Wat moet ik waar regelen?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#105820 door jade216
27 nov 2013, 08:27
Beste mede-forumleden,

Ik wil jullie graag vragen of jullie misschien nog (privé)leraren of leraressen weten op Cuba, bij voorkeur in de omgeving van Santa Clara of Havana. Op het forum ben ik wel een profesora in Trinidad tegengekomen (bericht van Milanda), daar ook contact mee gehad maar dat is helaas niets geworden, zij kon hem niet onderwijzen wegens drukte in de casa particular...en die drukte zal gezien het beginnende hoogseizoen nog even aanhouden. Daarom bij dezen een beroep op jullie ervaring/kennis over dit onderwerp, ik hoop dat iemand ons kan helpen!
P.S. hallo ik ben Jade, aangenaam, sinds november '11 verliefd en sinds september '13 getrouwd, bezig met het verzamelen van alle documenten voor het starten van de TEV-procedure om hopelijk samen met mijn vriend een leven te kunnen opbouwen hier in Nederland.
Alle hulp is welkom!
#105822 door Prawo
27 nov 2013, 13:54
jade216 schreef:... en sinds september '13 getrouwd, bezig met het verzamelen van alle documenten voor het starten van de TEV-procedure om hopelijk samen met mijn vriend een leven te kunnen opbouwen hier in Nederland.
Alle hulp is welkom!

Waarom laat je hem (na je huwelijk in de GBA van jouw woongemeente te hebben ingeschreven) niet een gratis visum aanvragen voor Spanje (meer specifiek: om jou op jouw eigen reisje naar Spanje te vergezellen) zodat hij aansluitend naar NL kan komen om zich hier voor te bereiden op het inburgeringsexamen buitenland (dat dan wel buiten NL moet worden afgelegd, maar dat kan ook in een buurland zijn zodat hij in afwachting van de MVV niet meer terug hoeft)?
Bijv Ad Appel geeft korte cursussen ter voorbereiding hierop voor iemand die al voor een kort verblijf in NL is.

#105832 door devie69
28 nov 2013, 20:38
Prawo kan dat ook voor mijn (stief) dochter eerst naar spanje en dan naar nederland? Ik heb nu niet genoeg inkomen om de dochter van mijn vrouw naar Nederland te halen maar ze is net 16 geworden dus de tijd dringt! Papieren van haar vader enzo zijn oke.

#105833 door Prawo
28 nov 2013, 23:23
devie69 schreef:Prawo kan dat ook voor mijn (stief) dochter eerst naar spanje en dan naar nederland?
Ik heb nu niet genoeg inkomen om de dochter van mijn vrouw naar Nederland te halen
maar ze is net 16 geworden dus de tijd dringt!
Voor stiefkinderen geldt voor de EU-route de leeftijd van 21 jaar (zonder voorwaarden) en als ze ouder zijn de eis van (financiële) afhankelijkheid. Die laatste zal er voor Cubanen al snel zijn en zo kun je ook je schoonouders laten komen.

Maar als je genoeg middelen hebt voor de TEV/MVV procedure van je vrouw dan kunnen haar kinderen onder de 18 ook gewoon gelijktijdig meekomen naar NL. Er geldt in zo'n geval geen verhoogde inkomenseis.

#105838 door devie69
01 dec 2013, 13:23
Dank je wel Prawo, Mijn vrouw woont hier al, heeft er alleen toen voor gekozen haar dochter daar te laten. nu zijn wij een jaar getrouwd en heeft haar dochter aangegeven heel graag naar Nederland te willen, maarja die inkomens eis dus solliciteren!!!!!

#105839 door Prawo
01 dec 2013, 19:13
De inkomenseis voor het hierheen halen van een minderjarige dochter is hetzelfde als voor het hierheen halen van een partner, in jouw geval dus het hier houden van je partner. Als je nu niet (meer) aan die middeleneis voldoet bevind je je in de gevarenzone, al is er niet direct reden voor zorg (zeker niet als er geen bijstand wordt aangevraagd).

Als je niet direct zicht hebt op voldoende middelen, of je vrouw, of samen dan is wellicht de EU-route een oplossing.
Ga een maand of vier bijv. in Spanje wonen, dat lost het verblijfsprobleem van je stiefdochter op. Weet dat je drie maanden Nederlandse WW mag meenemen.

Laat een situatie als deze een waarschuwing zijn voor anderen.
Laat minderjarige stiefkinderen liefst samen met de moeder komen. Als de verblijfsvergunning er eenmaal is, is er niets op tegen als het kind terug gaat naar het moederland om bijv. een schoolopleiding af te maken.

