Wat moet ik waar regelen?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#110542 door marc
23 jul 2015, 07:31
ik heb een vraag over het verkrijgen van een ongehuwdheidsverklaring.
ik ben me aan het verdiepen in de papieren voor tev aanvraag .
en weet iemand in welke volgorde de papieren moeten, en welke zij nodig heeft ??
en wat er(allemaal) mee gedaan moet worden ??
mijn vriendin woont in holguin en is gescheiden. (officele papieren met zegels en stempels erop)
nu geven ze in holguin aan bij de registro civil dat zij geen fe de solteria kan krijgen omdat zij getrouwd is geweest, en haar status in het het systeem is gescheiden en dat zal nooit veranderen !!
hoe kom ik aan de document(en) dat ze nu ongetrouwd is ???
wand die heb je toch nodig voor de aanvraag volgens de ind , zowel van haar als ook van mij ???
wie is ook tegen dit probleem aangelopen en hoe heb je dit opgelost.
ik vind het allemaal behoorlijk ingewikkeld...... en ik vind op dit forum niet de volgorde van welke stap is 1 enz enz

grtn marc.
#110548 door HijodelMundo
23 jul 2015, 10:21
Ze moet dus de scheidingspapieren gebruiken. Want je bent of vrijgezel (onghuwd, gehuwd, gescheiden of weduwe (naar). Het enige wat zij niet kan zijn om jou vriendien/vrouw te zijn is gehuwd.

Dus in dit geval de scheidingsacte laten legaliseren bij ministerie van buitenlandse zaken (daarvoor naar Consuloria Juridica in Holguin gaan) vervolgens bij de nederlandse ambassade laten legaliseren om uiteindelijk in Nederland dit document door een beedigt vertaler laten vertalen om het bij de IND te kunnen presenteren!

Succes

Hijo
#110549 door Tijn
23 jul 2015, 11:25
HijodelMundo schreef:Het enige wat zij niet kan zijn om jou vriendien te zijn is gehuwd.

Ben jij zo ouderwets Hijo of is het de IND? :D
#110550 door Tijn
23 jul 2015, 11:29
Tijn schreef:
HijodelMundo schreef:Het enige wat zij niet kan zijn om jou vriendien te zijn is gehuwd.

Ben jij zo ouderwets Hijo of is het de IND? :D

Is "vriendien" een samentrekking van vriendin en verdien? Briljante woordspeling!
#110551 door HijodelMundo
23 jul 2015, 11:49
Het is de IND natuurlijk... En ik maakte ook de fout geen verschil te maken tussen niet kunnen en niet mogen...

En inderdaad grappige Typo.

Hijo
#110552 door Tijn
23 jul 2015, 12:05
niet grappige typo... Geweldig nieuw woord dat de lading soms heel mooi dekt... Na de MIA nu de Vriendien... die houden we erin!
#110567 door marc
24 jul 2015, 09:49
hijodelmundo, bedankt voor je reactie
dus als ik het goed begrijp als 1e naar Consuloria Juridica in Holguin (om wat te doen )
2e dan naar ministerie van buitenlandse zaken (is dat het minrex in havanna) om te legaliseren dan
3e naar nederlandse ambassade in havanna om (WEER) te legaliseren
4e dan laten vertalen en dan is het document klaar voor de IND... ( het DIVORCE papier is maar 1 A4 tje)
enig idee wat de kosten zijn ..... voor dit ??
en klopt het dat dit document maar 180 dagen geldig blijft ?
zijn er nog andere papieren voor( haar) die moeten worden gelegaliseerd ?
(ik vind het nogal ingewikkeld allemaal....)
hulp, off reactie zijn ook via persoonlijk bericht te geven.
bedankt, mvg marc.
#110570 door Tijn
24 jul 2015, 10:03
Wacht maar tot ze twee maanden hier is... dan wordt het pas echt ingewikkeld.
#110572 door HijodelMundo
24 jul 2015, 11:56
Stap 2 doe je bij de consultoria juridica, je hoeft dus niet naar minrex in Habana. Kosten volgens mijn vrouw 15 CUC
Dan legaliseren bij ambassade, dat is opdat de Nederlandse vertegenwoordiging in Cuba bevestigt (legaliseert) dat het een oficieel legaal cubaans document is. Kosten tussen 25 en 35 cuc, afhankelijk van wissel koers.
Oficiele vertaling is iets meer dan simpel een A4tje vertalen. De beëdigd vertaler vertaalt niet alleen de tekst maar ook de stempels e.d. (die worden als het ware beschreven). Kosten zijn uiteindelijk per woord. Ik heb een simpele geboorte akte laten vertalen en dat heeft mij 80 euro gekost. De scheidings papieren moeten nog maar ik verwacht daar een eurotje of 100 aan kwijt te zijn.

Saludos & succes,

Hijo
#110590 door marc
25 jul 2015, 10:52
tijn, hoezo spreek je uit ervaring ...?
vertel mij het dan ook... wat er nog op moet gebeuren...
dan kan ik me proberen voor te bereiden en informatie is altijd handig...
(zeker voor de onbekenden onder ons, die deze weg willen inslaan of volgen..)
zowel positief als negatief.....

mvg marc.
#110591 door marc
25 jul 2015, 11:07
hijodelmundo,
dus met de scheidings akte naar consultoria juridica in holguin laten legaliseren
dan naar nederlandse ambasadde in havanna, en als die klaar is laten
vertalen in nederland en als die daar klaar is....., dan kun je er mee naar de ind toe....
en zouden ze hem moeten aannemen....
bedankt, ( neem aan dat dit de vollegorde is..)

groeten marc.