Wat moet ik waar regelen?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#111374 door dennis75
05 jan 2016, 12:38
Beste forumleden,

Ik ben net terug van 2 maanden Cuba en mijn vrouw wil in januari het inburgeringsexamen gaan doen op de ambassade. Nu ben ik benieuwd naar recente ervaringen:

* hoe is de begeleiding tijdens het examen op de Nederlandse ambassade in Havana?
* hoe lang duurt het voordat je Cubaanse partner de uitslag krijgt van het examen?
* hoe lang duurt het daarna nog alvorens zij in Nederland is?
* hoe lang doet de IND gemiddeld erover om een dossier te behandelen?

Dan heb ik een beetje een indicatie wanneer ik mijn vrouw in Nederland kan verwachten, vandaar mijn vragen ::wink: Al begrijp ik dat elk dossier op zich staat.

Groet,

Dennis
#111375 door hakanaydin
05 jan 2016, 13:15
Hoi,

Ik heb zelf alles doorlopen en dat heeft mij vanaf het begin tot het eind 8-9 maanden gekost het had ook iets sneller gekund maar dit is een indicatie! Mijn vrouw is in Maart begonnen met de zelfstudie naar Nederland, een nederlandse leraar of lerares vinden in Cuba is lastig helaas :(.

Mijn vrouw heeft alles zelf gedaan zonder tussenkomst van een leraar/lerares en heeft alle 3 de onderdelen in een keer behaald :). Het eerste examen is aangevraagd eind mei en de laatste ergens halverwege Juni en de einduitslag hebben we gekregen op 2 Juli wat dus best wel snel is :)!

Ergens midden Augustus hebben we de mvv aanvraag gedaan bij de IND en dat alles heeft precies 3 maanden in beslag genomen, en dit gaat bij jullie hoogstwaarschijnlijk ook de volle 3 maanden duren, ze hebben het druk en nemen gewoon hun tijd! Ik betwijfelde dit in het begin en dacht dat moet toch wel sneller kunnen maar had van meerdere mensen gehoord dat het echt 3 maanden duurt dus dit traject zul je jammer maar helaas echt 3 maanden moeten uitzingen! We kregen halverwege/eind November bericht van de IND :), alles was goedgekeurd en mijn vrouw mocht een afspraak maken om foto's/vingerafdrukken af te nemen, dat mocht ongeveer een week nadat we bericht van het IND hadden gekregen, een week later ongeveer kreeg ze haar VISUM :)!

Omdat mijn vrouw daar bezig was enkele cursussen af te ronden kon ze pas na 20 december op het vliegtuig naar mij toe maar gelukkig is ze er nu en is alles toch wel meegevallen :). Dit alles had 1 a 2 maanden sneller gekund daar we de aanvraag wat later hadden ingediend en we hebben gewacht met het vliegen naar Nederland, ik hoop dat het voor jullie net zo snel zo niet sneller verloopt, hou er wel rekening mee dat ze nu al begint met het verzamelen van benodigde formulieren, zoals een geboorteakte die is gelegaliseerd, die moet je in Nederland overhandigen aan de gemeente waarin je woont om haar te laten inschrijven bij jou op het adres, mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag!

groet,

Hakan
#111405 door Trisha
22 jan 2016, 19:59
Mag ik ook iets vragen Hakan? :)
Ik wil hetzelfde proces starten met mijn Cubaanse vriend. Hij is nu hier met een toeristenvisum maar moet eind februari terug... :(
We willen dat hij dan zsm het examen gaat doen. Mag hij na het slagen daarvan komen?
Die documenten zoals geboorteakte en bewijs van ongehuwd, kan hij die in het Spaans meenemen en kunnen we die hier laten vertalen of moet dat allemaal van te voren daar?
Alvast bedankt voor je antwoord!

Saludos Trisha