn 7-en,
Het meenemen naar een café of restaurant van andere personen is een typisch Cubaans fenomeen dat onbekend is in de Nederlandse cultuur, maar in Cuba gemeengoed is.
Als het jongste zusje van mijn novia jarig is ga ik met de familie uit eten. Tot nu toe zijn elke keer personen mee gekomen die niet bij het gezin horen.
Een paar jaar geleden trad een bekende Cubaanse artiest op in hotel Riviera. Toen de taxi voorreed had mijn novia haar nicht meegenomen en mijn vaste taxichauffeur zijn vrouw. Het resultaat was dat ik de entree voor de drie vrouwen betaalde (chauffeur betaalde voor zichzelf, dat wel) en het hele gezelschap de hele avond heb vrijgehouden.
Je wordt in Cuba altijd voor een voldongen feit gesteld. Als de taxi beneden staat om uit te gaan, ga je geen problemen maken en de avond bederven. Als dat niet echt nodig is.

snel mijn grens aangegeven. Tot hier en niet verder. Zeker toen hij een airco van 700 CUC liet installeren
Personen die in Cuba de toeristen industrie werkzaam zijn zoals taxichauffeur, tourguide, casa verhuurders, en dergelijke kunnen hun eigen broek ophouden. Zij hebben onze steun niet nodig.
Helaas is het in de Cubaanse cultuur zo diep ingeworteld, dat je van een toerist moet profiteren omdat die heel rijk is, dat de culturele invloed sterker is dan de trots die je zou moeten hebben, wanneer je de lunch voor verloofde en gasten betaalt.

Alles is toch gewoon in orde? Is die mentaliteit Cubaans of iets typisch manachtigs?
Dat is manachtig.
Zowat alle vrouwen hebben dagelijks de bevestiging nodig dat hun relatie nog in orde is. Hun man moet liefs elke dag bevestigen dat hij nog van haar houdt en dat hij zonder haar niet kan leven.
Doet hij dat, dan kan ze weer een dag vooruit.
In de vrouwelijke hersenen is alles met elkaar verbonden. Vrouwelijke problemen zijn ingewikkeld en zitten als een kluwen door elkaar. Door ze te bespreken met vriendinnen worden ze helder. De problemen oplossen is niet direct nodig. Het bespreken daarvan geeft vrouwen een goed gevoel.
De mannelijke hersenen bestaan uit hokjes. Er is een hokje “werk” een hokje “sport” een hokje “relatie” een hokje “auto” enzovoort. Een paar honderd hokjes.
Elke dag kijkt hij even in elk hokje en als het in orde is dan is hij klaar met dat hokje. (Dat is wat gebeurt bij je vriend)
Een man is lui. Als er geen probleem is in een hokje moet je vooral niets doen. Anders kunnen problemen ontstaan en ben je nog verder van huis.
Net als met een auto Wat werkt, daar moet je vanaf blijven en niet aan gaan sleutelen.
Is er een probleem in een hokje, dan zoekt hij zo snel mogelijk zelf een oplossing. In het uiterste geval vraagt hij advies aan een vriend en denkt na of hij dat advies moet opvolgen. Hoe sneller het probleem is opgelost hoe sneller hij innerlijke rust heeft.
(Zie: Mannen komen van Mars en vrouwen van Venus)
#112277 door Prawo
22 sep 2016, 11:44
De meeste ambassades zijn wat betreft visumaanvragen slechts front office.

De back office taken (nader onderzoek, beslissen) worden genomen in een van de Regionale Service Organisaties (RSO) die Nederland heeft ingesteld. Voor Latijns Amerika zit de RSO in Washington.
Maar ik weet niet beter dan dat op Cuba de back office taken nog gewoon door de ambassade worden uitgevoerd zodat er geen paspoorten opgestuurd hoeven te worden.

Mogelijk is dit onlangs veranderd.
Iemand die recent een MVV of visum heeft gekregen zou eens in de sticker kunnen nakijken waar deze is afgegeven en ons aansluitend hier berichten.
#112282 door Bergje
22 sep 2016, 13:10
Dank voor de reacties. Het ging hier niet om een mvv maar om een toeristenvisum. Het mvv zou dan de volgende stap zijn. Echter dat is niet meer van toepassing omdat ik de relatie inmiddels verbroken heb. Meerder factoren speelden hierbij mee waaronder het afgewezen visum. I