#105843 door jade216
02 dec 2013, 09:12
Bedankt Prawo voor je reactie, ik heb je inmiddels een pb gestuurd. Ik ben evengoed nog nieuwsgierig of er mensen zijn met tips voor Nederlands leren in Cuba (zie naamgeving van dit topic) en niet per sé in problematiek rond het halen van stiefdochters naar Nederland?

Dus, als je iemand weet: ik hoor het graag! Alhoewel dan had je misschien al gereageerd... Maar je weet maar nooit. Wie kan helpen?

#105937 door milanda
14 dec 2013, 00:09
Jammer Jade dat het niets is geworden met de lerares in Trinidad, zij is echt goed. Mijn man heeft het bij haar in een week gehaald. Ik zou verder ook niemand weten, ben ook lang op zoek geweest.
Succes ik hoop dat je toch iemand vindt.

#105944 door jade216
14 dec 2013, 17:06
Thanks Milanda,

Via een pb heb ik toch iemand weten te vinden, en zojuist te horen gekregen dat hij daar a.s. maandag kan starten. Echt jammer dat hij niet in Trinidad terecht kon, want deze uit Havana biedt een cursus van maarliefst 3 maanden! Ik hoop dat hij een snelle student is, anders ga ik binnenkort even helpen. Hij denkt zelf dat hij de toets in februari zal gaan halen. Ik hoop het van harte!

Liefs, Jade

#105947 door milanda
15 dec 2013, 11:25
Hoi Jade,
Fijn dat je iemand hebt gevonden, maar 3 maanden naar Havana reizen pff dat is een hele opgave. En inderdaad een erg lange tijd. Hopelijk raakt je partner gemotiveerd van de lessen en gaat zelfstandig aan de slag. En natuurlijk een hele goed reden om zelf nog eens af te reizen naar Cuba :wink:
Ik hoop dat het snel gaat lukken, zeker als je er zelf naar toe gaat en oefenmateriaal meeneemt zal het sneller gaan.
Ik weet niet of je er van op de hoogte bent maar op de website van st. buitenlandse partner kun je ook veel info terugvinden over het inburgeringsgebeuren in het algemeen.
Succes!
groetjes milanda
#107099 door Bouncer
22 apr 2014, 19:53
Hoi Jade
Zou je mij alsjeblieft de gegevens kunnen doorspelen voor die nederlandse les is Havana?
Ik zou er super mee geholpen zijn :D
groet Aad
#112616 door robke1981
11 jan 2017, 15:24
Beste mede-forumleden,

Ik wil jullie graag vragen of jullie misschien nog (privé)leraren of leraressen weten op Cuba, en dan het liefst in Havana
Mijn vriendin wil Nederlands leren en uiteindelijk willen wij voor de mvv gaan dus zou heel fijn zijn als er iemand een contact daar heeft. :D :D :D :D :D :D hopelijk lukt het op deze manier ben al weken aan het zoeken maar nog niks tegengekomen. alvast hartelijk dank
#112617 door Prawo
12 jan 2017, 11:23
Om zich voor te bereiden op het inburgeringsexamen buitenland heeft je vriendin wellicht iets iets aan de site en het materiaal van Ad Appel www.adappel.nl
Het is beter dat het lesmateriaal dat door de NL overheid ter beschikking wordt gesteld.

Je kunt uiteraard ook proberen haar op een Schengenvisum te laten komen zodat ze zich in NL o.a. kan voorbereiden op dat examen. Al zal ze om dat af te leggen en voor de MVV-procedure wel weer naar Cuba moeten (tenzij jullie zouden trouwen, dan kan het in een andere EU lidstaat).
#112619 door robke1981
12 jan 2017, 16:01
Goedemiddag Prawo,

Ik ben bang dat zij niet aan de eisen van het Schengenvisum voldoet. Zij heeft geen vaste baan is zangeres ook heeft zij geen eigen vastgoed. Ze zit wel drie dagen in de week op franse les maar alleen dit volstaat volgens mij niet. Ik kom er eerlijk gezegd zelf niet echt uit wat de beste manier is om haar hierheen te laten komen.Er komt zoveel informatie op je af. Ik heb begrepen dat u ook mensen helpt hierin. Ik wil graag voor u advies betalen want het zou inderdaad beter zijn als ze hier Nederlands kan leren.
Alvast hartelijk dank voor u tijd!!!