Wat moet ik waar regelen?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#112084 door Zaza
26 jul 2016, 20:35
Hallo allemaal,

Ik heb een aantal vraagjes omtrent de visum aanvraag procedure in België. Zoals ik al heb kenbaar gemaakt in het yo soy topic, ben ik een 24 jarige student die graag haar Cubaanse vriend voor een kort verblijf zou uitnodigen. Ik ga binnenkort verhuizen naar België en ik heb gehoord dat de procedure daar een stuk makkelijker is. Nu heb ik natuurlijk zelf al een hoop informatie opgezocht en het is me redelijk helder de procedure. Ik vind alleen de inkomenseisen voor de persoon die garant staat nogal onduidelijk. Ik vroeg me af of in België een vast inkomen voor een periode van 12 maanden enz ook noodzakelijk is? En of dit eventueel gecompenseerd kan worden met eigen vermogen, dus als er geen vast inkomen is maar wel een vermogen, zou dit dan gecompenseerd kunnen worden en alsnog kunnen voldoen ? Ik kan hier op internet niet echt een helder antwoord op vinden dus ik hoop dat jullie mij hier verder mee kunnen helpen.

Alvast bedankt.

Charlotte
#112087 door havanalover
27 jul 2016, 13:48
De (Belgische) waarborg is redelijk hoog. Als je geen voldoende inkomsten (via belastingsaangifte) kunt aantonen dat je uw Cubaan behoorlijk kunt onderhouden moet je een waarborg check deponeren. Ik moest meer dan 10 jaar geleden een check van 4000 euro geven. (aan de Belgische ambassade). Weet dat buiten de waarborg je ook aansprakelijk bent voor medische kosten en mogelijke andere kosten (schade) aangericht door uw uitgenodigde.
Meestal loopt alles goed af maar ik ken andere gevallen.
#112090 door Zaza
28 jul 2016, 08:14
Bedankt voor je antwoord! Ik heb gisteren nog gebeld met de juridische dienst vreemdelingenzaken en hun, hadden hier nog nooit van gehoord, van deze borg. Misschien moet ik het best eens bellen met de ambassade in Havana om dit nog extra te checken. Bedankt nog voor de informatie over de aansprakelijkheid omtrent de medische kosten en andere kosten enz. Hier was ik al van op de hoogte. Ik ken meneer nu al 7 jaar. Dus ik mag hopen dat hij zich gedraagt :P. Zijn er nog andere mensen die ervaringen hebben omtrent deze situatie?