Wat moet ik waar regelen?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#101378 door angheeelah
06 nov 2012, 17:03
Hoi allemaal,

Dit valt uiteraard ergens te lezen maar ik kan het niet gevonden krijgen.
Mijn man gaat morgen examen doen en ik ben mezelf aan het voorbereiden op de mvv aanvraag. Dit dat als hij is geslaagd is ik alle papieren kan meenemen naar Cuba om deze in te leveren bij de ambassade in Havana. Ik vertrek eind december.

UIteraard hebben we de site van IND etc etc. Omdat ik geen advies aanvraag heb gedaan omdat mijn man in Cuba is (en dit alleen kan wat ik heb vernomen als hij in Nederland is) wil ik het zeker weten.

Iemand die mij kan vertellen wat ik precies nodig heb anno 2012. Alle tips zijn welkom.

Bedankt.

Kijk ook hier: Informatie aanvraag Visum Toeristisch bezoek Nederland (Schengenvisum)

#101402 door ElineM
09 nov 2012, 17:55
Je kan zeker wel een adviesaanvraag doen als je partner nog in Cuba is! Een groot nadeel van de adviesaanvraag is dat het erg lang kan duren voordat je een reactie hebt (tot wel 6 maanden). Ik heb begrepen dat als je daar de MVV aanvraag direct indient op de ambassade dat je wel zeker binnen 3 maanden een antwoord hebt. Dus als je zeker weet dat je alle papieren hebt en je aan alles voldoet lijkt het me wel een goede zet om het gewoon meteen daar aan te vragen!

#101403 door angheeelah
09 nov 2012, 20:43
Mijn man is geslaagd met 98 punten.yeah! We hebben besloten om het direct in Havana in te dienen.echter wil ik weten wat ik precies moet inleveren aan documenten.leest en hoor verschillende verhalen.echter heeft Maria van de ambassade doorgegeven om te bellen.dat ga ik uiteraard maandag meteen doen.

Dus de echte vraag luid:
Welke documenten nodig?

#101404 door JVLebbink
09 nov 2012, 22:08
angheeelah schreef:lees en hoor verschillende verhalen.
Verhalen. verhalen: In Cuba heeft ook iedereen verhalen die niet kloppen.

Gewoon bij de bron halen: IND of bij de Nederlandse Ambassade op Cuba, die je gewoon verwijst naar de eerst genoemde site.

Groeten,

J

#101650 door lj
02 dec 2012, 09:52
Angeeelah en Elina M hoe hebben jullie partners zich voorbereid op het examen in de Cubaanse ambassade? Zou hier graag meer van willen weten.
B.v.d. LJ

#101700 door Prawo
09 dec 2012, 15:52
angheeelah schreef:Mijn man is geslaagd met 98 punten.yeah! We hebben besloten om het direct in Havana in te dienen.echter wil ik weten wat ik precies moet inleveren aan documenten.leest en hoor verschillende verhalen.echter heeft Maria van de ambassade doorgegeven om te bellen.dat ga ik uiteraard maandag meteen doen.

Dus de echte vraag luid:
Welke documenten nodig?

Hij hoeft helemaal niets anders in te leveren dan een eenvoudig formulier van twee kantjes (dus niet het formulier voor de adviesaanvraag zoals dit op de IND site staat), samen met de huwelijksakte (die bij die gelegenheid ook gelegaliseerd kan worden als dat nog niet is gebeurd) en een copie van jouw paspoort en GBA inschrijving.
Van wat er nog meer nodig is krijg JIJ snel een brief van de IND en kun jij dan vervolgens rechtstreeks aan hen zenden.
De ambassade geeft t.z.t. de sticker wel af en fungeert in feite als postbode.

Je hebt inmiddels ook wel begrepen dat de leges omlaag gaan per 13-01-2013?
Van € 1250 + € 300 naar € 225 voor MVV en verblijfsvergunning samen.
Die je de aanvraag eerder in dan betaal je wel het hogere bedrag. Maar het verschil krijg je later terug (voor de zekerheid kun je direct bezwaar maken tegen het hoge bedrag).

#101720 door ElineM
12 dec 2012, 15:04
Die je de aanvraag eerder in dan betaal je wel het hogere bedrag. Maar het verschil krijg je later terug (voor de zekerheid kun je direct bezwaar maken tegen het hoge bedrag).

Wow Prawo bedannkt voor de tip!!!

Angeeelah en Elina M hoe hebben jullie partners zich voorbereid op het examen in de Cubaanse ambassade? Zou hier graag meer van willen weten.

Heel erg veel met hem geoefend tijdens een lang verblijf van mij in Cuba. Voor het eerst een nieuwe taal leren was soms best wel lastig.. Dus heel veel herhalen en dan kom je er wel..

#101738 door Dani Patron
14 dec 2012, 20:07
Hi,

Heb op internet gezocht maar kan het antwoord niet goed vinden.

Prawo, bedoel je dat het nog maar totaal 225 eur gaat kosten of 1250 + 225 euro?

gr. dani

#101742 door Prawo
15 dec 2012, 00:30
De officiële bekendmaking zou naar verluidt nog voor de Kerst volgen.

Het gaat dan om nog maar € 225 voor MVV en later de eerste verblijfsvergunning samen (in plaats van nu totaal € 1.550).

#101795 door angheeelah
19 dec 2012, 10:11
Beste Prawo,

Ik had het vernomen betreft de hoogte van de leges. Erg fijn dat jij dit nogmaals even bevestigd :lol:

We wachten nu op een document van minrex en dan kunnen we aanvraag indienen. Begint nu spannend te worden.

Wij hebben het lespakket ikkomnaarnederland besteld en daar is mijn man mee aan de slag gegaan. Thuis spaans praten was ineens afgeschaft.

Hij heeft hier elke dag gestudeerd en is verder gegaan toen hij in Cuba was.
Overigens wist hij al erg veel basis omdat hij al 5 keer in Nederland is geweest.
Deze boeken neem ik in eind januari mee terug omdat ik volgende week een maandje naar Cuba ga.

Je kan ze overnemen?