Wat moet ik waar regelen?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#110330 door veronie
20 jun 2015, 22:12
Hallo allemaal,

Mijn vriend heeft na een bezwaarprocedure (en lang in spanning te hebben gewacht) te horen gekregen dat hij af mag reizen naar Nederland :-).
Nu heb ik enkele vraagjes rondom het vliegticket:
- Mag je ipv een retourticket ook 2 enkele tickets boeken bij verschillende maatschappijen? Bv Havana-Frankfurt met Condor en terug Brussel-Varadero met Jetairfly? In ons geval is dit namelijk goedkoper dan een retourticket.
- Officieel gaat dag 1 tellen op de dag dat je binnenkomt in het Schengengebied. Maar aangezien de vlucht een dag later aankomt dan wanneer hij het vliegtuig instapt zou dit in ons geval betekenen dat hij 31 dagen (ipv de afgegeven 30 dagen) onderweg is. Doen vliegmaatschappijen hier moeilijk over (omdat ze misschien niet goed op de hoogte zijn van de regels)?
- Stel mijn vriend stapt in Duitsland over op een andere vlucht naar Nederland. Moet je dit dan aangeven bij de ambassade? En wat is dan het 1e land van binnenkomst?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen de bomen door het bos weer te zien :-)
#110331 door Prawo
21 jun 2015, 09:41
Dat mag.
Het visum is geldig voor het hele Schengengebied. Je kunt dan ook in de ene plaats aankomen en vanuit een andere later vertrekken (als het maat binnen de geldigheidsduur van het visum valt). Als betrokkene bij aankomst maar zijn ticket voor de terugreis kan laten zien (en vaak ook al bij het instappen voor de heenreis).
Daarnaast adviseer ik hem op reis alles mee te nemen (in kopie) wat hij heeft ingeleverd bij de visumaanvraag en vooral de beschikking p bezwaar waarbij het visum alsnog is verleend niet te vergeten.
Wacht hem bij voorkeur op de plaats van 1e binnenkomst op of zorg dat je tenminste telefonisch bereikbaar bent.

Op de dag van aankomst is het visum geldig. Dat hij de dag ervoor vertrekt zal voor de vliegmaatschappij geen probleem zijn. Al zij hij om 23:00 uur aankomen, dan kan hij gerust op het vliegveld wachten tot na middernacht alvorens zich te melden bij de paspoortcontrole.

Duitsland is het eerste land van binnenkomst. Daar passeert hij de paspoortcontrole. Wat hij na binnenkomst doet boeit niemand. Dat geldt uiteraard ook voor overstappen op een vlucht binnen het Schengengebied.
Mocht hij opnieuw een visumaanvraag moeten invullen (op zich raar na zo'n gegrond bezwaar) dan vult hij D in als land van 1e binnenkomst en NL als hoofdreisdoel.
#110338 door Prawo
22 jun 2015, 07:32
Gaat het wel om dezelfde maatschappij, ondanks een andere aankomst- en vertrekluchthaven?
Maakt overigens formeel niets uit. Controle is aan de grens (eventuele toegangswegering ook), niet op de luchthaven van vertrek en zeker niet dor een luchtvaartmaatschappij.
Mocht de maatschappij op de heenreis desondanks weigeren de vreemdeling te laten instappen dan zal al snel sprake zijn van een instapweigering. Met echt op een vaste schadevergoeding voor betrokkene.